Jännittävää koodailua

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Jännittävää koodailua

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Tulipa kirjoitettua ECU:n softa tänään. Kävi kuten joskus aiemminkin, ei mennyt läpi, virhe ja sitten lakkasi yhteyskin toimimasta. No sain yhteyden palautettua sulkemalla ohjelman ja sitten piti vielä nykiä piuhat irti ja uutta yritystä. No ei vieläkään, kirjoitus ei onnistunut, recovery? No kokeillaan sitä, sitten meni läpi.

Tuo tilanne saattaisi tuoda vähän hikeä otsalle, jos olisi ainoa ECU autoon, mutta mullahan on klooni ensiaputarvikkeissa.

Aiemmin kun kävi jotain vastaavaa, laitoin starin kiinni ja se ilmoitti, että ECUN ohjelmointi ei ole onnistunut, pitää ohjelmoida uudelleen. Haluatko ohjelmoida? No mä klikkasin sitä ohjelmoi uudelleen ja siinä meni sitten ehkä tunnin verran, sitten se kertoi, että versiokoodaukset pitää vielä tehdä. En tehnyt mitään muuta kuin kääntelin ratin laidasta toiseen, painelin vähän jarrua ja nollasin virheet mitä oli. Virrat pois ja takaisin ja sitten oli vielä jotain nollauksia, ei mitään versiokoodauksia lopulta tarvittu. Ja sillä ohjelmalla (pohjana) mennään vielä tänäkin päivänä.

Aina välillä sitä kysellään, että miksi muka se star nyt olisi jotenkin niin ihmeellinen laite, kun motonetistä saa samat asiat tekevän vikakoodinlukijan paljon halvemmalla. No kirjoittaako ne ECU:n uusiksi tarvittaessa?

Se nyt ei varmasti onnistu enää uudempiin, tämä oli W164. Herjasi kyllä, että offline ohjelmointi on poistettu, seuraavalla kerralla online yhteydellä tästä tulee lasku. Odottelen sitä yhä. :D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Jännittävää koodailua

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuosta samasta syystä halusin kloonin ecusta ennen kuin alan mitään tekemään.
Kerran ollut se ainoa ecu vainaa ohjelmoinnin jälkeen ja se oli niin ikävä tilanne että ei koskaan enään.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Jännittävää koodailua

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minulla ei ole varmuuskopiotakaan.
Tyhmäähän se vähän on.

Mersun ja Bemarin koodailuissa on yksi kohtalaisen hyvä purkki.
Nimeltään ABRITES
En varsinaisesti suosittele, kun on niin kallis.
Hintaa tulee, kun perustesteriin ostetaan sitten lisämoduleita, joilla tulee lisää ominaisuuksia.
Se on kallis tapa rakentaa työkalua.

Mutta kolikon toisella puolella on todella yksinkertaista koodailua, joka on tehty merkkitesterien "päälle".
Pystyy tekemään aika pinon ohjaimia virginiksi ja ottaa sitten uudelleen käyttöön, esim uusin auto on ollut W447 Vito, jonka edc17cp66 ei taida niitä helpoimpia tapauksia olla, ecu Ebaystä ja täällä kiinni vaan autoon ja koodaus päälle ja kovaa ajoa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Jännittävää koodailua

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No ethän sinä tarvitse varmuuskopiota, kun tiedät että homma hoituu ilmankin. Ehkä vähän lisätyötä vaan vaatii.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Jännittävää koodailua

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, moottorin ohjainten _ ja mksiei muidenkin ohjainten osaltahan on "uusiokäyttö" tilanne viime vuosina parantunt radikaalisti.
Ecun särkyminen, lukittuminen, tai vaurioituminen ei niin valtavan kamala juttu olekkaan enään.
Purkkeja saa jo parilla - kolmellasadalla, hiukan näppityötä ja murheet häviää.
Yleensä näin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin