Mikä turbo 400CDIssä? Ja tietoja AMG 3.? Dieselistä
Mikä turbo 400CDIssä? Ja tietoja AMG 3.? Dieselistä
Käsi kun olen, jossakin näin listan eri CDI-koneiden turboista, mutta nyt en löydä sitä mistään.
Mutta otsikon kysymyset: Mikä turbo 400CDIssä? Ja mistä tietoa AMGn CDI-myllyistä, lähemin sen suuttimet kiinnostaa...
Mutta otsikon kysymyset: Mikä turbo 400CDIssä? Ja mistä tietoa AMGn CDI-myllyistä, lähemin sen suuttimet kiinnostaa...
- Audi A6 Avant (4G) TDI Q
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Re: Mikä turbo 400CDIssä? Ja tietoja AMG 3.? Dieselistä
http://www.gikturbo.se/files/GIK2005Del1.pdf tuolta löytyy mersujen ja monien muidenkin ahtimien tyypit. 400CDI-koneessa tosiaan on kaksi gt1749 vnt:tä.allu kirjoitti:Käsi kun olen, jossakin näin listan eri CDI-koneiden turboista, mutta nyt en löydä sitä mistään.
Mutta otsikon kysymyset: Mikä turbo 400CDIssä? Ja mistä tietoa AMGn CDI-myllyistä, lähemin sen suuttimet kiinnostaa...
AMG ei ole tehnyt muita dieseleitä kuin C 30 CDI AMG:n. Koneena 5-sylinterinen 270CDI:stä iskua pidentämällä saatu 3-litrainen.
http://www.mercefreaken.com/modellene/203/c30cdiamg.htm
Käyttäjä "tuikku" varmaan kertoo lisää ko. koneen suuttimista kun on nuihin perehtynyt.
So long, and thanks for all the fish
.
Muistaakseni olen kyllä kirjoittanut asiasta jo kerran jos toisenkin, mutta kertaus on opintojen äiti.
Suutin kuuluu moottoriin: 3.0 cdi amg.
Mersun varaosanumero on 6120700287
Boshin osanumero 0445110151, joissain lähteissä viimeinen numero on kakkonen, mutta tämä on paketin kyljestä katsottu. Voi niitä olla kahtakin mallia.....
Alkuperäisissä suuttimissa on vanhemmissa 6 reikää, uudemmissa 7. Amg,ssä 9. Kokoeroista en sano mitään, kun on jo vanhat lasitkin.
Lähtöhinta Veholla 540€/kpl.
Muita hintoja voi itse kysellä eri dieselhuoltamoilta.
http://www.asdhakkinen.com/Pekka Häkkinen voi kysellä pelkkien kärkiosien vaihtoa. Sen jälkeen suutin vastaa alkup.amg,n mallia. Valmistaja Bosio, nyt niitä on saatavilla. Nämäkään eivät valitettavasti ole "alennuskamaa". Hinta pitää kysyä itse ko. henkilöltä. Erittäin asiallinen palvelu.
Edellisen vaihtoehtona Demec, (kallis).
Sanoisin, että pelkkä kiinnostuminen ei riitä, suuttimien pitää pakkomielle, sen verran kalliiksi ne tulee. En mitenkään voi suositella.
Sitten vähemmän järkevä osio.
Voima lisääntyy vakio-ohjelmallakin heti jotain 10 hv/syl..
Väännöt huimasti.
Kierrosherkkyys kasvaa.
Moottori vastaa kaasuun pontevasti heti tyhjäkäynniltä, siis jo ahtamattomanakin.
Helpot asentaa, jos entiset saa irti "ristillisesti".
Toimivat kylläkin ilman ohjelmiston muutoksiakin (ja hyvin), mutta teho ja vääntö lisääntyvät niin paljon, etteivät vakio kytkin/vauhtipyrä, sekä ahdin riitä.
Ohjelmanmuutokset on kyllä pakolliset, jos meinaa saada auton pysymään kasassa.
Omastani kuvittelisin, että n.55hv/syl. löytisi "savuttomasti", kunhan kaikki natsaa. Maksimia ei vielä tiedä kait kukaan, mutta varmaan selvästi enemmän se on.
Eli:
Pelkkä suuttimien hinta on vasta alkua.
Lisäksi väh. uusi ahdin+asennus.
Pakoputkimuutokset+asennus
Softa
Automaatin "päivitys" ?
Kytkin ?
Vakiorenkaat, vakioalusta, vakiojarrut ??? (kulkeminen lisääntyy nimitäin aikalailla)
Hintaa kertyy todellakin niin paljon, ettei siinä ole mitään järkeä.
Tässä tapauksessa hullulla ei ole halvat huvit.
Muistaakseni olen kyllä kirjoittanut asiasta jo kerran jos toisenkin, mutta kertaus on opintojen äiti.
Suutin kuuluu moottoriin: 3.0 cdi amg.
Mersun varaosanumero on 6120700287
Boshin osanumero 0445110151, joissain lähteissä viimeinen numero on kakkonen, mutta tämä on paketin kyljestä katsottu. Voi niitä olla kahtakin mallia.....
Alkuperäisissä suuttimissa on vanhemmissa 6 reikää, uudemmissa 7. Amg,ssä 9. Kokoeroista en sano mitään, kun on jo vanhat lasitkin.
Lähtöhinta Veholla 540€/kpl.
Muita hintoja voi itse kysellä eri dieselhuoltamoilta.
http://www.asdhakkinen.com/Pekka Häkkinen voi kysellä pelkkien kärkiosien vaihtoa. Sen jälkeen suutin vastaa alkup.amg,n mallia. Valmistaja Bosio, nyt niitä on saatavilla. Nämäkään eivät valitettavasti ole "alennuskamaa". Hinta pitää kysyä itse ko. henkilöltä. Erittäin asiallinen palvelu.
Edellisen vaihtoehtona Demec, (kallis).
Sanoisin, että pelkkä kiinnostuminen ei riitä, suuttimien pitää pakkomielle, sen verran kalliiksi ne tulee. En mitenkään voi suositella.
Sitten vähemmän järkevä osio.
Voima lisääntyy vakio-ohjelmallakin heti jotain 10 hv/syl..
Väännöt huimasti.
Kierrosherkkyys kasvaa.
Moottori vastaa kaasuun pontevasti heti tyhjäkäynniltä, siis jo ahtamattomanakin.
Helpot asentaa, jos entiset saa irti "ristillisesti".
Toimivat kylläkin ilman ohjelmiston muutoksiakin (ja hyvin), mutta teho ja vääntö lisääntyvät niin paljon, etteivät vakio kytkin/vauhtipyrä, sekä ahdin riitä.
Ohjelmanmuutokset on kyllä pakolliset, jos meinaa saada auton pysymään kasassa.
Omastani kuvittelisin, että n.55hv/syl. löytisi "savuttomasti", kunhan kaikki natsaa. Maksimia ei vielä tiedä kait kukaan, mutta varmaan selvästi enemmän se on.
Eli:
Pelkkä suuttimien hinta on vasta alkua.
Lisäksi väh. uusi ahdin+asennus.
Pakoputkimuutokset+asennus
Softa
Automaatin "päivitys" ?
Kytkin ?
Vakiorenkaat, vakioalusta, vakiojarrut ??? (kulkeminen lisääntyy nimitäin aikalailla)
Hintaa kertyy todellakin niin paljon, ettei siinä ole mitään järkeä.
Tässä tapauksessa hullulla ei ole halvat huvit.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
No.. ei ne hevoset ilmaiseksi tule. Ei vaan viittis menna lastuttamaan ja sitten ½ vuoden päästä huomaa, että lisää tarvii saada. Joten tässä vaihtoehtoja mietiskelen. Nuo suuttimet tuli vaan puheeksi muutaman "voimasavu" kaverin kanssa, heiltä ajatukset helppoon (ei tosin halpaan) tehonlisäykseen olivat suuttimet, cooleri, putki ja kunnon softa. Myös turboa ehdoteltiin. Kun on pari vuotta tottunut ajamaan 200+ hv/1000kg kinnerillä, tuo 320nen tuntuu aika toivottomalta. Kinneriin tullut tungettua niin paljon rahaa, että sillä olisi lyhentänyt asuntolaina-aikaa vuosilla. Rahaa ei todellakaan kannata ajatella kun virittämään alkaa, sitä saa varmasti kulumaan, kaikki omat, lainatut ja varastetut.
- Audi A6 Avant (4G) TDI Q
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
.
No, jos raha ei tee tiukkaa, niin kyllä suuttimien vaihto on todellakin ylivoimaisesti paras vaihtoehto, vaikkei kaikkia voimavaroja voisi käyttääkkään.
Ongelmaksi muodostuu ahdin. Suurempaa ei oikein ole, jos meinaa pysyä suht. pienillä muutoksilla asennettavissa vnt- tyyppisissä.
Ainoana taitaa olla gt2559vnt. Amg,n ahdin. Siinäkään ei se pakopuoli taida olla kun millin suurempi (47-48mm). Siitä ei kannata hurraata huutaa. Kompressorisiivet ovat samat. Pakoputken lähtö hiukan eri asennossa, imupuolen+paineputket käy varmaan suoraan.
Siitä, onko joku vaihtanut tilalle kiinteällä hukkaportilla olevan, ei minulla ole tietoa. Eikä siitä, miten sellaisen ohjaaminen olisi toteutettu. Niistä kyllä löytyy varmaan riittävän kokoisia.
Mutta sinulla se ohjaaminen taitaa vielä tapahtua "perinteisesti" alipaineella. että olisikkohan tuo niin yksinkertaista, että letku vaan kiinni (ali)painekelloon.
Coolerin vaihdon tarpeellisuus riipuu käytettävästä ahtopaineesta.
Vakiomoottorissa on ilmaa n. puolitoistakertainen määrä varsinaiseen tarpeeseen nähden. Tämä johtuu pääasiassa saastemääräyksistä (+pakokaasujenkierr.), sekä moottorinvalmistajien "savutuspelosta", eli moottorin täytyisi joka tilanteessa olla savuton, jotta voitaisiin vakuuttaa ostajat valmistajan etevyydestä.
Pienensorttisissa ahtimissa pakopesä riittäisi parhaiten, kun ahtopainetta nostetaan äärimmäisen vähän, tai ei ollenkaan. Moottorin läpi virtaavan ilman määrä tulisi varmaankin pitää minimissään.
Ilman määrä=moottorista saatava max tehon määrä.
Ruiskutettavan polttoaineen määrä on sovitettava moottoriin saatavan "puhtaan" ilman mukaiseksi.
Pakokaasunkierrätys-> kierrätettävät pakokaasut eivät ole tehollista, puhdasta ilmaa.
Alkup. pakoputken ahdistavin osa taitaa olla se takapönttö.
Koko putki on ilm. ~2,5 tuumaista. Ei taida riittää.
Jos vaihdat suuremman ahtimen, niin alkuosa menee kuitenkin uusiksi.
http://www.turbotec.com/Mika Karala tekee ohjemat. Saattaisipa jo olla tietoakin, onko joku tehnyt ko. suutinvaihdon.
Onnea vaan yritykseen !
Ähräämällä se tietokin karttuu.
Olisihan tuo mukava kuulla joltain toiseltakin kokemuksia näistä cdi- moottoreiden kanssa pulaamisesta.
Vnt- ahtimista kaiken, edestä ja takaa tietää TDIfreak, joka täälläkin joskus kirjoittelee, kunhan saa vaimoltaa luvan, lapsenhoidon ja tiskauksen jälkeen.
No, jos raha ei tee tiukkaa, niin kyllä suuttimien vaihto on todellakin ylivoimaisesti paras vaihtoehto, vaikkei kaikkia voimavaroja voisi käyttääkkään.
Ongelmaksi muodostuu ahdin. Suurempaa ei oikein ole, jos meinaa pysyä suht. pienillä muutoksilla asennettavissa vnt- tyyppisissä.
Ainoana taitaa olla gt2559vnt. Amg,n ahdin. Siinäkään ei se pakopuoli taida olla kun millin suurempi (47-48mm). Siitä ei kannata hurraata huutaa. Kompressorisiivet ovat samat. Pakoputken lähtö hiukan eri asennossa, imupuolen+paineputket käy varmaan suoraan.
Siitä, onko joku vaihtanut tilalle kiinteällä hukkaportilla olevan, ei minulla ole tietoa. Eikä siitä, miten sellaisen ohjaaminen olisi toteutettu. Niistä kyllä löytyy varmaan riittävän kokoisia.
Mutta sinulla se ohjaaminen taitaa vielä tapahtua "perinteisesti" alipaineella. että olisikkohan tuo niin yksinkertaista, että letku vaan kiinni (ali)painekelloon.
Coolerin vaihdon tarpeellisuus riipuu käytettävästä ahtopaineesta.
Vakiomoottorissa on ilmaa n. puolitoistakertainen määrä varsinaiseen tarpeeseen nähden. Tämä johtuu pääasiassa saastemääräyksistä (+pakokaasujenkierr.), sekä moottorinvalmistajien "savutuspelosta", eli moottorin täytyisi joka tilanteessa olla savuton, jotta voitaisiin vakuuttaa ostajat valmistajan etevyydestä.
Pienensorttisissa ahtimissa pakopesä riittäisi parhaiten, kun ahtopainetta nostetaan äärimmäisen vähän, tai ei ollenkaan. Moottorin läpi virtaavan ilman määrä tulisi varmaankin pitää minimissään.
Ilman määrä=moottorista saatava max tehon määrä.
Ruiskutettavan polttoaineen määrä on sovitettava moottoriin saatavan "puhtaan" ilman mukaiseksi.
Pakokaasunkierrätys-> kierrätettävät pakokaasut eivät ole tehollista, puhdasta ilmaa.
Alkup. pakoputken ahdistavin osa taitaa olla se takapönttö.
Koko putki on ilm. ~2,5 tuumaista. Ei taida riittää.
Jos vaihdat suuremman ahtimen, niin alkuosa menee kuitenkin uusiksi.
http://www.turbotec.com/Mika Karala tekee ohjemat. Saattaisipa jo olla tietoakin, onko joku tehnyt ko. suutinvaihdon.
