Kevät on tullut ja moottrin uusinta olisi ajankohtainen.Autoni on 115 240 dl 3.0 vm 1975.
Yksi vaihtoehto on 123 vm 1986 300 D kone. Onko kellään kokemusta, käykö tuo mylly suoraan vai tarviiko rakentelua. Öljynpuhdistin kuulemma hannaa jonkin verran vastaan...
W123:ssa käytettiin käytännössä täysin samoja koneita alkuvuosina kuin W115:ssä viimeisinä vuosina. Käsittääkseni pitäisi mennä ilman suurempia ongelmia. Joku fiksumpi osaa varmasti vahvistaa tämän.
Sulla on hyvä lähtökohta ku on alunperinkin kolmelitrasella koneella nii siitä vaan nappaa vanhasta koneesta ne moottorin kiinnikkeet ja kaasuvivusto ym systeemit uudempaan. Ainut vaikeus on juuri tuo öljynputsari, se on uudemmassa mallissa eri paikassa ja sillä paikalla se ei mahdu mitenkään olemaan( yritin ite sovittaa), mutta sen ongelmanhan voi ratkaista niin että tekee kaks laippaa joiden avulla siirtää putsarin eri paikkaan ja yhdistää letkuilla laipat. Ite löysin hyvän paikan akun kohdalta ja akku sai siirtyä takakonttiin.
Mulla ei oo laipat suoraan yhdistetty letkuilla vaan laitoin samalla lauhduttajan ja otin turbollekin kierron. Negatiivisena puolena tuossa toteutuksessa on ikuinen pelko, että letku menee rikki tai irtoaa liitoksesta(käynyt pari kertaa jo) Letkuihin kannattaaki laittaa sellanen puristusliitos jos vain mahollista niin pysyy ainakin kiinni.
olis 616:n tollanen laippa systeemi ylimääräisenä. Mahtaa olla kuitennin erilaisilla pultin paikoilla ku 617. laipoissa halkaistut nipat ja välissä finnpowerin puristimella tehdyt letkut. taekoitettu kestämään satoja paareja, niin varppina kestää paineen vaikka ööli vähän lämpeniskin. Ittellä oli kans aluksi lemmareilla, mutta syyti tepoilin moniasteet 3 paarin paineella tuohon kauhavan citis tielle. Oli vähä fiilis
Heikki H. kirjoitti:olis 616:n tollanen laippa systeemi ylimääräisenä. Mahtaa olla kuitennin erilaisilla pultin paikoilla ku 617.
Jos tarkoitat, että putsarinjalat on erilaiset 616 ja 617 koneessa niin kyllä ne on aivan samat osat. Joissakin on vain läpireiät lauhduttimen putkille. Näin on ainakin ollut niissä putsarinjaloissa joita olen tutkinut. Turbossa saattaa olla erilainen, täytyykin tehdä tutkimusta onko asia näin. Mutta kyllä ne pulttien paikat pitäisi olla kaikissa samat.
Jos siinä on kuskin puolella jotain esteitä sen laipan likellä, niin kannattaa varmaan puristaa sinne moottorin päähän kulmalähtö. Toi letku ei loppuviimein kovin jyrkkään taivu.
Joo tosiaan en ole itse päässy ikänä tutkimaan tuota 617:aa, joten arvelin vaan josko siinä olisi ollu eri systeemit.
Kuten sanottu, koneen korvakkeet, kaasuvivut kannattaa ottaa vanhasta ja sit vielä yksi tärkeä seikka.... tuossa 115 koppasessa 3 litran koneessa on sitten aivan oma vesipumppu joka pitää vaihtaa sitten siihen toiseen koneeseen mutta (ehkä uus) lisäksi otat alahihnapyörän ja laturin kiinnikkeet ja nekin menee vaihtoon. Saat hihnan samalla suoraan. (Osat käy kiinni suoraan pulttaamalla)
Syynä tähän on lyhyempi konetila ja ne on alunperin lyhkäsemmät vain tuossa 3litrasessa dieselissä.
Vaikka kone onkin uudempi sinne saa laitettua sen vanhanmallin pumpun, sillä sen pumpun pesässä on kiinnityspaikkoja moneen vaihtoehtoon. Vesiletkut on ehkä myös erikokoa koneen puolessa, siis ylä ja ala letku.... ovat varmaan isompia vanhan koneen lähdöissä
Öljyn lauhdutin letkut kannattaa teettää valmiiksi jossain hydrauliikka pajassa, saa sopivat ja varmasti kestävät. Ei tartte sitten tien poskessa kiristellä klemmareita.
Ei siihen vesipumppua eikä semmosia tarvi vaihtaa, kyllä ne uudemmillaki saa sopiin, vesiletkuja voi joutua vähä muklata. Hydrauliletkuja mullaki on kaikki, mutta suurin osa klemmarilla kiinni ku osa liittimistä on pitäny hitsata kii. Kyllä ne kunnon lemmareillaki pysyy jos liittimessä on kunnon "lysmyt" tai olakkeet tai mitä ne ny on. Siinä liittimessä mikä mulla kahesti irtos(vaikka oli tupla klemmareilla kii) oli huonommat lysmyt ku muissa, mut siihen pysty onneks prässätä sen letkun kii nii toivottavasti ny kestää. Mielessä on kyllä käynyt tehä joku summeri, joka huutaa jos paineet katoaa, varmuudeksi.