mitä hankaluuksia mahtas tulla 4-veto romujen asennuksessa pikkumersuun jos lähtökohta olis se että pihalla olis
kokonainen 4-matikki 124 ja pikkumese ja ne yhytettäs. sähköhommat olis haastavat mutta ei mahottomat. en oo ikinä nähny käytännössä että miten 4-vetosen keulan osat poikkeaa tavallisesta mutta jotenki tuntus että saattas onnistua. onko ajatuksia homman toteuttamisesta? ajatus kyllä houkuttelis
kaikenlaista sitä kaliahuuruisa tulleeki mieleen
agentti74 kirjoitti:mää oon nähny ja voin sanoa että voi mennä sormi suuhun esim. vetari menee jousen läpi ja paljonko on leveyseroo(voihan vetaria lyhentää)
näitäpä juttuja tässä just kyselläänki. tuo vetoakselihan menee jousen läpi
mutta eikö se sama jousi passaa pikkukoppaanki jos ei muuten niin lyhentämällä. vetoakselin lyhennyskään ei pitäs olla verrattavissa maailmankaatohommiin
ei epäilystäkään etteikö 4-matic istu W201 koppaan osaavien miesten käsissä. suurempi kysymys on: saako tuollaisen muutoksen tehdä, eli meneekö auto vielä lappujen väliin?
4-Maticeissa moottorin alta ei mene runkopalkkia. Vaan edempää lähes jäähdyttimen alta. Ja etuperä on lohkossa kiinni. Eli vaatii 4-Maticin moottorin. Ja tietenki vetarit on pidemmät. Niin ja kardaani tunneli on leveämpi vaihdelaatikon kohdalta. Eli jalka tilat on huomattavasti kapeammat.
Tuo 4-maticin lohko on ainakin mulla ollut kynnyskysymyksenä. Jos sattuis vaikka särkeen lohkon jostain syystä niin uutta on hankala löytää. Sehän voi särkyä muutenkin mutta etuperän räjähtämistä pelkäisin eniten. Muutenhan tuo olis aihiona mitä mainioin. Toisaalta tuotahan ei pysty 24v koneella edes rakentaan joten alakierrosten julmat väännöt ei pääse särkeen kampetta.
Helpoin levitellä 190:n etu ja takalokasuojat etttä 4.maticin rojut menee silloin suoraan . Koko kardaani tunnelin vaihtaa ja lyhentää kardaanin niin silloin ne sinne menee Kaveri teki muutama vuosi sitten 350 farkusta 4-maticin ja on edelleen ajossa. Helpoin tehtdä kun on kokonainen 4-maticci josta siirrellä kaikki kamat. Muuten toivoton jos osan sieltä toisen täältä
Onkos muuten kellään kokemusta 4-matic -tekniikan kestävyydestä tässä mersu-urheilun kuninkuusluokassa? Onko näitä tehty nelimatikkeina? En muista ainakaan törmänneeni missään yhteydessä moiseen kummajaiseen.
HVM kirjoitti:Onkos muuten kellään kokemusta 4-matic -tekniikan kestävyydestä tässä mersu-urheilun kuninkuusluokassa? Onko näitä tehty nelimatikkeina? En muista ainakaan törmänneeni missään yhteydessä moiseen kummajaiseen.
Tuli muuten mieleen että kyselenkö minä nyt tässä tapani mukaan hölmöjä? Ovatko kaikki 4-maticit vähäpäästöisiä?
[quote="HVM"Tuli muuten mieleen että kyselenkö minä nyt tässä tapani mukaan hölmöjä? Ovatko kaikki 4-maticit vähäpäästöisiä? [/quote]
Ei sunkaan, samassa suhteessa varmaan kuin vähäpäästöisiä on takavedoissakin.
Tästähän on kehkeytymässä milenekiintoinen projekti. Jo tässä on saanutkin myhäillä, kun kavereilla tehoa on mutta pidoista uupuu. Ja avuksi ei tarvittaisi kuin autoilun historian tärkein keksintö eli neliveto...
Mielestäni muuten W124 4maticissa on takavetoiseen verrattuna eroa jopa niin pitkällä kuin etulattioiden muodossa, ilm. jakolaatikosta ja etukardaanista johtuen -- lattioissa on "kyhmyt". Esim. tämän kaltaista miettimistä tuossa pikkumersu-nelivedoksi-projektissa varmalla riittää.
xr5t kirjoitti:kestävää siitä ei noilla väännöillä tule [mutua ja ennustus]
Kai se etupään mekaanikka kestää, mutta mitäs kun tien ja pyörien välinen kitka paranee selvästi, niin on siinä koko muu voimansiirto äkkiä kovilla.
Tuanoin Tuosta jousi/vetarihommasta tuli mieleen, että miten mahtaisi käytännössä ja lupien puolesta onnistua että rakentelisi alatukivarren päälle esim. jonkinlaisesta profiilista "tunnelin" jossa vetari kulkisi, ja vasta tämän tunnelin katolle tulisi sitten jousen alapää. Tällöin ei tarvittaisi 4maticin vetarinlävistämiä jousia.
oli muuten tuolla yhden tallin nurkassa turbod 4.matic kone pisti vaan silmään heti! itelle vara koneeksi mutta ku oli öljypohja pilattu vetareiden lähdöillä
ois varmaan eduukkaasti myytävänä...... muuten ainakin kaverilla hinnat kohdillaan!
Eikä olis. On nimittäin pensa kones siinä. Ja diesel ei oikein istu tuohon ihan noin vaan. Tavallinen diesel. Pitää olla 4-maticin konekkin. Siis juuri niiden vetoakselien kiinnitys/läpivienti juttujen takia...