Onnea vaan yritykseen !
Ähräämällä se tietokin karttuu.
Olisihan tuo mukava kuulla joltain toiseltakin kokemuksia näistä cdi- moottoreiden kanssa pulaamisesta.
Vnt- ahtimista kaiken, edestä ja takaa tietää TDIfreak, joka täälläkin joskus kirjoittelee, kunhan saa vaimoltaa luvan, lapsenhoidon ja tiskauksen jälkeen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tuosta pakoputken poikkipinta-alasta, totta on jotta 200 hv teholla tarvitaan jokseenkin 2,5 tuumainen suoraputki ja mitä enemmän mutkia putkesta löytyy sitä enemmän olisi hyvä olla poikkipinta-alaa. Pöntöt myös ehdottomasti läpivirtaaviksi. Tässä tasapainoillaan vähäpäästöisen auton määräysten kanssa ja millaisen putkiston sinne uskaltaa siten rakentaa.
Kuitenkin minulla kävi siten, ettei putken suurennus vaikuttanut 'huomattavasti' varttimailiaikoihin eli kokonaistehoon. Persdynöllä on jollakintavalla havaittavissa muutos (2,1 " -> 3") mutta mitään ihmetehonlisää ei kannata odottaa ja varmaankin moottorin rasittumisen kannalta muutos on hyvä tehdä. Putkistonmuutoksen jälkeen uskalsin kääntää syöttöä ja ahtoa lisää, jolloin myös varttimailiaika näyttäisi parantuneen hitusen.
Polttoaineen kulutuksesta siistissä maantieajossa en osaa sanoa kun en semmoista ole voinut seurata. Poljentafiilis on paljon parempi 'vapaalla' putkella, juurikin kun lähtee ohittamaan tulee sellainen matalampi voimaääni mitä vakkariputkella.
Ai niin, löytyyhän niitä isoja VNT ahtimia mutta mistä löytyy käsi joka sovittaa semmoisen sinne konehuoneeseen...ovat jokseenkin isompia mitä originaali. Eikös VNT42 ole olemassa (kts. ffp forum)
Kuitenkin minulla kävi siten, ettei putken suurennus vaikuttanut 'huomattavasti' varttimailiaikoihin eli kokonaistehoon. Persdynöllä on jollakintavalla havaittavissa muutos (2,1 " -> 3") mutta mitään ihmetehonlisää ei kannata odottaa ja varmaankin moottorin rasittumisen kannalta muutos on hyvä tehdä. Putkistonmuutoksen jälkeen uskalsin kääntää syöttöä ja ahtoa lisää, jolloin myös varttimailiaika näyttäisi parantuneen hitusen.
Polttoaineen kulutuksesta siistissä maantieajossa en osaa sanoa kun en semmoista ole voinut seurata. Poljentafiilis on paljon parempi 'vapaalla' putkella, juurikin kun lähtee ohittamaan tulee sellainen matalampi voimaääni mitä vakkariputkella.
Ai niin, löytyyhän niitä isoja VNT ahtimia mutta mistä löytyy käsi joka sovittaa semmoisen sinne konehuoneeseen...ovat jokseenkin isompia mitä originaali. Eikös VNT42 ole olemassa (kts. ffp forum)
Tehotavoitteena lotjalle olisi 250-280 hv, väännöt +500Nm. Riittääkö tuo orkkis-mutka tuollaisille tehoille vai onko tarkkaankin mitoitettu? En nimittäin haluaisi katsastussedänpelossa mitään vesimelonin kokoista turboa alkaa tuonne koneen kylkeen survomaan, eikä siellä tuota tilaakaan ihan älyttömästi ole. Tarkoitus on tehdä toimiva käyttöauto, joka menee leimalle (ainakin pienin vippaskonstein) ja jonka kehtaa joskus myydä. Miten vakio voimansiirto kestää virittämisen? Putki näyttää olevan melkoista pilliä, joten sen vaihdan esimmäisenä, saapahan miehekkäämät äänet . Miten näissä CDI-peleissä EGR:n poistaminen käytöstä on vaikuttanut päästöihin? Varmaankin näkyy vähintään ODB-testissä? Voiko huijata jotenkin? Entä seuraavanlainen setti:
Suuttimet vaihtoon, putki vaihtoon, puhtaan ilman saannin parantaminen ja Karalalta softa, päästäisiinkö tälläisella paketilla 250hv/+500NM lukemiin ja auto sellaiseksi että kestää ja toimii?
Suuttimet vaihtoon, putki vaihtoon, puhtaan ilman saannin parantaminen ja Karalalta softa, päästäisiinkö tälläisella paketilla 250hv/+500NM lukemiin ja auto sellaiseksi että kestää ja toimii?
- Audi A6 Avant (4G) TDI Q
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
Kukapa se osaa tarkaan sanoa, ennen kuin ensimmäinen moinen auto on rakennettu...
Riippuu vähän keneltä kysyt mutta 50% tehonlisäys pitäisi olla mahdollinen tyypillisessä autossa, eli mikäli alunperin 100 hv teho niin samasta ahtimiesta voi koittaa ottaa 150 hv, tuosta sitten skaalaat omaan autoosi.
Ei taida odb huijjauksistakaan vielä olla kovasti tietoa, ei ainakaan juttua ole ollut täällä, mutta ffp forumilla on ollut kun ne noita -04 golffeja ovat piristelleet. Tuommonen -03...-05 mallinen mersu on sen verta arvokas ettei näillä forumin tyypillisellä kävijällä ole semmoista, varsinkaan piristettynä. On vähän kallis kokeiluväline.
Kaikenkaikkiaan olet saanut käsityksen, jotta se odb testi on aika kettumainen virittäjän kannalta...
Riippuu vähän keneltä kysyt mutta 50% tehonlisäys pitäisi olla mahdollinen tyypillisessä autossa, eli mikäli alunperin 100 hv teho niin samasta ahtimiesta voi koittaa ottaa 150 hv, tuosta sitten skaalaat omaan autoosi.
Ei taida odb huijjauksistakaan vielä olla kovasti tietoa, ei ainakaan juttua ole ollut täällä, mutta ffp forumilla on ollut kun ne noita -04 golffeja ovat piristelleet. Tuommonen -03...-05 mallinen mersu on sen verta arvokas ettei näillä forumin tyypillisellä kävijällä ole semmoista, varsinkaan piristettynä. On vähän kallis kokeiluväline.
Kaikenkaikkiaan olet saanut käsityksen, jotta se odb testi on aika kettumainen virittäjän kannalta...
Eiköhän sen 259 hv saa rikki, on kuitenkin vain 25 % tehonlisäys.
Coolerin itse kyllä vaihtaisin, koska ahdin ei ole suuri, ja lämmittää jo ahtoilmaa aika paljon, uskoisin. Sitten kun auton oma cooleri on kyllä aika.... hmmm.... naurettava, niin ei sen jäähdytyskapasiteetti mikään hurraahuutojen arvoinen ole. Suuremmalla coolerilla saa alhaisemmat ahtoilman lämpötilat ja paremman täytöksen. Varsinkin pidempään tehoja käyttäessä tämä korostuu. Myös suurempi poikkipinta-ala on vaan eduksi virtaustenkin kannalta.
Cooleri ei ole kovinkaan kallis sijoitus, ja sen oman vanhan saa aina myytyä.
Kuten huomaatte, itse en noista ensiasennusosista oikein piittaa. Muovipäädyt coolerissa, voi hitto Ja se kenno, syylariin sellainen kuuluu.
Coolerin itse kyllä vaihtaisin, koska ahdin ei ole suuri, ja lämmittää jo ahtoilmaa aika paljon, uskoisin. Sitten kun auton oma cooleri on kyllä aika.... hmmm.... naurettava, niin ei sen jäähdytyskapasiteetti mikään hurraahuutojen arvoinen ole. Suuremmalla coolerilla saa alhaisemmat ahtoilman lämpötilat ja paremman täytöksen. Varsinkin pidempään tehoja käyttäessä tämä korostuu. Myös suurempi poikkipinta-ala on vaan eduksi virtaustenkin kannalta.
Cooleri ei ole kovinkaan kallis sijoitus, ja sen oman vanhan saa aina myytyä.
Kuten huomaatte, itse en noista ensiasennusosista oikein piittaa. Muovipäädyt coolerissa, voi hitto Ja se kenno, syylariin sellainen kuuluu.
.
Olen ymmärtänyt, että nyt puhutaan kuusipyttyisestä tuolta "projektit" osastolta.
Jos teho- ja vääntötavoite on tuota luokkaa ja katsastus huolettaa, niin Karalan Mika saa varmaan tarvittavat tehot, tai lähelle sitä, aikaiseksi ihan vaan ohjelman muutoksella. Samalla tulee se egr,kin hoidettua pelistä pois.
Coolerista sen verran, että eikös juuri 320,sellä tehty joku ennätys, siis jotain 160 000 km "lintta pohjassa".
Minusta se alkuperäinen on ainakin hyvän mallinen. Pitkä, jolloin pillitkin siellä sisällä on pitkiä, ja ilma kun kulkee siinä "pitempään", niin kerkiää myöskin jäähtyä paremmin, mutta en väitä mitään kun en asiasta oikeastaan mitään tiedä.
On siellä keulalla kyllä tilaa isommallekkin.
Mauri on puritaani.
Nyk. ahtimen riittävyydestä on paloviidalla täältä parhaiten kokemuksia. Laita vaikka yv,tä, varmasti neuvoo, on nimittäin paljon minua parempi ihminenkin.
Lastutus-> riittää, Suuttimet-> ei riitä.
Ahdin on sellaisessa paikassa, ettei sen vaihdosta voi nähdä mitenkään.
Gt2559vnt käy helposti entisen paikalle. Kompressoripuolen "etulevyn" kun ottaa entisestä, niin kaikki putketkin käy ilman muutoksia.
-> Missään eivät pysty päältä päin katsomalla havaita, mikä ahdin autossa on.
Pakoputken lähtö on hiukan eri suuntaan. -> se menee uusiksi.
TDIfreak nyt ainakin tietää, mistä ko. ahtimen saat, inhimilliseen hintaan.
Jos autossasi on pohjalevyt, tai pohjapanssari, niin katalysaattoriakaan ei näe purkamatta.
Katalysaattorin poisto ei näy missään nyk. katsastusmittauksessa.
Kilpakäyttöön tarkoitettuja on myynnissä. Jos sellainen huolettaa.
Karalalla on laitteet vikamuistin muokkaukseen mille mallille tahansa.
Nykyinen katasastumenettely taitaa olla näille cdi,lle naurettavan helppo, moottori kun ei anna lähellekkää täyttä syöttöä, kun auto on paikallaan.
Uudellakaan softalla ei vikamuistiin tule mitään arvojen ylityksiä,(mikäli auto on muuten kunnossa), mitkä voisivat jälkeenpäin herjata.
No
Suuttimien vaihto on siis jo aikas raadikaali toimenpide, melkeinpä verrattavissa vaikkapa mynäpumpun vaikutukseen vakioautossa.
Pelkkiä suuttimia ei mielestäni kannata ostaa. Samaan, tai lähes samaan pääsee jo lastulla.
Tehoahan voi hiukan haarukoida.
Jos suuttimien vaikutus on n.10hv/syl, niin jo vakio-ohjemalla nousee teho ~250,n . Tämän jälkeen on käytettävissä vielä ainakin se 20% lastutusvara.
Mulla vääntöjä tuli yli viidensadan.
Kuusipyttyisessä tod. näköisesti ~800.
Elikkäs tehoja tulee varmasti niin paljon, kun suurimman vakioahtimen pakopuolelta mahtuu poistumaan.
Vääntöjä varmasti enemmän, kun tekniikka kestää.
Yksi muutos johtaa väkisellä toiseen, jos meinaa tehdä homman kunnolla.
Kuten jo aikaisemmin sanoin, asiaan pitää suhtautua vakavasti, että suuttimen vaihtoon kannatta ryhtyä.
Jos jokin kohta huolettaa, niin suosittelen homman jättämistä. Ihmisen elämässä on tavallisesti muutenkin huolia tarpeeksi, ei niitä kannata itse väkisellä hankkia.
Pelkäänpä, että muutoksien jälkeen auto muuttuu, ainakin vaihtoarvoltaan lähinnä arvottomaksi. Tuskinpa tämä meikäläisenkään auto kelpaa enää mihinkän liikkeeseen, toiselle tollolle korkeintaa.
Ehken kuitenkin lastu Karalta voisi olla hyvä tapa aloittaa harrastus, samalla tutustutkin itse herraan, jonka apua sitten myöhemmin väkisellä tarvitset, jos meinaat jatkaa moottorin kimpussa.
Lastutuksen jälkeen auto kuitenkin pelaa varmasti. Ei ihan merkityksetön seikka sekään.
Minulla on kokemuksia ko. herran lastuttamista autoista useamman sadan tuhannen kilometrin matkalta, suosittelen.
Vielä lopuksi:
Suosittelen piiiiiittkääää lukuhetkeä täällä kirjoitusten parissa, jotka käsittelee (diesel)tekniikkaa. Perusasiat tulisi tietää tarkasti, jotta homma etenisi.
Olen ymmärtänyt, että nyt puhutaan kuusipyttyisestä tuolta "projektit" osastolta.
Jos teho- ja vääntötavoite on tuota luokkaa ja katsastus huolettaa, niin Karalan Mika saa varmaan tarvittavat tehot, tai lähelle sitä, aikaiseksi ihan vaan ohjelman muutoksella. Samalla tulee se egr,kin hoidettua pelistä pois.
Coolerista sen verran, että eikös juuri 320,sellä tehty joku ennätys, siis jotain 160 000 km "lintta pohjassa".
Minusta se alkuperäinen on ainakin hyvän mallinen. Pitkä, jolloin pillitkin siellä sisällä on pitkiä, ja ilma kun kulkee siinä "pitempään", niin kerkiää myöskin jäähtyä paremmin, mutta en väitä mitään kun en asiasta oikeastaan mitään tiedä.
