Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Hei,
Kysäisin tuolla Oldtimers-osastolla kysäistä, mutta hiljaista on.
Kysytäänpä täällä. Ongelmana on, että 1016-sivuisessa englanninkielisessä W108 korjausoppaass, joka minulla on .pdf -tiedostona, puuttuu perän laakereiden uusiminen tai säätö kokonaan. Juuri tietysti se, mitä koko prujusta tarvitsee..
Minulla on muutama perä, joista toisen rattaat ovat lopussa, mutta kuori ehjä ja toisessa taas täysin timmit rattaat, mutta on tehty taka-akselin kanssa juuri niin kuin varoitetaan ja kuoresta on lohjennut palanen laipasta. Hitsaamalla saattais mennä.
Ongelmana on, ettei kukaan tässä maassa tunnu tietävän miten pinionin ja laakereiden kanssa toimitaan kun on tavarat ns. levällään ja pitäisi koota hilut kokonaan uusiksi.
Tiedättekö te kuka tietäisi/ osaisi tai onko kenelläkään manuaalia, joissa pinionin ja laakereiden oikea asennus opastetetaan? Ilman ohjetta ja oikeita säätöarvoja en usko tuollaisen kanssa askartelemisesta tulevan kunnollista.
Kysäisin tuolla Oldtimers-osastolla kysäistä, mutta hiljaista on.
Kysytäänpä täällä. Ongelmana on, että 1016-sivuisessa englanninkielisessä W108 korjausoppaass, joka minulla on .pdf -tiedostona, puuttuu perän laakereiden uusiminen tai säätö kokonaan. Juuri tietysti se, mitä koko prujusta tarvitsee..
Minulla on muutama perä, joista toisen rattaat ovat lopussa, mutta kuori ehjä ja toisessa taas täysin timmit rattaat, mutta on tehty taka-akselin kanssa juuri niin kuin varoitetaan ja kuoresta on lohjennut palanen laipasta. Hitsaamalla saattais mennä.
Ongelmana on, ettei kukaan tässä maassa tunnu tietävän miten pinionin ja laakereiden kanssa toimitaan kun on tavarat ns. levällään ja pitäisi koota hilut kokonaan uusiksi.
Tiedättekö te kuka tietäisi/ osaisi tai onko kenelläkään manuaalia, joissa pinionin ja laakereiden oikea asennus opastetetaan? Ilman ohjetta ja oikeita säätöarvoja en usko tuollaisen kanssa askartelemisesta tulevan kunnollista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
W124:n perän kanssa taistelin jonkinverrankin ennen kun sain sen äänettömäksi. Neljä kertaa avasin ja kasasin ja ajoin ja jokaisella kerralla purin perän kokonaan. Siinä on se pinionin shimmit se kaikkein hankalin saada kohdilleen. Kun uusii kaikki laakerit ni sen vanhan shimmin paksuus ei sit ainakaan tossa ollut käypäinen.
Ns. "Back slash" arvo isolta vetopyörältä mitattuna on kait yksi todella tärkeää saada ohjearvojen ala ja ylärajan väliin. Jos on selvästi alle ni perä voi hirttää lämmetessään tai jos on yli ni sit jollottaa.
Shimmisovitukseen vissiin 124:n periin on olemassa työkalu jolla shimmin saa passattua ennen kun krympin vetää kiinni. Senverta aihetta silloin pengoin että tuon työkalun hintalappu oli useamman tuhatta euroa,,, yllättäen
Jostain näin periaatekuvankin siitä millainen se on. No sellaista työkalua ei tallissa ole
Oletan että tossa sunkin on krymppi. 124:n perän kardaanilaipan pyöritysvastus uusilla osilla saisi olla muistaakseni jotain 160mN ja vanhoilla oliko 90mN. Tuo 160mN oli omassa tosi liki oikein neljännellä kerralla kun sen mittasin. Ja se Back Slash muistaakseni 0.09mm Yläraja muistaakseni oli 0.11 ja alaraja olisko ollu 0.07? No siitä on jo senverta aikaa että saatan muistaa väärinkin. ASD periä mulla kaikissa kulkineissa. Ja eipä nuo sit kuitenkaan ole käypäisiä arvoja tohon sulla levällään olevaan.
Senverta kuitenkin oppia jäi mukaan että tulevan peräremontin meinaan kyl itte tehdä
Tuo kommentti nyt vain siksi että ei se mikään atomivoimala ole joten saat sen kyl pelaamaan. Jos nyt ei ihan ekakerralla ni muutaman kerran jälkeen kyllä. Sinniä se siis tulee vaatimaan. Kunnollinen heittokello magneettijalalla sekä mikrometriruuvi ovat ehdoton vaaatimus homman onnistumiselle. Ja pulttipyssy lukkojentaakse et sitä ei sit tule käytettyä heikkona hetkenäkään 
Ns. "Back slash" arvo isolta vetopyörältä mitattuna on kait yksi todella tärkeää saada ohjearvojen ala ja ylärajan väliin. Jos on selvästi alle ni perä voi hirttää lämmetessään tai jos on yli ni sit jollottaa.
Shimmisovitukseen vissiin 124:n periin on olemassa työkalu jolla shimmin saa passattua ennen kun krympin vetää kiinni. Senverta aihetta silloin pengoin että tuon työkalun hintalappu oli useamman tuhatta euroa,,, yllättäen


Oletan että tossa sunkin on krymppi. 124:n perän kardaanilaipan pyöritysvastus uusilla osilla saisi olla muistaakseni jotain 160mN ja vanhoilla oliko 90mN. Tuo 160mN oli omassa tosi liki oikein neljännellä kerralla kun sen mittasin. Ja se Back Slash muistaakseni 0.09mm Yläraja muistaakseni oli 0.11 ja alaraja olisko ollu 0.07? No siitä on jo senverta aikaa että saatan muistaa väärinkin. ASD periä mulla kaikissa kulkineissa. Ja eipä nuo sit kuitenkaan ole käypäisiä arvoja tohon sulla levällään olevaan.
Senverta kuitenkin oppia jäi mukaan että tulevan peräremontin meinaan kyl itte tehdä


- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Satakasin perän sisällä on tuollainen epämääräisillä numeroilla varustettu "melko kryptinen" lukittava säätölaippa, joka taitaa hoitaa säädettävän simmirenkan virkaa. Sen on suunnitellut eläkketöinään sama natsi, joka suunnitteli Enigman. Toisen laakerin sielunelämää valvoo laakeriputkessa oleva simmirengas.
Millä rataskosketusta ja välystä säädetään? Laakerien kireydellä vai ei millään? Tällaisia kysymyksiä nyt pohdin yökaudet. Täytyy jonain sateisena kesäyönä usvan tiivistyessä purkaa tuo autossa nyt oleva koliseva perä täysin atomeiksi js tutkia tuon kiekon ja sen ykkösten (3 kpl), kolmosten (2 kpl), kakkosten (2 kpl) sekä lisänumeroitten viisi ja nolla ja mersunmerkki sielunelämää.
Millä rataskosketusta ja välystä säädetään? Laakerien kireydellä vai ei millään? Tällaisia kysymyksiä nyt pohdin yökaudet. Täytyy jonain sateisena kesäyönä usvan tiivistyessä purkaa tuo autossa nyt oleva koliseva perä täysin atomeiksi js tutkia tuon kiekon ja sen ykkösten (3 kpl), kolmosten (2 kpl), kakkosten (2 kpl) sekä lisänumeroitten viisi ja nolla ja mersunmerkki sielunelämää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Tämmöistä se on poikamiehen keittiössä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Näkyy työnjohtaja olevan valvomassa työn suoritusta

- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Oikein viihtyisää. Kissa sisustuselementtinä ja puuhella luo lämpöä.Petteri Kivimäki kirjoitti: Tämmöistä se on poikamiehen keittiössä.

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Empä tiedä onko tästä mitään apua mutta ainakin jotain infoo.W113 mutta W108 vilahtaa jossain taulukossa.
https://www.sls-hh-shop.de/de/mercedes- ... bersetzung
https://www.sls-hh-shop.de/de/mercedes- ... bersetzung
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Puhdista lohkeamapinta hyvin Wurthin asetonipitoisella jarryspreillä ja täytä lohkeamatila kemiallisella metallilla. Jos muoto sallii vedä iso metallinen lemmari päälle tueksi.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Sen kiristysholkin osanumero on stanssattu sinne sisään, siis 1123530125. Näin tulkitsen. Sillä holkilla, ja toisen puolen hoilkilla säädetään laakerikireys ja lautasen asema.
Mulla on mallin 190 (W121) korjaamokirjasta pdf versio. Se perä on periaatteessa ihan sama, pinionin laakerointi on kehittynyt siitä, mutta säätö on kerrottu. Tuskin paljon erilainen isompaan malliin verrattuna, ja ainakin pääsee hajulle miten se käy.
Mulla on mallin 190 (W121) korjaamokirjasta pdf versio. Se perä on periaatteessa ihan sama, pinionin laakerointi on kehittynyt siitä, mutta säätö on kerrottu. Tuskin paljon erilainen isompaan malliin verrattuna, ja ainakin pääsee hajulle miten se käy.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Korjattu hitsaamalla!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Aa, että se on osanumero!! Jep, tuo periaate on tuttu, mutta miten käytännössä; kuinka kireälle..Wis-ser kirjoitti: ↑Ma 09.06.2025 14:10 Sen kiristysholkin osanumero on stanssattu sinne sisään, siis 1123530125. Näin tulkitsen. Sillä holkilla, ja toisen puolen hoilkilla säädetään laakerikireys ja lautasen asema.
Mulla on mallin 190 (W121) korjaamokirjasta pdf versio. Se perä on periaatteessa ihan sama, pinionin laakerointi on kehittynyt siitä, mutta säätö on kerrottu. Tuskin paljon erilainen isompaan malliin verrattuna, ja ainakin pääsee hajulle miten se käy.

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Mulla on tuo homma edessä ensi talvena ja siksi olen etukäteen vähän tutkinut.
Probleemina aluksi se, että ensin asemoidaan pinioni erikoistyökalun avulla. Sitä ei ole vielä. Sitten lautanen niillä kierreholkeilla, muutamalla erikoistyökalulla ja momenttiavaimella 0,5-0,8 mkg momenttiin (siis pyöritysvastukseen).
Lautaseen on stanssattu ne välysarvot joihin pyritään, distance ja backlash.
Voin lähettää sen osion siitä korjaamokäsikirjasta, mutta minne?
Probleemina aluksi se, että ensin asemoidaan pinioni erikoistyökalun avulla. Sitä ei ole vielä. Sitten lautanen niillä kierreholkeilla, muutamalla erikoistyökalulla ja momenttiavaimella 0,5-0,8 mkg momenttiin (siis pyöritysvastukseen).
Lautaseen on stanssattu ne välysarvot joihin pyritään, distance ja backlash.
Voin lähettää sen osion siitä korjaamokäsikirjasta, mutta minne?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Ymmärtääkö Suomessa kukaan W108 perän laakeroinnista?
Laitoin yyveellä sinulle sähköpostini. Kiitos!Wis-ser kirjoitti: ↑Ti 10.06.2025 20:40 Mulla on tuo homma edessä ensi talvena ja siksi olen etukäteen vähän tutkinut.
Probleemina aluksi se, että ensin asemoidaan pinioni erikoistyökalun avulla. Sitä ei ole vielä. Sitten lautanen niillä kierreholkeilla, muutamalla erikoistyökalulla ja momenttiavaimella 0,5-0,8 mkg momenttiin (siis pyöritysvastukseen).
Lautaseen on stanssattu ne välysarvot joihin pyritään, distance ja backlash.
Voin lähettää sen osion siitä korjaamokäsikirjasta, mutta minne?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966