w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Auto on siis 205 farkku, 220D vm. 2018 ja ajettu 260tkm. En tiedä onko tämä ongelma vai ominaisuus, mutta kylmänä päästää toisinaan melko runsaasti sinistä savua peräpeilistä tarkasteltuna. Tänään esimerkkinä, lämmityksestä ajoon ja savutus alkoi noin 3 kilometrin ajon jälkeen ja savutus loppui kuin veitsellä leikaten noin 5 kilometrin kohdalla. Oma veikkaus on, että liittyy jotenkin tuohon DPF-polttoon, mutta sininen haiku ei ole kovin näyttävän näköistä.
Auton nyt ollut omistuksessa noin 2,5 vuotta, pääasiassa emännän ajossa ja tehnyt tätä koko tämän ajan silloin ja tällöin. Pyrin välttelemään tällä autolla työmatka-ajoa, koska matka on niin lyhyt, että auto ei tässä ehdi kunnolla lämpiämään. Tähän touhuun uhraan mielummin vanhemman bensavehkeen.. Mutta toisinaan tälläkin on ajettava.
Kysymysmerkkinä olenkin tämän DPF-polton suhteen, koska tämä on ensimmäinen nykydieseli, minkä omistan. Kuinka usein auto tuota polttoa haluaa tehdä ja onko tähän joku tietty aika käynnistyksestä? Vaikuttaako pätkäajot jotenkin tähän savutukseen, jos ei ehdi tehdä polttoa kunnolla ennen kuin taas sammuttaa moottorin, sininen savu on tuskin tarkoitus? Autohan toimii muutoin täysin normaalisti.
Auton nyt ollut omistuksessa noin 2,5 vuotta, pääasiassa emännän ajossa ja tehnyt tätä koko tämän ajan silloin ja tällöin. Pyrin välttelemään tällä autolla työmatka-ajoa, koska matka on niin lyhyt, että auto ei tässä ehdi kunnolla lämpiämään. Tähän touhuun uhraan mielummin vanhemman bensavehkeen.. Mutta toisinaan tälläkin on ajettava.
Kysymysmerkkinä olenkin tämän DPF-polton suhteen, koska tämä on ensimmäinen nykydieseli, minkä omistan. Kuinka usein auto tuota polttoa haluaa tehdä ja onko tähän joku tietty aika käynnistyksestä? Vaikuttaako pätkäajot jotenkin tähän savutukseen, jos ei ehdi tehdä polttoa kunnolla ennen kuin taas sammuttaa moottorin, sininen savu on tuskin tarkoitus? Autohan toimii muutoin täysin normaalisti.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
-
- Mersumies
- Viestit: 3109
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Ei kuulu savuttaa sinistä. DPF:n poltossa ääni hiukan muuttuu ja saattaa tulla käryä jonka haistaa, mutta sininen savu ei kuulu asiaan.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Seuraava kysymys onkin, että mistähän tämä voisi johtua? Tämä kuitenkin loppuu aina itsestään kuin napista painamalla.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Tuttavalla erimerkkisessä autossa oli öljynkulutusta joka sitten ilmeni dpf-polton yhteydessä sinisenä savuna. Kuluttaako auto öljyä?
Omakin vastaava w205 kylmemmillä ilmoilla polton aikana teki savutusta joka oli kylläkin vaaleaa höyryä. Jos on öljynkulutuksesta johtuvaa savutusta niin sen kyllä pitäisi haista öljylle.
Omakin vastaava w205 kylmemmillä ilmoilla polton aikana teki savutusta joka oli kylläkin vaaleaa höyryä. Jos on öljynkulutuksesta johtuvaa savutusta niin sen kyllä pitäisi haista öljylle.
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Minkäänlaista öljyn kulutusta en ole havainnut, siis ainakaan noin 10 -12tkm öljynvaihtovälillä tätä ei ole tarvinnut lisätä. Voihan olla, että tuo savun väri on hieman enemmän harmaaseen taittuvaa, peilistä kun kattelee niin saattaa hieman värisävy vääristyä. Pitäisi päästä auton perässä ajamaan savutuksen aikana..
Kerran onnistuin tätä haistelemaan kun sain auton parkkiin h-hetkellä, pakokaasun haju oli hieman kitkerämpää kuin normaalisti.
Kerran onnistuin tätä haistelemaan kun sain auton parkkiin h-hetkellä, pakokaasun haju oli hieman kitkerämpää kuin normaalisti.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Suutin vuotaa, tiputtelee männän päälle kamaa ja se sitten menee putkeen. Kitkerä savu ja saattaa nakuttaa kylmänä.
Ei tosin aina pidä ääntä mutta savuaa.
Ei tosin aina pidä ääntä mutta savuaa.
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Tuskin savutus silloin alkaisi 3km ajon jälkeen.
aziz: ensi kerralla kun savutus on päällä, pysäytä auto ja käy kokeilemassa takalasia, sen lämmitys menee päälle kuorman maksimoimiseksi polton aikana. Jos lasi on lämmin, on polttokin silloin päällä.
aziz: ensi kerralla kun savutus on päällä, pysäytä auto ja käy kokeilemassa takalasia, sen lämmitys menee päälle kuorman maksimoimiseksi polton aikana. Jos lasi on lämmin, on polttokin silloin päällä.
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Täytyypäs tehdä tämä testi, kiitos vinkistä.
Onhan mulla starikin, että eikös sieltäkin pääse näkemään ajon aikana onko poltto päällä savutuksen aikana.
Millä syklillä auto tuota polttoa harrastaa, mikä siihen vaikuttaa? Ajettu matka vai aika? Asiaan en juuri ole perehtynyt, mutta jos kyse on polton aikaisesta savutuksesta, niin voiko auto sen väärällä hetkellä niin, että paikat olisi liian kylmänä? Mulla on vaan kutina, että liian lyhyet ajomatkat olis jotenkin syynä tähän.
Tänään ajelin kutakuinkin samaan tyyliin kuin eilenkin, mutta ilman savuja, joten mitään säännöllisyyttä tässä ei ole.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Uskoisin että auto seuraa dpf:n paine-eroa ja polttelee sen perusteella tiettyjen reunaehtojen täyttyessä, ei taida olla aikaan tai matkaan muuten sidonnainen. En tiedä miten Mersuissa on mutta muissa saksalaisissa täytyy mm. moottorinlämmön ylittää tietty lämpö että polttotapahtuma lähtee käyntiin joten sen perusteella olettaisin että paikat ovat lämpimät kun poltto käynnistyy.
Löytyi puhelimen uumenista vanha video referenssiksi kun poltto päällä. Muistelen että taisi olla noin -15 pakkasta kun tuo on kuvattu: https://streamable.com/pd28vo
Löytyi puhelimen uumenista vanha video referenssiksi kun poltto päällä. Muistelen että taisi olla noin -15 pakkasta kun tuo on kuvattu: https://streamable.com/pd28vo
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Ei, mutta luulisi ylimääräisen löpön männän päällä näkyvän savutuksena eritoten heti käynnistyksen jälkeen kun se palaa pois ja katti sekä dpf ovat kylmät. Ei muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Tuo höyry/savu/mikä lie ilmeni tuli aina pakkasella polton aikana. 3v/50tkm omistuksen aikana öljyä tai nestettä ei hävinnyt tippaakaan joten kovin isosta ongelmasta ei lie ollut kyse.
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Juuri samannäköistä haikuilua kuin itselläkin. Tosin jos kaasun polkaisee pohjaan, niin savupilvi sakenee tuostakin vielä.JarnoN kirjoitti: ↑To 30.01.2025 19:50 Löytyi puhelimen uumenista vanha video referenssiksi kun poltto päällä. Muistelen että taisi olla noin -15 pakkasta kun tuo on kuvattu: https://streamable.com/pd28vo
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Itse olen yhdistänyt AdBluen ruiskutukseen tuon ”höyryämisen”. Tietyssä lämpötilassa höyryää todella paljon, näkee selvästi peileistä ja etenkin kun liikennevaloissa seisoo. Useimmiten kiinnitän huomion töistä lähtiessä 2-3km ajon jälkeen pysähtyeasä, esilämmitetty moottori eli miltei normaalissa lämmöt tuossa. OM651 siis itsellä. Viimisen 58tkm pelannut normaalisti niin en ole asiaan uhrannut ajatusta enää pitkään aikaan.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
om651 myös ilman addblue järjestelmää höyryää tosi paljon ,itellä ollut monta autoa tolla konella ja pakkasilla esilämmitetyllä koneella kun lähtee niin aina puskee vaaleaa vesihöyryä, ohjelmointi/pois käytöstä otetut dpf/kat lisää sitä vielä, eli yksilöllisiä eroja on myös.
kun keli menee +5C niin loppuu lähes kokonaan.
ja jos ekan 10km aikana painaa kaasun pohjaan niin aikamoinen james bond savuverho on takana aina pakkasilla, rauhoittuu kun ajaa tarpeeksi kauan kaasu pohjassa..
kun keli menee +5C niin loppuu lähes kokonaan.
ja jos ekan 10km aikana painaa kaasun pohjaan niin aikamoinen james bond savuverho on takana aina pakkasilla, rauhoittuu kun ajaa tarpeeksi kauan kaasu pohjassa..
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: To 25.11.2021 12:46
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Jospa tuo ”savu” onkin vain pelkästään kondenssivettä ilman sen kummempaa draamaa ja vikaa. Kone lämpeää -> pakokaasu lämpeää -> putkisto lämpeää ja kondenssivesi höyrystyy pois?
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Tätäkin olen miettinyt, pätkäajossa tätä kondenssivettä kait muodostuu putkistoon normaalia enemmän. Ja jos tämä yhdistettynä saman aikaan tapahtuvaan polttoon voisi olla syy sankkaan savuverhoon. Tähän kun vielä lisätään hieman kusta, niin soppa on valmis.Tompsoni84 kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 10:14 Jospa tuo ”savu” onkin vain pelkästään kondenssivettä ilman sen kummempaa draamaa ja vikaa. Kone lämpeää -> pakokaasu lämpeää -> putkisto lämpeää ja kondenssivesi höyrystyy pois?

MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Tähänkin tarjoaisin kokeiluun uusi polttoainesuodatin ja sen täyttö injector cleanerilla, esim. Forte. Vaikka ei siellä korjaantuisikaan, niin ei mene hukkaan tuo käsittely silti.
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Auton kun ostin 2,5 vuotta sitten, niin laitoin polttoaineen sekaan tuon putsausaineen kertaalleen. Voishan tuota ainetta käyttää säännöllisemmin, vaikka tosiaan tällä tuskin on mitään tekemistä asian kanssa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5851
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Paitsi että väri on väärä vesihöyrylleaziz kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 11:53Tätäkin olen miettinyt, pätkäajossa tätä kondenssivettä kait muodostuu putkistoon normaalia enemmän. Ja jos tämä yhdistettynä saman aikaan tapahtuvaan polttoon voisi olla syy sankkaan savuverhoon. Tähän kun vielä lisätään hieman kusta, niin soppa on valmis.Tompsoni84 kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 10:14 Jospa tuo ”savu” onkin vain pelkästään kondenssivettä ilman sen kummempaa draamaa ja vikaa. Kone lämpeää -> pakokaasu lämpeää -> putkisto lämpeää ja kondenssivesi höyrystyy pois?![]()
Mökkillä
'
'
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Polttoaineen sekaan laitettu ei ole lähellekään niin tehokas hoito, kun suoraan suodattimeen. Asiaa voi tehostaa vielä siten, että käyttää autoa hetken jolloin aine pääsee suuttimiin ja jättää sitten seisoksiin määrittelemättömäksi ajaksi. Monet pikkusavutukset ja jopa liiallisesta polttoaineesta johtuva kolkatus yhdessä sylinterissä on noilla korjattu, joten aina kannattaa ekana yrittää.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: To 25.11.2021 12:46
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Paitsi että harvemmin putkistossa oleva vesi on puhdasta ja näin ollen höyrystyessään väri voi olla eri kuin puurokattilasta tulevassa vesihöyryssä.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 13:11Paitsi että väri on väärä vesihöyrylleaziz kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 11:53Tätäkin olen miettinyt, pätkäajossa tätä kondenssivettä kait muodostuu putkistoon normaalia enemmän. Ja jos tämä yhdistettynä saman aikaan tapahtuvaan polttoon voisi olla syy sankkaan savuverhoon. Tähän kun vielä lisätään hieman kusta, niin soppa on valmis.Tompsoni84 kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 10:14 Jospa tuo ”savu” onkin vain pelkästään kondenssivettä ilman sen kummempaa draamaa ja vikaa. Kone lämpeää -> pakokaasu lämpeää -> putkisto lämpeää ja kondenssivesi höyrystyy pois?![]()
Jos se auto pelaa normaalisti niin kannattaako tuolla tehdä muuta kuin ajaa menemään. Nyt kun mietin niin oma 651 oli myös välillä melkoinen usvan puskija. Ajoin sillä kahdessa vuodessa 80000km ja hyvin pelasi
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
En tiedä om651 moottorista, mutta ainakaan om64x moottorit eivät työnnä kunnossa ollessaan minkään väristä utua missään tilanteessa ilman hitupönttöäkään, joten kyllä tuollaisien usvien pohtiminen mielestäni on ihan fiksua. Jos ajattelee asiaa vaan siten, että jos kerran auto pelaa niin ajelee menemään, niin kohta saattaa olla ongelmia esim. dpf suunnilla.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: To 25.11.2021 12:46
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Tässähän keskustellaan juurikin 65x moottorista ja useampi jo ilmoittanut havainneensa samanlaisen ”höyryämisen”. Eli pitäisin tätä enemmän ominaisuutena kuin vikana. Eiköhän minullakin olisi mennyt dpf tukkoon tuolla omalla ajomäärällä jos putkeen olisi päässyt jotakin ylimääräistä. Kovaa ajoa vaan.T-Row kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 14:53 En tiedä om651 moottorista, mutta ainakaan om64x moottorit eivät työnnä kunnossa ollessaan minkään väristä utua missään tilanteessa ilman hitupönttöäkään, joten kyllä tuollaisien usvien pohtiminen mielestäni on ihan fiksua. Jos ajattelee asiaa vaan siten, että jos kerran auto pelaa niin ajelee menemään, niin kohta saattaa olla ongelmia esim. dpf suunnilla.
Ps. Siitä olen sinun kanssa samaa mieltä että kaikkia mahdollisia havaintoja kannattaa aina pohtia, eikä pelkästään ajaa vain. Turhan monta tapausta tiedän jotka ajaa vain kaikista auton sivuäänistä huolimatta ja sitten ihmettelevät tai haukkuvat vehkeet pa**oiksi kun hajoavat.
-
- Mersumies
- Viestit: 3109
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Aloitusviestissä kerrottiin sinisestä savusta ja se ei ole normaalia kuin Trabantissa ja varressa.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: To 25.11.2021 12:46
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Ja pari viestiä eteenpäin se ei enää ollutkaan ehkä sinistätahtoomersun kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 17:40 Aloitusviestissä kerrottiin sinisestä savusta ja se ei ole normaalia kuin Trabantissa ja varressa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5851
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Ei puurokattilan höyrä ei mutta ei sinistäkään,Tompsoni84 kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 14:33Paitsi että harvemmin putkistossa oleva vesi on puhdasta ja näin ollen höyrystyessään väri voi olla eri kuin puurokattilasta tulevassa vesihöyryssä.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 13:11Paitsi että väri on väärä vesihöyrylleaziz kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 11:53Tätäkin olen miettinyt, pätkäajossa tätä kondenssivettä kait muodostuu putkistoon normaalia enemmän. Ja jos tämä yhdistettynä saman aikaan tapahtuvaan polttoon voisi olla syy sankkaan savuverhoon. Tähän kun vielä lisätään hieman kusta, niin soppa on valmis.Tompsoni84 kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 10:14 Jospa tuo ”savu” onkin vain pelkästään kondenssivettä ilman sen kummempaa draamaa ja vikaa. Kone lämpeää -> pakokaasu lämpeää -> putkisto lämpeää ja kondenssivesi höyrystyy pois?![]()
Jos se auto pelaa normaalisti niin kannattaako tuolla tehdä muuta kuin ajaa menemään. Nyt kun mietin niin oma 651 oli myös välillä melkoinen usvan puskija. Ajoin sillä kahdessa vuodessa 80000km ja hyvin pelasi
jos siis pelkää vettä ja likaa putkesta eikä koneesta mitään sekaan,
651 kohdalla sieltä koneesta voi tulla vaikka mitä sekaan jos sinstä niin öljy jos
jotain kitkerää niin huonosti palnutta löpöä/kierätys/dpf käryjä,
jos mustaa niin niin nokea, no samapa tuo,
kanttaa kuitenkin selvittää mitä tai viedä vaihto jonoon
tai sitten ajelee menmään ja odotelee tuleeko omistus aikan myös jotain oireita tosin se aika usein tarkoitta äkilistä hajoamista(suutimen hajotessa, paskan käsitely systeemin hajotassa)
Mökkillä
'
'
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
No jos se "savu" on sinistä, siis öljysavua, niin se ei sitten kyllä lakkaa lämpimälläkään kelillä.
Ei myöskään suuttimen kusemisen aiheuttama valkoinen savu, tai sitten se liiallisen polttoainemäärän tai liian vähäisen ilmamäärän aiheuttama musta savu katoa lämpimässä.
Se vesihöyryn näkyminen riippuu voimakkaasti ilman lämpötilasta ja suhteellisesta kosteudesta. Suhteellinen kosteus lähellä 100%, niin pienikin määrä on hyvin näkyvää.
Ei myöskään suuttimen kusemisen aiheuttama valkoinen savu, tai sitten se liiallisen polttoainemäärän tai liian vähäisen ilmamäärän aiheuttama musta savu katoa lämpimässä.
Se vesihöyryn näkyminen riippuu voimakkaasti ilman lämpötilasta ja suhteellisesta kosteudesta. Suhteellinen kosteus lähellä 100%, niin pienikin määrä on hyvin näkyvää.
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Jos nykyaikaisilla saastelaitteilla varustettu auto syö öljyä niin paljon että savuttaa näkyvästi sinistä (ilman esim dpfpolttoa) , näkyy se satavarmasti myös öljymäärässä. Tuttavilla on ollut vag-konsernin autoja jotka ovat syöneet öljyä litroja 10tkm vaihtovälillä eikä missään tilanteessa ole tullut pienintäkään tuprausta putkesta. Jos tuo savu olisi taas jäähdytysnesteestä johtuvaa, häviäisi nestettä ihan varmasti niin että näkyisi paisuntasäiliön tasossa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2608
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Kokemusasiantuntijana voin vahvistaa tuon.JarnoN kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 19:37 Jos nykyaikaisilla saastelaitteilla varustettu auto syö öljyä niin paljon että savuttaa näkyvästi sinistä (ilman esim dpfpolttoa) , näkyy se satavarmasti myös öljymäärässä. Tuttavilla on ollut vag-konsernin autoja jotka ovat syöneet öljyä litroja 10tkm vaihtovälillä eikä missään tilanteessa ole tullut pienintäkään tuprausta putkesta. Jos tuo savu olisi taas jäähdytysnesteestä johtuvaa, häviäisi nestettä ihan varmasti niin että näkyisi paisuntasäiliön tasossa.
Meillä oli euro-GM auto joka vei öljyä kolme litraa per 1000km eli jokaisella tankkausvälillä piti lisätä reilusti. Sinistä savua tuli vain pieni häivähdys kylmänä.
Kuumana katti poltti kaikki savut.
Re: w205 -18 ja sininen kylmäsavutus
Tänään onnistuin saamaan viimein pitkästä aikaa savut koneesta päivän valossa ja lyömään auton parkkiin savutuksen ollessa päällä. Jo auton taakse saapuessa pystyi havaitsemaan, että takalasin lämmitys oli mennyt päälle, koska lasi oli kuivamaan päin raidoituksesta päätellen, tämän totesin myös kädellä kokeilemalla. Eli tämä Jarnon arvio osui täysin nappiin.
Eli olisko nyt niin, kuten aiemmin tuolla tuli arveltua, että pakoputkeen kondensoitunut vesi höyrystyessään korostaa tietyissä olosuhteissa tuon polton aiheuttamaa savutuksen määrää. Tänään tuli myös varmistettua, että savu oli myös aavistuksen sinisen sävyistä, ei merkittävästi, mutta kuitenkin..
Onnistuin kuvaamaan myös hätäisen videon tapahtuneesta:
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90