On siellä keulalla kyllä tilaa isommallekkin.
Mauri on puritaani.
Nyk. ahtimen riittävyydestä on paloviidalla täältä parhaiten kokemuksia. Laita vaikka yv,tä, varmasti neuvoo, on nimittäin paljon minua parempi ihminenkin.
Lastutus-> riittää, Suuttimet-> ei riitä.
Ahdin on sellaisessa paikassa, ettei sen vaihdosta voi nähdä mitenkään.
Gt2559vnt käy helposti entisen paikalle. Kompressoripuolen "etulevyn" kun ottaa entisestä, niin kaikki putketkin käy ilman muutoksia.
-> Missään eivät pysty päältä päin katsomalla havaita, mikä ahdin autossa on.
Pakoputken lähtö on hiukan eri suuntaan. -> se menee uusiksi.
TDIfreak nyt ainakin tietää, mistä ko. ahtimen saat, inhimilliseen hintaan.
Jos autossasi on pohjalevyt, tai pohjapanssari, niin katalysaattoriakaan ei näe purkamatta.
Katalysaattorin poisto ei näy missään nyk. katsastusmittauksessa.
Kilpakäyttöön tarkoitettuja on myynnissä. Jos sellainen huolettaa.
Karalalla on laitteet vikamuistin muokkaukseen mille mallille tahansa.
Nykyinen katasastumenettely taitaa olla näille cdi,lle naurettavan helppo, moottori kun ei anna lähellekkää täyttä syöttöä, kun auto on paikallaan.
Uudellakaan softalla ei vikamuistiin tule mitään arvojen ylityksiä,(mikäli auto on muuten kunnossa), mitkä voisivat jälkeenpäin herjata.
No
Suuttimien vaihto on siis jo aikas raadikaali toimenpide, melkeinpä verrattavissa vaikkapa mynäpumpun vaikutukseen vakioautossa.
Pelkkiä suuttimia ei mielestäni kannata ostaa. Samaan, tai lähes samaan pääsee jo lastulla.
Tehoahan voi hiukan haarukoida.
Jos suuttimien vaikutus on n.10hv/syl, niin jo vakio-ohjemalla nousee teho ~250,n . Tämän jälkeen on käytettävissä vielä ainakin se 20% lastutusvara.
Mulla vääntöjä tuli yli viidensadan.
Kuusipyttyisessä tod. näköisesti ~800.
Elikkäs tehoja tulee varmasti niin paljon, kun suurimman vakioahtimen pakopuolelta mahtuu poistumaan.
Vääntöjä varmasti enemmän, kun tekniikka kestää.
Yksi muutos johtaa väkisellä toiseen, jos meinaa tehdä homman kunnolla.
Kuten jo aikaisemmin sanoin, asiaan pitää suhtautua vakavasti, että suuttimen vaihtoon kannatta ryhtyä.
Jos jokin kohta huolettaa, niin suosittelen homman jättämistä. Ihmisen elämässä on tavallisesti muutenkin huolia tarpeeksi, ei niitä kannata itse väkisellä hankkia.
Pelkäänpä, että muutoksien jälkeen auto muuttuu, ainakin vaihtoarvoltaan lähinnä arvottomaksi. Tuskinpa tämä meikäläisenkään auto kelpaa enää mihinkän liikkeeseen, toiselle tollolle korkeintaa.
Ehken kuitenkin lastu Karalta voisi olla hyvä tapa aloittaa harrastus, samalla tutustutkin itse herraan, jonka apua sitten myöhemmin väkisellä tarvitset, jos meinaat jatkaa moottorin kimpussa.
Lastutuksen jälkeen auto kuitenkin pelaa varmasti. Ei ihan merkityksetön seikka sekään.
Minulla on kokemuksia ko. herran lastuttamista autoista useamman sadan tuhannen kilometrin matkalta, suosittelen.
Vielä lopuksi:
Suosittelen piiiiiittkääää lukuhetkeä täällä kirjoitusten parissa, jotka käsittelee (diesel)tekniikkaa. Perusasiat tulisi tietää tarkasti, jotta homma etenisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Niin sulla on tuo S210 320CDI jota ajattelit piristää?
Mulla on w210 320 CDI vm-00. Onkohan ne just samanlaisilla moottoreilla, turbot ym.?
No kuitenkin niin mulla on 9.päivä tätä kuuta karalalle aika lastutukseen.
Että voin informoida että minkälaiseen tulokseen pääsee pelkällä softalla ,jos kiinnostaa?
Minusta tuntuu että jos et enempää hae tehoja kuin 250-280 ja +500 nm niin se lähtee jo softalla.
Mutta sehän nähdään kohta
Tuosta ylöspäin vaatiikin varmasti turbo,cooleri,putkisto ja ne suuttimet vaihtaa, se onkin sitten kallista..
Putkisto ja cooleri olisi tietty kannattanut vaihtaa jo tähän ekaan lastutukseen, mutta nyt ei ole aikaa, talvella sitten ..
Mulla on w210 320 CDI vm-00. Onkohan ne just samanlaisilla moottoreilla, turbot ym.?
No kuitenkin niin mulla on 9.päivä tätä kuuta karalalle aika lastutukseen.
Että voin informoida että minkälaiseen tulokseen pääsee pelkällä softalla ,jos kiinnostaa?
Minusta tuntuu että jos et enempää hae tehoja kuin 250-280 ja +500 nm niin se lähtee jo softalla.
Mutta sehän nähdään kohta
Tuosta ylöspäin vaatiikin varmasti turbo,cooleri,putkisto ja ne suuttimet vaihtaa, se onkin sitten kallista..
Putkisto ja cooleri olisi tietty kannattanut vaihtaa jo tähän ekaan lastutukseen, mutta nyt ei ole aikaa, talvella sitten ..
E320CDI
Kokemukset dieseltekniikasta on minulla erittäin rajalliset, nippa nappa tiedän miten dieselmoottori toimii Ja toisaan kyseessä on tuo s210 320nen, eikä tuo 211nen, joka on puhtaasti työkalu, saa pysyä täysin vakiona hamaan loppuunsa saakka. Viritysasiat on ahdetuista bensavehkeistä jotekin selvillä, mutta kuten sanoin, naftapuoli on pahasti hakusessa, kun kaveripiirikin tuntuu olevan vankkaa bensapuolen porukkaa.
Mitä enemmän nyt "varoitellaan" suuttimista, sitä enemmän asia minua kiehtoo: miten noin loppuenlopuksi pienellä asialla olla noin suuri merkitys?. 800Nm väännöt kuulostaa jo ns. tolkuttomilta, eihän tosiaan mitkään vakio vehkeet sellaista kestä, mieleen tulee kysymys, saako sellaisia vehkeitä millä pelin saa kestämään ne tehot mitä siihen laitetaan?
EGR:n poistoko ei vaikuta päästöihin radikaalisti? eikä kattikaan? nuo on uusia asioita minulle.
