V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tusir
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 19.03.2025 17:10

V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja tusir »

Ostin kesällä 24 360tkm langi ärrän perheen kakkosautoksi. Alkuperäinen suomiauto. Nyt puolenvuoden sisään korjattu;
-takakontin katkenneet johtosarjat 330€
-uusi laturi 532€
-egr vika 600€
-oikea takailmajousi 730€ (vasen vaihdettu ennen ostoa ja edessä rautajouset)
-polttoainepumppu 1080€
Hinnat sisältää työt.

Mitähän menee seuraavaksi rikki? :crazy:

Mitä tyyppivikoja v251/w251 350cdi mersuissa on yleisesti ollut?
V251 L 350cdi 4matic 2011

Ex R170 230 99
Ex W211 220D 02
Ex W124 250D 91
Ex W124 230E 90
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1264
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No OM642, että ne sen tyyppiviat, suuttimien pohjaprikkavuodot, V-haaran (kurahaaran) lämmönvaihtimen tiivisteiden öljyvuoto, läppämoottorin oikosulku, huohotinongelmat, venyvä jakoketju, pakosarjoista sisältä irtoilevat metallinpalat, jotka rikkoo turbon pakosiiven ja vnt-siivet, ehkä ilmamassa-anturit. Laatikkovikoja odotellessa. Eipä oikein kauheasti muuta moottoripuolella. No itselläni korkkasi juuri yhdestä alakerta, liuskat ilmeisesti päällekäin. Uutta konetta, tämä on todella harvinaista, mutta longlifet. :D

Ei maan, hyvä kone se on, mutta tyyppivikojakin on kyllä.

Niin no, kardaanin tukilaakeri.

Ei R:ää, mutta ML ja GL. Samat kamat siellä pääasiassa on.

Tervetuloa jenkkiautokerhoon. :lol:
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1425
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ilmajousten kompressori. Siitä kannattaa tarkastaa imuletkun ja imuilmansuodattimen kunto.

Kardaanin kannatinlaakeri ei tavallaan voi olla tyyppivika, kun sellaista ei sinne myydä :) Virallisesti vaihdattaa koko kardaanin.

730€ takailmajousesta kuulostaa kyllä äkkiseltään aika kovalta. Noh, jos alkuperäisosa niin ehkä sitten...

Huolehdi moottorin ilmasuodattimista, jotta tulevat vaihdettua joka öljynvaihdossa. Itse vaihdan 15tkm välein ja aina ne on jo aika ryönässä.

Joistain yksilöistä etuperän laakerit alkaneet ääntämään ja joistain jakolaatikon ketju venynyt. Minulla ei ollut näissä ongelmaa ~400tkm ajetussa.
tusir
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 19.03.2025 17:10

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja tusir »

Olen todellinen jenkkiautoilija. Toisena autona 2019 model 3 tesla. Hämmästyttää miten 350cdi tekniikalla ei ole montakaan yli 400tkm auto myynnissä? Mutta 320cdi koneella lähes 700tkm ajettuja. Eikö om642 kestä miljoonaa kilometriä hyvin huollettuna?
V251 L 350cdi 4matic 2011

Ex R170 230 99
Ex W211 220D 02
Ex W124 250D 91
Ex W124 230E 90
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

tusir kirjoitti: Ke 19.03.2025 21:22 Olen todellinen jenkkiautoilija. Toisena autona 2019 model 3 tesla. Hämmästyttää miten 350cdi tekniikalla ei ole montakaan yli 400tkm auto myynnissä? Mutta 320cdi koneella lähes 700tkm ajettuja. Eikö om642 kestä miljoonaa kilometriä hyvin huollettuna?
2005 ja eteenpäin toi on suurimmaksi osaksi sama kone. 350CDI on ymmärtääkseni uudempi versio jossa mm. vesijäähdytetty turbo, yksirivinen ketju yms. Saatan olla väärässäkin :)
9/2006 S211 320CDI
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

