GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
Hei,
Olen harkinnut hyvin varustellun vuoden 2021 tai uudemman GLE:n hankkimista, ja Suomessa myynnissä on diesel+hybridi-malleja hintaluokassa noin 60 000 euroa, ajettuna 60-80 tkm. Mitenhän näiden hybridimallien kestävyys on yli 100 000 km ajossa verrattuna pelkkiin dieselmalleihin? Auto on kuitenkin sen verran hintava, etten haluaisi jatkuvasti huoltaa sitä tai pelätä isompia vikoja. Toki ymmärrän, että yksilöitähän nämä.
Vai olisiko järkevämpää laittaa hieman enemmän rahaa kiinni ja tuoda Saksasta pelkällä polttomoottorilla oleva malli?
Ja onko tälläiselle hybridipelolle enää edes sijaa?
Kiitos avusta ja vinkeistä!
Olen harkinnut hyvin varustellun vuoden 2021 tai uudemman GLE:n hankkimista, ja Suomessa myynnissä on diesel+hybridi-malleja hintaluokassa noin 60 000 euroa, ajettuna 60-80 tkm. Mitenhän näiden hybridimallien kestävyys on yli 100 000 km ajossa verrattuna pelkkiin dieselmalleihin? Auto on kuitenkin sen verran hintava, etten haluaisi jatkuvasti huoltaa sitä tai pelätä isompia vikoja. Toki ymmärrän, että yksilöitähän nämä.
Vai olisiko järkevämpää laittaa hieman enemmän rahaa kiinni ja tuoda Saksasta pelkällä polttomoottorilla oleva malli?
Ja onko tälläiselle hybridipelolle enää edes sijaa?
Kiitos avusta ja vinkeistä!
Re: GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
No katsopa youtubesta mitä mieltä Kokkolan Autohuollon Jesse Haapala on mieltä hybrideistä. Ajoakku menee käytännössä vaihtoon noin satkussa ja maksaa lähes saman kuin täyssähköiseenkin.
-
- Mersumies
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
Diesel hybridissä saat dieselin murheet(dpf,nox ja kusiruisku) ja siihen sitten kaupan päälle vielä hybridin muut ongelmat.
https://youtu.be/ni6VYYK-6f8?si=grAvIdEiDIVzQX_Q
https://youtu.be/ni6VYYK-6f8?si=grAvIdEiDIVzQX_Q
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 179
- Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24
Re: GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
Turhaan pelkäät hypridiä. Noi Kokkolan höpinät voi jättää ihan omaan arvoonsa. GLE akku on jo sen verran iso menee 80-100 km latauksella, jos laskennallisesti kestää 3000 latausta. Ota ennemmin bensaplugari, kusivehkeet enempi ongelmia aiheuttaa. Meillä ajeltu tyytyväisenä 250000km mersun hyprideillä, latausluukun mekanismit ollut isoin ongelma.
-
- Mersumies
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
Varmaan ihan turha uskoa niitä, jotka näiden hybridien vikoja korjailee ja näkee työssään päivittäinennentauti kirjoitti: ↑Su 01.12.2024 11:04 Turhaan pelkäät hypridiä. Noi Kokkolan höpinät voi jättää ihan omaan arvoonsa. GLE akku on jo sen verran iso menee 80-100 km latauksella, jos laskennallisesti kestää 3000 latausta. Ota ennemmin bensaplugari, kusivehkeet enempi ongelmia aiheuttaa. Meillä ajeltu tyytyväisenä 250000km mersun hyprideillä, latausluukun mekanismit ollut isoin ongelma.

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 179
- Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24
Re: GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
Luulenpa että ei ole yhtään GLE korjanut. Puhuu noista vanhemman mallisista hyprideistä.
Re: GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
Enpä katsonut käytettyjen tarjontaaa mutta uusi GLE plug-in hybridi (bensa tai diesel) on jotain 45000 € halvempi kuin pelkkä diesel (kevythybridi). Diesel plugari taisi olla vähän heikkotehoisempi, bensaplugari tehokkaampi kuin 450d.
Uskoisin että Jesse korjaa noita aika paljon 45 k€:lla. Palstalta luettuna käytetty plugari menettää arvoaan enemmän kuin pelkkä ICE malli joten käytettynäkin eron täytyy olla aika iso?
Uskoisin että Jesse korjaa noita aika paljon 45 k€:lla. Palstalta luettuna käytetty plugari menettää arvoaan enemmän kuin pelkkä ICE malli joten käytettynäkin eron täytyy olla aika iso?

Re: GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
No ei sitä ajoakkua enää voi korjata, jos sillä on käyttöikä täynnä, ainoastaan kuoret ovat käyttökelpoiset ja mahdollisesti ohjauselektroniikka. Jokainen kenno on siinä vaiheessa jo loppu.
Tietysti auttaa, mitä pidempi ajomatka sähköllä on, siinä tulee vähemmän syklejä matkaa kohti. Ja sitä polttomoottoriakin pitäisi käyttää säännöllisesti lämpimäksi asti, ettei tule kondenssiongelmia, öljyn laimenemista, sun muuta. Jos nyt mietitään tuota GLE:tä, jolla pääsee sähköllä 80-100 km, niin siinä akun lataussyklit ovat täynnä n. 240 - 300 tkm kohdalla, jos ajo on ollut vain sähköllä. Käytetystä sitä on paha tietää, miten sitä on käytetty.
Itse näkisin, että jos sitä sähköä autoon nimenomaan haluaa, niin parempi valinta on sitten välillä polttomoottori - täyssähkö. Hybridissä kun on molemmat tekniikat ja jotain siinä välissäkin, niin siinä saa samassa kaupassa molempien viat ja vähän päällekin. Lisäksi jos sähköllä pääsee vain pienen osan matkasta, niin sitten kuljetetaan polttomoottorilla sitä raskasta ajoakkua lisäkuormana.
Kukin tekee tietysti tavallaan ja riippuuhan se paljonkin auton käyttötarpeesta ja ajettavista matkoista, mutta tyhmää on olla kuuntelematta kaveria, joka korjaa niitä työkseen (ja paljon) ja väittää puheita höpinöiksi.
Tietysti auttaa, mitä pidempi ajomatka sähköllä on, siinä tulee vähemmän syklejä matkaa kohti. Ja sitä polttomoottoriakin pitäisi käyttää säännöllisesti lämpimäksi asti, ettei tule kondenssiongelmia, öljyn laimenemista, sun muuta. Jos nyt mietitään tuota GLE:tä, jolla pääsee sähköllä 80-100 km, niin siinä akun lataussyklit ovat täynnä n. 240 - 300 tkm kohdalla, jos ajo on ollut vain sähköllä. Käytetystä sitä on paha tietää, miten sitä on käytetty.
Itse näkisin, että jos sitä sähköä autoon nimenomaan haluaa, niin parempi valinta on sitten välillä polttomoottori - täyssähkö. Hybridissä kun on molemmat tekniikat ja jotain siinä välissäkin, niin siinä saa samassa kaupassa molempien viat ja vähän päällekin. Lisäksi jos sähköllä pääsee vain pienen osan matkasta, niin sitten kuljetetaan polttomoottorilla sitä raskasta ajoakkua lisäkuormana.
Kukin tekee tietysti tavallaan ja riippuuhan se paljonkin auton käyttötarpeesta ja ajettavista matkoista, mutta tyhmää on olla kuuntelematta kaveria, joka korjaa niitä työkseen (ja paljon) ja väittää puheita höpinöiksi.
Re: GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
On ne nykymersut muutenkin loppu 240 tkm:ssä, omasta mielestä 100 tkm on tarpeeksi. Ei kai kukaan usko että GLE:n omistaja ajaa 240 tkm pelkästään sähköllä? Akku on loppu yleisen tulkinnan mukaan kun kapasiteetti on pudonnut 70 prosenttiin. Tuo GLE ei silloin kulje enää sähköllä kuin jotain 70 km kesäkelillä. Mahttaa GLE-kuski olla tuskissaan?
Olen edellisen kanssa samaa mieltä että täyssähkö on järkevämpi jos sähköllä haluaa ajaa. Edellyttää vaan sitä että miellyttävä korimalli löytyy täyssähköisenä. Kaikki ei tykkää nykysedaneista enkä tiedä mikä olisi GLE:n täyssähkökorvike.
Uutta GLE:tä ei saa kuin hybridinä, perinteistä pelkkää ICE mallia ei ole. Kevythybridissä aika tarkkaan samat osat kuin plugarissa paitsi se oikkuileva latausluukku (josta en ymmärrä miksi se tehdään oikkuilevaksi mutta bensatankin luukku toimii talvessakin). Kevythybridin akku tietenkin pienempi ja halvempi mutta Jessen mukaan sitäkin alttiimpi lataussyklien täyttymiseen.
Hybridissä sitä akkupunttia ei kuskata pelkkänä kuormana akun tyhjennyttyäkään. Energian talteenotto toimii jarrutuksissa ja reippaissa alamäissä. Hyötysuhde ei ole 100% mutta hyvä kuitenkin. Mittauksia en ole nähnyt mutta ajotyylistä riippuen voi jäädä reilustikin plussalle verrattuna autoon ilman lisäpunttia.
Tuon "kukin tekee tavallaan" erityisesti allekirjoitan. Tietenkin omia näkemyksiään saa silti toisille tarjota, pitää myös hyväksyä omista mieltymyksistä poikkeavat näkemykset kunhan niille on faktapohjaa.
Olen edellisen kanssa samaa mieltä että täyssähkö on järkevämpi jos sähköllä haluaa ajaa. Edellyttää vaan sitä että miellyttävä korimalli löytyy täyssähköisenä. Kaikki ei tykkää nykysedaneista enkä tiedä mikä olisi GLE:n täyssähkökorvike.
Uutta GLE:tä ei saa kuin hybridinä, perinteistä pelkkää ICE mallia ei ole. Kevythybridissä aika tarkkaan samat osat kuin plugarissa paitsi se oikkuileva latausluukku (josta en ymmärrä miksi se tehdään oikkuilevaksi mutta bensatankin luukku toimii talvessakin). Kevythybridin akku tietenkin pienempi ja halvempi mutta Jessen mukaan sitäkin alttiimpi lataussyklien täyttymiseen.
Hybridissä sitä akkupunttia ei kuskata pelkkänä kuormana akun tyhjennyttyäkään. Energian talteenotto toimii jarrutuksissa ja reippaissa alamäissä. Hyötysuhde ei ole 100% mutta hyvä kuitenkin. Mittauksia en ole nähnyt mutta ajotyylistä riippuen voi jäädä reilustikin plussalle verrattuna autoon ilman lisäpunttia.
Tuon "kukin tekee tavallaan" erityisesti allekirjoitan. Tietenkin omia näkemyksiään saa silti toisille tarjota, pitää myös hyväksyä omista mieltymyksistä poikkeavat näkemykset kunhan niille on faktapohjaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: La 20.07.2024 15:41
Re: GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
Jesse Haapala Kokkolan Autohuollosta on korjannut pääasiassa ensimmäisen sukupolven Mersun hybridejä, vuosimallit yleensä 2015 - 2017. Tältä pohjalta tehty yleistys, että hybrideillä ei tee mitään, on täysin mutkien vetämistä suoriksi ja perustuu tietämättömyyteen.
Vm. 2021/2022- alkaen C - sarjan (W206) 300 e hybridien voimalinja on täysin eri, kuin vm. 2015 - 2017 malleissa. Tämä nykyinen voimalinja on nyt myös E -, ja CLE - sarjassa. Kirjoitin omat kokemukset W206 vm.2022 hybridistä W206 osioon heinäkuussa ja ne voi lukea sieltä.
Jokaisen on hyvä miettiä auton hankinta oman tarpeen mukaan.
Vm. 2021/2022- alkaen C - sarjan (W206) 300 e hybridien voimalinja on täysin eri, kuin vm. 2015 - 2017 malleissa. Tämä nykyinen voimalinja on nyt myös E -, ja CLE - sarjassa. Kirjoitin omat kokemukset W206 vm.2022 hybridistä W206 osioon heinäkuussa ja ne voi lukea sieltä.
Jokaisen on hyvä miettiä auton hankinta oman tarpeen mukaan.
Re: GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
Luonnollisestikaan Jesse Haapala ei ole korjannut takuuaikaisia hybridejä tai täyssähköautoja, vielä. V. 2029 voitte sanoa, ettei Jesse tiedä mitään näistä uusista, on korjannut vain niitä vanhoja 2024 malleja.
Mun suku on vahvasti uskonnollista, minä en. Meillä ei ole mitään yhteisiä puheenaiheita, siksipä emme keskustele. Joten lopetan myös tästä aiheesta tähän.
Mun suku on vahvasti uskonnollista, minä en. Meillä ei ole mitään yhteisiä puheenaiheita, siksipä emme keskustele. Joten lopetan myös tästä aiheesta tähän.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 179
- Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24
Re: GLE hankinnassa, hybridi vai polttomoottori
Kyllähän noissa tarinoissasi paistaa kovasti usko läpi, toki vääräuskoisuus. Itse en kyllä pysty ennustamaan vuoteen 2029 asti....TPLtre kirjoitti: ↑Ma 02.12.2024 21:48 Luonnollisestikaan Jesse Haapala ei ole korjannut takuuaikaisia hybridejä tai täyssähköautoja, vielä. V. 2029 voitte sanoa, ettei Jesse tiedä mitään näistä uusista, on korjannut vain niitä vanhoja 2024 malleja.
Mun suku on vahvasti uskonnollista, minä en. Meillä ei ole mitään yhteisiä puheenaiheita, siksipä emme keskustele. Joten lopetan myös tästä aiheesta tähän.