Kalkatus koneesta? ->Käy ja kehrää kuin kissa!
Kalkatus koneesta? ->Käy ja kehrää kuin kissa!
Jep elikkä nyt haetaan syypäätä melko terävälle kolinalle mikä tulee kun kylmänä lyö koneen käymään. Kuumalla koneella ääntä ei tule. Ääni kuuluu moottorin etupäästä ja imusarjan puolelta, liekö siellä joku ketkunkiristäjä tiensä päässä vai mikä? Aika voimakas kolina on, epäilen vaan että pian sieltä hajoaa jotain... Onko ideoita, miten pystyy testaamaan, että mistä ääni tulee vai onko moottorin purkaminen ainoa vaihtoehto?
Ja ennen kuin kukaan sanoo, että se kuuluu nostajista, niin siitä olen 100% varma, ettei kuulu.
Ja ennen kuin kukaan sanoo, että se kuuluu nostajista, niin siitä olen 100% varma, ettei kuulu.
Viimeksi muokannut Pasi H., To 25.08.2005 21:17. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Jakoketju se siellä varmaankin kolkottaa, lämpimällä koneella öljynpaine kiristää sitä ketjua eikä silloin äännä, mulla oli vanhassa Mersussa aivan sama juttu, ketju oli venynyt.
Stetoskooppi on aika hyvä paikantamaan noita kolinoita, ja koeta pyörittää konetta hetki ilman hihnoja niin sekin sulkee pois monta muuta mahdollisuutta.
Stetoskooppi on aika hyvä paikantamaan noita kolinoita, ja koeta pyörittää konetta hetki ilman hihnoja niin sekin sulkee pois monta muuta mahdollisuutta.
Onko paha homma vaihtaa se ketju itse? Mitä kaikkea täytyy purkaa tieltä pois?
Yritin haulla etsiä vaihto-ohjeita mutta ei löytynyt ensimmäistäkään.
Sen verran katsoin, että kaksirivinen ketju siellä on. Vesipumppu olis varmaan järkevä/helppo vaihtaa samalla? Se kun on nyt hetken aikaa jo vuotanut.
Yritin haulla etsiä vaihto-ohjeita mutta ei löytynyt ensimmäistäkään.
Sen verran katsoin, että kaksirivinen ketju siellä on. Vesipumppu olis varmaan järkevä/helppo vaihtaa samalla? Se kun on nyt hetken aikaa jo vuotanut.
Kannattanee vaihdattaa suosiolla sellaisella joka on ennenkin vaihtanut ketjuja, ainakin tuo tuplaketju systeemi, samalla kannattaa vaihdattaa kiristäjä, ja laahaimet, jos pito-autoa meinaa tehdä. Vaikeusastettahan siinä on kiitettävästi, Kyllä siinä joutuu purkamaan moottorin etulevyn irti, ja muut pyörät ja osat mitkä ovat siinä keulilla, kampiakselin pultti on pirullinen joskus saada auki, ym, toisaalta onhan noita tee-se-itse miehiä jotka vaihtelee ihan itsekin noita, ja ihmisten tekeleitähän nuo on
Tuossa hommassa ei kannata alkaa makselemaan oppirahoja, tai riippuu siitä onko asentajan vikaa, vai ei, itse laitatin yksirivisen, ja maksoi muistaakseni jotain 1200 markan luokkaa osineen, mutta tuosta toimenpiteestä on aikaa jo vuosia, joten muisti voi hinnan suhteen pettää jonkin verran.
Tuossa hommassa ei kannata alkaa makselemaan oppirahoja, tai riippuu siitä onko asentajan vikaa, vai ei, itse laitatin yksirivisen, ja maksoi muistaakseni jotain 1200 markan luokkaa osineen, mutta tuosta toimenpiteestä on aikaa jo vuosia, joten muisti voi hinnan suhteen pettää jonkin verran.
mun käsittääkseni ei tarvi purkaa juuri mitään, venttiilin koppa ja ketjun kiristin. (korjakkaa jos oon väärässä.) vanha ketju katkastaan ja uusi liitetään vanhaan, toisesta päästä kiinni, sitten pyöritetään konetta niin paljon, että koko vanha ketju on tullut ulos j akoneessa on enään pelkkä uusi ketju. laitetaan kiristin takas ja venttiilin koppa kii. onnistuu ittekkin tekemällä, mutta tarvii kai jotain erikois ketju tyäkaluja. siinä mun käsitykseni nokka ketjun vaihdosta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Mutta laahaimet kannattaa samalla vaihtaa jos hyvän haluaa, ja silloin täytyy purkaa hieman enemmän, pelkän ketjunhan vaihtaa helpommin.
Mulle kun vaihdettiin koko paketti niin seisoin itse vieressä ja otin opikseni, mitä siitä tänään muistan, jotain pientä, muistikapasiteetti on rajallinen ja näin ollen jotakin on läikkynyt jo yli laidan
Mulle kun vaihdettiin koko paketti niin seisoin itse vieressä ja otin opikseni, mitä siitä tänään muistan, jotain pientä, muistikapasiteetti on rajallinen ja näin ollen jotakin on läikkynyt jo yli laidan
Joo benzo, itellä on tuo oma auto nyt siinä vaiheessa, että on etulevy irti ja ketju näkyvissä, tosta laahaimesta kun mainitsit, niin se isoin laahain ei ilmeisesti mahdu tulemaan pois ellei kantta irroita? Yläpää on niin syvällä siellä. Niin saako sitä ketjua itse kiinnitettyä?
kettumainen tuo on tehdä omassa kotipihassa tunkin kanssa
http://img.photobucket.com/albums/v311/ ... kopaa1.jpg
Tuota laahainta siis tarkoitin, tuo iso tossa vasemmalla.
kettumainen tuo on tehdä omassa kotipihassa tunkin kanssa
http://img.photobucket.com/albums/v311/ ... kopaa1.jpg
Tuota laahainta siis tarkoitin, tuo iso tossa vasemmalla.
Viimeksi muokannut Pasi H., Su 14.08.2005 17:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei tainnut mahtua muuten tulemaan, näin muistelisin, minun ketjun, asentaja niittasi pyöreäpäisellä "Erikoisvasaralla" ja ketjun mukana tuli liitos, kaveri hakkasi vaan ketlupyörää vasten niitin pään pyöreäksi ja siinä se, asentaja oli oikein Mersu asentaja, eikä mikään pajaseppä, ei voinut kuin katsella silmät pyöreänä vieressä, oli siinä mielessä mukava kaveri että antoi luvan katsella.
Kuvassa vasemmalla...Nyt voisi olla parempi että joku vastaa kuka on hiljakkoin tehnyt hommaa, vaikka dealer,,,,,ettet tee turhaa työtä, nyt kun muistelen kuvan saattelemana vuosien takaista seurantaa hommasta, niin saataapi muuten olla että se lähti ihan vetämällä sieltä ylhäältä kun ensin irrottaa sen alhaalta? Mutta, toivottavasti joku asiantuntija vastaa täsmällisesti, enpä lähde arvuuttelemaan muistikuvan kanssa,
Siis se alapäähän on liu´utettu tappiin, eikä sitä ensin saa pois...? Se täytyisi saman-aikaisesti sieltä vetää ulospäin mutta kansi on tiellä, ei mahdu?
dealer saisi avata salaisen arkkunsa tässä vaiheessa elämää
Ei viitsisi enää kantta nostaa ylös, homma paisuu muutenkin koko ajan
(Lue = Lisää osia uusitaan "siinä samalla")
Ei viitsisi enää kantta nostaa ylös, homma paisuu muutenkin koko ajan
Ketjunkiristin on sinulla vielä paikoillaan???. Ketjun vaihdon takia ei tarvitse purkaa etupäätä. Ei tahdo saada tiiviiksi tiivistepintoja. Taitaa olla melkein mahdotonta. Mitä muuten olet tekemässä?Pasi H. kirjoitti:Siis se alapäähän on liu´utettu tappiin, eikä sitä ensin saa pois...? Se täytyisi saman-aikaisesti sieltä vetää ulospäin mutta kansi on tiellä, ei mahdu?
