Automaatti-ilmastointi, kuinka toimii???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Automaatti-ilmastointi, kuinka toimii???

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Miten tuon automaatti-ilmastoinnin pitäisi toimia. Nappuloita löytyy ja niiden toiminnoista EC:n / huurteenpoiston / REST:n jne. hallitsen kyllä, mutta tuo lopullinen toiminta hieman arveluttaa. Eli kun asettaa lämpötilan asteikosta sopivaksi esim. +20-astetta. Tuleeko sieltä sitä 20-asteista ilmaa vai yrittääkö se pitää sen lämpötilan 20-asteisena :? :?: . Entäpä kun kuumana ilmana kytkee siitä "auto"-nappulasta ilmastoinnin päälle niin voiko puhallin nopeutta pienentää vai pitääkö sen antaa olla täysillä kuten se yleensä automaattisesti menee?? Meinaan vain että vaikuttaako kompuran toimintaan mitenkään jos puhallinnopeutta pienentää, ainakin se "auto" häviää näytöstä pois. Sillä kun on niin kova "kiire" saada kabiini kylmäksi.
Kuvan mukainen laite

Koska kylmäaine on ilmeisesti loppu niin ei oikein itse pysty paikallistamaan milloin sitä kylmää ilmaa pitäisi tulla ja milloin ei. Nyt nimittäin tulee lämmintä tai haaleaa vaikka kääntää laitteen kylmimpään eli "lo"-asentoon. Huomenna pääsee ilmastointi huoltoon ja toivottavasti alkaa tulemaan kylmääkin. Musta sisusta kun tuppaa olemaan aika sauna tuolla auringonpaisteessa.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Automaatti-ilmastointi, kuinka toimii???

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Aki H. kirjoitti:Tuleeko sieltä sitä 20-asteista ilmaa vai yrittääkö se pitää sen lämpötilan 20-asteisena :? :?: .
Yrittää pitää lämpötilan siinä sisätiloissa.
Aki H. kirjoitti: Entäpä kun kuumana ilmana kytkee siitä "auto"-nappulasta ilmastoinnin päälle niin voiko puhallin nopeutta pienentää vai pitääkö sen antaa olla täysillä kuten se yleensä automaattisesti menee?? Meinaan vain että vaikuttaako kompuran toimintaan mitenkään jos puhallinnopeutta pienentää, ainakin se "auto" häviää näytöstä pois.
Puhallinnopeutta voi käsin pienentää.
Kompressori on tietenkin silloin pidempään päällä kun asetettua sisälämpötilaa ei niin nopeasti saavuteta.
Aki H. kirjoitti: Nyt nimittäin tulee lämmintä tai haaleaa vaikka kääntää laitteen kylmimpään eli "lo"-asentoon.
Siltäpä se kuulostaa, että aineet on vähissä, kompura ei kytkeydy tai joku muu vika.

Itse kävin täytättämässä juuri maanantaina.
Kummasti viilenee nyt 8)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

mitä täyttö kustantaa?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Omaan 220 CE:hen täyttö maksoi 40€ ja audi A6:toseen 50 €. Täytöt olivat eripaikoissa ja täyttömäärätkin taisi olla eri luokkaa.

Aineena oli mercedeksessä muistaakseni R134 ja 850g saivat järjestelmään mahtumaan (kokonaismäärä jotain 1.2kg)
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Missä kävit laitattamassa, kotkassa?

Meinaan vois omankin täydentää vaikka se vielä kylmää pukkaakin. Kolmas kesä kuitenkin menee jo ilman huoltoa.
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

Kuinka usein tulee vaihtaa tuo ilmastoinnin kuivain? Työpaikalla yksi autoinssi tuumasi, että eihän sitä tarvi vaihtaa. Ne kuulemma on ikuisuus kamppeita. Uskoisko?
Itselläni ei hajuakaan milloin viimeksi vaihdettu. :?
MB 300 TDT -87 A
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

e320 kirjoitti:Missä kävit laitattamassa, kotkassa?

Meinaan vois omankin täydentää vaikka se vielä kylmää pukkaakin. Kolmas kesä kuitenkin menee jo ilman huoltoa.
Mikäs se on siinä Kouvolan lähellä?? ....Niin Korialla kävin Audin täytättämässä ja Mercedeksen täytätin Lahdessa.

