S124 asuntovaunun veturina

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
300dtee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 01.09.2010 00:01
Paikkakunta: Valkeakoski

S124 asuntovaunun veturina

Viesti Kirjoittaja 300dtee »

Moikka. Onko kokemuksia kuinka tuollainen vapari OM603 säädetyllä pumpulla jaksaa kiskoa noin 1200kg asuntovaunua? Vai onko ihan kuollut ajatus, vaatiiko ehdottomasti turbokoneen?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 asuntovaunun veturina

Viesti Kirjoittaja S202 »

No 80hp pakettiautolla pystyy vetämään kahden tonnin painoista kärryä niin eiköhän tuo nyt jotenkin liiku.
S124 300TE
W124 300D
300dtee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 01.09.2010 00:01
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: S124 asuntovaunun veturina

Viesti Kirjoittaja 300dtee »

No tämän tiedon valossa ei pitäisi olla sitten sen suurempia ongelmia vaunun vetämisessä 😃 Aikaisemmin olen turboversiolla vaunua kiskonut, mutta vaparikone hieman epäilyttää kyseiseen hommaan, että joutuuko aivan äärirajoille huudattamaan.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 asuntovaunun veturina

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

300dtee kirjoitti: Su 20.04.2025 21:56 No tämän tiedon valossa ei pitäisi olla sitten sen suurempia ongelmia vaunun vetämisessä 😃 Aikaisemmin olen turboversiolla vaunua kiskonut, mutta vaparikone hieman epäilyttää kyseiseen hommaan, että joutuuko aivan äärirajoille huudattamaan.
Sanoisin että jos vaparilla aikoo kiskoa niin mielestäni ei sitten automaattilotalla olevalla varsinkaan jos on orginaali 722.4 joka niissä alkuperin on jos on automaatti. Ja sitten syylari täytyy puhdistaa huolella ulko ja sisäpuolelta. Tuo toimenpide vaatii syylarin irroittamisen että onnistuu riittävän hyvin. Toki syylari on helpo irroittaa. Olen itse punninnut syylarin ennen ja jälkeen operaation niin saa hyvän käsityksen siitä kuinka paljon moskaa syylarissa oikeasti voi olla. Kokemuksiini pohjautuen sitä on useita satoja grammoja.

Ja jos nyt ainoa vaihtoehto on se automaatti niin askin alta se pohjalevy pois että askin öljypohja saa ilmakylpyjä ja edes jollain tasolla jäähtyvät. Eikä ollenkaan huono vaihtoehto jos pysähtelee ja pitää kunnollisen tauon tyyliin alle 100km välein ettei askin tiivisteet kovetu ylikuumien öljyjen takia :wink: Manuaaliaski kestää paremmin vetohommia mutta siinäkin kannattaa välttää 5 vaihdetta (kun joissain sellainen on) ja eipä sitä kyllä vetohommissa vaparilla tartekaan.

Vaparissahan on 86 asteinen termari jos on orginaali. Itse vaihtaisin sen turbon termariin joka on 82 asteinen. Ja on helppokin vaihtaa sillä vaparissa on mukavasti tilaa termarikotelon seutuvilla. Ja jos ja kun niissä on viskoftekti niin varmistaa että se kans oikeasti toimii! Sen kyllä huomaa testattaessa. Kunnossa olevan viskon saa tarvittaessa pitämään kiinni heti mosakäynnistyksestä lähtien eikä viskoa tartte silti rikkoa. Itte olen tehny noin tossa sedani 300DT Sportlinessa kun sillä aikoinaan vedin. Siihen sitte riittää kun ostaa tukkujääätelön jonka enste pistelee poskeensa ja ottaa käyttöön sen tikkun :wink: (Jos aikoo laita ja tarttee ohjeita niin laitan kuvia toimenpiteestä miten itte sen tein)

Sitten itse valitsisin m-öljyt siten että sen ominisuudet riittää vähän raskaampaankin käyttöön. Tarkoittaa sitä että ainakaan omiini ei sitten missään tapauksessa käy ainakaan Mobilin 5 - W50 Rally Formula! Jos nyt joku vielä nuitten perään haikailee :)

Palaan vielä tuohon syylarin pesuun. Jos sitä ei pese niin mosalämmöt lähtee 100varmasti keulimaan. Siitä seuraa moottoriöljyjenkin lämmön nousu joka sit taas on selkeä riski moottorin voitelulle. Ja heti perään tämä ,, Joo ei se pomminvarma mosa tuosta rikki mene, joo ei menekään mutta jos autoa on aie pitää niin ikää se taatusti lyhentää. Ja on siinä aina omat riskinsäkin.

Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä Piiiiiiitkää pinnaa :D
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
300dtee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 01.09.2010 00:01
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: S124 asuntovaunun veturina

Viesti Kirjoittaja 300dtee »

Juu automaattilaatikollahan tämä on. Ehkä on sitten parempi mennä vaunureissuille eri vetoautolla 😃 Tai myykää joku OM603 turbokone ja laatikko, niin saisi vanhukseen puhtia lisää.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2579
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S124 asuntovaunun veturina

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

300dtee kirjoitti: Ma 21.04.2025 13:40 Juu automaattilaatikollahan tämä on. Ehkä on sitten parempi mennä vaunureissuille eri vetoautolla 😃 Tai myykää joku OM603 turbokone ja laatikko, niin saisi vanhukseen puhtia lisää.
Tässäkin astuu kuvaan harkinta siitä mitä voi tehdä ja mikä on järkevää koska ne ovat eri asioita.

Olen taloa rakentaessa vetänyt jarruttomalla peräkärryllä 1500kg (+kärry 190kg) murskekuormaa autolla jossa oli 60hp ja painoa 870kg.

Tuo oli kategoriaa "ei järkevää".
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1453
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: S124 asuntovaunun veturina

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

220D pystärilläkin vedetty tuon painoista vaunua, mutta maltti oli valttia... Onneksi siihen aikaan raskas kalustokin hidastui ylämäissä, nyt ne tulisi vaunun peräseinästä sisään tuuppoomaan!
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18019
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 asuntovaunun veturina

Viesti Kirjoittaja dealer »

Manuaalivaihteisella onnistuu ongelmitta (teho ja vääntö on mitä on, mutta muuten), automaattivaihteisessa ei oikein hyvin sovi välitys kun nelosella "vedättää" ja kolmosella kiertää turhan paljon.
wiimax.fi
300dtee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 01.09.2010 00:01
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: S124 asuntovaunun veturina

Viesti Kirjoittaja 300dtee »

dealer kirjoitti: Ma 21.04.2025 19:08 Manuaalivaihteisella onnistuu ongelmitta (teho ja vääntö on mitä on, mutta muuten), automaattivaihteisessa ei oikein hyvin sovi välitys kun nelosella "vedättää" ja kolmosella kiertää turhan paljon.
Juu näin se varmasti on kuten diileri kirjoitti.
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: S124 asuntovaunun veturina

Viesti Kirjoittaja jaasu »

Pappa veti 200d w123 soliferin vaunua kymmenisen vuotta eikä valitellut. Eikä ollu tien tukkona, ajo sen mitä mersu kulki vaunun kanssa. Muistaakseni solifer 550dl oli kyseessä
Menneitä paljon.
Vastaa Viestiin