Kattoluukun tiivisteen hoitoaine?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
- Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö
Kattoluukun tiivisteen hoitoaine?
Hei kaikki lajitoverit!
Millä aineella/illa olette hoitaneet kattokuukun tiivistettä?
Tavallista silikonia ei varmaan arvaa laittaa, kun se tiiviste ei vaikuta kumilta vaan kankaalta tai huovalta.
Vai tarviiko se mitään aineita?
Millä aineella/illa olette hoitaneet kattokuukun tiivistettä?
Tavallista silikonia ei varmaan arvaa laittaa, kun se tiiviste ei vaikuta kumilta vaan kankaalta tai huovalta.
Vai tarviiko se mitään aineita?
W124 230E -91
Re: Kattoluukun tiivisteen hoitoaine?
Kyllä tarvii jotain, ainakin siitä päätellen että kuinka paljon sieltä voi lorista vettä sisään. Vaseliinisuihke tiivisti, en tiedä miten pitkäikäinen ratkaisu mahtaa olla. Olisin itsekin pitkäkestoisesta, tiivistettä vaurioittamattomasta hoitoaineesta...HandiCap kirjoitti:Hei kaikki lajitoverit!
Vai tarviiko se mitään aineita?
Minä ostin viime syksynä Shelliltä pesussa käyttäessäni sellaisen deodoranttirollon näköisen purnukan tiivisteiden "hoito"ainetta. Sen aineen tarkoitus on talvella pitää tiivisteet "kuivana" niin, ettei tiivisteet tartu kiinni maalipintaan. Tämän tehtävän hoitivatkin mallikkaasti. Koskaan ei ollut pesun jälkeisenä aamuna ovet jäässä.
Sivelin tököttiä myös siihen kattoluukun tiivisteeseen, mutta mielestäni se ei siihen sopinut. Ennemminkin veti tiivisteen huokoset tukkoon, joten ehkä vain huononti tiivisteen ominaisuuksia. Lisäksi sai sitten keväällä jynssätä tiivistejäämät kattoluukun ympäristöstä pois
Eli otetaan tämä aine siis sarjaan "ei suositella kattoluukun tiivisteelle, mutta ovitiivisteille kyllä" 
Sivelin tököttiä myös siihen kattoluukun tiivisteeseen, mutta mielestäni se ei siihen sopinut. Ennemminkin veti tiivisteen huokoset tukkoon, joten ehkä vain huononti tiivisteen ominaisuuksia. Lisäksi sai sitten keväällä jynssätä tiivistejäämät kattoluukun ympäristöstä pois


ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Olen vähän samaa kysymystä itekin pähkäillyt.
Eikös tuo materiaali ole aikalailla samanlaista mitä ovien tiivisteissäkin?
W124:n saksankielinen ohjekirja puhuu jostain erikoisesta tiivisteenhoitoaineesta (MB-platt. xxx.x tai jotain).
Täytyypä lukaista taas se kohta läpi. Vehollakin saattaisivat tietää. Saattaapi vaan purnukalle tulla hintaa.
Eikös tuo materiaali ole aikalailla samanlaista mitä ovien tiivisteissäkin?
W124:n saksankielinen ohjekirja puhuu jostain erikoisesta tiivisteenhoitoaineesta (MB-platt. xxx.x tai jotain).
Täytyypä lukaista taas se kohta läpi. Vehollakin saattaisivat tietää. Saattaapi vaan purnukalle tulla hintaa.
Se kangas ei tarvitse hoitoainetta, sillä se ei varsinaisesti ole tiiviste.
Sen sijaan kattokiskot ja muut tiivisteet kannattaa pitää kunnossa.
Jos tiiviste on vielä ehjä niin mikä tahansa tiivisteitä / kumia eheyttävä / turvottava aine on hyvä. Melkeinpä jos pahasti vuotaa suosittelisin vaihtamaan uuteen.
Kiskojen ym huoltoon on oma aineensa, MB Gleitpaste, varaosanumero 001 989 46 51. Myydään puolen kilon purkeissa, kilohinta Veholla 180 euroa.
Kuuluu jokaisen kattoluukullisen mersumiehen hyllytarvikkeisiin...
Niin, kattoluukkuhan kannattaa huoltaa n. kerran vuodessa niin pitkäikäisyys on taattu. Edellisten omistajien puolesta 230 E:n luukku oli huoltamatta ainakin n. 3 vuoden ajalta. Ei mitään varsinaisia vaurioita, hieman ruostepilkkua kasetin reunoilla sekä juuri ennen voitelua hieman takkuava liike varsinkin nostossa / lukituksessa.
Sen sijaan kattokiskot ja muut tiivisteet kannattaa pitää kunnossa.
Jos tiiviste on vielä ehjä niin mikä tahansa tiivisteitä / kumia eheyttävä / turvottava aine on hyvä. Melkeinpä jos pahasti vuotaa suosittelisin vaihtamaan uuteen.
Kiskojen ym huoltoon on oma aineensa, MB Gleitpaste, varaosanumero 001 989 46 51. Myydään puolen kilon purkeissa, kilohinta Veholla 180 euroa.
Kuuluu jokaisen kattoluukullisen mersumiehen hyllytarvikkeisiin...