Nuo viat ei kyllä ole 360tkm ajetussa mitään tyyppivikoja, vaan ihan jo käytöstä aiheutuvaa kulumista..
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jusi »

Peq02 kirjoitti: To 20.03.2025 08:29
tusir kirjoitti: Ke 19.03.2025 21:22 Olen todellinen jenkkiautoilija. Toisena autona 2019 model 3 tesla. Hämmästyttää miten 350cdi tekniikalla ei ole montakaan yli 400tkm auto myynnissä? Mutta 320cdi koneella lähes 700tkm ajettuja. Eikö om642 kestä miljoonaa kilometriä hyvin huollettuna?
2005 ja eteenpäin toi on suurimmaksi osaksi sama kone. 350CDI on ymmärtääkseni uudempi versio jossa mm. vesijäähdytetty turbo, yksirivinen ketju yms. Saatan olla väärässäkin :)
Asia ei mene ihan näin. Varhaiset 350 CDI:t (esim. oma autoni) ovat vanhalla turbolla ja pienempitehoisia, edelleen kaksirivisellä ketjulla. Uusi turbo on 265 hv versiossa (LS), riippuu kai korimallista milloin tarkkaan ottaen vaihtuu. Ja ketju vaihtuu vasta myöhemmin yksiriviseen, kai 2014? Eri paikoissa netissä on väitetty, että 350 CDI (eli 2010 eteenpäin) olisi öljynjäähdyttimen tiivistystä parannettu. Tiedä tästä, mutta omassa ei ole esiintynyt V-laaksossa öljyä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1264
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No 2012 cdi350 ainakin oli silmälasitiivistevuoto. Ei ole siihen sitten sattunut parannettua tulemaan. 2008 320cdi taas porskuttaa edelleen alkuperäisillä about 380tkm mittarissa.

Ja 350 se 265hv-versio.

Vähän tuuripeliä, eihän ne kaikissa vanhemmissakaan ole vuotaneet koskaan. Turhan monessa kyllä.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

jusi kirjoitti: To 20.03.2025 18:25
Peq02 kirjoitti: To 20.03.2025 08:29
tusir kirjoitti: Ke 19.03.2025 21:22 Olen todellinen jenkkiautoilija. Toisena autona 2019 model 3 tesla. Hämmästyttää miten 350cdi tekniikalla ei ole montakaan yli 400tkm auto myynnissä? Mutta 320cdi koneella lähes 700tkm ajettuja. Eikö om642 kestä miljoonaa kilometriä hyvin huollettuna?
2005 ja eteenpäin toi on suurimmaksi osaksi sama kone. 350CDI on ymmärtääkseni uudempi versio jossa mm. vesijäähdytetty turbo, yksirivinen ketju yms. Saatan olla väärässäkin :)
Asia ei mene ihan näin. Varhaiset 350 CDI:t (esim. oma autoni) ovat vanhalla turbolla ja pienempitehoisia, edelleen kaksirivisellä ketjulla. Uusi turbo on 265 hv versiossa (LS), riippuu kai korimallista milloin tarkkaan ottaen vaihtuu. Ja ketju vaihtuu vasta myöhemmin yksiriviseen, kai 2014? Eri paikoissa netissä on väitetty, että 350 CDI (eli 2010 eteenpäin) olisi öljynjäähdyttimen tiivistystä parannettu. Tiedä tästä, mutta omassa ei ole esiintynyt V-laaksossa öljyä.
Juu arvelinkin että menee väärin. Tuo 280-300-320-350 pelleily numeroilla on mielestäni vähän hölmöä muutenkin
9/2006 S211 320CDI
tusir
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 19.03.2025 17:10

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja tusir »

Nyt meni ilmamassa mittarit rikki. Antoi vikavalon ja epäloogisia lukuja. 1000€.
V251 L 350cdi 4matic 2011

Ex R170 230 99
Ex W211 220D 02
Ex W124 250D 91
Ex W124 230E 90
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Kannattas varmaan vaihtaa korjaamoa, jos hinnat yhtään kiinnostaa. Ekasta viestistä lähtien summat vanhaan autoon on ihan järjettömiä.

