Ohjaustehostajan säätö?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Ohjaustehostajan säätö?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Terve
Onko mitään keinoa saada w124 D:sen ohjaustestajaa hieman tehokkaammaksi?
Onko joku kokeillut vaihtaa pienempää hihnapyörää ohjaustehostajaan? onko se edes mahdollista.
Viimeksi muokannut jartuo, Ma 05.09.2005 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

öö, tota ainaki mun mielestä 12:sen tehostaja on varsin miellyttävän tuntoinen?

Oletko varma, että ohjauksen osat ovat kaikki kunnossa jos tehostaja tuntuu liian tehottomalta?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17297
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Paikallaan käännellessä jäykkä ?
Helpottaako jos kaasutat ?

Jos helpottaa niin pienempi hihnapyörä auttaisi, tosin sellaista ei taida löytyä yhtäkkiä mistään tekemättä, ja vikaa on jossain muualla pumpussa tms.
wiimax.fi
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Voihan se johtua korvienvälistäkin, meillä on toisena autona honda Accord jossa tehostaja on jotain aivan muuta.

Auto oli juuri 4pyörä suuntauksessa jossa kaikki välykset katsottiin suurennulasilla eikä sieltä mitään löytynyt
Renkailla on ajettu pari -kolmetuhatta
Raskaalta se kuitenkin tuntuu vaikka rattikin on alkuperäinen, eli hemmetin iso
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

dealer kirjoitti:Paikallaan käännellessä jäykkä ?
Helpottaako jos kaasutat ?

Jos helpottaa niin pienempi hihnapyörä auttaisi, tosin sellaista ei taida löytyä yhtäkkiä mistään tekemättä, ja vikaa on jossain muualla pumpussa tms.
Tuota pitääkin kokeilla huomenna, hieman nostaa kierroksia..
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Onko tehostajan öljyt ylärajassa. Myös öljyjen ja suodattimen (löytyy öljysäiliön pohjalta) vaihto voi hiukan auttaa jos öljy on ihan kulahtanut ja vesittynyt.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mitenkäs ne rengaspaineet, onko tarkistettu.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jep, rengaspaineet on OK.

Hyviä vihjeitä muuten :D
Avatar
Jarppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 23.01.2005 21:50

Viesti Kirjoittaja Jarppa »

Jos vaikka salilla käväsis...
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Heh.. Itsekin mietein tota joku päivä että saisko sitä vähän tehostettua enemmän tota ohjausta. Käykääpä ajamassa uudella Audi A6: sella ja tulkaa sitten sanomaan missä on mukavan kevyt ohjaus :wink:

Ps. Kyllä se Accordin ohjaus on paljonkin kevyempää kuin mersussa. Sellasellakin on tullut jonkun verran ajettua.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kevyt ohjaus on kyllä myrkkyä, siitä vaan kokeilemaan 70-80 - lukujen jenkkejä, on "mukavan" kevyt, eli ei tietoakaan ohjaustunnosta.

Mielestäni tehostusta pitää olla sen verran että pikkuvauhdista ratin kääntely sujuu ilman suuria ponnistuksia, ei yhtään enempää. Mitään pikkurillillä pyöriteltävää en haluaisikaan.

Mersussa on tosi tunnokas ohjaus, eikä ainakaan itsellä ole tullut mieleenkään mennä sitä muuttamaan.
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kunnossa olevassa takavetojenkissä(, jossa on vielä oikean kokoiset renkaat asianmukaisilla paineilla) on kyllä erittäin hyvä ja mukava ohjaus. Onpa vielä mielestäni sopivan tunnokaskin jos aletaan etuvetomultivalveinjection5speednipponeihin vertaamaan. Nämä ovat tietysti makuasioita joista juuri pitääkin kiistellä.

Mersun ohjaustakaan en haukkumaan lähde, erittäin hyvähän se on. Tehostin tuntuu toimivan jollakinlailla progressiivisesti (?), mene ja tiedä. Joskus tuntuu vähän raskaalta kun on köykäsempään tottunut...
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

jenkeissä..

Viesti Kirjoittaja peteracing »

eiköhän noita kunnossa olevia takaveto jenkkejäkin oo useempaa mallia..mut tohtisin väittää ett o aika vaikeeta saada aikaan huonompi ohjaus tuntuma ku esim -65 mustang :wink: eikä noi 80-luvun farkutkaan mitään rata autoja oo ,mut taas uudessa vetessä o taas aika tarkka ohjaus. mut ny asiaan... mun mielestä tehostin o paras sillon ku sitä ei meinaa huomata mut pystyy yhdellä kädellä vaivatta kääntään renkaat tappiin auton ollessa paikallaan.
power is nothing without control...
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Nyt olen vähän testaillut ohjaustehostimen toimintaa ja tuntuu tahmealta, vähän kuin olisi liisterissä koko tehostaja.
Kierrosten nostaminen ei keventänyt ohjausta.

Tuskin ohjausta on mahdollista saada lähelleekkään Hondan ohjauksen tehoa ja tarkkuutta, mutta liisterimäinen ohjauskaan ei ole oikein OK :?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17297
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pumppuja on useamman tehoisia, 110 bar ja jotain 90 bar.
Kevenisiköhän se tehokkaammalla pumpulla, jos tuossa nyt on se alempitehoinen ?
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

dealer kirjoitti:Pumppuja on useamman tehoisia, 110 bar ja jotain 90 bar.
Kevenisiköhän se tehokkaammalla pumpulla, jos tuossa nyt on se alempitehoinen ?

Hyvä tietää, mutta saakohan sen jotenkin selville mikä pumppu on paikoillaan? Onko siinä jotain merkintää?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17297
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

On siinä, puhdista pumpun kylki kuskinpuolenlokasuojan puolelta - siellä on paineet numeroina pienessä kyltissä.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Näytti olevan 95 Baria teho, onko se normaali?
Öljynsuodattimen puhdistin paineilmalla, se oli ihan normaalin näköinen ja eikä öljytkään edes haisseet pahalta, hieman samean väristä.

Vieläkö voisi jotain tarkistaa? :?: :?:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17297
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joku tiennee missä mallissa on se tehokkaampi pumppu, ja miksi.
Minä en tiedä. :( Tai en muista. :(

Jartuo, kokeile jotain toista 124:ää tai pyydä jotakuta muuta mersumiestä kokeilemaan omaasi; josko tahmeus on normaalia...
wiimax.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

voiskos olla selainen vika että on mennyt pumppu harvaksi ja ei ole painetta tarpeeksi....
Itse tein ja säästin
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mä en muuten ymmärrä miksi edes vertailla W124:n ohjausta johonkin accordiin tai vastaavaan... Eiköhän siinä accordissakin ole jo sähköinen tehostin? Ohjauksen osissa on muutenkin paljon eroa, vetävistä pyöristä lähtien.. vielä kun muistetaan että W124 on 1980-luvun suunnittelua, se onkin asia erikseen mikäli tehostajassa todellakin on jotain VIKAA, mutta eihän se nyt uutenakaan pärjäisi näille nykyautojen sähkötoimisille tarkkuudessa.
Muutkin osat taitaa olla vähän jämerämpiä kuin noissa kinnereissä.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jep. pitää kokeilla jotain toista Mersua, myönnän, että vika voi löytyä korvienkin välistä ;)

( Accordissa muuten on aivan normaali ohjaustehostaja, nuo sähkö jutut löytyy tuolta Civicin puolelta. Civic olikin eka vaihtoehto ennen koeajoa)

Tahmea mikä tahmealta :P
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

ei toi mersun ohjaus nyt sieltä tehostetuimmasta päästä ole ainakaan w124:ssa mutta ei pahaa sanottavaa kuitenkaan. Jos vertaa vaikkapa vanhaan japsilaivaan cedric tai laurel niin mersussa ei ole tehostinta ollenkaan :) Datsunin ratti oli tyyliin pikkurillillä paikallaan käännettävä, onko se sitten hyvä tai huono, tottumiskysymys...
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

mersussa onkin ohjaus iskari joka "jämäköittää" ohjausta ja poistaa pienet renkailta tulevat tärinät yms. sehän pistää hieman tehostajalle hanttiin varsinkin jos sattuu olemaan kunnossa :roll:
paineethan saa haluamakseen, vaikka 150bar kun laittaa ylipaine venttiilin alle pari prikkaa :wink:
luulempa että esim.W124 300TDT on 110bar ,kun painoakin enenpi kun jossain 200D jossa pärjää 95barilla :shock:
ML W164
Avatar
Tumi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:36
Paikkakunta: Jns

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Mitenkäs noita paineita on 123 sarjan autoissa. Mulla on ainakin yksi pumppu jossa on vain paineet 65bar, lienee alunperin G sarjan pumppu. Mutta missä olis vaikka 90bar? Ja onko 124 sarjan pumppu kiinnitykseltään kuinka erillainen 123 pumppuun verrattuna? Moggiin oon laittamassa tehostinta ja pumpun tuotto ei riitä pyörittämään kuin 90cm korkeeta rengasta...
Vai pitääkö tyytyä laittamaan vain rikkoja ylipainevettiilin jousen alle, josko ne paineet rupeis nousemaan perskules.
GD 300turbo aut -81
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Teppo L kirjoitti:mersussa onkin ohjaus iskari joka "jämäköittää" ohjausta ja poistaa pienet renkailta tulevat tärinät yms. sehän pistää hieman tehostajalle hanttiin varsinkin jos sattuu olemaan kunnossa :roll:
paineethan saa haluamakseen, vaikka 150bar kun laittaa ylipaine venttiilin alle pari prikkaa :wink:
luulempa että esim.W124 300TDT on 110bar ,kun painoakin enenpi kun jossain 200D jossa pärjää 95barilla :shock:
Viikko sitten ostin ohjausiskarin joka jämäköittikin tosi hyvin ohjausta ja muutenkin siitä tuli ihan erillainen.

Millainen homma on laittaa prikkoja ylipaineventtiilin alle? ja minkä paksuisia sinne voi laittaa? Onko jotain säätöprikkoja olemasa joita voi ostaa valmiin kokoisina? :?:
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Kyllä noissa tuntuu olevan eroja W124-mallisarjankin sisällä. Alkupään 250D:ssä oli aika tunnoton ja kevyt ohjaus, ratti pyöri helposti vaikka yhdellä sormella, kun taas tuossa 280E:ssä ohjaus vaatii huomattavasti enemmän voimaa ja on tunnokkaampi olematta silti hankalan jäykkä. Osasyyllisenä saattaa olla myös ohjauspyörän hieman pienempi kehä. Olisi pitänyt katsoa silloin ex-250D:n pumpusta, minkä verran sen tuottama nimellispaine oli.
PK234
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 14.01.2005 23:14

Viesti Kirjoittaja PK234 »

Missä tuo ohjauksen iskari on. On D200:lla ajettu 0,5 milj. km ja kai se siinä ajassa jo on kuoleutunut. Onko helppo vaihtaa ja mitä maksaa?
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Iskari löytyy koneen alta poikittain, sen näkee myös konehuoneesta pakosarjan takaosasta kun alkaa kurkkimaan
helppo vaihtaa se on kiinni vain parilla pultilla
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

jartuo kirjoitti:Jep. pitää kokeilla jotain toista Mersua, myönnän, että vika voi löytyä korvienkin välistä ;)

( Accordissa muuten on aivan normaali ohjaustehostaja, nuo sähkö jutut löytyy tuolta Civicin puolelta. Civic olikin eka vaihtoehto ennen koeajoa)

Tahmea mikä tahmealta :P
Suomeksi: Mersun ohjauksessa on sentään jokin tuntuma. Yliherkkä ohjaus on pyllystä. :D :D Jos joku tykkää siitä, se taas on eri juttu :wink: Minä tykkään ainakin sen kannaksen toisellapuolella olevasta jutusta.Kuin myös MERSUN ohjauksesta. Massiivinen AUTO ja massiivinen tuntuma.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Vastaa Viestiin