W124 w124 M104.980 moottorin katalysaattorin vaihto. Pulttejen aukaisu vinkit
W124 w124 M104.980 moottorin katalysaattorin vaihto. Pulttejen aukaisu vinkit
Olisi meininki vaihtaa jo tilattu katti tuohon 300CE:n 24v . Eli putki irti pakosarjoista. Näyttää nuo pulttikiinnitykset heti siltä että ei taida helpolla aueta. Onko kokemuksia ja hyviä vinkkejä irroituksesta. Pitääkö lähteä induktiokuumentimen ostoon ?
Re: W124 w124 M104.980 moottorin katalysaattorin vaihto. Pulttejen aukaisu vinkit
vedät pultit irti, ne joko menee poikki tai ei. Jos menee niin lyöntimutteri pakosarjoissa, seuravaaksi lyöt ne pois ja vaihdat uudet pultit ja mutterit kasaukseeen.
Re: W124 w124 M104.980 moottorin katalysaattorin vaihto. Pulttejen aukaisu vinkit
Ilmeisesti M104:ssa on sit erilailla kiinnitys verrattuna M103:seen meinaan tuossa ei tarvinnu kajota pakosarjan kannenkiinnityspultteihin. Hetkinen,,, Ilmeisesti ymmärsin väärin ja tarkoitetaankin niitä kahta pakosarjan tuloputkessa olevaa liitosta?
Tossakin (S124 4Matic M103 mosalla) toisesta tuloputkesta on yksi pultti mennyt poikki mutta se on tehty sit niin et vanha pultintynkä on poistettu ilmeisesti poraamalla ja sit käytetty läpipulttia. Toimiva ratkaisu tuokin.
Lamdan tökkeli & liitin on sit apparin jalkatilassa ja sen läpiviennissä kumi. Tai ainakin tossa S124 Matikissa se niin on.
Ja sit vielä vinkki just tuohon lamdaan liittyen eli ennen putken sovitusta paikoilleen tarkista et uudessa putkessa lamdan kierrenippa on samassa kulmassa kun vanhassakin et se labda mahtuu olemaan kun putki on paikallaan.
Välipöntön sekä uuden putkien tiivisteet sä varmaan jo oletkin hankkinu mainaan nuita tarttee ihan ehdottomasti. Toinen niistä tiivisteistä ainakin ittellä joutui rikkomaan et liitoksen sai auki. Sehän on sellainen "puristustyylinen" tiiviste.
Tossakin (S124 4Matic M103 mosalla) toisesta tuloputkesta on yksi pultti mennyt poikki mutta se on tehty sit niin et vanha pultintynkä on poistettu ilmeisesti poraamalla ja sit käytetty läpipulttia. Toimiva ratkaisu tuokin.
Lamdan tökkeli & liitin on sit apparin jalkatilassa ja sen läpiviennissä kumi. Tai ainakin tossa S124 Matikissa se niin on.
Ja sit vielä vinkki just tuohon lamdaan liittyen eli ennen putken sovitusta paikoilleen tarkista et uudessa putkessa lamdan kierrenippa on samassa kulmassa kun vanhassakin et se labda mahtuu olemaan kun putki on paikallaan.
Välipöntön sekä uuden putkien tiivisteet sä varmaan jo oletkin hankkinu mainaan nuita tarttee ihan ehdottomasti. Toinen niistä tiivisteistä ainakin ittellä joutui rikkomaan et liitoksen sai auki. Sehän on sellainen "puristustyylinen" tiiviste.
Re: W124 w124 M104.980 moottorin katalysaattorin vaihto. Pulttejen aukaisu vinkit
Ei ole omaa kokemusta, vielä. Mutta työkaveri kehui Würthin Boltex-nimistä ruosteenirroitusainetta, oli käyttänyt johonkin umpiruostuneisiin ja kuulemma irronnut helposti. Mulla on sitä varoiks, mutta en tosiaan mene vastuuseen tästä kun en itse ole kokeillut.
Ainahan niihin jotain töhnää kannattaa tuupata ennen yritystä ja sitten yleensä antaa ajan vaikuttaa ja ajaa kuumaksi välissä.
Ainahan niihin jotain töhnää kannattaa tuupata ennen yritystä ja sitten yleensä antaa ajan vaikuttaa ja ajaa kuumaksi välissä.