W124 300D -85 automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pooto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 29.09.2003 11:24
Paikkakunta: Espoo

W124 300D -85 automaatti

Viesti Kirjoittaja Pooto »

Terve.

Mersukuume iski kaksi viikkoa sitten ja nyt olen viikon vanha mersun omistaja. Kaikki on vain niin uutta... Josko joku asiaan kyynerpäitään myöten sotkeutunut osaisi kertoilla mistä kannattaa olla huolissaan.

Automaattilaatikko vaihtaa neloselle asti jo noin 50 vauhdissa. Ei reagoi kaasuun eikä kick-downiin vaihtamalla, senkun vedättää kierrokset tonnissa.
Luin tomaatin säätöohjeet, mutta ilmanputsarikotelon alta en löytänyt yhtään säädettävää vaijeria. Malliero? Mittasin öljyt laatikosta ja näytti olevan 5-10cm yli merkin..raja todella epäselvä. Onko liika öljy vaarallista?

Myyjä meinasi että laatikko huollettu juuri ja öljyt ja suodatin vaihdettu. Onko oireissa aistittavissa jotain myyntifiksauksen makua? (En vain ole oppinut luottamaan myyjiin.) Mistä kannattaa aloittaa huolenpito?

Sitten se kone. Saako olla huoletonna vaikka öljynpainemittari näyttää tyhjäkäynnillä joskus 1,2bar ja joskus 2bar? Mittarissa 400tkm eikä tietoa huolloista.

Tämmöisiä. Ehkä minustaki tulee joskus asiantuntija...opiskelijalle se lienee halvin vaihtoehto. :)
Pooto

Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eli siis, alkajaisiksi laatikon öljyt mitataan kuumina ja kone käynnissä, sammutetulla koneella mitattaessa yleensä näyttäisi kuin öljyä olisi liikaa.

Toisekseen 300 D:ssä tuo laatikon vaijeria kiristetään lyhentämällä venttiilikopan takapään ylitse menevää tankoa, eli se lähtee kaasuvivulta ja menee sitten koneen apukuskin puolelle vaijerille joka sitten menee laatikolle. Tangon päällä on ruuvi, avaa se ja lyhennä tankoa hieman painamalla kasaan, kiristä ruuvi taas ja käy kokeilemassa, sentin lyhennys tekee jo ihmeitä. Vaijerin tulee olla kaasu pohjassa varsin kireä.

Toisekseen vaikka kuinka löysällä vaijeri olisi, pitäisi KD:n toimia, se lienee tuossakin mallissa sähköinen, tarkista ylijännitesuoja ja sen sulake. Ylijännitesuoja löytyy akun takaapuolelta muovisuojuksen takaa. Se on metallinvärinen ja sen päälle tulee 10 A:n sulake, vaihda sulake ja puhdista suojan pohjaliittimet.

Jos KD ei elvy, tarkista tuleeko napille virtaa...
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Noi öljynpaineen tyhjäkäynnillä on ihan OK.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tuplawee kirjoitti:Noi öljynpaineen tyhjäkäynnillä on ihan OK.
Joo, ja pieni vaihtelu on ihan normaalia, jos pahasti nykii se neula niin se saattaa johtua vuotavasta kannentiivisteestä joka päästää painetta öljykanavista pois...

Öljynpaineita ei kannata liikaa tuijotella, kunhan pysyy vähintään siinä 1:n paikkeilla kuumalla koneella ja nousee heti kaasua lisättäessä. Öljyn laatu, anturin paskaisuus, tyhjäkäyntikierrokset ja sähköinen mittari vaikuttavat kaikki lukemaan. Toki öljypumpun ylipaineventtiili saattaa vähän falskata..
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Terve Pooto

Nyt se sitten alkaa, nimittäin se Merun ihanuus...
Taidetaan tuntea toisemme melko hyvin...

Tervetuloa vknloppuna! Terkkuja Satulle!
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Pooto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 29.09.2003 11:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pooto »

Mittasin öljyt ohjeiden mukaan kuumana tyhjäkäynnillä. Silti näytti olevan liikaa n. 5cm. Eihän tuo vielä lisäpainoa tuo, mutta onko siitä haittaa tahi vaaraa jollekkin? Uskaltaako sillä ajaa enemmälti ja onko iso homma ottaa pois / miten?

