Mitä tekee EZL potikka ja huono lämpimänä käynnistyvyys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tberg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 03.02.2004 15:30
Paikkakunta: Porvoo

Mitä tekee EZL potikka ja huono lämpimänä käynnistyvyys?

Viesti Kirjoittaja tberg »

Autoni on 230 TE -89. Siinä ongelmana kuumana käynnistäminen. Sahaa aina usemaan sekunnin, ja välillä lähtee käyntiin, välillä "ampuu" ja irrottaa alipaineletkun polttoainepumpun alapuolelta. Kun sen laittaa kädellä takaisin paikalleen, auto lähtee käyntiin.

Vaikuttaako siis EZL-potikka lähellä rintapeltiä kuskin puolen lokasuojan päällä?

Miten sen alipaineletkun tulisi olla kiinni, nyt se on vain työntämälla ja jotenkin löysä?

Saako jostain sen alipaineletkun, liittimen ja sen kumin, johon se tulee kiinni, vai onko ostettava koko polttoainejakaja?
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Sillä EZL-potikalla on tarkoitus säätää sytkä käytettävän bensan oktaaniluvun mukaan. Lähinnä se on tarkoitettu mahdollisen nakutuksen poistoon. Jos pirssi ampuilee, niin taitaa olla sytkä (jos siinä vika) enemmänkin pielessä :?
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
tberg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 03.02.2004 15:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tberg »

Mitenhän sitä sytkää saadetään? Samalla tavalla kuin vanhoissa simppeleissä autoissa, jakajaa kääntämällä, vai onko koko säätö, jossain ohjainboxin sisällä?

Terje
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Jos nyt tosta korjauskäsikirjasta suoraan käännän suomeksi niin se sanoopi seuraavaa:
"ECU (Electronic Control Unit) laskee ja säätää sytytyksen ajoitusta ja kosketuskulmaa riippuen koneen käyntinopeudesta, kampiakselin asennosta ja imusarjassa vallitsevasta alipaineesta. Tieto tähän saadaan koneeseen asennettujen anturien kautta."

Elikkä jos sulla on se EZL-sytkä, niin jakajassa itsessään ei ole mitään muuta kuin pyörijä ja kansi.

ECU taitaa löytyä sunkin autosta jompaan kumpaan sisälokasuojaan kiinnitettynä. Sitä en tiedä miltä se näyttää sun autossa, mutta yleesä siihen tulee 1-3 paksumpaa johtoa (aika isot pyöreät liittimet) ja vaalea (?) aika ohut alipaineletku.

Kantsis kyllä katsella ekaksi että kaikki alipaineletkut on kunnolla kiinni ja varmasti ehjiä. Polttoaineseoksen raju muutoskin saattaa tuota paukkumista aiheuttaa. Mulla oli sama vika joskus Saabissa vuonna yks ja kaks. Poks!... ja taas piti käydä pistämässä alipaineletkut kiinni :)
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

tberg kirjoitti:Mitenhän sitä sytkää saadetään? Samalla tavalla kuin vanhoissa simppeleissä autoissa, jakajaa kääntämällä, vai onko koko säätö, jossain ohjainboxin sisällä?

Terje
Ykkössylinteri puristustahtiin, kampiakselilta merkki nolla kohtaan ja sit tarkistaa että v-jakajan pyörijä osoittaa tasan jakajan merkkiviivaan. Eli jakajalla säädetään sytkä vain nollaan, EZL-sytkässä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ompa vanha topic, mutta löysinkö potikan arvot eri asennoissa?

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:ompa vanha topic, mutta löysinkö potikan arvot eri asennoissa?

[ http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/Coupe/ezl.jpg ]
Yleensä S tarkoittaa saksalaista superia (meillä 95-oktaanista) ja N normaalibensaa (ei vastinetta meillä). Oikea asento vaihtelee malleittain ja kannattaa tarkistaa käsikirjasta tai WISistä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tomant kirjoitti:
Sergey kirjoitti:ompa vanha topic, mutta löysinkö potikan arvot eri asennoissa?

[ http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/Coupe/ezl.jpg ]
Yleensä S tarkoittaa saksalaista superia (meillä 95-oktaanista) ja N normaalibensaa (ei vastinetta meillä). Oikea asento vaihtelee malleittain ja kannattaa tarkistaa käsikirjasta tai WISistä.

tomant
mistäs tän Wissin sitten löytää :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1799
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Elikkäs meillä kotomaassa pitäis ilmeisesti olla lovessa 2, kun bensana käytetään 95 octaanista.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nuo ohjeet oliki näemmä W124 6 sylinterisille...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

touhottaja kirjoitti:...mistäs tän Wissin sitten löytää :roll:
muistaakseni englannin ebaystä (ja CD:t tuli vissiin Australiasta)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin