Mutka 250d.hen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Mutka 250d.hen

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Mitäs olisitte mieltä tämmösestä?
http://img14.imgspot.com/u/05/155/10/turbo1.jpg
http://img14.imgspot.com/u/05/155/10/turbo.jpg

Ahdin on Garretin TO4
Voisko joku siirtää tämän lipsahti väärälle osastolle :oops:
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

minkähän kokoset pesät ja siivet...
vakio elementit vai 7mm elementit vaikuttaa kans aika paljon valintaan
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Pesistä en oikein vielä tiedä... paitsi että mielestäni pakopuoli on liian iso :roll:
Suunnitellaa suunnitellaan :wink:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä se siellä pyörii kun tarpeeksi ruokkii... t03 on ainakin aivan liian pieni jos meinaisi isosti ajaa. Kyllä se t04 varmaan herää vielä vakio tapeillakin.
Joku mersupurkaamo??
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

itse en kyllä laittaisi to4 vakiotapeilla, ei kyllä sit oo mikää käyttöauto...
vakio tapeilla to3 on mielestäni parempi, isommilla laittaisin sen to4:sen

itsellä oli vakioelementtisessä to3 ja se toi kivasti potkua yläpäähän vakioon verrattuna, ei kyllä oikee isompaa ainakaan mun mielest
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tosin t03 herää kuten isotkin ahtimet, mutta ahdistaa ylhäällä. Ainakin 7mm tapeilla ja matalilla paineilla, korkeita ei kannata edes kokeilla.
Aika vanhanaikainen ahdin.
Joku mersupurkaamo??
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

alkaahan ne vanhoja olee, mut esim käyttöautoon ihan hyviä ja ainakin on sopuhintaisia
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Minkä kokonen ahdin olis hyvä 250D?
Hakusessa olis n.150hv
Irtoaako vakio elementeillä vai pitääkö vaihtaa isommat?
Nyt olis hyvä aika turbotukselle kun kone täytyy purkaa (öljyt ja nesteet sekasi :( )
Kumpi olis sitten parempi vaihtoehto, ostaa alkuperäinen 250 turbo kone vai turbottaa toi vapari?
Ja tuo vaihdelaatikko on mietityttänyt, (5 vaihteinen manuaali) minkä verran se kestää kiusata?
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ratsumies kirjoitti:Minkä kokonen ahdin olis hyvä 250D?
Hakusessa olis n.150hv
Irtoaako vakio elementeillä vai pitääkö vaihtaa isommat?
Nyt olis hyvä aika turbotukselle kun kone täytyy purkaa (öljyt ja nesteet sekasi :( )
Kumpi olis sitten parempi vaihtoehto, ostaa alkuperäinen 250 turbo kone vai turbottaa toi vapari?
Ja tuo vaihdelaatikko on mietityttänyt, (5 vaihteinen manuaali) minkä verran se kestää kiusata?
nimimerkillä Aki.P on vaparista tehty turbo 2.5D. varmaan osaa jotain kertoa koneesta.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

mulla oli toi garret to3 ja vakiopumppu täysillä, oli 151hp
mun mielestä oli sopiva tohon...mut mielipiteitä on monia
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ratsumies kirjoitti:Minkä kokonen ahdin olis hyvä 250D?
Hakusessa olis n.150hv
Irtoaako vakio elementeillä vai pitääkö vaihtaa isommat?
Nyt olis hyvä aika turbotukselle kun kone täytyy purkaa (öljyt ja nesteet sekasi :( )
Kumpi olis sitten parempi vaihtoehto, ostaa alkuperäinen 250 turbo kone vai turbottaa toi vapari?
Ja tuo vaihdelaatikko on mietityttänyt, (5 vaihteinen manuaali) minkä verran se kestää kiusata?
Mulla olis myytävänä valmis turbosarja tuohon 250D:hen. Tehot varmaan juuri siinä 150hv nurkilla. Ota yhteyttä yv:llä jos kiinnostaa.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Jos jotakuta kiinnostaa ostaa ko. ahdin, myyn sen hintaan 60Eur
Toimiva peli. Pakopuoli on mahtavan kokoinen jotakin 132
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Täältä löytyisi uusi Schwitzer S2B 55/65 siivillä.Hintaa 450,-.
Yhteydet YVllä.

Kuva
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

yritän täälä kans turbottaa

Viesti Kirjoittaja Terho P »

semmosta kysyttävää olis kun aloin tuohon maan kuuluun ja niin "helppoon" turbotus projektiin.. kyseessä on siiis 250 d -86 .projekti karkaa täysin käsistä... eli kiertokangen liuskat on tilattu kansipahvi olis tarkotus laittaa toi metallinen, kytkin 240mm 300 bensa mersusta + vauhtipyörä jos ei vanhasta saa tehtyä sopivaa... pumppu ilmeisesti lähetetään mynään elementtivaihtoon yms.. mutta saavatko ne tuosta kyseisestä pumpusta toimivan ja riittävän? vai onko tuo turbon original pumppu se ainoa oikea kun tuo nälkä tahtoo kasvaa syödessä ... ja en aijo enää aukoa tuota konetta niin siksi tämä kaikki osien vaihtelu pientä turpua varten... mitä tästä kasasta voi vielä puuttua tai mikä pettää seuraavana?? paljonkahan tuo kytkin kestää?? vaihtoehtoja??? kone on tänään nostettu pöydälle :twisted:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kohta on vuosi ja n. 30tkm. ajettu vapari turbolla. 7mm tapit ja t03 garretti Ja välijäähdytin tallin pöydällä odottelemassa asentajaansa edelleen :oops: .
Hyvin on pelannu! (kop kop). Paineet on siellä 0.7 nurkilla ja ennen rääkkiä ajellaan sievästi lämpimäksi ja kovemman ajon jälkeen on saanut käydä lämppäri täysillä vähän aikaa. Tehoja ei mitattu, mutta laskennallisesti löytyy se 150hp moottorista. Käyttöautona kiva käyttää ja pärjää muun liikenteen joukossa, viritetyt sitten erikseen. Tulossa öljyn lauhdutin/lämmönvaihdin, se kuuleri, ja ehkä 2.9L + Hol...?. Tai sitten vaihtuu aihio kokonaisuudessaan :wink:

Nimim. Wil_malla ois 2.5superturbona ollut kone ylimääräisenä. Vaparista tehty tosin, mutta valmis ja hyvä moottori kokeiluihin.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ja multa löytyy orggis 250 turbo kone :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

löytyi lopuuksi ratkaisu tuohon mun pelleilyyn 8) elikkäs vakio pumppu ruuvataan kiertokangen liuskat turbon omat vakio kytkin ja pellinen kansi tiiviste kuuleri tulee kun joutaa ja turbo on niin pieni ettei tiä voiko sitä puhaltimeksi sanoa ainiin ja uudet männän renkaat ja kansi on työstettävänänä (seetit oli painunu yhdestä mukista 1.5 mm) oli poijjaat laiska vekotin.. noilla eväillä pitäis saada 100-150 hp ssas nähä kui käy mut nyt tiedän ainaki että koneen täytyy kestää vaikka löis painettaki.... loppujen lopuksi olis tullu orkkis300 000 km ajattu turbo kone samoihin hintoihin ellei hivenen kalliimmaksi... vähempi vaivaa toki.. :roll:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Terho:
Samalla kun laitat koneen kuntoon, niin ota samalla männän ylimmän renkaan ja lakin väliltä lastu pois. Tahtoo siitä kohti tarttua kiinni nuo vapari männät jos antaa happea. Ja öljypumppu 300D:stä 8) Ei maksa uusikaan paljoa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Aki P kirjoitti:Terho:
Samalla kun laitat koneen kuntoon, niin ota samalla männän ylimmän renkaan ja lakin väliltä lastu pois. Tahtoo siitä kohti tarttua kiinni nuo vapari männät jos antaa happea. Ja öljypumppu 300D:stä 8) Ei maksa uusikaan paljoa.
hienoo että tulee kunnon neuvoja kiitoksia paljon :D koitanpa löytää kyseiset systeemit eli hyvän sorvarin ja pumpun.2 vai 3 milliä?? aluksi paineet pysyy alle kilon mut en tiä kuinka asia on myöhemmin sen takia varmistelen koneen kestävyyttä... töihin sen pitäis mua viedä joka arkipäivä joka tapaukses :!:
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Terho P kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Terho:
Samalla kun laitat koneen kuntoon, niin ota samalla männän ylimmän renkaan ja lakin väliltä lastu pois. Tahtoo siitä kohti tarttua kiinni nuo vapari männät jos antaa happea. Ja öljypumppu 300D:stä 8) Ei maksa uusikaan paljoa.
hienoo että tulee kunnon neuvoja kiitoksia paljon :D koitanpa löytää kyseiset systeemit eli hyvän sorvarin ja pumpun.2 vai 3 milliä?? aluksi paineet pysyy alle kilon mut en tiä kuinka asia on myöhemmin sen takia varmistelen koneen kestävyyttä... töihin sen pitäis mua viedä joka arkipäivä joka tapaukses :!:
älä mene laskeen puristuksia, diesel perustuu nimen omaan itsestään syttymiseen(pensa vehkeis sama asia on nakutus) et saa sitä autoa enään käymään kuin hinaaamalla jos meet soorvaan 3mm männän laesta.... :oops:
www.thaiklupi.fi
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Köhköh... Olikohan nyt kysymys kuitenkin siitä että otettaisiin siivu pois männän kyljestä laen ja ekan renkaan väliseltä alueelta.
Kun laittaapi koneeseen diisulia ja ilmaa reilummin, niin männän laki tuppaa lämpiämhän ja siinä samalla laajenemhan.
Niinpä se leipoo kiinni normikonhen männänvälyksillä.
Orggisturboissa on kaikenmailman ölijynruiskutuksia männänpohojan ja muuta.
Joku se arveli jotta välijemmästä konhesta tullee parempi jäläkiahettu.
Olihan se Maurillaki konhessa +400tkm köröteltynä ennenkö alako kunnolla ahtamahan.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Niinpä se leipoo kiinni normikonhen männänvälyksillä.
Orggisturboissa on kaikenmailman ölijynruiskutuksia männänpohojan ja muuta.
Joku se arveli jotta välijemmästä konhesta tullee parempi jäläkiahettu.
Olihan se Maurillaki konhessa +400tkm köröteltynä ennenkö alako kunnolla ahtamahan.[/quote]

Nyt oikeen kunnolla hävettäätuo mun tierottomuus :oops: mun koneella on ajettu +500 tkm mutta silti olis varmaan hyvä " poistaa karstat" ylä päästä ( eipä noi männät niin hirveen kuluneilta näyttäny... :roll: )
Viimeksi muokannut Terho P, Ma 25.07.2005 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Nimenomaan siivu pois männän kyljestä. Ja vain männän lakin osalta. Muutama satku tai 0.1mm. Ei missään nimessä puristuksia laskemaan tiisselistä, tarvii pian kipinävehkeet ennenkuin syttyy :shock:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

tarkemmin tutkiskeltuani mäntiä niin totesin ettei ne enää tarvi ku putsata karstasta eli oli hioontunu jo hyväksi. hmm öljy pumppu... on viä mietintä myssys :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa on kuvamateriaalia niistä vaparin männistä:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

veskola kirjoitti:Tuossa on kuvamateriaalia niistä vaparin männistä:
Eipäs ny liiotella! Tuossa taisi olla yli 150hp liian vähällä sylinteri määrällä.
Kyllä ne kestää jos ei ala hulluttelemaan tehojen kanssa ja vähän kahtoo miten kenkii. Viritetyt moottorit sitten erikseen :wink:
Totta on että paremman ja kestävämmän paketin saa alkuperäisestä turbokoneesta. Siinä on niin moni asia paremmin. Täytyy muistaa, ettei kaikista turbotuksista haeta superturboa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

tuo mun hiusten kuivaajaksi luokiteltava puhallin vai on niin pieni ja söpö ( ei kehtaa edes kuvia ottaa en tiä osasinko sitä..kään :oops: ) ettei se tee pahaa kärpäsellekkään :cry: mutta uskon silti asiassa olevan perää... pelkään vain tuota mun ISOA nälkää :twisted: siksi tahtoisin tehdä koneen kerrasta kuntoon :?:
koko koneen liuskoja (turbo) ja om 605 peltistä tiivistettä odotellessa kerkee varmasti vielä moni antamaan neuvoa ja hyvä niin... tietääpä ainaki varautua :roll: ja ISO KIITOS kaikille jotka antavat hyviä neuvoja ja SAA maalailla piruja seinille että ja kun ahdot karkaa kesä kuumalla vaunut perässä kiukkuinen liikennevalo lähtö... niitä sattuu kumminki ennemmin tai myöhemmin sielä kone tilassa jauhaa jalkapallon kokoinen LDS turbo hörhön kutittama Fööni ( tuskin tuos konees vielä mut silti :roll:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aki P kirjoitti:Eipäs ny liiotella!
Niin tarkoitus oli motivoida siihen sorvaukseen, ei suinkaan vaihtamaan mäntiä. Väärinkäsitys :D Tuohan oli sorvaamaton mäntä, muistaakseni....ja olikos se ahdinkin hieman pieni vielä silloin.
Terho P kirjoitti:tuo mun hiusten kuivaajaksi luokiteltava puhallin vai on niin pieni ja söpö ( ei kehtaa edes kuvia ottaa en tiä osasinko sitä..kään :oops: ) ettei se tee pahaa kärpäsellekkään
Juurikin se liian pieni ahdin tekee sitä pahaa jälkeä, ei ne koneet noilla isoilla ahtimilla ole hajonneet, paitsi sitten kun on menty 300...400... hv sarjaan.

Hakusanalla pakopaine löytyy lisää asiaa.

Mikäli vedät vaunua, niin ehdottomasti cooler ja iso ahdin vaikka et vielä aikuistentehoja otakkaan ulos. Mieluusti vielä öljynlauhdutinkin [Kohta joku guru sanoo, että tottakai jäähdytin].

Minen näistä mitään ymmärrä kun en ole vielä yhtään konetta hajottanut :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Aki P kirjoitti:
veskola kirjoitti:Tuossa on kuvamateriaalia niistä vaparin männistä:
Eipäs ny liiotella! Tuossa taisi olla yli 150hp liian vähällä sylinteri määrällä.
Kyllä ne kestää jos ei ala hulluttelemaan tehojen kanssa ja vähän kahtoo miten kenkii. Viritetyt moottorit sitten erikseen :wink:
Totta on että paremman ja kestävämmän paketin saa alkuperäisestä turbokoneesta. Siinä on niin moni asia paremmin. Täytyy muistaa, ettei kaikista turbotuksista haeta superturboa.
Joo, tutun näköinen mäntä. Tuo särettiin huonoissa penkitysolosuhteissa, lähinnä ylikuumenemisen takia. Tuskin olisi tullut tuollaista jälkeä ilman tuota penkitystä. Toki multa löytyy lisääkin rikkinäisiä mäntiä, tosin toisella kertaa männänrenkaanväli lähti käveleen ihan muuten vaan(1.8baria paineita yms, 230heppaa, 600tkm ajettu alakerta...)

Nykyinen kone on tehty turbodieselin männillä, hoonattu väljemmäksi ja on varustettu öljynjäähdyttimellä sekä suuremmalla öljypumpulla. Jäähdytin on uusittu yms.

Melkein jättäisin turbot kokonaan laittamatta vaparikoneeseen, jos vehkeellä on tarkoitus vetää jotain. Aikoinaan STT-turboillakin(w124) saatiin hevoskopin edessä männät rikki, vaikka syöttöä ja ahtoa oli tosi vähän.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

ei mulla oo onneksi edes vielä vetokoukkua 8) mutta JOS joskus... eikä lämpöäkään taira tälle kesää tulla :cry: plääh osia odotellessa :arrow: harkittee vakavasti että taitaa seuraavaksi sitte nousta keulalle orginal turbo kone (aikaisintaan ens kesänä :cry: ) mutta neuvoja otetaan vastaan ja kuunnellaan. kiitos taas
Vastaa Viestiin