Ruosteen poistosta
Ruosteen poistosta
Noniin, W201:ssä on ruostetta pikkuisen siinä takalasin alareunan ja sen muovisen sivuritilän kohdalla kummallakin puolella.
Otin muoviritilän pois ja rapsuttelin koholle noussutta pintaa ja niinhän sieltä onneksi vielä tuli vastaan kovaakin peltiä. Ei ollut sopivan pientä teräsharjaa millä poistaa ruostetta tuommoisesta ahtaasta paikasta missä on se takalasin lista naarmuuntumassa jos isommalla poistelee ruosteet. Aiempi omistaja olikin jo pikkujäljen saanut hiomapaperilla aikaan siihen listan nurkkaan... Ja on tainnut vain pahentaa tilannetta maalaamalla huonosti poistetun ruosteen päälle.
Niin, nyt laitoin väliaikaiseksi suojaksi pohjamaalia (auto kuivassa tallissa) ja jatkan paremmalla ajalla tuon paikkaamisen kunhan kyselen neuvoa hieman ensin.
Tarkoitus on maalata mersun omalla paikkamaalilla jota on pari pikkupullollista (harmaa/hopea) mikä lienee tuo värisävy, mistä näkee koodin, että on oikeaa tuo hankittu maali (tämä on edellisen omistajan hankkimaa ja löytyy myös tummempaa jota onkin peukalolla tuhrittu sinnetänne nähtävästi pimeässä tallissa ja nekin pitää korjata, eivät onneksi ole vielä ruostuneet).
Missä siis on se värikoodi (se kortti missä on auton eri koodeja löytyy, mutta mikä niistä on se värin koodi ja mikä on muovilistojen koodi kun ne on eriväriset, tummemmat/harmaat)?
Sitten se varsinainen maalaus esitöineen. Riittääkö pienellä pyörivällä teräsharjalla ruosteen poisto vai pitääkö ihan puhaltaa hiekalla?
Kun pinta on puhdas (harjaus/puhallus/hionta/joku muu + rasvanpoisto asetonilla/ tinnerillä), niin mitä ja miksi laitetaan päälle ensimmäisenä?
Käsittääkseni päälimmäisenä on lakka ja sen alla varsinainen maali ja sitten pohjamaali ja onko sen alla pakkeli vai mitenpäin nuo kaksi alimmaista menee?
Pakkelina olisi palstic padingin koripakkelia (2-komponenttista) mutta tekeekö sillä mitään, (käytin aiemmin ooppeliin, mutta mersun kanssa jo pitää miettiä mitä pistetään)?
Onko pakkeli ollenkaan tarpeen jos pinta on melko sileä muutenkin?
Mitä tuotemerkkejä tulee käyttää jotta hommaa ei tarvitse tehdä muutamaan vuoteen uudelleen.
Happomaalista monesti kuulee puhuttavan, mutta mitä se itseasiassa on?
Kovasti on epävarmaa tämmöinen fiksailu, kun jokainen jolta kysyy on erimieltä mitä ja missä järjestyksessä tulee laittaa....
No, jospa täältä sais enempi yksimielistä ohjetta tälläkertaa.
Otin muoviritilän pois ja rapsuttelin koholle noussutta pintaa ja niinhän sieltä onneksi vielä tuli vastaan kovaakin peltiä. Ei ollut sopivan pientä teräsharjaa millä poistaa ruostetta tuommoisesta ahtaasta paikasta missä on se takalasin lista naarmuuntumassa jos isommalla poistelee ruosteet. Aiempi omistaja olikin jo pikkujäljen saanut hiomapaperilla aikaan siihen listan nurkkaan... Ja on tainnut vain pahentaa tilannetta maalaamalla huonosti poistetun ruosteen päälle.
Niin, nyt laitoin väliaikaiseksi suojaksi pohjamaalia (auto kuivassa tallissa) ja jatkan paremmalla ajalla tuon paikkaamisen kunhan kyselen neuvoa hieman ensin.
Tarkoitus on maalata mersun omalla paikkamaalilla jota on pari pikkupullollista (harmaa/hopea) mikä lienee tuo värisävy, mistä näkee koodin, että on oikeaa tuo hankittu maali (tämä on edellisen omistajan hankkimaa ja löytyy myös tummempaa jota onkin peukalolla tuhrittu sinnetänne nähtävästi pimeässä tallissa ja nekin pitää korjata, eivät onneksi ole vielä ruostuneet).
Missä siis on se värikoodi (se kortti missä on auton eri koodeja löytyy, mutta mikä niistä on se värin koodi ja mikä on muovilistojen koodi kun ne on eriväriset, tummemmat/harmaat)?
Sitten se varsinainen maalaus esitöineen. Riittääkö pienellä pyörivällä teräsharjalla ruosteen poisto vai pitääkö ihan puhaltaa hiekalla?
Kun pinta on puhdas (harjaus/puhallus/hionta/joku muu + rasvanpoisto asetonilla/ tinnerillä), niin mitä ja miksi laitetaan päälle ensimmäisenä?
Käsittääkseni päälimmäisenä on lakka ja sen alla varsinainen maali ja sitten pohjamaali ja onko sen alla pakkeli vai mitenpäin nuo kaksi alimmaista menee?
Pakkelina olisi palstic padingin koripakkelia (2-komponenttista) mutta tekeekö sillä mitään, (käytin aiemmin ooppeliin, mutta mersun kanssa jo pitää miettiä mitä pistetään)?
Onko pakkeli ollenkaan tarpeen jos pinta on melko sileä muutenkin?
Mitä tuotemerkkejä tulee käyttää jotta hommaa ei tarvitse tehdä muutamaan vuoteen uudelleen.
Happomaalista monesti kuulee puhuttavan, mutta mitä se itseasiassa on?
Kovasti on epävarmaa tämmöinen fiksailu, kun jokainen jolta kysyy on erimieltä mitä ja missä järjestyksessä tulee laittaa....
No, jospa täältä sais enempi yksimielistä ohjetta tälläkertaa.
Etupalkissa konepellin alla on kilpi, yleensä kolminumeroinen luku se värinumero, osta "Dremel" pienoispora jolla voi hioa tarkkaan ja pieneltä alueelta, kun saat pellin aivan puhtaaksi pyyhi vielä tinnerillä, ja 2-komponentti pohjamaalin kun sivelet päälle, niin hyvä tulee, sitä saa pienissä purkeissa vaikka Pintaväristä tms maalikaupasta, sitten sivelet sen pintamaalin paikka pullosta. Pienillä alueilla on turha enää pelleillä kittien kanssa, tai riippuu siitä osaako kuopan täyttää sillä maalilla.
Re: Ruosteen poistosta
Varaosaliikkeissä myös myytävänä porakoneeseen tarkoitettuja mustia laikkoja (en muista, millä nimellä ne kulkee), mitkä on tarkoitettu tähän hommaan. Kokemusta sen verran, että kadetista putsasin sillä vajaat kymmenen vuotta sitten kymmenet ruostekukkaset ovista, eikä ole kukkinut enää niistä kohdin tähän mennessä. Teräsharjalla ei saa ainakaan ruosteita kaivettua joka kolosta.AK47 kirjoitti:Sitten se varsinainen maalaus esitöineen. Riittääkö pienellä pyörivällä teräsharjalla ruosteen poisto vai pitääkö ihan puhaltaa hiekalla?
Hiekkapuhallus myös hyvä konsti, jos paikka sille..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Niin ja eikös ne harmaat samanlaiset ole niitä tehosomaleita...? Nehän taitaa olla oikeastaan vielä kestävempiäkin, kun nuo mustat kuluu nopeammin. Itsellä on ollut noita jotka kiinnitetään rälläkkään, 115 kokoisia. 3M tuotteet ovat hyviä.miksu.s kirjoitti:SOMALI nimellä kulkevat ne mustat laikat!
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Ei mahdu tuonkokoiset siihen vaurioalueelle ilman että takalasin lista saa kipeätä. Pitää kokeilla pienellä ruostumattomalla pyörivällä teräsharjalla. Siis sellaisella dremel kokoisella.Heavy kirjoitti:Niin ja eikös ne harmaat samanlaiset ole niitä tehosomaleita...? Nehän taitaa olla oikeastaan vielä kestävempiäkin, kun nuo mustat kuluu nopeammin. Itsellä on ollut noita jotka kiinnitetään rälläkkään, 115 kokoisia. 3M tuotteet ovat hyviä.miksu.s kirjoitti:SOMALI nimellä kulkevat ne mustat laikat!
Pitää käydä kyselemässä kakskomponenttipohjamaalia automaalaamosta.
Värikoodin löydät kantakortin kohdasta "Lack", myöskin sieltä tuulihaan vierestä lätkästä. Muovikylkien värin löydät taulukosta
http://people.freenet.de/m-arc/br201/lacke/farben.htm kohdasta "Flankenschutzfarbe".
http://people.freenet.de/m-arc/br201/lacke/farben.htm kohdasta "Flankenschutzfarbe".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Itselläkin on tiedossa kesälle erinäköisiä pikku fiksejä. Minulle on tuo kaksikomponenttitaiteilu kuitenkin vielä jäänyt vähän harmaaksi alueeksi. Minulla on ollut käsitys, että tuommoinen kaksikomponenttimaali kovettuu ihan issekseen purkissa. Onko noin? Tuosta syystä en ole noita moisia hommannut, kun omat maalaushommat ovat aika satunnaisia tai ainakaan kaikkia paikkoja ei viitsi vetää pellille odottelemaan. Tuleeko se purkillinen yleensä valmiiksi sekoitettuna vai onko ne kovettimet erikseen?AK47 kirjoitti:Pitää käydä kyselemässä kakskomponenttipohjamaalia automaalaamosta.
Ruiskuakaan en omista, joten siitäkin syystä olen ostanut maalini yleensä teutoranttipulloissa. Tuon pohjamaalin saattaisi tieten vetäistä pensselilläkin ja siksi siihen saattaisi kaksikomponenttinen jopa soveltua. Vai kui?
t.
Risto
E500 – 211.070
Siis jos ostat kaksikomponenttista maalia niin toisessa purkissa on itse maali ja toisessa kovetin. Minä ostin vasta alustan osien maalaamiseen kaksikomponenttista maalia. Siinä on litra yhteensä tavaraa. Siitähän voi tehdä ihan niin pieniä eriä kun vain haluaa. Itse olen mittaillut sellaisella pienellä muovisella suolamitalla, kun olen pieniä eriä tehnyt. Eli ei se kaksikomponenttinen miksikään mene. Hyvähän niitä purkkeja on aina välillä hölskytellä ja vaikka kääntää nurinpäin. Niin ja ruiskuohenteella voi jatkaa maalausaikaa, jos tuntuu, että tavaraa alkaa kovettumaan isompia eriä maalaillessa.Roisto kirjoitti:Itselläkin on tiedossa kesälle erinäköisiä pikku fiksejä. Minulle on tuo kaksikomponenttitaiteilu kuitenkin vielä jäänyt vähän harmaaksi alueeksi. Minulla on ollut käsitys, että tuommoinen kaksikomponenttimaali kovettuu ihan issekseen purkissa. Onko noin? Tuosta syystä en ole noita moisia hommannut, kun omat maalaushommat ovat aika satunnaisia tai ainakaan kaikkia paikkoja ei viitsi vetää pellille odottelemaan. Tuleeko se purkillinen yleensä valmiiksi sekoitettuna vai onko ne kovettimet erikseen?AK47 kirjoitti:Pitää käydä kyselemässä kakskomponenttipohjamaalia automaalaamosta.
Ruiskuakaan en omista, joten siitäkin syystä olen ostanut maalini yleensä teutoranttipulloissa. Tuon pohjamaalin saattaisi tieten vetäistä pensselilläkin ja siksi siihen saattaisi kaksikomponenttinen jopa soveltua. Vai kui?
t.
Risto
Se on sitten eria asia, jos hakee maalaamosta valmiiksi sekoitettua kaksikomponenttista tavaraa niin se pitää määrätyn ajan puitteissa käyttää. Sitähän voi joistakin paikoista ostaa vaikka spray pulloon sekoitettuna. Oulussahan on ainakin pari liikettä joista saa hyvin noita maaleja. Toinen on keskutassa ja toinen vähän syrjemmässä. Liikkeiden nimiä ja tarkkoja osoitteita en nyt muista, kun en niin hyvin Oulua kuitenkaan tunne.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Pe 01.07.2005 14:35
- Paikkakunta: Oulu
Tässä kohtaa voisit kokeilla kemiallista ruosteenpoistoa. NCF:llä on yksi tyyppi joka sitä harrastaa kovastikin.
En muista oliko se rikkisulfidia vai mitähän lie tököttiä, mutta se "nostaa" sen ruosteen joka ketun huokosesta ylös, eikä mekaanista hiontaa tarvita laisinkaan. Sitten sinkkimaali + pohjamaali ja sitten paikkamaalaus.
En muista oliko se rikkisulfidia vai mitähän lie tököttiä, mutta se "nostaa" sen ruosteen joka ketun huokosesta ylös, eikä mekaanista hiontaa tarvita laisinkaan. Sitten sinkkimaali + pohjamaali ja sitten paikkamaalaus.
Jees, mistäs?
Saako tota mersun paikkaamaalia muualtakuin veholta?
Tarkoitan siis sitä "merkki" maalia, eikös sitä vielä myydä, ainakin joskus olen sellaiseen purkkiin joskus törmännyt...?
Tarkoitan siis sitä "merkki" maalia, eikös sitä vielä myydä, ainakin joskus olen sellaiseen purkkiin joskus törmännyt...?