nyt täristää, mistä kiikastaa, moottorin kumit? w124 200D

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
epk
Valvoja
Valvoja

nyt täristää, mistä kiikastaa, moottorin kumit? w124 200D

Viesti Kirjoittaja epk »

eli kun silloin tällöin kun käynnistää auto täristää niin maan perkeleesti :cry:

tulee vika ilmenee noi kerran päivässä.

kun hetken kaasuttelee vapaalla, lähtee tärinä pois yhtäkkiä.

mutta vika lähtee heti pois kun kun laittaa jarrun pohjaan, ykkönen päälle ja lähes ylös asti nostaa kytkintä-> kumma kolahdus kuuluu ja tärinä häviää :?

ei siis ajon aikana ole tullut kertaakaan.

itse epäilin pakoputken kiinnitystä joka laatikossa kiinni, mutta se näyttää ainakin olevan ok.

toinen on sit itselaatikon tukikumi joka vois olla loppu?

moottoriin kumi tyynyjen kannakeet, joista toinen olikin Day Downhillillä katki, olivat mulla ainakin kunnossa. moottorin kumityynyjen kunnosta en tiedä...
mites kumityynyjen kunto todetaan?

tää vika tuli nyt ihan pari päivää sitten. kumityynyjä en itse ainakaan epäile koska vika tuli ihan yhtäkkiä, kumityynythän menee pikkuhiljaa pahemmaksi ja pahemmaksi joten luulisin ettei se niistä ole. Paitsi että auto kyllä heilahtaa jokseenkin kun sammuttaa.... :roll:

arvauksia?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Voi olla silti kumityyny, nimenomaan vaihteiston tyyny.
Minullakin se oli ihan lintassa sen rikkinäisen korvakkeen lisäksi. Moottori heilui myös eteen-taakse suunnassa ja siitä tuli se hirveä kolina.

Laita joku toinen käynnistelemään ja tarkkaile sillävälin moottorin liikkeitä.

Vaihteiston kumityyny kannattaa siis tsekata ja samalla varmaan vaihtaa. Helppo homma se vaihto muuten.

Minulla oli vanhan kumityynyn väliin laitettu metallinen holkki tukemaan linttaan mennyttä tyynyä...Melkoista virittelyä :)
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Voi ne moottorin kumityynytkin olla. Ne nimittäin yleensä menee kerralla sököiksi. Kumit ovat öljytäytteisiä ja kun öljyt on pihalla ne on entiset. (sen takia ne on aika kalliita).
Kalusto:
Mersu(ja)

*
epk
Valvoja
Valvoja

Re: ..

Viesti Kirjoittaja epk »

Day Downhill kirjoitti:Voi olla silti kumityyny, nimenomaan vaihteiston tyyny.
Minullakin se oli ihan lintassa sen rikkinäisen korvakkeen lisäksi. Moottori heilui myös eteen-taakse suunnassa ja siitä tuli se hirveä kolina.

Vaihteiston kumityyny kannattaa siis tsekata ja samalla varmaan vaihtaa. Helppo homma se vaihto muuten.

Minulla oli vanhan kumityynyn väliin laitettu metallinen holkki tukemaan linttaan mennyttä tyynyä...Melkoista virittelyä :)
mistä tuo laatikon tyyny löytyy, entäs sen vaihto?
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Pepekyy kirjoitti:Voi ne moottorin kumityynytkin olla. Ne nimittäin yleensä menee kerralla sököiksi. Kumit ovat öljytäytteisiä ja kun öljyt on pihalla ne on entiset. (sen takia ne on aika kalliita).
eipä ole ainakaan vuotanut.

täytyy nyt selvittää onko toi laatikon tyyny finito, jos on niin vaihtoon. maksoi 32€ @merteil

voi olla et vaihtais vaikka moottorin tyynyt samaan syssyyn, ne kun ei kuiteenkaan niin paljon maksa ,ja omasta työstähän ei lisää hintaa tuu 8)
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Re: Moottorin kumit

Matti N kirjoitti:Jos moottori heiluu sivuttain melkoisen paljon (määrittely vaikeaa..), kannattaa kumityynyt vaihtaa. Sen huomaa etenkin sammuttaessa ja käynnistäessä. Koko auto tärähtää sivuttain. Kun kumityyny(t) väsyy, se alkaa rasittaa moottorin kannakkeita. Ne taas ovat kevytmetallia ja murtuvat herkästi. Hiusmurtuma ei meinannut edes näkyä aluksi.

Uudet moottorin kannakkeet maksavat maltaita ja käytettyä oli todella vaikea löytää (250D). Kymmenkunta purkaamoa piti soittaa, ennenkuin löytyi. Särkyvät kuulemma kolariautostakin lähes aina. Purkkaamon sedät sanoivat, että 200D:ssä kestää paremmin. Isommissa dieseleissä murtuu herkemmin.

Kaipa se olisi tietysti Tig:illäkin turauttamalla kestänyt..

Tilalle lähetetty osakin oli samanikäisestä ja muutenkin vastaavasta autosta, mutta selkeästi vahvempaa tekoa kuin murtunut... :?
Molemmissa toki Mersun tähti ja varaosanumero.
Onneksi löysin kannakkeen heti vaimon pirssiin :)

Nytkun minulla on uudet kumityynyt joka nurkassa, heiluu moottori edelleen aika reilusti sivusuunnassa kun sammuttaa ja käynnistää. Eli, ei kannata seurata pelkkää sivuttaisliikettä, pitkittäisliike on tärkeämpää. Se loppui tyysti kumien ja korvan vaihdolla.
PM
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja PM »

Day Downhill kirjoitti:Nytkun minulla on uudet kumityynyt joka nurkassa, heiluu moottori edelleen aika reilusti sivusuunnassa kun sammuttaa ja käynnistää.
Niinhän nuo neloskoneet yleensä tekevät, hyppivät kuin pässi narussa. :wink: :lol:
No onkos vitonen sitten värinöiltään yhtään nelosta parempi vai onko kutonen aina pakko-ostos mukavuutta kaipaavalle?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Re: ..

epk kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Voi olla silti kumityyny, nimenomaan vaihteiston tyyny.

mistä tuo laatikon tyyny löytyy, entäs sen vaihto?
Tyyny löytyy laatikon peräpäästä alapuolelta, siinä on sellanen "silta" ja siinä samassa on kiinni pakoputkien kannake.
Eli maastapäin katsottuna. Ekaksi on silta, sitten kumityyny ja sitten vaihteisto. Tarvii musitaakseni 19mm kiintoavaimen (yksi pultti yläpuolella) ja 14mm hylsyn (2 pulttia alapuolella). kannattele hallitunkilla vähän vaihteistoa, jotta saat vanhan tyynyn alta pois. Minulla meni aikaa kaikkineen n. 30 min. vaihteiston tyynyn vaihtoon. Eniten aikaa meni äänieristesuojien irrottamiseen auton pohjasta.
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ke 01.10.2003 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Pasi M. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Nytkun minulla on uudet kumityynyt joka nurkassa, heiluu moottori edelleen aika reilusti sivusuunnassa kun sammuttaa ja käynnistää.
Niinhän nuo neloskoneet yleensä tekevät, hyppivät kuin pässi narussa. :wink: :lol:
No onkos vitonen sitten värinöiltään yhtään nelosta parempi vai onko kutonen aina pakko-ostos mukavuutta kaipaavalle?
Kutonen se vasta täristää käynnistettäessä, jos ei ole ihan priimakunnosa. Tyhjäkäynti on nelosessakin tosi tasaista, onhan siinäkin tasapainoakseli :)

Kuutonen on tietty ihan rulettava jutska :)
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja jarski »

Pasi M. kirjoitti: Niinhän nuo neloskoneet yleensä tekevät, hyppivät kuin pässi narussa. :wink: :lol:
Meikäläisen vakio kettuilu on taas se, kun kuunnellaan että joku 4-sylinterinen kone käy nätisti (ihan oikeastikin), niin pitää sanoa sitten, että siinä on kyllä jotain vikaa, käy vain neljällä :lol:

