190 4-matic superturpo???

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

190 4-matic superturpo???

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

mitä hankaluuksia mahtas tulla 4-veto romujen asennuksessa pikkumersuun :shock: :shock: :?: jos lähtökohta olis se että pihalla olis
kokonainen 4-matikki 124 ja pikkumese ja ne yhytettäs. sähköhommat olis haastavat mutta ei mahottomat. en oo ikinä nähny käytännössä että miten 4-vetosen keulan osat poikkeaa tavallisesta mutta jotenki tuntus että saattas onnistua. onko ajatuksia homman toteuttamisesta? ajatus kyllä houkuttelis 8)
kaikenlaista sitä kaliahuuruisa tulleeki mieleen :oops:
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

jos sait sovitettua W123 koppaan väyrysen moottorin kätevillä virityksillä, niin W201 4-matic on:
pisto - huuto - tuijotus :shock:

eli noin päivän homma.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

nokileka kirjoitti:jos sait sovitettua W123 koppaan väyrysen moottorin kätevillä virityksillä, niin W201 4-matic on:
pisto - huuto - tuijotus :shock:

eli noin päivän homma.
no paha sanoa ku ei tosiaankaan oo ikinä etes nähny noita mesen etuvetohiluja :shock:
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

mää oon nähny ja voin sanoa että voi mennä sormi suuhun :? esim. vetari menee jousen läpi :!: ja paljonko on leveyseroo(voihan vetaria lyhentää) :roll:
W124 300td 24v -ST
W124 300 turbo ST
W124 300D 24v -90 LANG
W210 E220 -96
SEAT CORDOBA VARIO 1,9 -00 TDI MYYDÄÄN noin 140hv 3000e

EX:siä niin paljon että ei viitti luetella.

[url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29120]Myytävänä: W124 W140 W201 osia[/url]
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

agentti74 kirjoitti:mää oon nähny ja voin sanoa että voi mennä sormi suuhun :? esim. vetari menee jousen läpi :!: ja paljonko on leveyseroo(voihan vetaria lyhentää) :roll:
näitäpä juttuja tässä just kyselläänki. tuo vetoakselihan menee jousen läpi
mutta eikö se sama jousi passaa pikkukoppaanki jos ei muuten niin lyhentämällä. vetoakselin lyhennyskään ei pitäs olla verrattavissa maailmankaatohommiin :lol:
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

ei epäilystäkään etteikö 4-matic istu W201 koppaan osaavien miesten käsissä. suurempi kysymys on: saako tuollaisen muutoksen tehdä, eli meneekö auto vielä lappujen väliin?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

4-Maticeissa moottorin alta ei mene runkopalkkia. Vaan edempää lähes jäähdyttimen alta. Ja etuperä on lohkossa kiinni. Eli vaatii 4-Maticin moottorin. Ja tietenki vetarit on pidemmät. Niin ja kardaani tunneli on leveämpi vaihdelaatikon kohdalta. Eli jalka tilat on huomattavasti kapeammat.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tuo 4-maticin lohko on ainakin mulla ollut kynnyskysymyksenä. Jos sattuis vaikka särkeen lohkon jostain syystä niin uutta on hankala löytää. Sehän voi särkyä muutenkin mutta etuperän räjähtämistä pelkäisin eniten. Muutenhan tuo olis aihiona mitä mainioin. Toisaalta tuotahan ei pysty 24v koneella edes rakentaan joten alakierrosten julmat väännöt ei pääse särkeen kampetta.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Helpoin levitellä 190:n etu ja takalokasuojat etttä 4.maticin rojut menee silloin suoraan . Koko kardaani tunnelin vaihtaa ja lyhentää kardaanin niin silloin ne sinne menee :lol: Kaveri teki muutama vuosi sitten 350 farkusta 4-maticin ja on edelleen ajossa. Helpoin tehtdä kun on kokonainen 4-maticci josta siirrellä kaikki kamat. Muuten toivoton jos osan sieltä toisen täältä :oops:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi

Re: 190 4-matic superturpo???

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

rehtijii kirjoitti:mitä hankaluuksia mahtas tulla 4-veto romujen asennuksessa pikkumersuun
Oot sinä hullu - mutta hyvällä tavalla :D
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onkos muuten kellään kokemusta 4-matic -tekniikan kestävyydestä tässä mersu-urheilun kuninkuusluokassa? Onko näitä tehty nelimatikkeina? En muista ainakaan törmänneeni missään yhteydessä moiseen kummajaiseen.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

HVM kirjoitti:Onkos muuten kellään kokemusta 4-matic -tekniikan kestävyydestä tässä mersu-urheilun kuninkuusluokassa? Onko näitä tehty nelimatikkeina? En muista ainakaan törmänneeni missään yhteydessä moiseen kummajaiseen.
Tuli muuten mieleen että kyselenkö minä nyt tässä tapani mukaan hölmöjä? Ovatko kaikki 4-maticit vähäpäästöisiä? :roll:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

[quote="HVM"Tuli muuten mieleen että kyselenkö minä nyt tässä tapani mukaan hölmöjä? Ovatko kaikki 4-maticit vähäpäästöisiä? :roll:[/quote]

Ei sunkaan, samassa suhteessa varmaan kuin vähäpäästöisiä on takavedoissakin.

Tästähän on kehkeytymässä milenekiintoinen projekti. Jo tässä on saanutkin myhäillä, kun kavereilla tehoa on mutta pidoista uupuu. Ja avuksi ei tarvittaisi kuin autoilun historian tärkein keksintö eli neliveto... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Mistähän tuo vänkärinpuolen vetoakseli mahtaa edessä mennä..??

~Kimmo~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

öljypohjan "läpi"...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pyhimys kirjoitti:öljypohjan "läpi"...
Suunnilleen näin.

Mielestäni muuten W124 4maticissa on takavetoiseen verrattuna eroa jopa niin pitkällä kuin etulattioiden muodossa, ilm. jakolaatikosta ja etukardaanista johtuen -- lattioissa on "kyhmyt". Esim. tämän kaltaista miettimistä tuossa pikkumersu-nelivedoksi-projektissa varmalla riittää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kestävää siitä ei noilla väännöillä tule [mutua ja ennustus] :wink:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kardaani tunneli ja etu lattia palat ei ole iso homma vaihella 124:sta :roll: Samalla kun hitsailee etu jousen pesät niin siinä se menee :shock:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

xr5t kirjoitti:kestävää siitä ei noilla väännöillä tule [mutua ja ennustus] :wink:
Kai se etupään mekaanikka kestää, mutta mitäs kun tien ja pyörien välinen kitka paranee selvästi, niin on siinä koko muu voimansiirto äkkiä kovilla.

Tuanoin Tuosta jousi/vetarihommasta tuli mieleen, että miten mahtaisi käytännössä ja lupien puolesta onnistua että rakentelisi alatukivarren päälle esim. jonkinlaisesta profiilista "tunnelin" jossa vetari kulkisi, ja vasta tämän tunnelin katolle tulisi sitten jousen alapää. Tällöin ei tarvittaisi 4maticin vetarinlävistämiä jousia. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

onko näistä 4-vetosysteemeistä missään yksityiskohtaisempia kuvia olemassa?
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

oli muuten tuolla yhden tallin nurkassa turbod 4.matic kone pisti vaan silmään heti! itelle vara koneeksi mutta ku oli öljypohja pilattu vetareiden lähdöillä :D
ois varmaan eduukkaasti myytävänä...... muuten ainakin kaverilla hinnat kohdillaan!
www.thaiklupi.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mulla on normiturbon öljypohja jos tarviit...
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Mauri H. kirjoitti:Mulla on normiturbon öljypohja jos tarviit...
poksautetaan ensin tuo vanha vapari.... :D
www.thaiklupi.fi
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

rehtijii kirjoitti:onko näistä 4-vetosysteemeistä missään yksityiskohtaisempia kuvia olemassa?
Mulla on täys setti eli "riittävästi" sivuja. Mietin tuommosta ihan vakavissani... YV
Juuxa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 10.12.2003 12:29

Viesti Kirjoittaja Juuxa »

Tuossa olisi 4-matic superturboaihio
http://www.autio.net/ajoneuvot/18640.htm
köyhä jännittäjä
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Juuxa kirjoitti:Tuossa olisi 4-matic superturboaihio
http://www.autio.net/ajoneuvot/18640.htm
Eikä olis. On nimittäin pensa kones siinä. Ja diesel ei oikein istu tuohon ihan noin vaan. Tavallinen diesel. Pitää olla 4-maticin konekkin. Siis juuri niiden vetoakselien kiinnitys/läpivienti juttujen takia...
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

kakkosnelonen ja 190 tuntuu olevan samasta puusta. jarrut, iskarit - aina tulee samaa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Vastaa Viestiin