Jälleen kerran olen heittänyt haalarit eteisen lattialle, pessyt kädet ja ottanut lakin kauniisti päästä ja tullut foorumille kysymään neuvoa.
Olen tekemässä jarruremonttia (W123, 230E, -84) eteen... Irroitin jarrusylinterit ja vaihdoin tiivisteet... aiemmin vaihdoin jo levyt ja palatkin.. Homma meni vähän takaperoisessa järjestyksessä, mutta palojen/levyjen vaihdon jälkeen huomasin, että jarrut jäävät vähän kantamaan... sylinterit olivatkin sitten ruosteessa.
Toinen ilmausruuvi katkesi ja toinen ei muuten vaan auennut... pajalla sitten vaihtoivat.
Nyt kun kaiken pitäisi olla jo valmista, ei ilmaaminen onnistu. Vaimo polki tuossa jarrua puoli tuntia... eli muutama polkaisu ja poljin pohjaan, jolloin minä avasin ruuvia...ilmat ulos ja ruuvi kiinni...lisää polkemista..
Ilmaa tulee kuskin puolelta pihaus kerrallaan ja pelkääjän puolelta välillä räkii jo nestettäkin... mutta sitten ei taas tule mitään.
Olen yrittänyt ilmata vuoronperää, mutta yritykseksi on jäänyt. Olisiko jollain antaa vinkkiä? Kakkosauton käyttö 20l/100km kulutuksella aiheuttaa pian konkurssin.
W123 jarrujen ilmaaminen
Kaippa sulla on tarpeeksi jarrunestettä säiliössä? Se on kaksiosainen säiliö, säiliön taempi osa takajarruille ja etummainen osa etujarruille. Samasta reiästä täytetään ja ensin täyttyy etujarrujen säiliö, sen jälkeen jarruneste "tulvii" väliseinän yli takajarrujen puolelle. Täytä säiliö "liian täyteen" ja kokeile uudestaan.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Jarrujen ilmaaminen
Yksi sylinteri kerrallaan ja sitten kun tulee tasaisesti laitetaan ilmaus ruuvi kiinni. Hommaa jatketaan niinkauan kunnes ilmattu. normaalisti on pari pulloa riittänyt ainakin itellä silloin kun oli w123 230E -79/-84. Onko ollut kannentiiviste ongelmia? Nykyään omistan w124 250D -89.
Re: Jarrujen ilmaaminen
Tuollainen Bilteman jarruilmauslaite on todella kätevä, maksaa muutaman euron. Hoidin ilmauksen ihan yksin, eikä tarvinnut emännälle huudella ja noitua. MUTTA olennaista on täyttää säiliö piripintaan. Taskulampulla kannattaa tarkistaa, että myös taaemmassa säiliössä on jatkuvasti nestettä.
Korjaamossa ( ei Veho, eikä erikoistunut Mersuihin ) yritimme ilmata monella konstilla. Erikoisin oli paineilman puhaltaminen jarrusäiliön ilmareijästä. Mutta eihän se mitään auttanut, kun taaempi säiliö oli vajaa....
Auto on W124, mutta sama pätee varmaan kaikkiin Mersuihin.
Korjaamossa ( ei Veho, eikä erikoistunut Mersuihin ) yritimme ilmata monella konstilla. Erikoisin oli paineilman puhaltaminen jarrusäiliön ilmareijästä. Mutta eihän se mitään auttanut, kun taaempi säiliö oli vajaa....
Auto on W124, mutta sama pätee varmaan kaikkiin Mersuihin.
piripintaan
Kiitos vastauksistanne. todellakin nesteen pinnan täytyy olla piripinnassa, sitten ilmaantuu...
Auto on taas kuin uusi
ei ongelmia kannessa, ei missään (koputtaa puuta). Hyvää syksyä kaikille.
Samik.
Auto on taas kuin uusi

Samik.