Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
JJK93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 05.06.2025 19:50

Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja JJK93 »

Tervehdys,

Isoisälläni oli vielä lapsena ollessani käyttöautona 1969 vuosimallin w115 220d, joka jäi vuonna 2003 latoon odottelemaan parempia päiviä. Hän lupasi auton minulle jo ollessani melko nuori ja nyt iän kartuttua löytyy oma autotalli ja ehkä jonkinlaista osaamistakin leipoa merusta vielä liikennekuntoinen 😁.

Auton historiasta tiedossa sen verran, että uutena ollut Helsingissä taksina ja pappa ostanut sen vuonna -81.


Mersu siis seissyt kuivassa ladossa reilu 20 vuotta ja sitä ollaan aina silloin tällöin käytetty käynnissä, sekä muistaakseni viimeksi käyty ajamassa vuonna 2008.

Tekniikaltaan auto on ihan hyvä, moottori ei ole alkuperäinen vaan se on jossain vaiheessa uusittu. Pappa on maalauttanut auton joskus -80 luvulla ja samalla vaihdettu ovet ja tehty jonkin verran peltitöitä. Eli lähtökohdat entisöintiin olisivat aivan kohtuulliset.

Kävin tässä vasta käynnistämässä auton ja peruuttelin sen ulos ladosta (ensin täysin jumiin ruostuneiden etujarrujen purkamisen jälkeen 😅) ja hienosti se tuntui vielä liikkuvan kaikkien näiden vuosien jälkeen.
IMG_3311.jpeg
Tässä mersu vuosien säilytyksen jäljiltä

IMG_3312.jpeg
Tässä kuvassa mersu vielä aktiivisessa palvelkusessa joskus -90 luvulla.

Eli tästä olisi tarkoitus pikkuhiljaa alkaa väkertää itselle kesäautoa. Ensimmäinen homma olisi kunnostaa jarrut ja vaihtaa kaikki öljyt ja nesteet, jonka jälkeen hankkia siirtokilvet ja ajaa tänne pohjoisemmas omaan talliin.

Kaikenlainen tekninen apu olisi mukavaa vaikka mersujen ja autojen kanssa onkin tullut touhuttua. Ja hyvät varaosat ovat myös tarpeen projektin edetessä 😁.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kaikki kumiosat kannattaa ainakin suosiolla vaihtaa, eli erinäisiä tiivisteitä, jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän letkut, polttoaine, jarruletkut, moottorin, laatikon ja perän kannatintyynyt. Renkaat, kardaanin rättinivelet. Lämmitysjärjestelmän letkut kennolle asti, koska jos kuumavesiletku halkeaa, tulee kuuma vesi jaloille.
JJK93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 05.06.2025 19:50

Re: Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja JJK93 »

Toki tarkoituksena on käydä tekniikka läpi ja uusia kaikki alustan puslat, kardaanin rättinivelet, letkut yms. Mutta kunhan nyt saisi tämän ensimmäisen siirtymän omaan talliin (noin 250km) ajettua ihan perushuollolla.

Minkähän laatuista mootori, vaihteisto ja peräöljyä näihin vanhempiin kannattaa laittaa? Moottori siis om615 ja vaihteisto 4 vaihteinen manuaali rattivaihteilla.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

JJK93 kirjoitti: To 05.06.2025 20:20 Kaikenlainen tekninen apu olisi mukavaa vaikka mersujen ja autojen kanssa onkin tullut touhuttua. Ja hyvät varaosat ovat myös tarpeen projektin edetessä 😁.
Oho. Uskomatonta, että edelleen löytyy moisia.

Varaosat kannatta tilata suosiolla Saksasta ja Virosta, ensin mainiota verkkokauppaliittymää pyörittävältä Niemölleriltä osasten varaosanumerot selville:

https://www.niemoeller.de/en/w115/w115/B015

..ja sitten vaikka seuraavia selaamaan:
https://www.mbclassics.de/W114-W115-sedan-/-coupe
https://www.dbdepot.de/115_1

Ym. rahaa saa kyllä menemään. Mutta mikäs harrastus se sellainen on, joka ei säästöjä vie.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Laitas sitten kuvia. Ensivilkaisulla kunto näyttää hyvältä, pl. väärät type 2. etuvalot & takavslot ja vielä vääremmät peilit!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
JJK93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 05.06.2025 19:50

Re: Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja JJK93 »

Otan kuvia lisää kunhan pääsen seuraavan kerran paikan päälle. Kunto on kohtuu hyvä, mutta tekemistä riittää silti aika paljon. Hitsattavaa on jonkin verran pohjassa ja helmoissa, sekä ainakin takakaarissa. Ja sitähän ei tiedä mitä löytyy kun alkaa tosissaan penkomaan.

Isoisä on autoa vuosien varrella modernisoinut ja ainakin alkuperäiset sileäpintaiset talavalot ovat tallella, mutta niitä en vielä löytänyt. Enpä ole hoksannutkaan, että myös etuvalot ovat vaihdettu uudemman mallisiin.

Ja nuo peilit lentävät jätelavalle ensimmäisenä 😅
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hieno juttu jos/kun käy ja kukkuu.

Suosittelisin vähintään paria ns. Forte-käsittelyä moottorille. Kahden vuosikymmenen Ruususen uni moottorille ei ole hyvä juttu, enkä tiedä yhtäkään moottoria, joka olisi moisen ajan jälkeen täysin kunnossa; ajamaton öljy on tekeytynyt männänrenkaisiin ja kondensoitunut kosteus on voinut aiheuttaa korroosiota laakereihin, venttiileihin ja pumppuun..

Tsekkaa nyt ainakin nokka-akseli ja käytä kone kuumaksi ennen tien päälke säntäämistä!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
JJK93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 05.06.2025 19:50

Re: Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja JJK93 »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Pe 06.06.2025 08:36 Hieno juttu jos/kun käy ja kukkuu.

Suosittelisin vähintään paria ns. Forte-käsittelyä moottorille. Kahden vuosikymmenen Ruususen uni moottorille ei ole hyvä juttu, enkä tiedä yhtäkään moottoria, joka olisi moisen ajan jälkeen täysin kunnossa; ajamaton öljy on tekeytynyt männänrenkaisiin ja kondensoitunut kosteus on voinut aiheuttaa korroosiota laakereihin, venttiileihin ja pumppuun..

Tsekkaa nyt ainakin nokka-akseli ja käytä kone kuumaksi ennen tien päälke säntäämistä!
Kone lähti taas kerran hienosti ensimmäisellä starttaamisella käyntiin ja sitä on melkein vuosittain käytetty lämpimäksi asti. Toki sitähän ei tiedä mitä aika on saanut sisukaluille aikaiseksi.

Voisihan tuon venttiilikopan ainakin käyttää irti ja katsoa miltä siellä näyttää.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1301
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Ari »

:thumbup: Tästä tulee varmaan mukava kunnostusprojekti.Upea värikin autossa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
JJK93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 05.06.2025 19:50

Re: Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja JJK93 »

Ari kirjoitti: Pe 06.06.2025 17:47 :thumbup: Tästä tulee varmaan mukava kunnostusprojekti.Upea värikin autossa.
Katsotaan miten mukavaa se on sitten kun pääsee kunnolla purkamaan ja penkomaan 😅. Auton väri on ollut imeisesti uutena vaalean sininen, kun sitä on vielä ovien karmeissa ja moottoritilassa näkyvillä. Mutta tämän nykyisen värisenä pysyy 👍
Avatar
Jarski_k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 26.01.2019 20:13

Re: Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Jarski_k »

Sharedoc kirjoitti: To 05.06.2025 20:50 Kaikki kumiosat kannattaa ainakin suosiolla vaihtaa, eli erinäisiä tiivisteitä, jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän letkut, polttoaine, jarruletkut, moottorin, laatikon ja perän kannatintyynyt. Renkaat, kardaanin rättinivelet. Lämmitysjärjestelmän letkut kennolle asti, koska jos kuumavesiletku halkeaa, tulee kuuma vesi jaloille.
Ei kai sitä ylimääräsiä tarvi ruveta tekkeen jos ei oo rikki. Ite ostin pari kk sitten 25vuotta museo säilössä olleen w123sen. Viimeksi oli käynyt 19v sitten, akku paikalleen ja käyntiin. Jarru männät herkisteli ja leimalle. Tuossahan tuo on 3tkm toiminu niinku ei ois koskaan ajosta pois ollutkaan. Samat jarrut ym jäi ja tietää että ei oo ainakaa 30vuoteen vaihdettu😅 eikä oo syöny öljyä yms. Niin joo ja on Ylikiimingin taksi ollut uutena jos joku sattuu sieltä päin tämän jutun lukemaan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Perintö W115 takaisin liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onnittelut sinne Ylikiiminkiinkin hyvästä hankinnasta.
Vastaa Viestiin