Lastutettuja autoja itseälläkin on ollut, bensaturboja kylläkin, tiedän mihin niillä pystytyään. Ja ainahan vehkeet rikki saa, oli sitten viritetty tai vakio. Mietin vain että aloittaako lastulla, sitten laittaa pikkuhiljaa lisää vai ottaako periaatteeksi "hetimullekaikkitännenyt" ja samalla taas survoa yhden eläkeläisen vuositulojen verran autoon, josta ei omia saa pois ikinä.
Mitä enemmän nyt "varoitellaan" suuttimista, sitä enemmän asia minua kiehtoo: miten noin loppuenlopuksi pienellä asialla olla noin suuri merkitys?. 800Nm väännöt kuulostaa jo ns. tolkuttomilta, eihän tosiaan mitkään vakio vehkeet sellaista kestä, mieleen tulee kysymys, saako sellaisia vehkeitä millä pelin saa kestämään ne tehot mitä siihen laitetaan?
EGR:n poistoko ei vaikuta päästöihin radikaalisti? eikä kattikaan? nuo on uusia asioita minulle.
Lastutettuja autoja itseälläkin on ollut, bensaturboja kylläkin, tiedän mihin niillä pystytyään. Ja ainahan vehkeet rikki saa, oli sitten viritetty tai vakio. Mietin vain että aloittaako lastulla, sitten laittaa pikkuhiljaa lisää vai ottaako periaatteeksi "hetimullekaikkitännenyt" ja samalla taas survoa yhden eläkeläisen vuositulojen verran autoon, josta ei omia saa pois ikinä.
- Audi A6 Avant (4G) TDI Q
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
Ei kun Mauri ajaa ahtopaineella, me ajellaan vielä selvästi alipaineella, tuo kun vielä skaalataan siihen meidän pieneen kompurasiipeen niin puhutaa aika eri luokan autoista.tuikku kirjoitti:Mauri on puritaani.
Tuossa olen täysin samaa mieltä, en edes osaa kuvitella mihin tuon auton työntäisin mikäli siitä haluaaisin eroon. Kuka haluaa ostaa auton jossa on "sellainen" filtteri ja "sellainen" ruuvi pumpussa, ja myyjä puhuu "morkoolista" ja miten autolla pitää varoa, ja miten laatikko oli justiinsa korjattu kun se oli hajonnut jne jne. Ei tuollaisesta pääse eroon, jollei tekniikkaa palauta vakioksi.tuikku kirjoitti:.
Pelkäänpä, että muutoksien jälkeen auto muuttuu, ainakin vaihtoarvoltaan lähinnä arvottomaksi. Tuskinpa tämä meikäläisenkään auto kelpaa enää mihinkän liikkeeseen, toiselle tollolle korkeintaa.
Lastutuksen jälkeen ei tarvitse ihmetellä, tarvittaessa softa laitetaan vakioksi ja se on siinä. Tässä on nyt kaksi eri asiaa, on harrastepelit, joita ropataan ja on käyttöautot, joista halutaan hivenen lisää tehoa.
Niin, kyselee isojen suuttimien vaikutusta, no kuten tuikku sanoi vähän sama kuin mynäpumppu vakioautossa. Minullahan on juuri sellainen, sen laatikko on yt korjattava kun se hajosi...sellainen vaikutus on/voi olla suuremmilla suuttimilla. Miksi laittaa suuret suuttimet, ahtimet, jäähdyttimet jollei koko voimansiirtoketjua samalla tehdä tehoa vastaavaksi.
800 Nm on sellainen vääntö, ettei vakiokamppeet, siis koneen perässä olevat, mitenkään kestä sitä, ei edes lähelle. Yksi kiihdytys ja sen jälkeen tilataan hinausauto paikalle. 500 voi olla siinä ja siinä, mutta kannattaa siinäkin varautua nopeampaan 'kulumiseen'. Kyllä näitä on jo hajotettu jonkun kappaletta, kuulemma , sen takia tässä ladotaan totuudet heti pöytään.
V-M kirjoitti:Niin sulla on tuo S210 320CDI jota ajattelit piristää?
Mulla on w210 320 CDI vm-00. Onkohan ne just samanlaisilla moottoreilla, turbot ym.?
No kuitenkin niin mulla on 9.päivä tätä kuuta karalalle aika lastutukseen.
Että voin informoida että minkälaiseen tulokseen pääsee pelkällä softalla ,jos kiinnostaa?
Minusta tuntuu että jos et enempää hae tehoja kuin 250-280 ja +500 nm niin se lähtee jo softalla.
Mutta sehän nähdään kohta
Tuosta ylöspäin vaatiikin varmasti turbo,cooleri,putkisto ja ne suuttimet vaihtaa, se onkin sitten kallista..
Putkisto ja cooleri olisi tietty kannattanut vaihtaa jo tähän ekaan lastutukseen, mutta nyt ei ole aikaa, talvella sitten ..
Laita vaan tietoja tänne näkyviin, ainakin minua kiinnostaa.
Normaalisti lastutusvara on n. 20% todellisista tehoista, max.
Allu.
Niitä vääntöjä voi, ja täytyykin rajoittaa.
Ohjelmoimalla ne saadaan halutulle tasolle.
Niinkuin Veskukin tuossa rivien välistä sanoi, nii mietippä, mikä on niiden suuttimien rooli, jos jo lastulla pääset käytännössä sille tasolle, minkä olemassa olevat ahtimet sallivat.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jeps, pitää laittaa sitten tietoa miten kävi.
Itse pysyttelen pelkästään tässä lastutuksen tuomassa hyödyssä, ehkä jos intoa piisaa talven päälle, niin rakentelee putkiston ja teettää paremman coolerin. Kun auto on kuitenkin käyttöautona niin mielestäni siihen ei kannata kovin radikaaleja muutoksia alkaa tekemään.
Tietty jokaisella on omat suunnitelmat ja muut autonsa varalle ja näin pitää ollakkin..
Harrasteautona mulla on volvo 142 vm-71 turbotekniikalla, sitä saa olla yhtenään rassaamassa muutenkin ja miettimässä että mikä kestää ja mikä toimii niin ei sitten toista vastaavaa jaksa rakentaa
Itse pysyttelen pelkästään tässä lastutuksen tuomassa hyödyssä, ehkä jos intoa piisaa talven päälle, niin rakentelee putkiston ja teettää paremman coolerin. Kun auto on kuitenkin käyttöautona niin mielestäni siihen ei kannata kovin radikaaleja muutoksia alkaa tekemään.
Tietty jokaisella on omat suunnitelmat ja muut autonsa varalle ja näin pitää ollakkin..
Harrasteautona mulla on volvo 142 vm-71 turbotekniikalla, sitä saa olla yhtenään rassaamassa muutenkin ja miettimässä että mikä kestää ja mikä toimii niin ei sitten toista vastaavaa jaksa rakentaa
E320CDI
tuikku kirjoitti:.
on nimittäin paljon minua parempi ihminenkin.
GT2359 VNT-ahdin riittää etukammiokoneessa noin 270 hevosvoimaan. Suoraruiskussa on vähän parempi hyötysuhde, joten aivan mahdottomana en pitäisi 300 hp rajan saavuttamista. Ainakin 2559:llä onnistunee.
