Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
Saisko täältä varmuutta tähän vastusasiaan?
Eli tilannehan on se, että kun tuossa minun CLS:ssä on aikojen alusta asti ollut tuo Brabus mallin puskuri, missä ei ole koskaan ollut sumuvaloja niin kuin alkuperäisessä nuo ovat. 13 vuoden ajan olen aina käynnistyksen jälkeen jaksanut pyyhkiä mittariston näytöltä ilmoitukset pois viallisista sumuvaloista, mutta nyt meinasin tehdä asialle stopin.
Koska starilla näitä sumareita ei käsittääkseni onnistu koodamaan pois, niin tuollainen tehovastus lienee ainoa vaihtoehto. Nyt kun puskuri on vielä pois paikaltaan, niin tällaiset olisi helppo laittaa puskuripalkkiin kiinni.
Kysymys siis kuuluu, mikä olisi oikean kokoinen palikka? Sen verran tuli laskettua kaavojen avulla, että 55 watin polttimon ampeerimäärä olisi 12 voltilla 4,58 ja sitä kautta vastuksen arvo olisi 2,6 ohmia. Mutta koska latausjännite on auton käydessä 14,2 volttia, niin tällöin vastuksen arvo olisikin yli 3 ohmia. Kuinkahan tarkaa touhua tämä siis mahtaa olla näiden jännitevaihteluiden takia, kummanko jännitteen perusteella vastusta kannattaisi lähteä kokeilemaan?
Eli tilannehan on se, että kun tuossa minun CLS:ssä on aikojen alusta asti ollut tuo Brabus mallin puskuri, missä ei ole koskaan ollut sumuvaloja niin kuin alkuperäisessä nuo ovat. 13 vuoden ajan olen aina käynnistyksen jälkeen jaksanut pyyhkiä mittariston näytöltä ilmoitukset pois viallisista sumuvaloista, mutta nyt meinasin tehdä asialle stopin.
Koska starilla näitä sumareita ei käsittääkseni onnistu koodamaan pois, niin tuollainen tehovastus lienee ainoa vaihtoehto. Nyt kun puskuri on vielä pois paikaltaan, niin tällaiset olisi helppo laittaa puskuripalkkiin kiinni.
Kysymys siis kuuluu, mikä olisi oikean kokoinen palikka? Sen verran tuli laskettua kaavojen avulla, että 55 watin polttimon ampeerimäärä olisi 12 voltilla 4,58 ja sitä kautta vastuksen arvo olisi 2,6 ohmia. Mutta koska latausjännite on auton käydessä 14,2 volttia, niin tällöin vastuksen arvo olisikin yli 3 ohmia. Kuinkahan tarkaa touhua tämä siis mahtaa olla näiden jännitevaihteluiden takia, kummanko jännitteen perusteella vastusta kannattaisi lähteä kokeilemaan?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
SAM:eissa on lampun valvonnan päälle- ja poiskytkennät yleensä kaikille lampuille ja ala- ja ylävirtarajat lähes kaikille. Helpointa olisi Vediamon/Monacon avulla kytkeä tai säätää noita.
Ala- ja yläraja on tyypillisesti x0,25 / x4 nimellisvirta eli jos sittenkin tahtoo vastuksen, joku 10 ohm pitäisi riittää.
Ala- ja yläraja on tyypillisesti x0,25 / x4 nimellisvirta eli jos sittenkin tahtoo vastuksen, joku 10 ohm pitäisi riittää.
Re: Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
En ole koskaan tuota vediamoa tai monacoa käyttänyt, onkohan tuo vaikea lähteä harjoittelemaan näin kylmiltään?
Toki unohdan tuon vastushomman, jos onnistuu näiden avuilla.
Toki unohdan tuon vastushomman, jos onnistuu näiden avuilla.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
No onhan tuossa omat vaikeutensa asentaa, saada toimimaan ja opetella käyttämään, vastus toki helpoin. Tehonkesto saa kyllä sitten olla 25W 10 Ohmisellakin ja syntyvä lämpö pitää huomioida, ettei sulata muovipuskuria.
Re: Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
Näissä ne vastukset ja virrat lasketaan nimellisjännitteen mukaan eli laskelma on oikein. Se lamppu ei oo vakiotehoinen eli jännitteen kasvaessa kasvaa myös virta ja teho, vastus pysyy periaatteessa samana joskin sekin muuttuu kun lanka alkaa hehkua.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
Tuossa aloituksessa mainitsinkin, että puskuripalkkiin olisi tulossa kiinni, jos vastuksiin päädyn.
Noita tehovastuksia näkyy olevan tarjolla eniten tuossa 50 watin kategoriassa, joten onko tuo oma laskelma 50w/2,6 ohmin vastuksesta sitten väärä?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
No jännitteellä 14.4 tuo 2.6 Ohm tekisi 80W, että on se väärä. Laita vaikka 5 Ohm ja se 50W, niin riittää kyllä vastaamaan "ehjää" polttimoa ohjainlaitteelle. Tai no, se menee 4.7 Ohm, 5.6 Ohm jne. Niin se 5.6. Polttimon lanka hehkuu ja vastus muuttuu sitä kautta, mutta vastuksen ei olisi kovin suotavaa hehkua siellä.
Re: Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
Partcolla ainakin on 50 W 8 Ohm tarjolla, sillä lähtisin jos olisin sinä.
Re: Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
No sitten taidan pärjätä niillä, mitä olin joskus vuosia sitten ostanut varastoon. Hyllystä löytyy 6, 8 ja 10 ohmin vastukset.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
No sehän on sitten helppo kokeilu. Siinä tapauksessa laita ensin ne 10 ohm. jos ok niin hyvä. Mitä sitä virtaa turhaan kulutella, jos vähemmälläkin pärjää. Jos ei toimi, niin laita pienempää. Tuo nyt kaiketi on kokeiltavissa puskuri vielä irrallaan.
Re: Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
Onko sumuvalojen kytkin vielä paikoillaan ? Jollei ole niin silloin sinne lampuille ei anneta koko aikaa tehoa vaan testauksen aikana. Siinä tapauksessa joku 1W vastus toimii ihan ok kunnes joku laittaa sumarit katkaisijasta päälle. Vai toimio ne myös kaarrevaloina tuossa mallissa ? Silloin tuon aikaisemman voi unohtaa. Vediamo/Monaco lienee paras ratkaisi, luulisi mb-lab saavan helposti koodattua ellei joku muukin. Plussana se ettei ole hapettuvia liitoksia tuomassa ihmneellisiä vikoja tulevaisuudessa.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: Oikean kokoinen tehovastus polttimon tilalle?
Vediamon alkeet opeteltu simulaattorissa ja jotain koodausta kokeiltu ihan autoonkin. En vain löytänyt oikeaa tiedostoa, missä olisi päässyt sumuvalojen toiminan deletoimaan, vain kaarrevaloihin liittyviä juttuja löysin. EtuSAMeista noita kait pitäisi kyetä roplaamaan, molemmat sumarit eri SAMeissa ainakin DASsin perusteella näyttäisi olevan.
Nyt sitten antauduin ja lähdin kokeilemaan vastuksia. Aloitin kokeilun aluksi 10 ohmilla, seuraavaksi 8, mutta vasta 6:lla häipyi vikailmoitus taulusta. Lämpökameralla tarkastelin tilanteita,10 ja 8 ei lämmennyt ollenkaan, mutta 6 kuumiaa liki 100 asteeseen. Kaippa noi on turvallisia ruuvata vaikka puskuripalkkiin kiinni vai mitä raati on mieltä?
Tietenkin, jos jollain löytyy vielä viisautta ja vinkkejä Vediamoon, niin otan vastaan. Lähinnä se, että mikä olisi se oikea tiedosto, mistä lähteä pönkimään. Kovin mielellään en noita vastuksia autoon haluaisi jättää..
Nyt sitten antauduin ja lähdin kokeilemaan vastuksia. Aloitin kokeilun aluksi 10 ohmilla, seuraavaksi 8, mutta vasta 6:lla häipyi vikailmoitus taulusta. Lämpökameralla tarkastelin tilanteita,10 ja 8 ei lämmennyt ollenkaan, mutta 6 kuumiaa liki 100 asteeseen. Kaippa noi on turvallisia ruuvata vaikka puskuripalkkiin kiinni vai mitä raati on mieltä?
Tietenkin, jos jollain löytyy vielä viisautta ja vinkkejä Vediamoon, niin otan vastaan. Lähinnä se, että mikä olisi se oikea tiedosto, mistä lähteä pönkimään. Kovin mielellään en noita vastuksia autoon haluaisi jättää..
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90