Asiaan, w123 rynkäytti sammutettaessa aikalailla, mutta kun vaihdoin moottorin+ vaihteiston kumityynyt, niin rauhoittui kummasti. Lisäksi sisällä tuli hiljaisempaa.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

stana....

en sit tie mistä se täristää, laatikon kumit näytti olevan ehjät:

Kuva

mut löytys jotain muuta myös :

Kuva

mikä tuo tuossa kardaanin ympärillä on?

toi kumppa on ainakin "rikki" , eli nuolen kohilta kumi on revennyt ja koko kumihöskä heiluu irtonaisena, tosin aika hyvin se siinä vielä pysyy.... mitä se toimittaa, ja kannattaako vaihtaa?

voiko ne tyynyt olla loppu sittenkin? kummaa kun ei täristä kuin silloin tällöin ku käynnistää, mun mielestä se ei sen takia johdu niistä tyynyistä :?

ja sekin et kun on käynnistänyt , tärinä vaan jatkuu vaikka kone jo käy, tänäänkin tärisi joku 1min ennen ku laitoin vaihdetta ja jarrua.... tyynyt jos on loppu niin kolistaa esim. kaasutellessa tai kun sammuttaa tai käynnistää, eikä tärise tasaiseen koko niin kun nyt tekee :oops:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

..

Vaihteiston kumi ei ainakaan ole lintassa vielä. Ryhdikkäältä näyttää. Kannattaa ne kiinnitykset kuitenkin tarkastaa, minulla se ylin iso mutteri oli ihan löysällä.

Oudolta tuntuu muuten tuo tärinän kuvaus... :roll:
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Leka »

Day Downhill kirjoitti:Kutonen se vasta täristää käynnistettäessä, jos ei ole ihan priimakunnosa. Tyhjäkäynti on nelosessakin tosi tasaista, onhan siinäkin tasapainoakseli :)

Kuutonen on tietty ihan rulettava jutska :)
Tarkoitatko nelipyttysellä 124 200D:ta? Ei siinä tasapainotusakselia ole.
Vieras001
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Su 19.10.2008 02:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

epk kirjoitti:stana....

toi kumppa on ainakin "rikki" , eli nuolen kohilta kumi on revennyt ja koko kumihöskä heiluu irtonaisena, tosin aika hyvin se siinä vielä pysyy.... mitä se toimittaa, ja kannattaako vaihtaa?
Kannattaa vaihtaa, kardaanin värinänvaimennin on virallinen termi, vaikutti hirveästi ainakin 250TD:ssä alakierroksilla vedätettäessä kuuluviin jurinoihin, jotkut sanoo että ei ole pakollinen osa, eikä kannata laittaa uutta, itse olen koittanut nyt ajaa värinänvaimentimen kanssa ja ilman. Ne jotka sanoo että tuota ei tarvita puhuvat p*sk**, ei insinööri sitä sinne turhaan suinkaan ole laittanut...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Mihaline kirjoitti:
epk kirjoitti:stana....

Kannattaa vaihtaa, kardaanin värinänvaimennin on virallinen termi, vaikutti hirveästi ainakin 250TD:ssä alakierroksilla vedätettäessä kuuluviin jurinoihin, jotkut sanoo että ei ole pakollinen osa, eikä kannata laittaa uutta, itse olen koittanut nyt ajaa värinänvaimentimen kanssa ja ilman. Ne jotka sanoo että tuota ei tarvita puhuvat p*sk**, ei insinööri sitä sinne turhaan suinkaan ole laittanut...
ei stana se maksaa :

motonetistä:
VÄRINÄNVAIMENNIN on kardaanin etupäässä, sisältä "kolmio"-
kiekko, suluissa sopivuusvihje, b=bensamallit
VÄRINÄNVAIMENNIN jos reikäjako 70mm, Ø37/134x32mm (Diesel) 18-4208 109.00 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 80mm Ø37/134x30mm (200b --89). . 18-4209 79.00 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 70mm Ø37/129x32mm (200b/250D --89)18-4269 98.00 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 80mm Ø63/133x26mm (200b-250D 90--)18-4267 79.90 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 90mm Ø63/141x30mm (200b/200D 90--)18-4266 96.00 ???

näyttäis et just tua kallein kuuluis mulle ostaa :evil:

onko toi kuinka vaikee vaihtaa, pitääkö kardaani irrtoittaa myös perästä? vai miten se vaihdetaan?
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

epk kirjoitti:
ei stana se maksaa :

motonetistä:
VÄRINÄNVAIMENNIN on kardaanin etupäässä, sisältä "kolmio"-
kiekko, suluissa sopivuusvihje, b=bensamallit
VÄRINÄNVAIMENNIN jos reikäjako 70mm, Ø37/134x32mm (Diesel) 18-4208 109.00 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 80mm Ø37/134x30mm (200b --89). . 18-4209 79.00 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 70mm Ø37/129x32mm (200b/250D --89)18-4269 98.00 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 80mm Ø63/133x26mm (200b-250D 90--)18-4267 79.90 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 90mm Ø63/141x30mm (200b/200D 90--)18-4266 96.00 ???

näyttäis et just tua kallein kuuluis mulle ostaa :evil:

onko toi kuinka vaikee vaihtaa, pitääkö kardaani irrtoittaa myös perästä? vai miten se vaihdetaan?
Käy veholla, sieltä saatin itse ainakin halvemmalla kuin paikallisesta varaosaputkasta, ei ollut muistaakseni vaikea vaihtaa, tais mahtua tulemaan välistä pois kun otti pultit auki, ja vähän longotti etummaista kardaania, jos ei riitä niin sitten kannatin laakeri rungosta irti ja sit mahtuu...Ei oo iso homma, mutta osa on kallis.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

selvä, mitäs itse maksoit veholla?

tuo kyllä tuskin parantaa tätä tärinää....

Lisää "arvauksia" mistä tämä tärinä johtuu? :cry:
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

ahaa, soitin piruuttaani vehoon, ja sanoivat sieltä että maksaa n. 1000mk :oops:

ja sanoivat myös että alkuaikoinaan kun w124 tuli , niitä vaihdettiin takuuna (siis näitä tärinän vaimentimia) , kun niitä meni.

ja selvisi myös että niitä on jopa otettu kokonaan pois , koska tekevät joillekin malleille haittaa vaan, eli täristää enemmän sen kanssa. eli ei tarvitse olla ollenkaan kyseistä osaa paikalla.

ja samoja autoja on tullut tehtaalta ulos missä on sitä kumia ja toisesissa ei ole ollut sitä....

eli taidan vaan ottaa koko kumin helvettiin ja heittää sillä vesilintua....

alkuperäiseen vikaan haetaan edelleen apua :wink:
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JSJ »

epk kirjoitti: eli taidan vaan ottaa koko kumin helvettiin ja heittää sillä vesilintua....
Kerroppa sitten miten kävi kun ois tuossa omassa vähän samaa vikaa..
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

joo illemmalla otan kumpan pois ja manaan sen alimpaan helv**** ...

eli raporttia tulossa illemmalla...

tärinä tosin ei voi tuosta johtua koska eihän kardaani pyöri paikallaan, just esim. käynnistettäessä :wink:
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JSJ »

epk kirjoitti:joo illemmalla otan kumpan pois ja manaan sen alimpaan helv**** ...
tärinä tosin ei voi tuosta johtua koska eihän kardaani pyöri paikallaan, just esim. käynnistettäessä :wink:
Juu no mulla on semmoinen vika että 65-80km/h vauhdissa jyrisee jos ajaa nelosvaihteella. En kyllä tiedä onko tuo ihan normaalia kun en ole muilla 124 200D mersuilla ajanut..
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

epk kirjoitti:joo illemmalla otan kumpan pois ja manaan sen alimpaan helv**** ...

