No niin eli mersu lähtee talvella seisontaan ja tarkoitus olisi jälkiahtaa se.
Luvat tuohon jälkiahtaamiseen löytyykin jo entuudestaan ja jarrut ja alusta vastaavat tällä hetkellä 300E:tä. Joten mikä olisi sopiva setti tuollaiselle 230E koneelle kun teho tavoite on tuo hiemal yli 200hp (ettei nyt jää kutosten jalkoihin ) siis: ahdin, millainen cooleri, mistä kannattaa kysellä jne kaikki neuvot ja niksit kelpaavat!
Ja mielipiteet tuosta polttoainelaadusta voi suoraan jättää pois
Keulalle niin iso välijäähdytin kuin saat sopimaan /budjetti kestää.
Jos teho tavoite on tuo max 250kaakkia niin siihen käy vaikka Garretin TO3
mutta sais kyllä olla hieman isompi joku TO4 tai vastaava, tahtoo se nälkä kasvaa syödessä.
Onko kyseessä K-jetillä oleva ruisku?sen kapasiteetti riittää vakiona johonkin 300:n kaakkiin ilman lisäsuuttimia. Ja se kumikalvo ei kestä yli 0,6bar painetta.
NFS kirjoitti:Keulalle niin iso välijäähdytin kuin saat sopimaan /budjetti kestää.
Jos teho tavoite on tuo max 250kaakkia niin siihen käy vaikka Garretin TO3
mutta sais kyllä olla hieman isompi joku TO4 tai vastaava, tahtoo se nälkä kasvaa syödessä.
Onko kyseessä K-jetillä oleva ruisku?sen kapasiteetti riittää vakiona johonkin 300:n kaakkiin ilman lisäsuuttimia. Ja se kumikalvo ei kestä yli 0,6bar painetta.
Joo cooleri kannattaa teettää mittatilaustyönä näin saa ahtoputket mad. yksinkertaiseksi ja coolerin kunnolla kiinni, ja niin iso minkä vaan saa sopimaan. Ahdin esim. Garretin uusi GT sarjan kuulalaakeroitu 25/28 saa jo alle 1000e ja riittää 250-300hv. Se ruisku teettää eniten työtä, vakiosuuttinet ei riitä edes 200hv jos vaan jostais löytäis turbo volvon suuttimet riittää 250hv ja jos se ruisku on K-jetti niin ohjauspaineen säädintä pitää muklata ahtokäyttöön paineita säätämällä ja siinä säätimessä oitää olla ahtopaineen tunnistus (menee imusarjasta letku sinne säätimeen). Sinne määränjakajaan käy metallinen alaosa sen kumisen tilalle esim. 6-syl MB:n ruiskusta. Kannentiiviste on 2.3 heikoin kohta pitää malttaa ajella alle 0,8bar paineilla. Ja muista turbotus maksaa yleensä 2 kertaa niin paljon kun olet projektiin rahaa varannut!
Joo eli tällä hetkellä tuossa on "väliaikaiskone" joka on vain äkkiä hommattu kun edellisestä turbokoneesta hävisi öljynpaineet ja tarkoitus olisi ostaa joku tuonti 124 varaosa-autoksi kun löytyy sopivalla vähän ajetulla koneella.
Ja tuo budjetin varma ylittyminen olikin jo tiedossa mutta mitään kiirettä projektilla ei ole kun omaan käyttöön tulee.. pääasia että tulee kunnon osaa aina pätäkkä tilanteen mukaan lisää
Mutta täytynee toi k-jetti lisätä tuohon koneen kriteeri listaan ilmastoinnin ym lisäksi vai täytyykö tuo ilmastointi karsia pois että cooleri mahtuu?
Missäs mallissa on säätimessä ahtopaineen tunnistin? vai meneekö Bemu puolelle. tuommoisen kyllä tarvis itekki. Kannentiiviste kannattaa teettää kuparista, jos mahdollista.
NFS kirjoitti:Missäs mallissa on säätimessä ahtopaineen tunnistin? vai meneekö Bemu puolelle. tuommoisen kyllä tarvis itekki. Kannentiiviste kannattaa teettää kuparista, jos mahdollista.
Tuosta mallista en tiedä, mut Boschin numerolla 0 438 140082 on ahtopaine tunnistus (volvon turboista).
Ja vielä lisäys että turbo volvon suutin on Boschi
numerolla 0 437 502020
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Coolerit saa mittatilaustyönä mm. Raatikaiselta mutta kannattaa selata myyntipalstaa, siellä on ollut viime aikoina muutama tosi iso super-turbo 124:ään mittatilauksena tehty cooleri - sama ilmahan siellä virtaa vaikka moottorin osien pesuaineella ajaiskin (en sitten malttanut)
mulla on maailman pienin Raatikaisen kuuleri ja se riitää hienosti. normivedolla 130 kuutiota mökkiöljyä koneeseen ja pari kiloa ahtoja perään, kuuleri on kädenlämpöinen kylmässä päässä. turha liiotella noiden kanssa. jos turbo on pilleriahdin, niin sitä julmettua pakopainetta EI voi korvata ladonoven kokoisella kuulerilla
Mistäs tuota imu/pakosarjaa kannattaa kysellä? Marteliuksella taisi olla aika suolasii noi turbopakosarjojen hinnat kun joskus katoin..
Vai onkos tuo kuinka tarkka tuosta pakosarjan mitoituksesta? Eli kannattaako edes suunnitella itse sen tekemistä?
K-jetti olan yli heitä, ja sitten vain rakentamaan MS:ää(Megasquirt) sinne. Onhan siinä oma hommansa mutta on siinä sitten mahdollisuuskin että tulee hyvä.
Tai sitten vain unohtaa ajoissa koko projektin
"Muista piestä vaimo ja koira kerran viikossa, ne kuitenkin pettää tai suunnittelee jotain"
ruttua on 9:1 ...ihan sopiva pikkupaineilla kunnon tiivisteel tai liekkirenkail...mut jos virittäään rupee ni vähän pienemmät rutut ja paksumpilakinen mäntä vaan...
Minkäslaiset ahtopaineet laineracingilla on ja mitenkäs vääntö ja hepat (dynotettu?) ja minkälaisella setillä? mitään näpäytys vehjettähän tuosta ei ole tulossa vaan tuollanen mukava tehoinen käyttöauto
evo 1:turbo vovon männät,garret t03,ahdot 0.5 bar,vakio pahvi,cooleri,vakioruisku joka säädetty..tehot 204hp vääntö 320nm...evo2:uudet männät,holset hx50,hestec,+750cm suuttimet,kiillotetut kanget,teetetty kansi pahvi irrallisilla liekki renkailla,kansi portattu isommille imu vennoille ja kanavat muutenkin avarrettu...ja tästä koneesta tulokset vasta ehkäpä ens kesänä...raha rauhottaa rakentamista ja autossa muutenkin vielä tekemistä(kaaret,alustan rakentelua,ja on koneessakin viel jotain puutteita...
mulla oli 2.2 litran pensa-audi jossa oli 1:9.3 rutut. vakiona maksimiahdot oli jotain 1,2bar luokkaa, huipputehon nurkilla 0,6. vakiomoottorissa voidaan käyttää lähes 2,0bar ahtoja hetkellisesti. vakiokanget antautuu liian suurilla vääntömomenteillä, muuten pannu kestää jopa suurempiakin löylyjä. vakiomoottori kestää suunnilleen 400hv ja 450Nm. pelasin varman päälle ja rakensin moottorin 380hv/400Nm mielessä.
tosin aika kesyksi audi jäi Mersun 190D:hen verrattuna
mihin perustuu se, että pensamoottorissa voi olla 9.3 puristukset ja päälle pari kiloa ahtoa? onko 4-venttiilikansi niin ylivoimanen palotapahtuman hallinnassa?
On tässä itelläänkin kyllä ihan tarpeeksi puuhastelua talveksi kun pitäis tuo korikin kaluta kokonaan läpi ja maalata, ainut lohtu on että ruostetta tuossa ei ole juuri missään paitsi noissa etusiivissä kun joku "suomalainen tuulikaappimies" on päättänyt korjata ruostevauriot pelkän URETAANIN ja pakkelin avustuksella! ei muuta kun vaihtoon vaan molemmat.. Tuo evo1 kuullostaa tehojen puolesta sellaiselta mitä tässä haetaan takaa.. 320nm väännöt olisi jo ihan mukavat kun ajatellaan että 300E:ssä on se 260nm ja 3satkulla on minun mielestäni jo ihan mukava ajella (siis ajella ei leikkiä )
Suurin onkelma tällä hetkellä taitaa olla tuo pako/imusarja.. eli miten tarkka tuo bensakone on tuosta pakosarjan oikeasta mitoituksesta? Eli kannattaako edes suunnitella itse tekevänsä? Diiseleissä olen kyllä nähnyt vaikka minkä näköisiä pakosarjoja mutta bensa turboja en ole niin tarkkaan tiiraillut..
Niin ja täytyykö tuosta ilmastoinnista luopua kun laittaa coolerin keulille? Aikas tiukkaa voi tehdä 3 jäähdyttäjän survominen sinne?
no mul oli tos "evo1" konees sellanen hökötys pakosarja kun auto mulle tuli sellasena...se oli edellisen omistajan tekemä ja putkien pituudet vaihteli 20-50cm välissä.. nyt tehtiin ite uus sarja ja putkien pituudet on 0.5 sentin tarkkuudella kaikki saman mittasia...ohan wrc autoissaki ruttua 11:1 ja ahdot 2.8 bar mut ne ei kai ookka ihan vakio moottoreita
Ahaa.. pitänee sitten itsekin koittaa tuota pakosarjan valmistusta, putkien heppailu kun on tuttua hommaa kun putkimiehiä tässä ollaan ainakin olevinaan mut mitäs tuo imusarja? mistä sitä kannattais kysellä?
mikä siinä imusarjassa nyt sitte muka vikana on?jos se jää vakioruutalle ni menee sellasenaan,jos muutat sähkösuuttimille sen ni helppohan ne paikat on muokata,niin me tehtiin tohon munkin imusarjalle...ja jos enemmän modaat ni pelkkä se laippa siitä ja joku 15cm putkia ja sit siihen hitsataan vaan painekotelo kiinni...muistaakseni kuvia mun imusarjasta on edelleen alaparkissa ja osote tossa allekirjotuksessa...
Homma on nyt edenny sen verta että että tuli tollanen "perusvarma" TO3 hommattua ja uusi konekin tuli ostettua joka tällä hetkellä on pukissa tallilla.. coolerikin löytyy mut suunnitelmis olis ostaa vielä isompi nii on sitten tulevaisuudes yks murhe vähemmän.. pakosarjanlaipat leikataan plasmalla ja jää nähtäväksi heppailenko itse läjään vai meneekö osat pajalle niputettavaksi kun se olisi helpompaa/halvempaa..
Mut näillä eväillä edetään