Ei viitsisi enää kantta nostaa ylös, homma paisuu muutenkin koko ajan(Lue = Lisää osia uusitaan "siinä samalla")
Taitaa olla kannen poisto kohta edessä!!!
Se ohjaimen tappi vedetään liukuvasaralla pois, mikäli haluat ohjaimen irti
Jos ketju pitää ääntä kannattaa aina ensin tarkistaa kiristimen kunto ennen isompia purkamisia.
Jos ei satu olemaan ym työkalua käytössä niin sopivan mittainen pultti tappiin ja väliin rikka ja sellainen hylsy tvst jonka sisällä tappi mahtuu tulemaan ulos. Sitten ei muuta kuin ruuvaamaanPena kirjoitti:Ketjunkiristin on sinulla vielä paikoillaan???. Ketjun vaihdon takia ei tarvitse purkaa etupäätä. Ei tahdo saada tiiviiksi tiivistepintoja. Taitaa olla melkein mahdotonta. Mitä muuten olet tekemässä?Pasi H. kirjoitti:Siis se alapäähän on liu´utettu tappiin, eikä sitä ensin saa pois...? Se täytyisi saman-aikaisesti sieltä vetää ulospäin mutta kansi on tiellä, ei mahdu?
Ei viitsisi enää kantta nostaa ylös, homma paisuu muutenkin koko ajan(Lue = Lisää osia uusitaan "siinä samalla")
Taitaa olla kannen poisto kohta edessä!!!
Se ohjaimen tappi vedetään liukuvasaralla pois, mikäli haluat ohjaimen irti
Jos ketju pitää ääntä kannattaa aina ensin tarkistaa kiristimen kunto ennen isompia purkamisia.
Tarkoitatko että hitsaamalla pultti siihen tappiin kiinni? Ei siihen muuten taida mitään kiinni saada? hitsivehkeitä ei käytössä ole. Penan kysymyksiin vastaus, että alko pitämään tuo jakopää niin jumalatonta rallatusta, pelkäsin että kohta laukee jotain ja kunnolla, joten varmuuden vuoksi avattiin etulevykin, jotta nähdään mm. laahainten kunto.XUX63 kirjoitti: Jos ei satu olemaan ym työkalua käytössä niin sopivan mittainen pultti tappiin ja väliin rikka ja sellainen hylsy tvst jonka sisällä tappi mahtuu tulemaan ulos. Sitten ei muuta kuin ruuvaamaanOlikohan tuo tarpeeksi epäselvästi sanottu
Ketjunkiristäjä on vielä paikoillaan. Samalla vaihdetaan vesipumppu ja kampiakselin etustefa. Ja yritetään saada tiivistepinnat pitämään, vaikka jollakin tiivistemassalla, työpaikalta löytyy kaikenlaisia, mm öljypohjaan tarkotettuja.
Ei millään tosiaan viitsisi kantta alkaa irrottamaan, eli kun vanha ketju on pois, ja nähdään minkä kuntoinen tuo iso laahain on, niin sitten päätetään että uusitaanko se vai ei.
Piti oikein tarkistaa..kyllä..
Vaihdatettu jakoketju ja kiristin 158€ (ml. 97 000)
näin itsellä...
