Kuuluko dieselin turbossa olla alipainetta...
Kuuluko dieselin turbossa olla alipainetta...
Kuuluko dieselin turbossa olla olla alipainetta tyhjäkäynnillä? Asensin ton mittarin.. näyttää nollaa tyhjäkäynnillä ja ajattelin vaa ku kaverin bensakone vetää reilusti alipainetta. Ahtaminen näyttää kyllä ainaki toimivan.. pomppaa tonne 1 baariin mut sitte laskee siihe 0,8 ku polkasee.. Kun on vauhtia ja ajaa pintakaasulla niin menee alipaineen puolelle n. -0,2 baariin.. nostaa kaasun niin +-0..
Meze rulez.. Tai sitte ei.
Re: Kuuluko dieselin turbossa olla alipainetta...
pienen vakioahtimen vinkeitä, vähän kierroksia pintakaasulla niin tuotto ei riitä ahtimessa ylipaineen puolelle vaan sen vuoksi on hivenen alipaineen puolella. syöttöjä kun isonnat niin voi tilanne muuttua.Ribbe kirjoitti:Kuuluko dieselin turbossa olla olla alipainetta tyhjäkäynnillä? Asensin ton mittarin.. näyttää nollaa tyhjäkäynnillä ja ajattelin vaa ku kaverin bensakone vetää reilusti alipainetta. Ahtaminen näyttää kyllä ainaki toimivan.. pomppaa tonne 1 baariin mut sitte laskee siihe 0,8 ku polkasee.. Kun on vauhtia ja ajaa pintakaasulla niin menee alipaineen puolelle n. -0,2 baariin.. nostaa kaasun niin +-0..
taitaa mennä myös paikallaan alipaineen puolelle sopivilla kierroksilla ?
tyhjäkäynnillä näyttää normaalisti nollaa dieseleissä.
Re: Kuuluko dieselin turbossa olla alipainetta...
Ei se alipaineelle mene millään, ei mene, lähes kaikkea on koitettu paitsi anopin vetämistä koukulla.
Mikäli se menee alipaineelle, kannattaa vaihtaa ilmansuodatin ja muutenkin miettiä onko ne ilmaputket ihan ok.
Mikäli se menee alipaineelle, kannattaa vaihtaa ilmansuodatin ja muutenkin miettiä onko ne ilmaputket ihan ok.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Niin eikös se täällä jo jossain puhuttu, että kaikki alle 2 Bar on alipainetta
. No asiaan, bansiinimoottorissa on kaasuläpät, jotka ohjaavat ilma/polttoaineseoksen kulkua, jolloin kaasuläpän ollessa kiinni tai raollaan, se estää ilman vapaata kulkua sylinterille. Tällöin esiintyy ottomoottorissa alipainetta. Kun taas Dieselissä ei ole kaasuläppää hidastamassa ilman kulkua, niin ainoa mikä siellä saattaa aiheuttaa alipainetta, on ilman kuormaa olevassa koneessa ilmansuodattimen, ahtimen, coolerin, imusarjan ja ahtoputkien virtausvastukset.


SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
nooh... mulla tää alipaine ilmiö on kylmällä koneella oli sitten vakio tai kartio suodatin.. liekkö alkaa paikat oleen väljinä tai jotain vai oiskohan tolla ilman määrä mittarilla jotain tekemistä asian kans. tiiä häntä ensinmäinen diesel mulla 

W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
sattaa sitä alipainetta olla pienillä kierroksilla kuormankin kanssa, jos ahdin sattuu olemaan vanhanaikaista tekniikkaa... näin ainakin työkoneissa.Antti V kirjoitti:niin ainoa mikä siellä saattaa aiheuttaa alipainetta, on ilman kuormaa olevassa koneessa ilmansuodattimen, ahtimen, coolerin, imusarjan ja ahtoputkien virtausvastukset.
Tulkitaanko näin: kun ahdin pyörii liian hitaasti suhteessa moottorin ottamaan ilmamäärään se menee alipaineelle männän joutuessa imemään ilmaa jarruttavan ahtimen läpi. Tuo tilanne syntyy kun auto rullaa alamäkeä vaihde päällä, jolloin moottori pumppaa ilmaa, mutta ahdin ei pyöri lähes ollenkaan kun ei pakokaasujakaan ole (paitse se puhdas koneen läpi menevä ilma). Raskaalla kalustolla on sitä liike-energiaa, joten sen takia niissä helpommin esiintyvä ilmiö.
Koneen väljyydellä ei pitäisi olle tekemistä asian kanssa, alipaine tosiaan syntyy kun jokin estää ilman kulun männän mennessä alaspäin.
Jaaha, täytyykin vielä koittaa sen anopin sijaan laittaa tuo automaatti power asentoon alamäessä, jolloin se moottorijarruttaa tehokkaammin.
Koneen väljyydellä ei pitäisi olle tekemistä asian kanssa, alipaine tosiaan syntyy kun jokin estää ilman kulun männän mennessä alaspäin.
Jaaha, täytyykin vielä koittaa sen anopin sijaan laittaa tuo automaatti power asentoon alamäessä, jolloin se moottorijarruttaa tehokkaammin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Juuri näin. Ahtolaitehan ottaa käyttöenergiansa pakokaasuista ja täten esim moottorijarrutuksissa siellä pakopuolella ei ole käytössä energiaa tarpeeksi pyörittämään ahdinta.veskola kirjoitti:Tulkitaanko näin: kun ahdin pyörii liian hitaasti suhteessa moottorin ottamaan ilmamäärään se menee alipaineelle männän joutuessa imemään ilmaa jarruttavan ahtimen läpi. Tuo tilanne syntyy kun auto rullaa alamäkeä vaihde päällä, jolloin moottori pumppaa ilmaa, mutta ahdin ei pyöri lähes ollenkaan kun ei pakokaasujakaan ole (paitse se puhdas koneen läpi menevä ilma). Raskaalla kalustolla on sitä liike-energiaa, joten sen takia niissä helpommin esiintyvä ilmiö.
Koneen väljyydellä ei pitäisi olle tekemistä asian kanssa, alipaine tosiaan syntyy kun jokin estää ilman kulun männän mennessä alaspäin.
Jaaha, täytyykin vielä koittaa sen anopin sijaan laittaa tuo automaatti power asentoon alamäessä, jolloin se moottorijarruttaa tehokkaammin.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-