Ohjauksen tehostus / tehostuksen muutos
Ohjauksen tehostus / tehostuksen muutos
2012 X164 kyseessä sähköhydraulisella ohjaustehostimella. Harmittava oinaisuus on, että kun auto seisoo yön yli, ohjaus on alkuun mukavan kevyt, mutta jäykistyy selvästi kun on jonkin matkaa ajanut. Olen vaihtanut öljyn ja tutkinut tuota muutenkin.
Vaikuttaa aika itsenäiseltä yksiköltä. Sähkökuvista selviää, että vahvat virtapiuhat tulee ja moottoritilan CAN-väylä. Todennäköisesti keskustelee ESP:n kanssa minkä keskustelee. Ohjauskulmatieto sinne ainakin tulee. Sen muutosnopeuden mukaan muuttaa pumpun kierroksia ja siitä pääsinkin toteamaan, etten vain kuvittele. Kierrokset on alkuun korkealla ja pienikin ohjausliike nostaa ne yli 4000 rpm. Kun aikansa ajaa, voi olla yli 20km, ei nosta enää pienillä liikkeillä ollenkaan ja isommillakin huomattavasti vähemmän. Ja pitää peruskierrokset 990 rpm paikkeilla, kun alkuun on 1100 tai enemmänkin.
Olen päätellyt, että voisi olla kyse öljyn lämpötilan kurissa pitämisestä. Mistään ei löydy sille anturia, jota voisi lukea, mutta saattaa siellä sisälä sellainen hyvin olla.
Onko kellään tiedossa miten/millä ESP:n ohjelmaa pääsisi ronkkimaan vai pääseekö millään? Edes näkemään? Vediamolla ehkä jotain?
Jos se öljyn lämmöstäon kiinni, niin voisihan sille rakentaa jäähdytinkennon paluuletkuun.
Vaikuttaa aika itsenäiseltä yksiköltä. Sähkökuvista selviää, että vahvat virtapiuhat tulee ja moottoritilan CAN-väylä. Todennäköisesti keskustelee ESP:n kanssa minkä keskustelee. Ohjauskulmatieto sinne ainakin tulee. Sen muutosnopeuden mukaan muuttaa pumpun kierroksia ja siitä pääsinkin toteamaan, etten vain kuvittele. Kierrokset on alkuun korkealla ja pienikin ohjausliike nostaa ne yli 4000 rpm. Kun aikansa ajaa, voi olla yli 20km, ei nosta enää pienillä liikkeillä ollenkaan ja isommillakin huomattavasti vähemmän. Ja pitää peruskierrokset 990 rpm paikkeilla, kun alkuun on 1100 tai enemmänkin.
Olen päätellyt, että voisi olla kyse öljyn lämpötilan kurissa pitämisestä. Mistään ei löydy sille anturia, jota voisi lukea, mutta saattaa siellä sisälä sellainen hyvin olla.
Onko kellään tiedossa miten/millä ESP:n ohjelmaa pääsisi ronkkimaan vai pääseekö millään? Edes näkemään? Vediamolla ehkä jotain?
Jos se öljyn lämmöstäon kiinni, niin voisihan sille rakentaa jäähdytinkennon paluuletkuun.
Re: Ohjauksen tehostus / tehostuksen muutos
WISsissä olevan toimintakuvauksen mukaan tuo tehostinyksikkö juttelee tosiaan ESP:n kanssa, sen toimintaan vaikuttaa tosiaan ohjauskulman muutos sekä auton ajonopeus. Dokkari myös mainitsee että paluukierrossa olisi myös jonkinlainen jäähdytys, "an oil cooler in the form of a coiled pipe is installed immediately upstream of the AC system's condenser". Saisikohan tuosta mittailtua öljyn lämpötilaa?
Mitä testeri sanoo tuon tehostinyksikön ohjainlaitteen nimeksi?
Mitä testeri sanoo tuon tehostinyksikön ohjainlaitteen nimeksi?
Tähdelliset: S204 200CDI, S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: Ohjauksen tehostus / tehostuksen muutos
Ei tullutkaan itse tuota toiminan kuvausta luettua. Ohjinlaitteen nimi on EHPS, sähköhydraulinen ohjaustehosin. Se on ohjainlaite itsessään.
Ja niin tietysti, kaikissahan joku U:n mallinen putkenpätkä on, tässä vaan oikea etunurkka on niin täynnä rojua, ettei sinne mitään näe. Pitääpä ottaa sisälokari irti ja vilkaista. Eipä siinä taida olla muita vaihtoehtoja kuin lisätä jäähdytystä.
Silti se mielenkiintoinen kysymys: pääsekö jollain ronkkimaan ESP:n softaa, kuten ECU:n?
Ja niin tietysti, kaikissahan joku U:n mallinen putkenpätkä on, tässä vaan oikea etunurkka on niin täynnä rojua, ettei sinne mitään näe. Pitääpä ottaa sisälokari irti ja vilkaista. Eipä siinä taida olla muita vaihtoehtoja kuin lisätä jäähdytystä.
Silti se mielenkiintoinen kysymys: pääsekö jollain ronkkimaan ESP:n softaa, kuten ECU:n?
Re: Ohjauksen tehostus / tehostuksen muutos
Kyllähän kaikkea softaa sinällään pystyy ronkkimaan, jos osaa ja jaksaa ihmetellä mitä mikäkin bitti tarkoittaa. Harvempi vain taitaa osata, kun ei tuolta yleensä koskaan tarvitse mitään muutella.
Vediamolla tietysti voisi katsoa, millaisia versiokoodausmahdollisuuksia yksikössä on. Jos sieltä ei löydy haluttua parametria, niin vaikeaksi kyllä menee. Kun tietää yksikön nimen ja diag ID:n niin nämähän voi selvitellä cbf/smr-d -tiedostoista.
Vediamolla tietysti voisi katsoa, millaisia versiokoodausmahdollisuuksia yksikössä on. Jos sieltä ei löydy haluttua parametria, niin vaikeaksi kyllä menee. Kun tietää yksikön nimen ja diag ID:n niin nämähän voi selvitellä cbf/smr-d -tiedostoista.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Re: Ohjauksen tehostus / tehostuksen muutos
Jos oikein muistan, ohjauksessa ei ole yhtään mitään tai korkeintaan hyvin vähän koodattavaa (ainakin W213 näin). Softan voi tietysti päivittää.
Re: Ohjauksen tehostus / tehostuksen muutos
Juu näin se varmaan on, ettei siellä paljoa muuteltavaa ole jos mitään.Tuo ohjauksen jäykistelyongelma taisi kuitenkin ratketa. Tutkin rakennetta ja totesin, ettei siinä ole minkäänlaista jäähdytintä, edes sitä U-käyrää. Joten laitoin keulalle etummaiseksi maskin alle sopivan hydrauliikan jäähdytyskennon ja paluuletku säiliöön sen kautta. Ainakin nyt vielä ohjaus on pysynyt mukavan kevyenä käännellä.
Ei siitä lentävää mattoa edelleenkään tullut, muttei ole tarviskaan. Eipä ole traktori enää, tai onhan se, mutta ei tunnu siltä.
Pumppuyksikkö sitten on entistäkin suurempi mysteeri. Kierrokset eivät nimittäin juurikaan muuttuneet, mutta ohjaus selvästi keveni. Kai siellä on sisällä ohjattu paineventtiili, johon mm. lämpötila vaikuttaa.
Talvella voi olla, että kennon eteen pitää laittaa jotain, ettei öljy ole liian kylmää, mutta murehdin sitä sitten.
Ei siitä lentävää mattoa edelleenkään tullut, muttei ole tarviskaan. Eipä ole traktori enää, tai onhan se, mutta ei tunnu siltä.

Pumppuyksikkö sitten on entistäkin suurempi mysteeri. Kierrokset eivät nimittäin juurikaan muuttuneet, mutta ohjaus selvästi keveni. Kai siellä on sisällä ohjattu paineventtiili, johon mm. lämpötila vaikuttaa.
Talvella voi olla, että kennon eteen pitää laittaa jotain, ettei öljy ole liian kylmää, mutta murehdin sitä sitten.
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 83
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: Ohjauksen tehostus / tehostuksen muutos
Lainaan aihetta sen verran, että kysyn. Onko näissä vielä erikseen täysin sähköinen ohjaustehostin vai onko se aina tuo sähköhydraulinen malli? Itselläni on vm. 2015 S212:n ja sen ohjauksessa on aika ajoin lievää kulmikkuutta. Ilmenee maantienopeuksissa ainostaan ohjauksen keskialueella. Tuntuma on vähän niin kuin ohjauksessa olisi lievää klappia. Taajamanopeuksissa ilmiötä ei ole. Väljää ohjauksen nivelissä ei ole, eikä myökään etupään tukivarsissa. Mielestäni mitään letkuja ei autossani hammastangolle mene. Lähinnä kysyn, koska olen tuota ohjauksen öljyvaihtohommaa miettinyt avuksi vaivaan.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: Ohjauksen tehostus / tehostuksen muutos
212'n sähköisessä tangossa ei ole joo mitään hydrauliikkaa vaan tehostus tehdään tangossa kiinni olevalla sähkömoottorilla hihnavetoisesti. Ei tarvitse siis miettiä tehostimen öljyjen vaihtamista 

Tähdelliset: S204 200CDI, S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.