Nyt alkoi pelottamaan tuo öljynpaine. Mittari heiluskelee aika terävästi 1-2 hertsin taajuudella ja noin 0,2 baarin väliä. Saako alkaa säästämään rahaa uuteen kanteen/ tiivisteeseen?
Pooto

Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pooto kirjoitti:Mittasin öljyt ohjeiden mukaan kuumana tyhjäkäynnillä. Silti näytti olevan liikaa n. 5cm. Eihän tuo vielä lisäpainoa tuo, mutta onko siitä haittaa tahi vaaraa jollekkin? Uskaltaako sillä ajaa enemmälti ja onko iso homma ottaa pois / miten?

Nyt alkoi pelottamaan tuo öljynpaine. Mittari heiluskelee aika terävästi 1-2 hertsin taajuudella ja noin 0,2 baarin väliä. Saako alkaa säästämään rahaa uuteen kanteen/ tiivisteeseen?
Joo, liiat öljyt äkkiä pois, tekee pahaa. Jos ei ole imukonetta tiedossa niin sitten vaan pohja auki. Mutta kyllä sellainen paja löytyy joka imaisee sen puoli litraa / litran pois.

Tuo 0.2 barin heilahtelu ei haittaa, itsellä oli kesällä kansi halki ja heilui siinä 2 - 1 barin väliä ja välillä oli 2 baria tasaisesti, sitten nuokkumalla tippui lähelle 1:tä. Noin pieni heilahtelu saattaa johtua tukkoisista nostajista.

Katsele sitä jäähdytysnestettä tuleeko sinne öljyä sekaan, sen huomaa sellaisesta harmaasta vaahdosta siellä nesteen seassa ja varsinkin paisarin korkissa. Öljyn sekaan vesi ei ihan helposti mene, korkeasta öljynpaineesta johtuen.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:
Pooto kirjoitti:Mittasin öljyt ohjeiden mukaan kuumana tyhjäkäynnillä. Silti näytti olevan liikaa n. 5cm. Eihän tuo vielä lisäpainoa tuo, mutta onko siitä haittaa tahi vaaraa jollekkin? Uskaltaako sillä ajaa enemmälti ja onko iso homma ottaa pois / miten?

Nyt alkoi pelottamaan tuo öljynpaine. Mittari heiluskelee aika terävästi 1-2 hertsin taajuudella ja noin 0,2 baarin väliä. Saako alkaa säästämään rahaa uuteen kanteen/ tiivisteeseen?
Joo, liiat öljyt äkkiä pois, tekee pahaa. Jos ei ole imukonetta tiedossa niin sitten vaan pohja auki. Mutta kyllä sellainen paja löytyy joka imaisee sen puoli litraa / litran pois.

Tuo 0.2 barin heilahtelu ei haittaa, itsellä oli kesällä kansi halki ja heilui siinä 2 - 1 barin väliä ja välillä oli 2 baria tasaisesti, sitten nuokkumalla tippui lähelle 1:tä. Noin pieni heilahtelu saattaa johtua tukkoisista nostajista.

Katsele sitä jäähdytysnestettä tuleeko sinne öljyä sekaan, sen huomaa sellaisesta harmaasta vaahdosta siellä nesteen seassa ja varsinkin paisarin korkissa. Öljyn sekaan vesi ei ihan helposti mene, korkeasta öljynpaineesta johtuen.

EI;EI,EI!!!

Ei tartte panikoida. Jos on liikaa öljyä, ne valuu vaihteiston perästä pihalle :)
Ei siis syytä paniikkiin, vaikkakin tuo 5cm tuntuu kovalta. Jos ei tiputa, niin kovaa ajoa vaan.
Ainakin Jarkko S. sanoi minulle niin :) Minullakin meinaan on ylämerkin yli pinta ollut jo 20tkm.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos Jarkko kerran noin sanoi niin kai sitten, itse en kuitenkaan ajelisi yhtään ylitäytetyllä. Sama pätee moottoriöljyyn.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:Jos Jarkko kerran noin sanoi niin kai sitten, itse en kuitenkaan ajelisi yhtään ylitäytetyllä. Sama pätee moottoriöljyyn.
Kuulemma jos öljy nousee liikaa liikkuviin osiin asti tms... alkaa vaahdottunut öljy tulla pihalle.

Kannattaa toki tarkkailla sitä öljyn pintaa ja vaihtaa ne vaikka samantein, vaikka edellinen omistaja oliskin juuri huollon tehnyt....itse en luottaisi.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Day Downhill kirjoitti:Kuulemma jos öljy nousee liikaa liikkuviin osiin asti tms... alkaa vaahdottunut öljy tulla pihalle.

.
Jep. Tulee, ja yleensä siinä kohdassa kun auto on lämminnyt ja vauhtia pirusti.
Syntyy muuten uskomattoman iso savupilvi, kun automaattiöljyä alkaa lennellä esim. tulikuumalle pakoputkelle... :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin