Ilmamassamittari

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jamppali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 19.10.2004 07:04
Paikkakunta: kotka

Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Jamppali »

w124 300 E automaatti
missähän noin aika tarkalleen sijaitsee kyseisessä autossa
toi ilmamassa mittari ja voiko tavallinen pulliainen huomata
jos se on rikki?
On vaan jotenkin sellanen epäilys että kyseinen osa on epäkunnossa
tässä mun vehkeessä, kun on hieman lueskellu noita juttuja.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Jamppali kirjoitti:w124 300 E automaatti
missähän noin aika tarkalleen sijaitsee kyseisessä autossa
toi ilmamassa mittari ja voiko tavallinen pulliainen huomata
jos se on rikki?
On vaan jotenkin sellanen epäilys että kyseinen osa on epäkunnossa
tässä mun vehkeessä, kun on hieman lueskellu noita juttuja.
Ilmamäärä mittari on siinnä ilmansuodatinkotelon alla. Mitä sinun auto oireilee??
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Jamppali kirjoitti:w124 300 E automaatti
missähän noin aika tarkalleen sijaitsee kyseisessä autossa
toi ilmamassa mittari.

onko olleskaan moisessa himmelissä ilmamassa mittaria?jos on niin ei hajuakaan,kunhan lämpimikseni ihmettelen :P
aina vaan fixataan :) 230te -86
Jamppali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 19.10.2004 07:04
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Jamppali »

no kun auto ei meinaa lähtä oikein vetämään ainakaan lämpimällä koneella ja muutenkin ottaa kierroksia vähän röpeltäen, kylmällä koneella pelaa paremmin, sitten kun poljen kaasun pohjaan niin kyllä lähtee mun mielestä aivan normaalisti ja käy varmasti kaikilla pytyillä.
oon jo osiakin vaihdellu aika paljon mm. virranjakajan kannen, pyörijän, tulpanjohdot, pensansuodatin ja eikä vielä pelaa niin nyt oon alkanu päätymään tuohon massamittariin! vai kuulostaisko yhtään siltä??
Jamppali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 19.10.2004 07:04
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Jamppali »

juu ja tulpat oli vaihdettu!
kaasupoljinta joutuu jonkun verran härnäämään niin välillä taas lähtee paremmin mut sit taas tulee hyytymä ja vika on ajan mittaan hieman pahentunnu etenkin kuumalla koneella
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Taitaa 103 moottorissa olla vielä aika mekaaninen laite tuo mittari, harvoin vikaa.... Ennemmin joku pienempi komponetti rikki... entäs ylijännitesuojan rele ja sen sulake akun takana?
Joku mersupurkaamo??
Jamppali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 19.10.2004 07:04
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Jamppali »

no releestä en osaa sanoa kun en sen kuntoa osaa havaita mutta sulake oli ehjä. saako sen mitattua jotenkin vai miten sen saan selville?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jännitteen voi mitata releeltä. Entäs sytytyspuola? uusi tarvike maksaa jotain 50€. Kuulostaa joltain sähkölaitteelta kun lämpimänä juonii koska lämpimänä vastus kasvaa....
Joku mersupurkaamo??
Jamppali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 19.10.2004 07:04
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Jamppali »

kiitti vinkeistä :)
seuraavaks pitää lähtä mittauttamaan toi rele ja puola jollain ammatti miehellä kun ittestäni ei siihen ole mut olikohan tässä kuin monta puolaa olemassaan ja saako ne puolatkin helposti mitattua?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Puolankin voi mitata, mutta eihän se silloin ole rikki kun pitäisi :wink: Kuten sanoin, uusi tarvike maksaa n.50€, niin ei kannata kovin kauaa muilla mittauttaa. Vika pitää olla "päällä" kun mitataan ja releessä normaali käyttökuormitus, että saa todellisen jännitteen mitattua. Pienillä virroilla saattaa hyvinkin läpäistä täyden jännitteen. Kuormittaessa jännite tippuu jos huono kosketus.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Jamppali kirjoitti:no kun auto ei meinaa lähtä oikein vetämään ainakaan lämpimällä koneella ja muutenkin ottaa kierroksia vähän röpeltäen, kylmällä koneella pelaa paremmin, sitten kun poljen kaasun pohjaan niin kyllä lähtee mun mielestä aivan normaalisti ja käy varmasti kaikilla pytyillä.
oon jo osiakin vaihdellu aika paljon mm. virranjakajan kannen, pyörijän, tulpanjohdot, pensansuodatin ja eikä vielä pelaa niin nyt oon alkanu päätymään tuohon massamittariin! vai kuulostaisko yhtään siltä??
Paljonko ajettu??
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

soininen kirjoitti:
Jamppali kirjoitti:no kun auto ei meinaa lähtä oikein vetämään ainakaan lämpimällä koneella ja muutenkin ottaa kierroksia vähän röpeltäen, kylmällä koneella pelaa paremmin, sitten kun poljen kaasun pohjaan niin kyllä lähtee mun mielestä aivan normaalisti ja käy varmasti kaikilla pytyillä.
oon jo osiakin vaihdellu aika paljon mm. virranjakajan kannen, pyörijän, tulpanjohdot, pensansuodatin ja eikä vielä pelaa niin nyt oon alkanu päätymään tuohon massamittariin! vai kuulostaisko yhtään siltä??
Paljonko ajettu?? Mekaanisen läpän ei pitäisi olla kyseisen oireen syy.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Jamppali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 19.10.2004 07:04
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Jamppali »

no eihän sillä mittarin ja papereiden m ukaan oo ajettu ku 250000 mutta uskoppa nyt tuohon kun auto on tuotu saksasta ja 87 ?? :oops:
Jamppali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 19.10.2004 07:04
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Jamppali »

no eihän sillä mittarin ja papereiden m ukaan oo ajettu ku 250000 mutta uskoppa nyt tuohon kun auto on tuotu saksasta ja 87 ?? :oops:
Jamppali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 19.10.2004 07:04
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Jamppali »

no eipä sitä vikaa vieläkän löytyny! vaihdettiin kaverin mersusta ensin ylijännite rele eikä mitään muutosta ja sen jälkeen vaihdettiin sytytyspuola eikä mitään muutosta, alkaa pikkuhiljaa päreet palaamaan.
auto ottaa kierroksia ihan normaalisti siihen saakka kun moottorin lämmöt nousee 80 ja sen jälkeen alkaa röpeltäminen kaasua painettaessa ja siinä vaiheessa myös tuo economy mittari nousee tyhjäkäynnillä melkein puoleen väliin jota ei tee kylmällä koneella joten eikö tuo viittaa johonkin alipaine vuotoon jota kyllä yritettiin hakea mutta ei vaan löydetty.
oisko jollakin vielä viisaita ajatuksia?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja jälleen kerran: olikos tämä auto kat-malli? Kat-versioon kuuluva lambdasäätö kun astuu kehiin tuossa 80 asteen tietämillä, niin lambda-anturin antama väärä tieto voisi hyvinkin aiheuttaa tuommoista häikkää.
Miksikö lambda sitten antaa v äärää infoa? Anturihan voi olla loppu, johdot kehnot tai vaikkapa pakosarjassa pieni reikä, jolloin anturille tuleevassa pakokaasussa on liikaa happea ja anturi taas ohjaa tätä kautta seoksia väärin.

Tuohon huonoon kierrosten ottamiseen voisi viitata myös PasiM:n suosikkivika eli sytkäboksin maadoituksen hapettuminen. Boksi irti ja nastat kirkkaiksi olisi lääke siihen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jamppali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 19.10.2004 07:04
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Jamppali »

Tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenin!
missähän tuo kyseinen boksi sijaitsee että pääsisin rassaamaan sitä?
ja äskettäin kävin tossa mittaamassa virhekoodin ja heti tuli vikakoodi lambda anturi, no eihän siinä auttanu sitten muuta kun ostaa se anturi mutta teinköhän virhearvioinnin kun ostin tarvikkeen enkä originaali osaa nimittäin hinnassa oli 100 euron ero! kannattako kenties käydä vaihtamassa vai ottaa se riski että tää tarvike pelaa??
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jamppali kirjoitti:Tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenin!
missähän tuo kyseinen boksi sijaitsee että pääsisin rassaamaan sitä?
ja äskettäin kävin tossa mittaamassa virhekoodin ja heti tuli vikakoodi lambda anturi, no eihän siinä auttanu sitten muuta kun ostaa se anturi mutta teinköhän virhearvioinnin kun ostin tarvikkeen enkä originaali osaa nimittäin hinnassa oli 100 euron ero! kannattako kenties käydä vaihtamassa vai ottaa se riski että tää tarvike pelaa??
Elikä se syttyboksi on siinä kuskin puolen lokasuojan päällä kiinni, semmoinen Simpsonit-sarjan ydinvoimalan muotoinen härdelli. Musta laatta jossa on kaksi pyöreää mokkulaa ja letkua ja johtoa tulee siihen. On kiinni muistaaksnei neljällä kymppimillin mutterilla.

Lambda.anturiin saat viat lopullisesti varmennettua repimällä sen johdon irti auton ollessa lämmin ja käymässä ajelulla. Vänkärin puolen matto edestä auki, ilmakanava irti ja sieltä alta löytyy pyöreä läpivienti lattiasta, josta tulee pieni johdonpätkä ja liitoskohta on noin 5 sentin päässä. Liitinki auki ja koelenkille -- jos meno muuttui, vika on anturissa.

Tuolla toisessa topicissa sulle jo vastattiinkin, että tarvike- ja orggisanturi on tasalaatuisia. Eroa lienee vaan liitoksessa, orggiksessa on "plug and play"- stöpseli, tarvikkeessa voi joutua tinailemaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jamppali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 19.10.2004 07:04
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Jamppali »

Hieno homma! vika löytyi ja lambdassahan se, no epäilin sitä aikasemminkin mutta unohdin sen siinä vaiheessa kun ohjeitten mukaan otin ne johdot irti sieltä vänkärin maton alta eikä moottorin käynnissä tapahtunut mitään muutosta lämpimällä eikä kylmällä koneella :roll:
no ei se mitään kun auto taas kuitenkin pelaa ja tulihan tossa samalla hommattua muitakin kuluvia osia ton lambdan takia, että nyt sitten pitäs olla huolettomia kilometrejä edessä :?: :)
paljon kiitoksia neuvoistanne :D
ja jos vikoja taas ilmenee :oops: niin palataan astialle
muau
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 12.09.2005 21:12
Paikkakunta: Tampere

Lamda ja sen anturi

Viesti Kirjoittaja muau »

Jamppali kirjoitti 300 E:n onkkelmista ja vika löytyi lamdasta tai sen anturista.
Ittellä C 230 Kompressori -96 ja oireet samankaltaiset eli kun lämpiää tökkii ja joskus käy niin vajailla, että auto heiluu. Yleensä käy ihan normaalisti mutta silti
tehot puuttuu ja tökkii kun polkasee. Missä lamda, missä anturi ? Tarviiko vaihto ammattimiehen. Kiitokset vinkeistä näin etukäteen. 8)
messu
Jamppali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 19.10.2004 07:04
Paikkakunta: kotka

Re: Lamda ja sen anturi

Viesti Kirjoittaja Jamppali »

muau kirjoitti:Jamppali kirjoitti 300 E:n onkkelmista ja vika löytyi lamdasta tai sen anturista.
Ittellä C 230 Kompressori -96 ja oireet samankaltaiset eli kun lämpiää tökkii ja joskus käy niin vajailla, että auto heiluu. Yleensä käy ihan normaalisti mutta silti
tehot puuttuu ja tökkii kun polkasee. Missä lamda, missä anturi ? Tarviiko vaihto ammattimiehen. Kiitokset vinkeistä näin etukäteen. 8)


no se anturi missä sullakin lienee vika? on siellä pakoputkessa ennen katalysaattoria ja suosittelen viemään johonkin korjaamoon koska se ei edes maksa paljoa, mulla makso 40 euroa työt, anturin ostin itse.
Jyrkikoo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 02.05.2006 12:33

Re: Lamda ja sen anturi

Viesti Kirjoittaja Jyrkikoo »

Jamppali kirjoitti:
muau kirjoitti:Jamppali kirjoitti 300 E:n onkkelmista ja vika löytyi lamdasta tai sen anturista.
Ittellä C 230 Kompressori -96 ja oireet samankaltaiset eli kun lämpiää tökkii ja joskus käy niin vajailla, että auto heiluu. Yleensä käy ihan normaalisti mutta silti
tehot puuttuu ja tökkii kun polkasee. Missä lamda, missä anturi ? Tarviiko vaihto ammattimiehen. Kiitokset vinkeistä näin etukäteen. 8)


no se anturi missä sullakin lienee vika? on siellä pakoputkessa ennen katalysaattoria ja suosittelen viemään johonkin korjaamoon koska se ei edes maksa paljoa, mulla makso 40 euroa työt, anturin ostin itse.

Mistä löytyis edullisimmin ilmamassamittari 300 90-vm mersuuni?? huoltomies mittasi sen ja oli tod.kulunut, oireet: tyhjäkäynti aika-ajoin 600-1800 kpm välillä käy kuin unelma. Elektroniikka Könönen Joensuusta lupas hankkia sen 570 eurolla.
Vastaa Viestiin