vanteiden sopivuus
vanteiden sopivuus
käykö uudempien mersujen vanteet w124?
esim.c-sarjan
esim.c-sarjan
ex. bmw 318 -85
ex. opel kadett c -78
ex. bmw 316 -88
ex. bmw 320 turbo ic -84
ex. ford escort stw -94
ex. audi coupe gt -85
ex. opel kadett c -79
ex. w201 2.6e sportline -89
ex. w124 300d -87
audi 100cc -84
w201 2.0d -85
ex. opel kadett c -78
ex. bmw 316 -88
ex. bmw 320 turbo ic -84
ex. ford escort stw -94
ex. audi coupe gt -85
ex. opel kadett c -79
ex. w201 2.6e sportline -89
ex. w124 300d -87
audi 100cc -84
w201 2.0d -85
Meneekö alle
Meneekö ET 35 lla 9 tuumaset vanteet 124 koriseen sedaniin. Ainakin itsellä 8 tuumaset ja 225/45/17 rengastus ja 40 laskettu ja kaaret vinkuu ja renkaat tulee kaarien yli.epk kirjoitti:nyrkkisääntönä voi pitää ET 35, kaiken tuumaisille ALUvanteille. Kunhan ei nyt mahdottoman leveitä osta ( tyyliin 9.5" ), tämä sääntö toimii 201,202,124,210.
jos haluaa laittaa eteen 9 tuumaset niin eiks tuolloin ET pitäisi pienentää tuumalla eli tuonne 10 15 niin silloin tuo ei ota iskareihin kiinni.
Eli jos nyt 8 tuuma ja 35 ET niin jos laittaa 10 tuumasen vanteen niin eiks ET tuu silloin 35-50 jolloin tulisi -15 ET käyttöön jotta mahtuu pyörimään, kun unohdetaan nuo kaaret ja katotaan vain iskareiden ja tolppien puolelta.
t. petri
Re: Meneekö alle
Tuo ET35 / 9" / W124 mahtuminenkin riippuu vielä siitä onko auto mitä vuosikertaa ja onko Sportline vai et. Periaatteessa ainakin omaani tuolla ET35:lla nuo olisivat (ainakin periaatteessa) mahtuneet, ET38:lla ei.Petri A kirjoitti:Meneekö ET 35 lla 9 tuumaset vanteet 124 koriseen sedaniin. Ainakin itsellä 8 tuumaset ja 225/45/17 rengastus ja 40 laskettu ja kaaret vinkuu ja renkaat tulee kaarien yli.
jos haluaa laittaa eteen 9 tuumaset niin eiks tuolloin ET pitäisi pienentää tuumalla eli tuonne 10 15 niin silloin tuo ei ota iskareihin kiinni.
Eli jos nyt 8 tuuma ja 35 ET niin jos laittaa 10 tuumasen vanteen niin eiks ET tuu silloin 35-50 jolloin tulisi -15 ET käyttöön jotta mahtuu pyörimään, kun unohdetaan nuo kaaret ja katotaan vain iskareiden ja tolppien puolelta.
ET:n vaikustusta on ehkä hieman helpompi ajatella esim. jollain tuollaisella laskurilla

Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Re: Meneekö alle
Eli jos vanne leveys kasvaa tuumalla ja ET sama niin tuo ET muuttuu suhteessa 50% ???Juhis. kirjoitti:Tuo ET35 / 9" / W124 mahtuminenkin riippuu vielä siitä onko auto mitä vuosikertaa ja onko Sportline vai et. Periaatteessa ainakin omaani tuolla ET35:lla nuo olisivat (ainakin periaatteessa) mahtuneet, ET38:lla ei.Petri A kirjoitti:Meneekö ET 35 lla 9 tuumaset vanteet 124 koriseen sedaniin. Ainakin itsellä 8 tuumaset ja 225/45/17 rengastus ja 40 laskettu ja kaaret vinkuu ja renkaat tulee kaarien yli.
jos haluaa laittaa eteen 9 tuumaset niin eiks tuolloin ET pitäisi pienentää tuumalla eli tuonne 10 15 niin silloin tuo ei ota iskareihin kiinni.
Eli jos nyt 8 tuuma ja 35 ET niin jos laittaa 10 tuumasen vanteen niin eiks ET tuu silloin 35-50 jolloin tulisi -15 ET käyttöön jotta mahtuu pyörimään, kun unohdetaan nuo kaaret ja katotaan vain iskareiden ja tolppien puolelta.
ET:n vaikustusta on ehkä hieman helpompi ajatella esim. jollain tuollaisella laskurillahttp://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
t. petri
Re: Meneekö alle
No niin, miten ajattelet sen 50%, mutta oheisen kuvan mukaisesti:Petri A kirjoitti:Eli jos vanne leveys kasvaa tuumalla ja ET sama niin tuo ET muuttuu suhteessa 50% ???

Jos vaikka on 8" leveä vanne ET35 ja se muutetaan 9" leveäksi, ET:n ollessa edelleen 35, niin kun ET (kuvassa Offset), eli vanteen keskilinjan ja kiinnityspisteen (=laipan) välinen matka ei muutu, niin silloinhan vanne "levenee" sisään- ja ulospäin molemmille puolille sen puoli tuumaa. Kuten tuosta laskuristakin sen huomaat.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Re: Meneekö alle
Jees juuri tuota tarkoitin. vanneleveys kasvaa tuumalla ja ET sama niin tuo tuuman leveys jakautuu puoleen sisään sekä ulos levittäen vannetta. Ja jos ei mahdu tuolla pyörimään koska tuo puoli tuumaa tullut sisään niin silloihin ET pitää pienentää jotta vanne siirtyy ulommas. Eli jos nyt ET 35 8 tuumasessa niin silloin 35-n.12=22. niin vanteen sisäreunan etäisyys vanteen kiinnityspinnasta pitäisi siis olla suurinpirtein sama.Juhis. kirjoitti:No niin, miten ajattelet sen 50%, mutta oheisen kuvan mukaisesti:Petri A kirjoitti:Eli jos vanne leveys kasvaa tuumalla ja ET sama niin tuo ET muuttuu suhteessa 50% ???
Jos vaikka on 8" leveä vanne ET35 ja se muutetaan 9" leveäksi, ET:n ollessa edelleen 35, niin kun ET (kuvassa Offset), eli vanteen keskilinjan ja kiinnityspisteen (=laipan) välinen matka ei muutu, niin silloinhan vanne "levenee" sisään- ja ulospäin molemmille puolille sen puoli tuumaa. Kuten tuosta laskuristakin sen huomaat.
Matikka on vaikeata pirskatti vieköön tai ikä painaa ja aivot ei enään toimi.
t. petri