W210 320cdi OM613 vikatila, ei ahtoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Lefa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 16.07.2024 23:51

W210 320cdi OM613 vikatila, ei ahtoja

Viesti Kirjoittaja Lefa100 »

Tosiaan, nyt on aiemmat vaihteistoon ja kp pumppuun liittyvät ongelmat ratkaistu, niin enää jäi jäljelle yksi mysteeri tuosta katiskasta.

Starilla luettu joku aika sitten koodit: P1403-032, pakokaasun takaisinkierrätysosuus liian pieni tai jotain sinnepäin.

Auto siis menee hyvin pitkälti kaavamaisesti aina vikatilaan ajaessa. Kyseessä ei kuitenkaan ole 3000RPM rajoitettu vikatila, auto siis kiertää aivan normaalisti päätyyn asti. Ahtoja ei kuitenkaan tässä vikatilassa ole, turbon tanko ei tällöin liiku. Päivän ensimmäisestä startista menee pisimmillään noin 5 min, kunnes ahdot katoaa. Tämän jälkeen lyö vikatilan päälle noin 1-2 min startin jälkeen. Eilisiltana teki poikkeuksen ja lähti vikatilasta pois kesken ajon?

Seuraavaa on koitettu:
-Alipaineletkut käyty läpi, ok
-Vaihdettu päikseen ja takaisin EGR ja ahtopaine mötiköitä
-EGR putsattu, ei vaikutusta. Tämän jälkeen EGR ohitettu vastuksella, jonka johdosta vikatila on kertaalleen poistunut jopa ajossa.
-kokeiltu toista maffia (toimivuudesta ei varmaa tietoa), ei apuja
-autosta joskus poistettu imusarjan läpät

Turbon tanko liikkuu käsin sekä kun alipaineletkusta imee. Alipaine tulee turbon sekä egr mötiköille.

Mikähän tuota nyt sitten vaivaa? Kun ei ole vikatilassa, niin toimii aivan kuten kuuluukin. Ahtojen ollessa päällä, ei kuulu suhinoita tai muuta ahtovuotoon viittaavaa. Putki ei myöskään ole tukossa. Tarkoitus olisi ohjelmaa hommata, mutta ei lähialueelta ole vielä löytynyt tekijää...josko ohjelmalla maffin ja egrrän poisto auttaisi?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6484
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W210 320cdi OM613 vikatila, ei ahtoja

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mitä sieläl on olusuhdetiedot kun vikatila on mennyt päälle, koittaa verrata tilanteeseen missä vikatilaa ei ole. Ahdon lämmöt? Näyttääkö kaikki paineanturit kiltisti samaa kun auto ei ole käynnissä, kaikki ahtolinjan vermeet katottu ettei oo vuotoja letkuissa kuulerissa jne? MAFfi testi menee läpi?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Lefa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 16.07.2024 23:51

Re: W210 320cdi OM613 vikatila, ei ahtoja

Viesti Kirjoittaja Lefa100 »

MiHe kirjoitti: Su 02.02.2025 15:33 Mitä sieläl on olusuhdetiedot kun vikatila on mennyt päälle, koittaa verrata tilanteeseen missä vikatilaa ei ole. Ahdon lämmöt? Näyttääkö kaikki paineanturit kiltisti samaa kun auto ei ole käynnissä, kaikki ahtolinjan vermeet katottu ettei oo vuotoja letkuissa kuulerissa jne? MAFfi testi menee läpi?
Tähän hätään ei pääse Starilla testaamaan. Ahtovuotoja en ole löytänyt, muuhun en osaa tähän hätään antaa vastausta.
Jos joku haluaa Starilla nuita antureiden arvoja ja muita auttaa tutkimaan Lahti-Hämeenlinna-Jämsä lähialueilla niin siitä voisi olla apuja.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W210 320cdi OM613 vikatila, ei ahtoja

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Lefa100 kirjoitti: Su 02.02.2025 15:16 Tosiaan, nyt on aiemmat vaihteistoon ja kp pumppuun liittyvät ongelmat ratkaistu, niin enää jäi jäljelle yksi mysteeri tuosta katiskasta.

Starilla luettu joku aika sitten koodit: P1403-032, pakokaasun takaisinkierrätysosuus liian pieni tai jotain sinnepäin.

