S213 200d -19 öljyvuoto moottorista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Karhu78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 22.02.2010 17:26
Paikkakunta: Muurame

S213 200d -19 öljyvuoto moottorista

Viesti Kirjoittaja Karhu78 »

Terve,

Huomasin tuossa autoa nosturilla käytettäessä, että pohjapanssarit olivat öljyssä. Otin panssarit pois ja öljyvuoto näyttäisi tulevan kampiakselin tiivisteen suunnalta edestä.

Auto tosiaan 2019 s213 mallia varustettuna OM654.920 2.0l moottorilla. Autolla rullattu 270tkm ja muita vikoja ei ole ilmaantunut.

Vuoto näyttäisi olevan kampiakselin päässä olevan hihnapyörän ja moottorin välistä tiputtavan öljyä jonkin verran. Laitoin pohjapanssareiden päälle kokeeksi pienen palan öljynimeytys mattoa ja ajelin 1000km matkan. Öljynimeytys mattoon oli tullut öljyä jonkinverran painoa lisää.

Onko kokemuksia onko vuoto kampiakselin stefalta, onko odotettavissa iso remontti ja millainen kustannus?
MB E S213 200d -19

Ex MB E S211 280CDI A 4Matic -07
Ex MB C S203 220CDI A Avantgarde -06
Ex MB C S203 200CDI -02
Ex MB C S202 200CDI A -98
Ex MB C W202 200D -93
Ex MB W123 240 D -83
Ex MB 307 D -83
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4717
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S213 200d -19 öljyvuoto moottorista

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos se hihnapyörän ja koneen välistä tulee niin stefa siellä on mahdollisesti antautunut.
Hintaan en mitään kantaa ota mutta tuskin kallis on.
Stefa ja hihnapyörän pultti kaiketi vaihdettava.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: S213 200d -19 öljyvuoto moottorista

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

OM654 etustefan vaihto on melko helppo homma. Tarvitaan työkalu (Gegenhalter) jolla saa pidettyä vastaan, ettei kampiakseli pyöri pultteja avattaessa ja kiristettäessä. Hihnapyörä on samalla värinänvaimennin ja siinä on vapaakytkin.

https://www.ebay.de/itm/374550180401?_s ... R9Sdo6vaZQ

Lyhyesti.
Imuputkisto ja suojamuovi pois edestä.
Moniurahihna pois
Hihnapyörän pultit (4 kpl) auki käyttämällä "gegenhalter" työkalua. Pyörä irti.
Etupään suojamuovin alakiinnikkeet irti
Stefa on paistettu kiinni alumiinipeltiin joka on muistaakseni 15 kpl M6 ruuvilla kiinni lohkossa. Vanha pois ja uusi tilalle.

En tarkkaan muista onko vaakasuora vesiputki edessä. Jos on, niin taitaa antaa periksi, kun kiinnikkeet irroittaa ja tiiviste mahtuu välistä.

Takaisin käänteisessä järjestyksessä. Pultit kiristetään aika tiukkaan eikä onnistu ilman vastapitotyökalua.
Stage 1 - Torque all 4x bolts to 50Nm
Stage 2 – Torque 4x bolts an additional 45°
Stage 3 – Torque 4x bolts an additional 45°
Stage 4 – Torque 4x bolts an additional 45°
Stage 5 – Torque 4x bolts an additional 45

Multa löytyy tällainen ylimääräinen tiiviste Elring 911.410. Itselle tuli väärin ja on ylimääräinen (Tarvitsin ->2017 Elring 911.280). 15€:lla saa
Karhu78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 22.02.2010 17:26
Paikkakunta: Muurame

Re: S213 200d -19 öljyvuoto moottorista

Viesti Kirjoittaja Karhu78 »

Kiitos Tulimäki hyvästä ohjeesta.

Korjaantuiko sinulla öljyvuoto stefan vaihdolla. Oliko autolla paljon rullattu kun vaihtoon joutui?

Uskoisin hommana tuon onnistuvan. Onko tuossa muuta vuotokohta vaihtoehtoa kuin tuo stefa, jos vuoto paikantuu juuri hihnapyörän ja koneen rungon väliin katsottuna auton alta.
MB E S213 200d -19

Ex MB E S211 280CDI A 4Matic -07
Ex MB C S203 220CDI A Avantgarde -06
Ex MB C S203 200CDI -02
Ex MB C S202 200CDI A -98
Ex MB C W202 200D -93
Ex MB W123 240 D -83
Ex MB 307 D -83
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: S213 200d -19 öljyvuoto moottorista

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Oli ajettu yli 300 tkm. Ei vuotanut vielä, mutta jouduin purkuhommiin muista syistä ja yksi tällainen kone on tullut purettua ja kasattua alusta loppuun.
Muita vuotokohtia? Öljypohjan tiiviste tuskin vuotaa. Ylempi osa on liimalla ja alemmat muoviset osat O-rengas-tyyppisellä tiivisteellä.

Öljynsuodatin/lauhdutin jalka ja siinä olevat anturit voivat toki vuotaa, joskaan ei kovin yleistä. Sijaitsee myös koneen etuosassa kuskin puolella ja niissä samantyyppiset urassa olevat kumitiivisteet (O-rengas) kuin alemmissa ö-pohjan osissa. Ko. tiivistetyyppi on luotettava, jos oikein asennettu ja asettunut uraansa.
Vastaa Viestiin