Niin, kattoluukkuhan kannattaa huoltaa n. kerran vuodessa niin pitkäikäisyys on taattu. Edellisten omistajien puolesta 230 E:n luukku oli huoltamatta ainakin n. 3 vuoden ajalta. Ei mitään varsinaisia vaurioita, hieman ruostepilkkua kasetin reunoilla sekä juuri ennen voitelua hieman takkuava liike varsinkin nostossa / lukituksessa.
Mihinkäs kaikkialle tuota liukastetta tarvii laittaa? Itse tulin maallikkona voidelleeksi ne kiiltävät "kiskot" (jota pitkin ne muoviset osat liikkuu) ihan vaan crc:llä. Samoin tuli vähän ruutattua niiden takareunan tukitankojen niveliin niiltä osin kun se autoa enempää purkamatta onnistui. Onkohan tuon mainion lisävarusteen huoltoon olemassa jotain valmista ohjetta?
On kyllä. Ehtiessäni kopsaan sen tähän.JuMu S kirjoitti:Mihinkäs kaikkialle tuota liukastetta tarvii laittaa? Itse tulin maallikkona voidelleeksi ne kiiltävät "kiskot" (jota pitkin ne muoviset osat liikkuu) ihan vaan crc:llä. Samoin tuli vähän ruutattua niiden takareunan tukitankojen niveliin niiltä osin kun se autoa enempää purkamatta onnistui. Onkohan tuon mainion lisävarusteen huoltoon olemassa jotain valmista ohjetta?
Tosta aineesta vielä, mielestäni CRC ei ehkä ole paras ominaisuuksiltaan / kestoltaan tohon hommaan, periaatteessa parempi ois joku voiteluvaseliini ja vähän paksumpi.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
- Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö
En tarkoittanut sitä kangasta, joka nousee luukun molemmille sivuille, kun luukun takapään nostaa ylös.raul kirjoitti:Se kangas ei tarvitse hoitoainetta, sillä se ei varsinaisesti ole tiiviste.
Tarkoitin sitä tiivistettä, joka kiertää koko aukon reunoja myöten, ihan niinkuin ovitiivisteet. Tämän tiivisteen pinnoitus vain on mielestäni tehty jollain kangasta tai huopaa muistuttavalla aineella. Siis tiivisteen runko kumia ja päällys jotain muuta.
Pilaanko siis tämän päällysteen silikonilla vai jollain muulla?

W124 230E -91
Joo, siis sellaista tiivistettähän käytetään nykyään monissa autoissa muuallakin. Esim. Seatissani oli ovitiivisteiden yläpuolella jonkinlaisena lisätiivisteenä tällainen huopapintainen tiiviste. Mikä lie sen tarkoitus niissä, ehkä yrittää lisää ääntä eristää.. Volvoissa olen myös sellaista tiivistettä nähnyt ovissa..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe