Mistä diagnostiikka johto??
Mistä diagnostiikka johto??
Eli lyhyesti ja ytimekkäästi: Nyt mulla on tuo star / WIS (tai miksi sitä nyt kukakin haluaa kutsua). Hommasin sen tuolta manualsoft:ilta.. ja sellanen se.. 3 DVD levyä niinkun pitääkin. Ei ollut edes kovin kallis (no joo... suhteellista..) Käy siis mersuihin jotka valmistettu vuosien 1982-2005 väliin..
Mutta, mutta... se ongelma. Mistä voin ostaa sellsen johdon, mikä kytketään mersun ja tietokoneen väliin? Siis että pääsen tutkimaan vikamuistia ja muuta. Ja tiiän, että Veholla myydään niitä johtoja... mutta niin paljoo en maksa.
Jos joku on ostanut / tehnyt tai muuten hommannut sellasen johdon niin kertokoon sen mulle. Ja jos jollian foorumilaisella ois sellanen piuha myynnissä vaikka niin ilmottautukoon..
No.. eipä tämä niin lyhyt juttu ollutkaan..
Mutta, mutta... se ongelma. Mistä voin ostaa sellsen johdon, mikä kytketään mersun ja tietokoneen väliin? Siis että pääsen tutkimaan vikamuistia ja muuta. Ja tiiän, että Veholla myydään niitä johtoja... mutta niin paljoo en maksa.
Jos joku on ostanut / tehnyt tai muuten hommannut sellasen johdon niin kertokoon sen mulle. Ja jos jollian foorumilaisella ois sellanen piuha myynnissä vaikka niin ilmottautukoon..
No.. eipä tämä niin lyhyt juttu ollutkaan..
Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä: Stardiagnos/vast mb:n diagnostiiikkalaitteet/-ohjelmat vaativat tietokoneen ja auton väliseen johtoon jonkin sorttisen "sovitinlaatikon" (johon mm. syötetään oma 12v toimintajännite). Eli ostamalla mainitsemasi star/WIS ja tekemällä pelkän johdon et pääse jokaiseen mb:n alijärjestelmään.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Yleensä noissa kannettaviin tulevissa testereissä on joku laatikko siinä johdon välissä, että tiedot voidaan muuttaa koneella luettaviksi. Minä en tiedä "ykkösistä ja nollista" muutakuin nolla ei ole mitään
.....mutta tällaisen näköhavainnon olen tehnyt.
Saako udella paljonko tuollainen "tähtikone" suurinpiirtein maksaa? Ja onko laillinen, että voisi ostaa ihan viran puolesta?

Saako udella paljonko tuollainen "tähtikone" suurinpiirtein maksaa? Ja onko laillinen, että voisi ostaa ihan viran puolesta?
Pelkkää arvailua mutta kyseessä lienee ODB2 -> RS232 sovitin. Tosin mersulla saattaa olla siinä ODB2 liittimessä jotain omia sovelluksia, joten standardiratkaisu ei vältämättä toimi 100 %.
Pitääs noista ulkomaan sivustoilta oikein perehtyä tuohon aiheeseen, mutta kun omassa autossa ei oikein ole mitään luettavaa siellä boxeilla niin ei jaksaisi panostaa.
Kannattaa ehkä googlettaa ODB2 / star /mercedes hakusanoilla ja lukea se prosessorin lehtijuttu vuodelta 2002 aiheesta ODB2.
Helpoimmalla pääsee kun yksi ostaa boxin ja muut kopioivat sen sisällön.
Pitääs noista ulkomaan sivustoilta oikein perehtyä tuohon aiheeseen, mutta kun omassa autossa ei oikein ole mitään luettavaa siellä boxeilla niin ei jaksaisi panostaa.
Kannattaa ehkä googlettaa ODB2 / star /mercedes hakusanoilla ja lukea se prosessorin lehtijuttu vuodelta 2002 aiheesta ODB2.
Helpoimmalla pääsee kun yksi ostaa boxin ja muut kopioivat sen sisällön.
Se boxi on mun käsityksen mukaan jonkun sortin A/D- muunnin (arvailua siis). Ja siinä mersun omassa STAR testerissä on se boxi kanssa ja siihen siis valitaan aina johto sen mukaan mitä autoa tutkitaan. Sama johto käy mun muistaakseni esim. Väyryseen, Sprinteriin ja 638 Vitoon, mutta kuorma-autot vaatii eri johdon.
Ja se boxi ei ole mun mielestä mikään ODB2 sovitin. Koska ODB pistoke on vasta esim. 639 vitossa. Autoa ja STAR:ia yhteen kytkettäessä on siis Viton tapauksessa valittava ODB/ ei ODB malli.
"Tähtikone" maksaa rahaa. Vuoden lisenssi raskas kalustolle (sis Sprinter ja Vito) on noin 9k€. Eli ei kannata... tietysti jos on rahaa niin sitten..
(Hinta vehon kautta näille nk. sopimuskorjaamoille)
Laitetaan nyt tuo linkki tähän, vaikka mainostamiseksi menee
http://www.manualsoft.com/product_info. ... ts_id=1015
Tuo versio on muuten uusin. Tuli Veholle vasta elokuun puoli välissä.
Tuolta siis tilasin sen. Ja hinta ei mielestäni paha, kun ottaa huomioon mitä se sisältää. Ainoo huono oli se, että rahat piti ensin siirtää tilisiirtona niiden tilille, ennenkuin lähettivät mitään. Epäilytti aluksi, että rahat menee ja mitään en saa. Mut 2 vko. ja ne ohjelmat tuli mulle sieltä.. Eli voi niihin näemmä luottaa.
Alkuperäseen aiheeseen. Se boxi on joku "mersu- RS-232"-sovitin. Ja mulle on syntynyt siitä pakko mielle! Eli se johto ja boxi on vaan saatava. Hmm.. Pitänee laittaa tiedustelu "venäläiselle mersufoorumille", niillä voisi olla jotain tietoo tuosta. Mutta jos saan asiasta jotain selvää, niin ilmottelen vaikka tällä palstalla. Luultavasti muitakin kiinnostaa tuo juttu.
Ja se boxi ei ole mun mielestä mikään ODB2 sovitin. Koska ODB pistoke on vasta esim. 639 vitossa. Autoa ja STAR:ia yhteen kytkettäessä on siis Viton tapauksessa valittava ODB/ ei ODB malli.
"Tähtikone" maksaa rahaa. Vuoden lisenssi raskas kalustolle (sis Sprinter ja Vito) on noin 9k€. Eli ei kannata... tietysti jos on rahaa niin sitten..
(Hinta vehon kautta näille nk. sopimuskorjaamoille)
Laitetaan nyt tuo linkki tähän, vaikka mainostamiseksi menee
http://www.manualsoft.com/product_info. ... ts_id=1015
Tuo versio on muuten uusin. Tuli Veholle vasta elokuun puoli välissä.
Tuolta siis tilasin sen. Ja hinta ei mielestäni paha, kun ottaa huomioon mitä se sisältää. Ainoo huono oli se, että rahat piti ensin siirtää tilisiirtona niiden tilille, ennenkuin lähettivät mitään. Epäilytti aluksi, että rahat menee ja mitään en saa. Mut 2 vko. ja ne ohjelmat tuli mulle sieltä.. Eli voi niihin näemmä luottaa.
Alkuperäseen aiheeseen. Se boxi on joku "mersu- RS-232"-sovitin. Ja mulle on syntynyt siitä pakko mielle! Eli se johto ja boxi on vaan saatava. Hmm.. Pitänee laittaa tiedustelu "venäläiselle mersufoorumille", niillä voisi olla jotain tietoo tuosta. Mutta jos saan asiasta jotain selvää, niin ilmottelen vaikka tällä palstalla. Luultavasti muitakin kiinnostaa tuo juttu.
Kyllä kiinnostaa, ja on se yksi perkele, ettei mersu ole voinut noudattaa standardia jo 638/väyrysen aikoihin vaikka ODB oli jo silloin keksitty. No jonkin sortin sovitin se sitten on, joka luultavasti sovittaa ecun 5 V TTL tasoisen väylän RS232 muotoon.
Pahimmillaan siellä on mikrokontrolleri ja monimutkaista softaa sisällä, jolloin boxin tekeminen on aika haastavaa.
Pahimmillaan siellä on mikrokontrolleri ja monimutkaista softaa sisällä, jolloin boxin tekeminen on aika haastavaa.
Tipahdin kärryltä tässä viestiketjussa pariinkin kertaan, mutta ymmärsinkö oikein että Mersuun ei käy tavallinen odb2 liitäntä?? Kyseisiä piuhoja ja lukusoftia löytyy mm. täältä: http://www.omega.fi/ .
Lisäksi syyskuun Prosessori lehdessä tulee jotain juttua aiheesta kunka voi rakentaa OBD2 scannerin.
Lisäksi syyskuun Prosessori lehdessä tulee jotain juttua aiheesta kunka voi rakentaa OBD2 scannerin.
Juuri näin se nyt pitänee valitettavasti tulkita, vuoden 2002 lehtihän jo esitteli moisen skannerin, jotain uutta lienee keksitty, täytyy katsoa. Toivotaan että kyseisessä lehdessä on selvitys eri autojen, myös vanhempien romujenHarmilor kirjoitti:Tipahdin kärryltä tässä viestiketjussa pariinkin kertaan, mutta ymmärsinkö oikein että Mersuun ei käy tavallinen odb2 liitäntä?? Kyseisiä piuhoja ja lukusoftia löytyy mm. täältä: http://www.omega.fi/ .
Lisäksi syyskuun Prosessori lehdessä tulee jotain juttua aiheesta kunka voi rakentaa OBD2 scannerin.

ODB2 taisi tulla pakolliseksi vasta 2000 luvulla, koskapa katsastuksessa haluavat ronkkia ecua... V'''ttu s****tana.
Harmilor: Minkä vuoden se sun auto oli / malli ?
2002. Ja ongelmia aiheuttaneille Relluille ja Pösöille 2003.veskola kirjoitti:ODB2 taisi tulla pakolliseksi vasta 2000 luvulla, koskapa katsastuksessa haluavat ronkkia ecua...
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Mulla on veskola 110 CDI -01. Mutta mutta ensiviikolla 111CDI -05
. Ollaan muuten OOTETTU jo kuukaudenpäivät.
Ajattelin hommata tuollaisen scannerin ja perehtyä vähän lähemmin sinne ECU:n sieluun. Uusi Vito menee lastulle melko pian. Jostain kun saisi varakappaleen noita ECU:ja niin voisi vähän käpistellä itsekkin.

Ajattelin hommata tuollaisen scannerin ja perehtyä vähän lähemmin sinne ECU:n sieluun. Uusi Vito menee lastulle melko pian. Jostain kun saisi varakappaleen noita ECU:ja niin voisi vähän käpistellä itsekkin.
Noin... kävin laskemassa enimpiä höyryjä päästäni.. Ajelin moottoripyörällä, siinä selkiintyi ajatukset paljon. Aika kivaa se oli, ajaa siis, mutta harmi vaan että oli näin kylmää.
Mennäänpä siteen asiaan. Muistan kun kerran tutkittiin väyrysen sielun elämää sellasella yleismallin testerillä. Sellasella joka toimi yhteen mersun lisäsi volkkarin, toytan ja monen muun merkin kanssa. Siinä oli kaksi johtoa, mitkä piti liittää siihen alijärjestelmään, mitä halusi tutkia. Siis esim. ABS:lle oli oma. EDC:lle oma jne.. Kaksi johdinta vaan tökättiin reikiin, mitä haluttiin tutkia. Ja se toimi suht. hyvin. Sen testerin hinta olis ollut jotain 5 k€...
Siis kun laskee yhteen 1+1... mitä se onkaan?? Tulee mieleen sellanen juttu, että siinä mersun omassa boxissa ei ole mitään suurta salaista viisautta. Mun mielestä siellä on on juuri jotain alkeellista ODB:ta ja siinä boxissa on vaan monta kanavaa ja sitten se tietokone ohjaa sitä boxia sen mukaan mitä aluetta halutaan tutkia. Eli vaihtaa näitä liitinpareja automaattisesti. Ja puhdas oletus oli tuo..
Se mystillinen boxi.. Mitäs sen kanssa tekisinkään.. Meenkö entiselle työpaikalle ja puran siellä sen boxin?. Ei kannata. En ymmärrä noiden päälle juurikaan mitään. Tulee mieleen se juttu, kun kerran netissä näin venäläisten myyvän sellasta boxia mikä soveltui kuorma mersujen tutkimiseen. Eikä ollut hirmu kalliskaan.
Eli siksi katon tässä asiassa "venäjän mersufoorumin" suuntaan. Niillä on varmaan jo tällainen valmiiksi kopiotu boxi henkilöautoille. Kirjottavat muuten samaa kiletä siellä mitä mä, eli tosi huonoo englantia.
Mennäänpä siteen asiaan. Muistan kun kerran tutkittiin väyrysen sielun elämää sellasella yleismallin testerillä. Sellasella joka toimi yhteen mersun lisäsi volkkarin, toytan ja monen muun merkin kanssa. Siinä oli kaksi johtoa, mitkä piti liittää siihen alijärjestelmään, mitä halusi tutkia. Siis esim. ABS:lle oli oma. EDC:lle oma jne.. Kaksi johdinta vaan tökättiin reikiin, mitä haluttiin tutkia. Ja se toimi suht. hyvin. Sen testerin hinta olis ollut jotain 5 k€...
Siis kun laskee yhteen 1+1... mitä se onkaan?? Tulee mieleen sellanen juttu, että siinä mersun omassa boxissa ei ole mitään suurta salaista viisautta. Mun mielestä siellä on on juuri jotain alkeellista ODB:ta ja siinä boxissa on vaan monta kanavaa ja sitten se tietokone ohjaa sitä boxia sen mukaan mitä aluetta halutaan tutkia. Eli vaihtaa näitä liitinpareja automaattisesti. Ja puhdas oletus oli tuo..
Se mystillinen boxi.. Mitäs sen kanssa tekisinkään.. Meenkö entiselle työpaikalle ja puran siellä sen boxin?. Ei kannata. En ymmärrä noiden päälle juurikaan mitään. Tulee mieleen se juttu, kun kerran netissä näin venäläisten myyvän sellasta boxia mikä soveltui kuorma mersujen tutkimiseen. Eikä ollut hirmu kalliskaan.
Eli siksi katon tässä asiassa "venäjän mersufoorumin" suuntaan. Niillä on varmaan jo tällainen valmiiksi kopiotu boxi henkilöautoille. Kirjottavat muuten samaa kiletä siellä mitä mä, eli tosi huonoo englantia.
Jatketaanpa aiheesta.
Se boxi, joka siihen väliin tulee, on nk. "multiplexer". Suomenkielistä nimeä en sille löytänyt, mutta sillä nimellä niitä myydään ihan suomessakin. Laitetaanpa taasen linkki http://www.ostokset.fi/pd/73f2c083/
Ja hita on vajaa 250€. En ole ihan sale varma, että käykö. Mersuun käyvän multiplexerin tyyppi on D3. Sellasiakin on tuolla myynnissä. Tänään varmistelen viellä tuon että se multipelxerin tyypin.. Näyttää olevan aika montaa tyyppiä niitä.
Kaapelit ei sinäänsä ole on kalliita. Tyyliin 9-40 € kappale. Tarvitaan siis 4 erilaista kaapelia ja pääsee kaikkiin mersuihin käsiksi.
Mukaanlukien nämä ODB pistookkeeliset mallit. Noita piuhoja löytyykin sitten jo lähes joka kaupasta.
Jooh.. alkaahan se tämäkin asia selviämään. Ei se WIS niin kovin mystinen laitos taida ollakkaan.
Jenkit myy "tätikonetta" http://www.benzworld.org/marketplace/vi ... ?adno=4431... Hinta on vaan mun mielestä suolainen näin harrastus käyttöön.