Suosittelen lämpimästi pakosarjan paineiden tarkkailua...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Suoraruikkari tarvii yleensä myös suuremman ilmaylimäärän toimiakseen savuttamatta. Eli voisi olla jopa niin päin että suorasuihku vaatii suuremman turbon (eli ilmamäärän) tiettyihin tehoihin.paloviita kirjoitti:Suoraruiskussa on vähän parempi hyötysuhde, joten aivan mahdottomana en pitäisi 300 hp rajan saavuttamista.
So long, and thanks for all the fish
Esimerkiksi uudessa 530d:ssä (E60) tuntuu olevan ihan kohtuullisesti potentiaalia, 313hp lastulla.
Ja epäileville http://forums.e60.net/index.php?showtop ... l=remapped
Ja epäileville http://forums.e60.net/index.php?showtop ... l=remapped
BMW-kuski on aina oikeassa
.
Mikähän tuossa mahtaa olla ahtimena.
Jos on garret gt2359vnt, niin eipä taida kuitenkaan usko riittää.
Kiihdytysaika 80-120 vastaisi mielummin vähän vähempää tehomäärää.
Karalan pajassakin nuita on tainnu käydä.
Muistaakseni ~260 hv.
Tehollisia kierröksia kyllä lähtee vakiosuuttimilla (ahtimella) kiitettävästi.
Kyllä on bemari hyvä auto.
Mikähän tuossa mahtaa olla ahtimena.
Jos on garret gt2359vnt, niin eipä taida kuitenkaan usko riittää.
Kiihdytysaika 80-120 vastaisi mielummin vähän vähempää tehomäärää.
Karalan pajassakin nuita on tainnu käydä.
Muistaakseni ~260 hv.
Tehollisia kierröksia kyllä lähtee vakiosuuttimilla (ahtimella) kiitettävästi.
Kyllä on bemari hyvä auto.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Moi,tuikku kirjoitti:.
Mikähän tuossa mahtaa olla ahtimena.
Jos on garret gt2359vnt, niin eipä taida kuitenkaan usko riittää.
Kiihdytysaika 80-120 vastaisi mielummin vähän vähempää tehomäärää.
Karalan pajassakin nuita on tainnu käydä.
Muistaakseni ~260 hv.
Tehollisia kierröksia kyllä lähtee vakiosuuttimilla (ahtimella) kiitettävästi.
Kyllä on bemari hyvä auto.
Eli kyseinen henkilö on ihan kotimaista perua ja silloin tällöin pyörii tuolla www.btcf.fi foorumilla nicillä "skaffa". Pistä privaviestiä, niin varmaan juttelee asiasta lisää.
Tuosta: http://www.bmwtuningclub.net/forum/show ... hp?t=41890
BMW-kuski on aina oikeassa
.
Joo
Kaikkea hyvää vaan hänelle.
Mutta en sittekään usko koko asiaan tältä istumalta.
Luin kyllä kirjoittelut läpi. Ei niistä kyllä mulle mitään valjennut.
Ilmeisesti auto on kuitenkin lastun lisäksi vaan vakio.
Olen kyllä ajanut samantyyppisellä autolla (vakio).
Muutama huomio, näin malliksi.
Savuttamatta yli 300 hv, vakioahtimella.
Kun ei savuta-> suuttimet ei tapissaan, vai ilmamäärä riittää hienosti ?
En usko kumpaankaan.
Vakiomoottorin tehokäyrä on liian ihmeellisen muotoinen.
Max teho 3500rpm.
Muutenkaan muoto ei vastaa BMW,n itsensä ilmoittamaa. Eikä kyllä mitään muutakaan (auton)vakiomoottoria.
~4700rpm-> vielä 200 hv.
Vakio-ohjelma alkaa pienentämään syöttöä 4000rpm kohdalla, 4800rpm kohdalla syöttö on 0.
Tämän voi jokainen todeta koeajolla. Bemarin automaatissa on sama vika, kun mersussakin, automaatti kierrättää täyskaasulla moottoria liikaa.
On kyllä totta, että tiettyjen saksalaisten moottorinvalmistajien moottoreissa on tehoja hiukan yli ilmoitetun, mutta yhtä totta on, että vääntöjä on aika "nuukasti".
Nyt vääntöjä olisi kuitenkin yli 100 nm yli ilmoitetun. En usko.
Kaikeksi lopuksi vielä.
Punainen tehokäyrä on kyllä muodoltaan tyypillisesti sellainen, kun yritetään vakiosuuttimilla saada älyttömiä tehoja. Max teho saavutetaan jo alle 3500rpm.
Vastuutonta tehdä tuollaisia. niillä särkee vaan auton. Tiedän omasta kokemuksesta. Jos hyvin käy, niin vaan kytkin ei kestä.
Suunnilleen sama teho saavutettaisiin, jos suuttimien aukioloaikaa hiukan rajoitettaisiin. Suurimman tehon kierrosluku nousisi. Max teho laskisi kuitenkin vaan erittäin vähän, tehokäyrän "nänni" vaan siirtyisi ylemmille kierroksille.
Tehokäyrän muoto on huono.
Mulla on kyllä jo yli vuoden vanhoja lappuja omastani, jotka ovat saman muotoisia. Minusta ne vaan on niin törkeitä, etten ole ilennyt tänne laittaa.
Se oli sitä aikaa, kun luulin, että vaan syöttöaikaa lisäämällä taivas aukeaa.
Tästä olen kirjoitellutkin useasti.
Kaksisatasesta saa tosiaan samalla keinon 187 hv, 3400rpm.
Toisaalta 4000rpm/180 hv.
Fysiikan laeille ei lastuttajakaan voi mitään.
Belgian pojat on kyllä tuotekehittelyssä n.vuoden paikallista pajaa jäljessä
Tuo ~3500rpm kohdalla oleva tehonlaskun kohta on juuri se, mikä minunkin moottorissani nyt estää tehonnousun oikealle tasolleen.
Se laskee ahtopaineen väkisellä-> siitä seuraa, että ohjelmakin alkaa pyytämään pienempä syöttömäärää.
Onko valmistaja varmistanut sillä "turvaa" moottorille, vai vaan tehdäkseen jäynää lastuttajille ?
Tulipas sitä taas.
Joo
Kaikkea hyvää vaan hänelle.
Mutta en sittekään usko koko asiaan tältä istumalta.
Luin kyllä kirjoittelut läpi. Ei niistä kyllä mulle mitään valjennut.
Ilmeisesti auto on kuitenkin lastun lisäksi vaan vakio.
Olen kyllä ajanut samantyyppisellä autolla (vakio).
Muutama huomio, näin malliksi.
Savuttamatta yli 300 hv, vakioahtimella.
Kun ei savuta-> suuttimet ei tapissaan, vai ilmamäärä riittää hienosti ?
En usko kumpaankaan.
Vakiomoottorin tehokäyrä on liian ihmeellisen muotoinen.
Max teho 3500rpm.
Muutenkaan muoto ei vastaa BMW,n itsensä ilmoittamaa. Eikä kyllä mitään muutakaan (auton)vakiomoottoria.
~4700rpm-> vielä 200 hv.
Vakio-ohjelma alkaa pienentämään syöttöä 4000rpm kohdalla, 4800rpm kohdalla syöttö on 0.
Tämän voi jokainen todeta koeajolla. Bemarin automaatissa on sama vika, kun mersussakin, automaatti kierrättää täyskaasulla moottoria liikaa.
On kyllä totta, että tiettyjen saksalaisten moottorinvalmistajien moottoreissa on tehoja hiukan yli ilmoitetun, mutta yhtä totta on, että vääntöjä on aika "nuukasti".
Nyt vääntöjä olisi kuitenkin yli 100 nm yli ilmoitetun. En usko.
Kaikeksi lopuksi vielä.
Punainen tehokäyrä on kyllä muodoltaan tyypillisesti sellainen, kun yritetään vakiosuuttimilla saada älyttömiä tehoja. Max teho saavutetaan jo alle 3500rpm.
Vastuutonta tehdä tuollaisia. niillä särkee vaan auton. Tiedän omasta kokemuksesta. Jos hyvin käy, niin vaan kytkin ei kestä.
Suunnilleen sama teho saavutettaisiin, jos suuttimien aukioloaikaa hiukan rajoitettaisiin. Suurimman tehon kierrosluku nousisi. Max teho laskisi kuitenkin vaan erittäin vähän, tehokäyrän "nänni" vaan siirtyisi ylemmille kierroksille.
Tehokäyrän muoto on huono.
Mulla on kyllä jo yli vuoden vanhoja lappuja omastani, jotka ovat saman muotoisia. Minusta ne vaan on niin törkeitä, etten ole ilennyt tänne laittaa.
Se oli sitä aikaa, kun luulin, että vaan syöttöaikaa lisäämällä taivas aukeaa.
Tästä olen kirjoitellutkin useasti.
Kaksisatasesta saa tosiaan samalla keinon 187 hv, 3400rpm.
Toisaalta 4000rpm/180 hv.
Fysiikan laeille ei lastuttajakaan voi mitään.
Belgian pojat on kyllä tuotekehittelyssä n.vuoden paikallista pajaa jäljessä
Tuo ~3500rpm kohdalla oleva tehonlaskun kohta on juuri se, mikä minunkin moottorissani nyt estää tehonnousun oikealle tasolleen.
Se laskee ahtopaineen väkisellä-> siitä seuraa, että ohjelmakin alkaa pyytämään pienempä syöttömäärää.
Onko valmistaja varmistanut sillä "turvaa" moottorille, vai vaan tehdäkseen jäynää lastuttajille ?
Tulipas sitä taas.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Niin no, ei tarvikaan. Turha epäillä, jos ei ole esittää kuin omat arviot. Aika suuren huijauksen on aikuinen ukko jaksanut väsätä. Kysy suoraan, niin ei tarvitse ihmetellä. Siksi annoin koordinaatit tyypistä.tuikku kirjoitti:.
Joo
Kaikkea hyvää vaan hänelle.
Mutta en sittekään usko koko asiaan tältä istumalta.
BMW-kuski on aina oikeassa
Frankie kirjoitti:Niin no, ei tarvikaan. Turha epäillä, jos ei ole esittää kuin omat arviot. Aika suuren huijauksen on aikuinen ukko jaksanut väsätä. Kysy suoraan, niin ei tarvitse ihmetellä. Siksi annoin koordinaatit tyypistä.tuikku kirjoitti:.
Joo
Kaikkea hyvää vaan hänelle.
Mutta en sittekään usko koko asiaan tältä istumalta.
Joo
Mulle ei kyllä tule hyvä mieli siitä, että aiheutan pahaa mieltä jollekkin toiselle.
Tyyppi tuntuu olevan oikeasti tyytyväinen autoonsa, se on hyvä.
Mikä kelpaa hänelle, kelpaa myös minulle.
Esitin vain oman mielipiteeni. Tämä foorumi on juuri sitä varten.
Sinähän tämän toit esille.
Ei ole mitään syytä keskustella, jos fakta on vaan, että tehot on taivaasta tipahtanut, ja teholappu on tossa.
Kyse ei nyt olekkaan siitä, että hän valehtelisi, päinvastoin.
Hänelle on annettu lappu kouraan, joka ei ole totta.
Jos olisit lukenut tuon minun tekstini ajatuksella, niin itsekkin hoksaisit sen.
Teholukema on 50hv/100nm pielessä.
Tehokäyrän muodosta näkee, että lastuttajalla ei ole edes sitä tietoa, mikä jo kotimaastakin löytyy.
Siiten lopuksi, jos vaikkapa katsoisitte, mitä tehoja/väätöjä lastuttajan kotisivut lupaa ko. moottorista.
Aivan......
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Frankie kirjoitti:Niin no, ei tarvikaan. Turha epäillä, jos ei ole esittää kuin omat arviot. Aika suuren huijauksen on aikuinen ukko jaksanut väsätä. Kysy suoraan, niin ei tarvitse ihmetellä. Siksi annoin koordinaatit tyypistä.tuikku kirjoitti:.
Joo
Kaikkea hyvää vaan hänelle.
Mutta en sittekään usko koko asiaan tältä istumalta.
Joo
Mulle ei kyllä tule hyvä mieli siitä, että aiheutan pahaa mieltä jollekkin toiselle.
Tyyppi tuntuu olevan oikeasti tyytyväinen autoonsa, se on hyvä.
Mikä kelpaa hänelle, kelpaa myös minulle.
Esitin vain oman mielipiteeni. Tämä foorumi on juuri sitä varten.
Sinähän tämän toit esille.
Ei ole mitään syytä keskustella, jos fakta on vaan, että tehot on taivaasta tipahtanut, ja teholappu on tossa.
Kyse ei nyt olekkaan siitä, että hän valehtelisi, päinvastoin.
Hänelle on annettu lappu kouraan, joka ei ole totta.
Jos olisit lukenut tuon minun tekstini ajatuksella, niin itsekkin hoksaisit sen.
Teholukema on 50hv/100nm pielessä.
Tehokäyrän muodosta näkee, että lastuttajalla ei ole edes sitä tietoa, mikä jo kotimaastakin löytyy.
Siiten lopuksi, jos vaikkapa katsoisitte, mitä tehoja/väätöjä lastuttajan kotisivut lupaa ko. moottorista.
Aivan......
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Katsoitko vääntölukeman vahingossa vasemmalta puolelta, oikeastaan se on näin:tuikku kirjoitti:Teholukema on 50hv/100nm pielessä.
~215 Nm / 1400 rpm / 43 hv
Kyllä se ihan oikein...
Sen onkin toinen juttu onko tuo absoluuttinen vääntöarvo (eli teho) oikea vai väärä siinä penkissä, millanenhan välitysvastus sinne on unohtunut, 30 %
Niin ja mikäli sattuu siten, että rpm mittaus näyttää 10 % liian suuria lukuja niin maksimitehostakin häviää 30 hv pois Ei se kuvan ajotilanteen mukaan näytä kulkevan kuin sen 4200 rpm.
Tuossahan taitaa olla vääntö parantunut alkuperäiseen verrattuna 80 Nm, eli ei paljon paskaakaan.