Ilmamassamittareita ostin rikkinäisen putken mukana 2 kpl 60€, mutta saahan siihen ilmeisesti 1000€:kin upotettua. Valinta kysymyksiä.
2007 R 320cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tusir kirjoitti: To 10.04.2025 15:51 Nyt meni ilmamassa mittarit rikki. Antoi vikavalon ja epäloogisia lukuja. 1000€.
Missä se noin paljon maksaa ? vaihda ostopaikaa,
viimeksi edes vehossa ei ollut noin kallis,
eihän varmasti ole vuotoja imu7pakopuolella, egr ehjä, johdot ehjät ?
Mökkillä
'
tusir
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 19.03.2025 17:10

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja tusir »

V251 L 350cdi 4matic 2011

Ex R170 230 99
Ex W211 220D 02
Ex W124 250D 91
Ex W124 230E 90
tusir
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 19.03.2025 17:10

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja tusir »

https://www.motonet.fi/tuote/ilmamassam ... ZZ6KrEGxn0

Ei saa motonetistäkään halvemmalla😮‍💨
V251 L 350cdi 4matic 2011

Ex R170 230 99
Ex W211 220D 02
Ex W124 250D 91
Ex W124 230E 90
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 669
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

No oliko siinä putkessa myös vikaa, vai vain ilmamassamittarissa. Virallisesti kun ei saa erikseen mittareita, mutta niitä kyllä löytyy kun kaivaa. Putki sitten asia erikseen.

Aika kova hinta myös vaihdosta, jos työ on ollut liki 400e, mutta kaikesta päätellen autoilun täytyy olla kallista puuhaa ja noin korjatessa se sitä varmasti onkin.
2007 R 320cdi
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Saako niitä ilmamassamittareita vaihdettua siihen y-haaraan erikseen vai pitääkö kuitenkin ostaa koko haara pelkästään niiden takia tarvittaessa? Aika tiukassa tuntuneet olevan, kun joskus tutkinut asiaa varalta. Koko haaraa netissä saa toki alle 400e, oli jollain kotimaisella sivulla. Kallis kyllä vaihtotyö jos käytetty vain ilmansuodattimista irti ja onko vaihdettu edes ne oranssit tiivisteet samalla..

Moni täällä sanoo, että om642 ilmansuodattimet pitää vaihtaa, kun öljyt vaihtaa. Aika tiheä tahti olisi nykyisellä kymppitonnin välillä. Longlifeen ei aleta, eikä onneksi edellinenkään omistaja ole sitä harrastanut. Vuoden välein olen suodattimet vaihtanut, mutta ei ne minusta ole olleet mitenkään erityisen likaisia, vaikka niillä on ajettu se 40tkm. Enimmäkseen ajo ollut työmatkaa nelostietä, harvemmin soratietä tms muuta pölyävää. Toki onhan tuossa erilainen se imuputkien veto keulaan kuin 212:ssa on..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18019
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla on muutama ehjä alkuperäinen OM642 ilmamassamittari tuohon vanhempaan versioon, voi myydä jos jollain tarvetta.
Tarvikeosia saa myös, mutta ainakaan uudemmassa versiossa ne eivät kuulemma toimi.
wiimax.fi
tusir
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 19.03.2025 17:10

Re: V251 ärrä 350cdi 2011 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja tusir »

On ilmansuodattimetkin tottakai vaihdettu tuon remontin yhteydessä.
V251 L 350cdi 4matic 2011

Ex R170 230 99
Ex W211 220D 02
Ex W124 250D 91
Ex W124 230E 90
Vastaa Viestiin