Auto siis menee hyvin pitkälti kaavamaisesti aina vikatilaan ajaessa. Kyseessä ei kuitenkaan ole 3000RPM rajoitettu vikatila, auto siis kiertää aivan normaalisti päätyyn asti. Ahtoja ei kuitenkaan tässä vikatilassa ole, turbon tanko ei tällöin liiku. Päivän ensimmäisestä startista menee pisimmillään noin 5 min, kunnes ahdot katoaa. Tämän jälkeen lyö vikatilan päälle noin 1-2 min startin jälkeen. Eilisiltana teki poikkeuksen ja lähti vikatilasta pois kesken ajon?

Seuraavaa on koitettu:
-Alipaineletkut käyty läpi, ok
-Vaihdettu päikseen ja takaisin EGR ja ahtopaine mötiköitä
-EGR putsattu, ei vaikutusta. Tämän jälkeen EGR ohitettu vastuksella, jonka johdosta vikatila on kertaalleen poistunut jopa ajossa.
-kokeiltu toista maffia (toimivuudesta ei varmaa tietoa), ei apuja
-autosta joskus poistettu imusarjan läpät

Turbon tanko liikkuu käsin sekä kun alipaineletkusta imee. Alipaine tulee turbon sekä egr mötiköille.

Mikähän tuota nyt sitten vaivaa? Kun ei ole vikatilassa, niin toimii aivan kuten kuuluukin. Ahtojen ollessa päällä, ei kuulu suhinoita tai muuta ahtovuotoon viittaavaa. Putki ei myöskään ole tukossa. Tarkoitus olisi ohjelmaa hommata, mutta ei lähialueelta ole vielä löytynyt tekijää...josko ohjelmalla maffin ja egrrän poisto auttaisi?
Näyttää vahvasti egr/ilmamassamittari
vialta, myös niiden johdot kantta tarkistaa,
oliko autossa muita vika koodeja missään ?
toimiko auto aiemin/miten vika ilmantui ?
onko viritetty mitenkään ?
Mökkillä
'
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W210 320cdi OM613 vikatila, ei ahtoja

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Herja viittaaa siihen tilanteeseen, jossa egr-venttiili ei aukea tarpeeksi, tai ollenkaan.
Maffi näkee liian paljon ilmaa virtaavan moottoriin.

Jos tarkoituksena on tehonlisäys hommata, niin en polttaisi yhtään ruutia nyt enää tuohon egr vaivaan.
Helppo nakki valkoiselle miehelle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Lefa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 16.07.2024 23:51

Re: W210 320cdi OM613 vikatila, ei ahtoja

Viesti Kirjoittaja Lefa100 »

Ongelma korjattu ohjelmalla, meni motivaatio vian etsimiseen. Nyt toimii kuten pitääkin ja kyllähän tuo CDI on mukava peli toimiessaan. Auto oli siis koko minun omistusaikani ollut vikatilassa, vaikken sitä aluksi huomannut, kun olin tottunut E240 väyrysen tehottomuuteen...
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W210 320cdi OM613 vikatila, ei ahtoja

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Lefa100 kirjoitti: Ke 12.02.2025 11:25 Ongelma korjattu ohjelmalla, meni motivaatio vian etsimiseen. Nyt toimii kuten pitääkin ja kyllähän tuo CDI on mukava peli toimiessaan. Auto oli siis koko minun omistusaikani ollut vikatilassa, vaikken sitä aluksi huomannut, kun olin tottunut E240 väyrysen tehottomuuteen...
Ei se vikatilassa ole ollut, jos kiertää yli 3000rpm. Vikatilassa se on myös täysin tehoton, sen huomaa väkisinkin.
2007 R 320cdi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W210 320cdi OM613 vikatila, ei ahtoja

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Huttiainen kirjoitti: Ke 12.02.2025 17:14
Lefa100 kirjoitti: Ke 12.02.2025 11:25 Ongelma korjattu ohjelmalla, meni ...
Ei se vikatilassa ole ollut, jos kiertää yli 3000rpm. Vikatilassa se on myös täysin tehoton, sen huomaa väkisinkin.
Juu, niin se on.
Jos ilmamassamittari antaa epäuskottavaa lukemaa egr-venttiilin takia, niin moottori saattaa mennä vikatilan kaltaiseen tilaan, siis tehottomaksi.
Polttoaineen ruiskutusmäärä ohjautuu niin pieneksi, ettei ahdin enään lähde oikein mukaan.
Mutta esim laatikko vaihtaa vielä "suht. normaaisti", tehottomuuden takia hiukan korkeammilla kierroksilla vaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin