Auto on kuulemani mukaan alunperin 220bensa, johon vuonna -81 oli vaihdettu tammerdieselin 220d vaihtomoottori. Aloitin projektin joskus vuonna-99 muistaakseni, jolloin auto oli vanhempieni omistuksessa ja seisonut poissa rekisteristä muutaman vuoden. Tekniikka oli suurinpiirtein kunnossa, mutta pellit aika huonossa kunnossa. Aluksi ajattelin, että kuukauden homma laittaa auto fiksuun kuntoon, mutta hommahan paisui ja kolme vuotta siinä lopen meni ja pitkää päivää tuli välillä tehtyä!


Tässä kuva kun auto vielä ajossa vuonna -93
Projekti alkuvaiheessa
Sisustaa projektin alkuvaiheessa
Suurin osa ajasta meni peltitöiden parissa, valmiita peltejä en ostanut yhtään. Peltiä meni noin 5 neliömetriä ja osan osista korjasin lasikuidulla. Pakkelointi vaihe oli työläs varsinkin kun vasta loppuvaiheessa sain kunnon koneen hiontaan. Suurimman osan hionnasta tein täysin käsipelillä.
Pakkelointia
Tekniikkaa tuli uusittua sen verran, että jousitus ja iskarit tuli uudet, kaikki pallonivelet ja raidetangonpäät uudet, melkein kaikki alustan puslat uudet (myöhemmin loputkin), jarruputket ja letkut uudet, jarrusatulat kunnostin ja levyt tuli uudet.ym.ym.ym.Ei jaksa millään kaikkea edes muistaa.
Sisustaan hommailin ehyempiä osia ja maalasin ne.Paljon tuli äänieristettäkin laitettua. Laitoin mallikohtaiset penkinpäälliset ja verhoilin kankaalla lattian ja erinäisiä osia.
Syksyllä -02 sain auton vihdoin taas ajoon ja rekisteriin ja silloin pirssi näytti tältä:
Etukylki
Eestä
Takaa
Kojelauta
Sisältä
Auto on ollut tuosta asti käyttöautona ja välillä on tullut uusittua vielä sitä sun tätä...
Viime kesänä -04 oli aika saada lisää ytyä pellin alle ja tämä tapahtui vaihtamalla vm.-84 OM617 eli 300d kone paikoilleen, jonka samalla sitten turbotin. Ahtimeksi tuli Schwitzer s2. Pako ja imusarjat on omaa käsialaa, hitsailtu pääosin vanhoista pakoputkenpätkistä


Vanha kone
Uusi kone
Ulkoasu viime talvena
Ulkoasuun on tullut pieniä muutoksia:Maskia on muutettu, ratti on vaihtunut, tuhkakupin tilalla on mittarit, kojelaudan päällä kaiuttimet ym.pientä.
Tulevaisuuden suunnitelmia:
Tänä kesänä uusi väri pintaan, etuspoikka johon lisävalot. Konepeltiä jatketaan eteenpäin, jotta kuulerin voi siirtää keulalle ja tehdään konepeltiin ilmanpoistoaukot.
Koneesta kansi irti, koitetaan parantaa kanavien virtausta, paremmin virtaavat imu ja pakosarjat, turbon nokka, erilainen turbo ja myöhemmin pumppuun isot elementit. Kuuleria muutetaan myös paremmin virtaavaksi. Mielessä on myös alkanut kyteä ajatus automaattilaatikosta ja lukkoperästä.
Suunnitelmat on vaan suunnitelmia, mutta mun suunnitelmilla on paljolti ollu taipumus toteutua...saas nähä.

Täsä näin tiivistetysti juttua...asialliset kommentit ja ideat on tervetulleita.