Kyllä kai noita täällä Kotkassakin täytellään ja kyllä tuo hinta pitäisi olla aika lähellä vakiota. Olen soitellut useita paikkoja läpi ja hinta yleensä asettunut 30-50 € riippuen laitetun aineen määrästä.

Itse löysin täyttöpaikan ottamalla puhelinluettelon keltaiset sivut käteen ja järjestyksessä soittelemaan kylmälaitehuoltofirmoille ja kodinkonehuoltofirmoille (sieltä sitten kyselin onnistuuko auton täyttäminen?).
Autohuoltamolla voi kenties maksaa paljon enemmänkin??. Kannattaa tarkastaa ennen soittamista käytetty kylmäaine (lukee yleensä tarrassa konehuoneen puolella). Audiin laitettiin vielä väriaine freonin joukkoon mahdollisten vuotojen löytämiseksi ja Lahdessa tutkittiin varmaan vartin verran geigermittarin näkösellä laitteella vuotoja... ...Mitään vuotoja ei löytynyt :)
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tore kirjoitti:Kuinka usein tulee vaihtaa tuo ilmastoinnin kuivain? Työpaikalla yksi autoinssi tuumasi, että eihän sitä tarvi vaihtaa. Ne kuulemma on ikuisuus kamppeita. Uskoisko?
Itselläni ei hajuakaan milloin viimeksi vaihdettu. :?
Kun järjestelmään on päässyt ulkoilmaa, kosteutta! Ei tykkää vedestä!
autodidakti
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

etl kirjoitti:mitä täyttö kustantaa?
Tuusulan Huolto-Osassa 110 e.

Ei ehkä halvin, mutta aikataulussa ja työn laadussa ei huomautettavaa.
Paremminkin päinvastoin, vähän väliä ilmoitettiin missä mennään ja kauanko vielä kestää.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tore kirjoitti:Kuinka usein tulee vaihtaa tuo ilmastoinnin kuivain?
Sanoivat, että "muutaman" vuoden välein.
Itse tulkitsisin siitä, että 5-10 v.
Tähän sitä ei vielä vaihdettu, vaikka auto on mallia '98.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Sami.A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 08.01.2005 16:36
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Sami.A »

Kouvolan seudulla asuville autosommassa kylmäkone huolto tarjous 99€ kuuluu täyttö vuotojen paikantaminen ja korjaus jos semmoiseen on tarvetta!! Kouvolasta löytyy toinenkin kylmä huolto termo service korjalankadulla autokyminhallissa siellä hinnat 50-100€ riipuu mitä tehdään :?
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Tore kirjoitti:Kuinka usein tulee vaihtaa tuo ilmastoinnin kuivain? Työpaikalla yksi autoinssi tuumasi, että eihän sitä tarvi vaihtaa. Ne kuulemma on ikuisuus kamppeita. Uskoisko?
Itselläni ei hajuakaan milloin viimeksi vaihdettu. :?
Autoinssin ei kannata ottaa kantaa asioihin joista tiedä!

Kuivain suositellaan vaihdettavaksi n.3vuoden välein, tai
aina kun "hermeettinen" putkisto avataan syystä tai toisesta
kolarikorjaus tai höyrystimen vaihto tms..... :D
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

JyggeMB kirjoitti: Autoinssin ei kannata ottaa kantaa asioihin joista tiedä!

Kuivain suositellaan vaihdettavaksi n.3vuoden välein, tai
aina kun "hermeettinen" putkisto avataan syystä tai toisesta
kolarikorjaus tai höyrystimen vaihto tms..... :D
Kun paineet ovat karanneet, niin pitää vaihtaa, tämä on selvä. Mutta niin kauan kun paineita on, niin milläs sinne systeemiin kosteutta pääsisi? Eli miksi ihmeessä vaihdettaisiin 'varmuuden vuoksi'?
C180T (S202) -99
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Juuri sieltä mistä kylmäaine karkaa pois, jos höyrystin vuoto
niin vrt. jääkaappiin sen höyrystin sulaa-jäätyy-sulaa jne.. tai
autossa lauhdutin vuoto joka on yleennsä eka kenno autossa
ajat vesi sateessa niin mitä muuta se on kuin kosteutta?

Eli miksi ihmeessä vaihdettaisiin 'varmuuden vuoksi'?

Toivottavasti tämä valaisi syitä mistä kosteutta pääsee järjestelmään eli ei sitä ihan turhaan vaihdeta.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

JyggeMB kirjoitti:Juuri sieltä mistä kylmäaine karkaa pois, jos höyrystin vuoto
niin vrt. jääkaappiin sen höyrystin sulaa-jäätyy-sulaa jne.. tai
autossa lauhdutin vuoto joka on yleennsä eka kenno autossa
ajat vesi sateessa niin mitä muuta se on kuin kosteutta?
Paine-ero estää sitä kosteutta menemästä sisään niin kauan kuin järjestelmän sisällä on kovempi paine. Tavara liikkuu vain kovemman paineen suunnalta pienemmän paineen suuntaan.

Jos järjestelmässä on oikeasti reikä niin paineet pääsevät karkaamaan hyvin todennäköisesti kokonaan ja silloin pitää toki vaihtaa kuivurikin. Silloin kun poistuma on vain tiivisteiden kautta ("luonnollinen poistuma"), ei kuivuria tarvitse vaihtaa, pelkkä täyttö riittää. Tämä siis kuultuna autohuollosta joka täytti tuon mun ilmastointikoneen.
C180T (S202) -99
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Bf109 kirjoitti:Paine-ero estää sitä kosteutta menemästä sisään niin kauan kuin järjestelmän sisällä on kovempi paine. Tavara liikkuu vain kovemman paineen suunnalta pienemmän paineen suuntaan.
Tuo ei itse asiassa tarkalleen ottaen pidä paikaansa ja varsinkin, kun puhutaan kosteudesta.
Pneumatiikkaa tuntevat ja paineilmalaitoksien/ilmankuivanten kanssa tekemisissä olevat kertonevat mielellään aiheesta lisää :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Ari66 kirjoitti:
Bf109 kirjoitti:Paine-ero estää sitä kosteutta menemästä sisään niin kauan kuin järjestelmän sisällä on kovempi paine. Tavara liikkuu vain kovemman paineen suunnalta pienemmän paineen suuntaan.
Tuo ei itse asiassa tarkalleen ottaen pidä paikaansa ja varsinkin, kun puhutaan kosteudesta.
Pneumatiikkaa tuntevat ja paineilmalaitoksien/ilmankuivanten kanssa tekemisissä olevat kertonevat mielellään aiheesta lisää :wink:
Mielenkiintoista... jos tuohon löytyy esimerkiksi joku linkki, niin kiinnostaisi :) Ihmetyttää vain ettei täyttöjä tekevä firma sitten halunnut myydä sitä kuivainta.
C180T (S202) -99
Avatar
Ana
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Eipä tarvi

Viesti Kirjoittaja Ana »

Niin minäkin haluisin kuulla että miten sinne sitä kosteutta muka pääsis.
Jos esimerkiksi on putkistossa 1bar painetta, niin miten se on mahdollista???
Ei sitä kuivainta tartte vaihtaa. Itse korjailen kylmäkoneita ja vastaan tulee kuivaimia mitkä on 10-20v vanhoja. Vanhimman näin 27v.
Eli se siitä kolmesta vuodesta. Noi autoliikkeidein ilmastointi huollot on pelkkää kusetusta.
MB C 180 kompressor -07
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Eipä tarvi

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ana kirjoitti:Niin minäkin haluisin kuulla että miten sinne sitä kosteutta muka pääsis.
Jos esimerkiksi on putkistossa 1bar painetta, niin miten se on mahdollista???
Sinne se vaan menee jotta holina käy.
Etsiskelin linkkejä, mutta oikein sopivaa ja asiaa kuvaavaa ei löytynyt.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
E200 STW
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 25.05.2005 16:49

Re: Automaatti-ilmastointi, kuinka toimii???

Viesti Kirjoittaja E200 STW »

[quote="Aki H."]Miten tuon automaatti-ilmastoinnin pitäisi toimia. Nappuloita löytyy ja niiden toiminnoista EC:n / huurteenpoiston / REST:n jne. hallitsen kyllä, mutta tuo lopullinen toiminta hieman arveluttaa. Eli kun asettaa lämpötilan asteikosta sopivaksi esim. +20-astetta. Tuleeko sieltä sitä 20-asteista ilmaa vai yrittääkö se pitää sen lämpötilan 20-asteisena :? :?: . Entäpä kun kuumana ilmana kytkee siitä "auto"-nappulasta ilmastoinnin päälle niin voiko puhallin nopeutta pienentää vai pitääkö sen antaa olla täysillä kuten se yleensä automaattisesti menee?? Meinaan vain että vaikuttaako kompuran toimintaan mitenkään jos puhallinnopeutta pienentää, ainakin se "auto" häviää näytöstä pois. Sillä kun on niin kova "kiire" saada kabiini kylmäksi.
[url=http://www.kenrockwell.com/sl/images/4653-97-hvac.jpg]Kuvan mukainen laite[/url]

Koska kylmäaine on ilmeisesti loppu niin ei oikein itse pysty paikallistamaan milloin sitä kylmää ilmaa pitäisi tulla ja milloin ei. Nyt nimittäin tulee lämmintä tai haaleaa vaikka kääntää laitteen kylmimpään eli "lo"-asentoon. Huomenna pääsee ilmastointi huoltoon ja toivottavasti alkaa tulemaan kylmääkin. Musta sisusta kun tuppaa olemaan aika sauna tuolla auringonpaisteessa.[/quote]


Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että automaatti-ilmastoinnin ohjauspaneelissa olisi vikaa. Mulla ei kahta suurinta puhallusnopeutta saa menemään päälle ja lisäksi näytöstä puuttuu valo. Voisiko vika olla muualla kuin ohjauspaneelissa, paneeli nimittäin maksaa virallisen organisaation kautta yli 800 euroa?
E200 STW
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 25.05.2005 16:49

Re: Automaatti-ilmastointi, kuinka toimii???

Viesti Kirjoittaja E200 STW »

[quote="E200 STW"][quote="Aki H."]Miten tuon automaatti-ilmastoinnin pitäisi toimia. Nappuloita löytyy ja niiden toiminnoista EC:n / huurteenpoiston / REST:n jne. hallitsen kyllä, mutta tuo lopullinen toiminta hieman arveluttaa. Eli kun asettaa lämpötilan asteikosta sopivaksi esim. +20-astetta. Tuleeko sieltä sitä 20-asteista ilmaa vai yrittääkö se pitää sen lämpötilan 20-asteisena :? :?: . Entäpä kun kuumana ilmana kytkee siitä "auto"-nappulasta ilmastoinnin päälle niin voiko puhallin nopeutta pienentää vai pitääkö sen antaa olla täysillä kuten se yleensä automaattisesti menee?? Meinaan vain että vaikuttaako kompuran toimintaan mitenkään jos puhallinnopeutta pienentää, ainakin se "auto" häviää näytöstä pois. Sillä kun on niin kova "kiire" saada kabiini kylmäksi.
[url=http://www.kenrockwell.com/sl/images/4653-97-hvac.jpg]Kuvan mukainen laite[/url]

Koska kylmäaine on ilmeisesti loppu niin ei oikein itse pysty paikallistamaan milloin sitä kylmää ilmaa pitäisi tulla ja milloin ei. Nyt nimittäin tulee lämmintä tai haaleaa vaikka kääntää laitteen kylmimpään eli "lo"-asentoon. Huomenna pääsee ilmastointi huoltoon ja toivottavasti alkaa tulemaan kylmääkin. Musta sisusta kun tuppaa olemaan aika sauna tuolla auringonpaisteessa.[/quote]


Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että automaatti-ilmastoinnin ohjauspaneelissa olisi vikaa. Mulla ei kahta suurinta puhallusnopeutta saa menemään päälle ja lisäksi näytöstä puuttuu valo. Voisiko vika olla muualla kuin ohjauspaneelissa, paneeli nimittäin maksaa virallisen organisaation kautta yli 800 euroa?[/quote]

Ei kukaan tosiaan tunne vikatapauksia automaatti-ilmastoinnin ohjauspaneelissa?Tai mihin muuhun ylläolevat oireet viittaisivat?
Vastaa Viestiin