Juu kokeiltiin sitä myökin, mutta pakko oli laittaa takaisin, tulee sellainen outo korina sinne kardaanin tietämille alakierroksilla vedätettäessä, ja jouduttiin 1/2 vuotta ilman ajamisen jälkeen laittamaan takaisin...Kuten sanoin, ei se siellä turhan takia ole :shock:
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Kuva

semmonen juttu et otin tuon laikalla katki samantein niin ei tarvinnut mitään ottaa muuta irti, tosin tuon kumin metallisisäkehys jäi paikalle , mut ei näytä haittaavan...

asiaan: ei kai vaikuttanut itse alkp. vikaan, mutta selvästi hävisi kaikki jyrinät, eli kun ennen vaihtoi vaikka 4 silmään (auto on 4vaiht. ) 50-60kmh mittarinopeuden mukaan jyristi , nyt ei enää . sama juttu 2->3 vaihto jossain 30-40kmh, sen jyrinä hävis samalla.

Mihaline: tuota kuvaileemaasi korinaa, tuli mielestäni ensin kun lähdin ajamaan, tosin se hävisi hetken kuluttua. Eli jos se jatkuu täytyy uusi tärinäkumi hakea ja pistää paikalle. Tuliko "korina" mistä? itsellä se tuli hetken aikaa siitä ihan laatikon ja kardiinan kohdalta...

vehossahan jo todettiin et on näemmä aika yksilöllistä tarviiko tuota kumia ollenkaan. mulle auttoi nyt ainakin sen poisto, tosin jos tuo korina jatkuu ostan siihen uuden kumin
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

JSJ kirjoitti:
Juu no mulla on semmoinen vika että 65-80km/h vauhdissa jyrisee jos ajaa nelosvaihteella. En kyllä tiedä onko tuo ihan normaalia kun en ole muilla 124 200D mersuilla ajanut..
tää vika on just yleensä johtunut 200D:ssä siitä et toi kumi on paskana (tai muu kardaanin tukikumi/laakeri), tai sit auto on saksan tuonti , ja kone ei yksinkertaisesti kestä sitä nelosta tuossa nopeudessa vielä
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

epk kirjoitti:
JSJ kirjoitti:
tää vika on just yleensä johtunut 200D:ssä siitä et toi kumi on paskana (tai muu kardaanin tukikumi/laakeri), tai sit auto on saksan tuonti , ja kone ei yksinkertaisesti kestä sitä nelosta tuossa nopeudessa vielä
Pitäisi 200D:n kulkea värinättömästi 50km/h ylöpäin. Minulla on kardaanin laakerin tukikumi kanssa halki ja jyristää kanssa 65-75km/h vauhdilla, kun nelosella vedättää. Jyrinä on kuitenkin vielä siedettävää, mutta kardaanin laakeri ja kumi on kuitenkin hankittu. Samalla ostin, kun muutkin kumit moottori alle.

Värinänvaimenninta ei muuten ole vakiona, kun 5-pyttysissä dieseleissä. Värinänvaimennin on valurautaa ja siinä tosiaan on se kolmion muotoinen keskiö.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Day Downhill kirjoitti:
epk kirjoitti:
JSJ kirjoitti:
Pitäisi 200D:n kulkea värinättömästi 50km/h ylöpäin. Minulla on kardaanin laakerin tukikumi kanssa halki ja jyristää kanssa 65-75km/h vauhdilla, kun nelosella vedättää. Jyrinä on kuitenkin vielä siedettävää, mutta kardaanin laakeri ja kumi on kuitenkin hankittu. Samalla ostin, kun muutkin kumit moottori alle.

Värinänvaimenninta ei muuten ole vakiona, kun 5-pyttysissä dieseleissä. Värinänvaimennin on valurautaa ja siinä tosiaan on se kolmion muotoinen keskiö.
ahaa, minkäs takia mun 200D:ssä sellainen sit oli?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

epk kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
epk kirjoitti:
JSJ kirjoitti:

ahaa, minkäs takia mun 200D:ssä sellainen sit oli?
Näköjään :) Olisko sitten lisätty joskus tai sitten minulla ja hovikorjaajalla on väärää tietoa.
Vastaa Viestiin