Vatkaa n.95km/h tuntivauhdissa kylmillä renkailla varsinkin.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

Vatkaa n.95km/h tuntivauhdissa kylmillä renkailla varsinkin.

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Eli tuommonen pienimuotoinen onkkelma on rasittanu jo parisen vuotta, että aina kun lähtee ajelemaan pihasta, ni ensimmäiset 10min. "vatkaa" renkaita n.95-100km/h vauhdissa. Sitte se tasaantuu ja loppuu kokonaan. Joskus vielä ajon aikana esiintyy pientä vatkausta, mutta se on sitten tuolla +160km/h ja sieltä kun alkaa hiljentämään. Varsinkin vatkauksen huomaa, kun on samalla vasemmalle kaartuvaa mutkaa ja samalla jarruttaa.
Aurauskulmat on säädetty kertaalleen, mutta ne oli kuulemma hyvissä arvoissa ja sillä se ei lähteny. Oisko siellä jotakin raiteen päätä väljänä tai jotain. Haluttas nyt laitta kaikki pikkujutut pois.

Ei ole eroa ajaako talvi vai kesägummeilla, paitsi talvella vatkaus kestää hiukan pisempään, koska tietenkin on hiukan kylmempi. Pienemmillä nopuksilla se ei kauheasti tunnu tai ei ole vatkausta ollenkaan. Eikä myöskään suuremmilla nopeuksilla, paitsi siinä jarruttaessa.

Oisko tietoviisasta heittämään ja paikallistamaan tuon vian, ni sitte vois korjauttaa tai korjata tuon homman pois päiväjärjestyksestä. Ei viittis koko etupäätä alkaa koluamaan ja vaihtelemaan. :D
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Renkaat hakevat hetken pyöreyttään, seisottuaan tovin yhdessä kohtaa. :shock:
Tekee ihan samaa täälläkin, kovilla pakasilla tilanne vielä korostuu.
Ai että on mukavan heijaavaa menoa alkukilometrit sen jälkeen kun on auto seissyt yön tai pari yhdessä kohtaa kovilla pakkasilla. :lol:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Ei oikein millään jaksa uskoa tuohon, koska porukoilla mersussa (c-malli) ihan samat talvirenkaat ja ei niillä tee tuota vatkausta (tai tärinää..). Kyllä jotenki tuntuu, että jossakin olis väljää edessä, mutta missä...? Ja onko ees edessä vai keskellä vai takana... :shock: no huh.. Kuitenkin. :?
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Iskuvaimentajilla lienee jonkinsortin osuus asiassa. Tiedä hänestä... :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Ettei vain alapallo nivelet olisi väljät?

- tai sitten etupyörän laakeri.. sen voit kokeilla siten että nostat jommankumman eturenkaan ilmaan ja otat käsillä' kinni klo: 12 ja 18 kohdista ja heilutat jos tuntuu välystä niin pyydä jonkun painamaan jarrua -> jos välys loppuu niin laakeri väljä..

Noi nyt ainaki ekana tulis mieleen :roll:
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Aluvanteilla ei tarvitse ajaa kuin kerran reippaasti koroketöyssyyn niin pystyheitto on taattu. Kokemusta on, ei nykyisistä vanteista. 8) Vie rillat ammattiliikkeeseen tarkistettaviksi, Esson Kake ei ole sellainen. Sain helpotusta ongelmaan kun kävin Joeensuun Vianorilla, jätkä pyöritteli renkaat vanteella sellaiseen asentoon että vatkaus loppui. Tunti hommia ja alle 50e :shock: . Tätähän ei kannata tehdä jos kumeista paistavat kankaat.
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Taidampa tuossa ens viikon alussa kysästä tuolta ammattimieheltä (JP74) asiaa, ku tuntuis muutenki osaavan nää hommat. :wink:
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Peltivanteet väsyvät ajansaatossa myös. Menevät hienosti painoituksessa, vaan kun alle laitetaan ja paino päälle, niin vatkaus alkaa. Kokemusta on, rahaa paloi aikoinaan turhaan muutama "tonttu"! :x
250TD -86, 260E LANG -90
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 09.07.2003 15:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Touho »

Sama vika rahikaisella, jonkin aikaa vemppaa ja sitten se tasottuu ja kun liikkeessä pysyy niin kulkee ihan tasaisesti, eli renkaisiin en kyllä syytä laittaisi. Itseltäkin on tasapainotettu monta kertaa tuon takia renkaat (aluvanteilla), eikä vemppaus ole helpottanut. Nyt on perjantaina iskarit ilmeisesti liikkeessä, vaihdan ne ja raportoin että loppuko vatkaus vai haetaanko vikaa muualta. Iskareitten syyksi minä sen itse laittaisin, eli kun lähtee liikkeelle, niin ottaa aikansa ennenkuin kulunut iskari toimii kunnolla, eli todennäköisesti iskari on tullut tiensä päähän (siinä on lyhyt vaimentamaton kohta kun se on jonkin aikaa paikallaan?).

Mutta tosiaankin, katsotaas kun saa uudet etuiskarit alle, että heleppaako. Tuskanhikeä vaan pukkaa nelimatikin iskareitten hinnat, järkyttävän kalliita ovatten. :?
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
locator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 11.02.2004 18:06
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vatkaa n.95km/h tuntivauhdissa kylmillä renkailla varsin

Viesti Kirjoittaja locator »

Oli aikoinaan sama juttu W-210 ssa, etujarrusatulan joku kiinnitysosa puuttui, en muista enää tarkasti.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Joo. Kaikkea kummaa, eikö?
Oma farkku pitää sisällään samantapaisen ominaisuuden. Se ilmenee aina, kun auto on seissyt pidempään, esim. vähintään yön yli, seisontajarru päällä. Mutta tulipa tuossa kokeiltua seisottaa autoa muutamia päiviä pelkällä P-asennolla, niin oho, ei mitään ko. oireita. Eli seisontajarru ilmeisesti jää sen verran aavistuksen päälle, että ravistelee, mutta ei vielä jarruta menoa tahi kuumene. Ihan mutua, mutta tuntuisi loogiselta. Pitänee syventyä asiaan viimeistään, kun oireet pahenevat.
Vastaa Viestiin