Tuolla rahalla saa tankin bensaa...oluet ja ruoat viikonlopuksi
Joten mielellään jätin homman ammattilaiselle 
näin itsellä...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Muistaakseni piti porata 5,8 millisellä poralla tapin päähän reikä. Kierteeseen käy M6 pultti ja vetovasaralla tappi irti. Itsellä käytössä omatekoinen työkalu, 10 mm pultin päähän istutettu 6mm pinnapultti ja sopivilla välikappaleilla siitä saa ulosvetäjän.Pasi H. kirjoitti:Tarkoitatko että hitsaamalla pultti siihen tappiin kiinni? Ei siihen muuten taida mitään kiinni saada? hitsivehkeitä ei käytössä ole. Penan kysymyksiin vastaus, että alko pitämään tuo jakopää niin jumalatonta rallatusta, pelkäsin että kohta laukee jotain ja kunnolla, joten varmuuden vuoksi avattiin etulevykin, jotta nähdään mm. laahainten kunto.XUX63 kirjoitti: Jos ei satu olemaan ym työkalua käytössä niin sopivan mittainen pultti tappiin ja väliin rikka ja sellainen hylsy tvst jonka sisällä tappi mahtuu tulemaan ulos. Sitten ei muuta kuin ruuvaamaanOlikohan tuo tarpeeksi epäselvästi sanottu
Ketjunkiristäjä on vielä paikoillaan. Samalla vaihdetaan vesipumppu ja kampiakselin etustefa. Ja yritetään saada tiivistepinnat pitämään, vaikka jollakin tiivistemassalla, työpaikalta löytyy kaikenlaisia, mm öljypohjaan tarkotettuja.
Ei millään tosiaan viitsisi kantta alkaa irrottamaan, eli kun vanha ketju on pois, ja nähdään minkä kuntoinen tuo iso laahain on, niin sitten päätetään että uusitaanko se vai ei.
Vittuilun makua ilmassa?Petri M. kirjoitti:Piti oikein tarkistaa..kyllä..
näin itsellä...
Joten mielellään jätin homman ammattilaiselle
Ammattilaisia tässä ollaan itsekin, mersua vaan ei ole ennen tullut ropattua
Tässä hommassa kustannukset jää pariin sataan, ja saadaan uus jakoketju, kiristäjä, laahaimet, vesipumppu, venakopan tiiviste ja kampiakselin etustefa
Edit. Ja uudet öljyt ja jäähdytinnesteet.
Viimeksi muokannut Pasi H., Su 21.08.2005 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
UupsPasi H. kirjoitti:Tarkoitatko että hitsaamalla pultti siihen tappiin kiinni? Ei siihen muuten taida mitään kiinni saada? hitsivehkeitä ei käytössä ole.
No perkele joo lähti tappi irti, mutta meni vinoksi, kun täyty vähän avittaa kampeemalla, tuntu olevan piukassa! Mistäs tommosen tapin saisi uuden tähän hätään? Vinoa ei parane laittaa, sitten kuluu laahain ihan päin helvettiä lyhyessä ajassa. Oli muuten vanha ketju venynyt uuteen verrattuna noin reilu puolisen senttiä. Kiristäjän laahain oli alapäästään myös aika kulunut. Että ei niitä turhaan tule vaihdettua.
Kävi vaan semmonen paska homma, että tuli perkele vääriä osia. Oikea 2-rivinen ketju tuli kyllä mutta kaikki laahaimet oli 1-riviselle ketjulle. Ja sitten vielä venttiilikopan tiiviste oli väärä, oli suoralla päällä vaikka piti olla se pumpullinen malli.
Sitä saa mitä tilaa <---- Olisipa noin! Taas odotellaan oikeita osia, toivottavasti saadaan auto nippuun vielä tällä viikolla. Ajattelin käyttää sitten koneen lämpimäksi vanhoilla öljyillä, ja sen jälkeen vaihtaa uudet, niin lähtee varmasti kaikki paska ulos koneesta.
Ja tuleehan tässä samalla uusittua jäähdytinnesteet. Pistetään G12 Plus -nestettä, punaista. Kiehumispiste vasta 135 asteessa. Saa sekoittaa vanhaankin nesteeseen. *Mainos*
Kävi vaan semmonen paska homma, että tuli perkele vääriä osia. Oikea 2-rivinen ketju tuli kyllä mutta kaikki laahaimet oli 1-riviselle ketjulle. Ja sitten vielä venttiilikopan tiiviste oli väärä, oli suoralla päällä vaikka piti olla se pumpullinen malli.
Sitä saa mitä tilaa <---- Olisipa noin! Taas odotellaan oikeita osia, toivottavasti saadaan auto nippuun vielä tällä viikolla. Ajattelin käyttää sitten koneen lämpimäksi vanhoilla öljyillä, ja sen jälkeen vaihtaa uudet, niin lähtee varmasti kaikki paska ulos koneesta.
Ja tuleehan tässä samalla uusittua jäähdytinnesteet. Pistetään G12 Plus -nestettä, punaista. Kiehumispiste vasta 135 asteessa. Saa sekoittaa vanhaankin nesteeseen. *Mainos*
Veholta saa nopeiten noita uusia tappeja, eikä se kauheita maksa. KL:ssä tilaustavaraa ja voi kestää pitkäänkin. Itse vedin siihen päähän M5 kierteen ja lähti bilteman liukuvasaralla ihan kivuttomasti.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Lyö se tappi sitten paikalleen samalla lailla kun otit irtikin. Eli pultti tapin sisään ja lyöt sitä pulttia. Ei mene tapin pää mutkalle.
ps. minun koneessa oli pari tappia melko piukassa.. Piti hakea kaverilta lainaan metrin pitkä viisikiloinen liukuvasara niin sillä vasta lähti.
ps. minun koneessa oli pari tappia melko piukassa.. Piti hakea kaverilta lainaan metrin pitkä viisikiloinen liukuvasara niin sillä vasta lähti.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Mulla ei lähtenyt liukuvasaralla ensinkäänSivonen kirjoitti:Lyö se tappi sitten paikalleen samalla lailla kun otit irtikin. Eli pultti tapin sisään ja lyöt sitä pulttia. Ei mene tapin pää mutkalle.
Ei siinä uudessa tapissa mulla ainakaan mitään kierrettä eikä reikää ollut eli se pitää lyödä ihan sellaisenaan paikalleen. Vanhaa tappia kannattaa käyttää apuna. Eikä mulla menny ainakaan lyttyyn.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Mulla ei ollut vanhassakaan tapissa mitään reikää/kierrettä, reikä porattiin ja siihen tehtiin kierre. Pitääpä sanoa vielä että, sieltä mistä ne väärät laahaimet tuli, sanottiin että ei he saa tilattua kuin noita laahaimia? Aika perkeleen outoa, 2-rivistä ketjua kyllä saa mutta laahaimia saa vaina 1-riviselle ketjulle. Vesa ei tajuu...jesse kirjoitti:Ei siinä uudessa tapissa mulla ainakaan mitään kierrettä eikä reikää ollut eli se pitää lyödä ihan sellaisenaan paikalleen. Vanhaa tappia kannattaa käyttää apuna. Eikä mulla menny ainakaan lyttyyn.
Eli......
Huomenna menen hakemaan/luultavasti tilaamaan ne laahaimet, tapin ja v-kopan tiivisteen paikallisesta merkkiliikkeesta (satakunnan autotalo). Piti tänään jo käydä mutta ylityöt estivät. Eli eipä saada tällä viikolla kasaan, jos ei hyllystä tavaraa löydy
Ärsyttävää.....
Ota VIN koodi mukaan kun tilaat osia. Mikset tilaa KL-varaosista, ne katsoo oikean osan EPC:stä
*nimimerkki: juuri hain osia ilman vin koodia
*
*nimimerkki: juuri hain osia ilman vin koodia
Viimeksi muokannut veskola, To 18.08.2005 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tosi mersuilija muistaa VIN:n ulkoa
vitsi vitsi....
Tarkoitit muuten veskola varmaan EPC:tä, sieltä ne osat selviää valmistenumeron perusteella.
vitsi vitsi....
Tarkoitit muuten veskola varmaan EPC:tä, sieltä ne osat selviää valmistenumeron perusteella.
Laahaimen tappi löytyi mersuporista(Jossa muuten on reikä ja kierre toisessa päässä valmiina), laahaimia ei. Laahaimet kävin tilaamassa paikallisesta merkkiliikkeestä, tuplahinnalla mutta minkäs teet. Ei kehtaa mitään motonetin osia pistää jakopäähän, ei vaan kykene.
Eli tiistaina tulee laahaimet ja päästään kasaamaan vihdoin ja viimein.
Eli tiistaina tulee laahaimet ja päästään kasaamaan vihdoin ja viimein.