Pakosarjoista yleensä?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Pakosarjoista yleensä?

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Tällaista tässä olen sivummalla pohtinut, jotta miten suuri merkitys turbokoneessa on pakosarjalla ja sen ominaisuuksilla? Onko esim samanmittaisista kanavista ennen turboa mitään hyötyä ennenkuin ollaan hakemassa viimeisimpiä tehoja irti? Joku sanoi, että liian lyhyet röörit ennen turboa polttaa turbon ennemmin tai myöhemmin? Tiedä häntä.

Mitenkäs sitten pakosarjassa käytetyn putken halkaisija? Kuvittelisin, että liian suuri halkaisija on pahasta? ... kuten liian pienikin? Eikö? Virtausnopeutta vain ajattelin?

Turbopakosarjat näyttävät usein olevan melkoisia käärmeenpesiä, joten putkenpätkien suoruudella ei tiettävästi ole mitään merkitystä, ehkä teoriassa?

No - valaiskaahan nyt noviisia :?
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Tässä pätee sama laki kun kaikkien muidenkin moottori komponentien vaikutuksessa kun haetaan suurinta mahdollista tehoa. Pakosarjan kanavien muoto ja koko on suorassa yhteydessä turbon toimivuuteen. Kanavien saman mittaisuudella ei ole niin suurta mrkitystä kuin sillä että miten ne on sijoitettu turbolle menevään laippaan. Suuremmat ahtimet on kaksi kanavaisia pakopesältään ja silloin on otettava huomioon sytytys järjestys suurinta turbon hyösuhdetta ajatellessa. Pakosarjan kanavien koolla pystytään vaikuttamaan turbo viiveeseen.
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Vastaa Viestiin