Kuuluko dieselin turbossa olla alipainetta...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Ribbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 05.09.2004 05:39

Kuuluko dieselin turbossa olla alipainetta...

Viesti Kirjoittaja Ribbe »

Kuuluko dieselin turbossa olla olla alipainetta tyhjäkäynnillä? Asensin ton mittarin.. näyttää nollaa tyhjäkäynnillä ja ajattelin vaa ku kaverin bensakone vetää reilusti alipainetta. Ahtaminen näyttää kyllä ainaki toimivan.. pomppaa tonne 1 baariin mut sitte laskee siihe 0,8 ku polkasee.. Kun on vauhtia ja ajaa pintakaasulla niin menee alipaineen puolelle n. -0,2 baariin.. nostaa kaasun niin +-0..
Meze rulez.. Tai sitte ei.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ei se mulla ainakaan taho nollan alapuolelle mittarin mukaan juuri ikään mennä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Mulla ainakaan ei laske nollan alapuolelle :)
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Kuuluko dieselin turbossa olla alipainetta...

Viesti Kirjoittaja juudas »

Ribbe kirjoitti:Kuuluko dieselin turbossa olla olla alipainetta tyhjäkäynnillä? Asensin ton mittarin.. näyttää nollaa tyhjäkäynnillä ja ajattelin vaa ku kaverin bensakone vetää reilusti alipainetta. Ahtaminen näyttää kyllä ainaki toimivan.. pomppaa tonne 1 baariin mut sitte laskee siihe 0,8 ku polkasee.. Kun on vauhtia ja ajaa pintakaasulla niin menee alipaineen puolelle n. -0,2 baariin.. nostaa kaasun niin +-0..
pienen vakioahtimen vinkeitä, vähän kierroksia pintakaasulla niin tuotto ei riitä ahtimessa ylipaineen puolelle vaan sen vuoksi on hivenen alipaineen puolella. syöttöjä kun isonnat niin voi tilanne muuttua.
taitaa mennä myös paikallaan alipaineen puolelle sopivilla kierroksilla ?
tyhjäkäynnillä näyttää normaalisti nollaa dieseleissä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kuuluko dieselin turbossa olla alipainetta...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se alipaineelle mene millään, ei mene, lähes kaikkea on koitettu paitsi anopin vetämistä koukulla.

Mikäli se menee alipaineelle, kannattaa vaihtaa ilmansuodatin ja muutenkin miettiä onko ne ilmaputket ihan ok.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Miten se menikään, kaikki alle 2:n barin on alipainetta :lol:
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Niin eikös se täällä jo jossain puhuttu, että kaikki alle 2 Bar on alipainetta :wink: :wink: . No asiaan, bansiinimoottorissa on kaasuläpät, jotka ohjaavat ilma/polttoaineseoksen kulkua, jolloin kaasuläpän ollessa kiinni tai raollaan, se estää ilman vapaata kulkua sylinterille. Tällöin esiintyy ottomoottorissa alipainetta. Kun taas Dieselissä ei ole kaasuläppää hidastamassa ilman kulkua, niin ainoa mikä siellä saattaa aiheuttaa alipainetta, on ilman kuormaa olevassa koneessa ilmansuodattimen, ahtimen, coolerin, imusarjan ja ahtoputkien virtausvastukset.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

nooh... mulla tää alipaine ilmiö on kylmällä koneella oli sitten vakio tai kartio suodatin.. liekkö alkaa paikat oleen väljinä tai jotain vai oiskohan tolla ilman määrä mittarilla jotain tekemistä asian kans. tiiä häntä ensinmäinen diesel mulla :oops:
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

Antti V kirjoitti:niin ainoa mikä siellä saattaa aiheuttaa alipainetta, on ilman kuormaa olevassa koneessa ilmansuodattimen, ahtimen, coolerin, imusarjan ja ahtoputkien virtausvastukset.
sattaa sitä alipainetta olla pienillä kierroksilla kuormankin kanssa, jos ahdin sattuu olemaan vanhanaikaista tekniikkaa... näin ainakin työkoneissa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tulkitaanko näin: kun ahdin pyörii liian hitaasti suhteessa moottorin ottamaan ilmamäärään se menee alipaineelle männän joutuessa imemään ilmaa jarruttavan ahtimen läpi. Tuo tilanne syntyy kun auto rullaa alamäkeä vaihde päällä, jolloin moottori pumppaa ilmaa, mutta ahdin ei pyöri lähes ollenkaan kun ei pakokaasujakaan ole (paitse se puhdas koneen läpi menevä ilma). Raskaalla kalustolla on sitä liike-energiaa, joten sen takia niissä helpommin esiintyvä ilmiö.

Koneen väljyydellä ei pitäisi olle tekemistä asian kanssa, alipaine tosiaan syntyy kun jokin estää ilman kulun männän mennessä alaspäin.

Jaaha, täytyykin vielä koittaa sen anopin sijaan laittaa tuo automaatti power asentoon alamäessä, jolloin se moottorijarruttaa tehokkaammin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

veskola kirjoitti:Tulkitaanko näin: kun ahdin pyörii liian hitaasti suhteessa moottorin ottamaan ilmamäärään se menee alipaineelle männän joutuessa imemään ilmaa jarruttavan ahtimen läpi. Tuo tilanne syntyy kun auto rullaa alamäkeä vaihde päällä, jolloin moottori pumppaa ilmaa, mutta ahdin ei pyöri lähes ollenkaan kun ei pakokaasujakaan ole (paitse se puhdas koneen läpi menevä ilma). Raskaalla kalustolla on sitä liike-energiaa, joten sen takia niissä helpommin esiintyvä ilmiö.

Koneen väljyydellä ei pitäisi olle tekemistä asian kanssa, alipaine tosiaan syntyy kun jokin estää ilman kulun männän mennessä alaspäin.

Jaaha, täytyykin vielä koittaa sen anopin sijaan laittaa tuo automaatti power asentoon alamäessä, jolloin se moottorijarruttaa tehokkaammin.
Juuri näin. Ahtolaitehan ottaa käyttöenergiansa pakokaasuista ja täten esim moottorijarrutuksissa siellä pakopuolella ei ole käytössä energiaa tarpeeksi pyörittämään ahdinta.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vastaa Viestiin