Se boxi, joka siihen väliin tulee, on nk. "multiplexer". Suomenkielistä nimeä en sille löytänyt, mutta sillä nimellä niitä myydään ihan suomessakin. Laitetaanpa taasen linkki http://www.ostokset.fi/pd/73f2c083/
Ja hita on vajaa 250€. En ole ihan sale varma, että käykö. Mersuun käyvän multiplexerin tyyppi on D3. Sellasiakin on tuolla myynnissä. Tänään varmistelen viellä tuon että se multipelxerin tyypin.. Näyttää olevan aika montaa tyyppiä niitä.
Kaapelit ei sinäänsä ole on kalliita. Tyyliin 9-40 € kappale. Tarvitaan siis 4 erilaista kaapelia ja pääsee kaikkiin mersuihin käsiksi.
Mukaanlukien nämä ODB pistookkeeliset mallit. Noita piuhoja löytyykin sitten jo lähes joka kaupasta.
Jooh.. alkaahan se tämäkin asia selviämään. Ei se WIS niin kovin mystinen laitos taida ollakkaan.
Jenkit myy "tätikonetta" http://www.benzworld.org/marketplace/vi ... ?adno=4431... Hinta on vaan mun mielestä suolainen näin harrastus käyttöön.
Minhin pirssiin olet piuhaa etsimässä? Mulla kun sylttää nyt pahasti.
Miksi et osta esim Scan toolia jossa tulee piuha ja välikappale a;99€??
Vai onko sinun autosi sitä ikäluokkaa että siinä ei ole OBD2 liitäntää? Vai oliko tarkoitus että pääset myös muokkaamaan ECU:n parametrejä?
Kyselen sillä että olen itsekkin huonona päivänä harkinnut sellaisen setin hankkimista, mutta mitään yli 200€ softa ja yli 200€ multiplekseri ja vielä siihen piuhat päälle en aio ostaa. Onko se star joku manuaali vai oikein testisofta?
Tämä on nyt pelkkää kysymystä koko juttu ,minä kun en nyt ymmärrä niin pakko kysyä ettei jää arvaukseksi

Miksi et osta esim Scan toolia jossa tulee piuha ja välikappale a;99€??
Vai onko sinun autosi sitä ikäluokkaa että siinä ei ole OBD2 liitäntää? Vai oliko tarkoitus että pääset myös muokkaamaan ECU:n parametrejä?
Kyselen sillä että olen itsekkin huonona päivänä harkinnut sellaisen setin hankkimista, mutta mitään yli 200€ softa ja yli 200€ multiplekseri ja vielä siihen piuhat päälle en aio ostaa. Onko se star joku manuaali vai oikein testisofta?
Tämä on nyt pelkkää kysymystä koko juttu ,minä kun en nyt ymmärrä niin pakko kysyä ettei jää arvaukseksi




Mistä muuten keksit, että tuo Noland NMEA kävisi mersuun ?Junnu kirjoitti:Jatketaanpa aiheesta.
Se boxi, joka siihen väliin tulee, on nk. "multiplexer". Suomenkielistä nimeä en sille löytänyt, mutta sillä nimellä niitä myydään ihan suomessakin. Laitetaanpa taasen linkki http://www.ostokset.fi/pd/73f2c083/
Multiplekserihän on yleisnimike, vähän kuten rele ja sen tehtävä on kytkeä, no oikeastaan valita, signaali tjms. useasta lähteestä yhteen kohteeseen.
Tuollaisen rakentaminen mitä tuo Noland on, ei ole mikään mahdoton juttu, joten sekin kannattaa jättää kauppaan tuolla hinnalla....tai no onhan siinä oma hommansa. Nyt kun arvaan miten tuo toimii: PC lähettää sarjaväylää pitkin komennon, jota multiplekseri kuuntelee/tottelee. Plekseri valitsee pyydetyn alijärjestelmän (laite1/laite2/laite3) linjalle ja nyt PC voi lähettää komentoja kyseiselle laitteelle ja kyseisen laitteen vastaukset pääsevät PC:n sarjaväylälle.
Sori.. Nyt on taas vähn enempi tietoo..
ÖÖ.. jostain luin (=netistä, jenkki sivuilta), että olivat saaneet Nolandin toimimaan mersussa. Mutta se ei ole "se oikea"
Oikea on Actian D3. Tarkempikin sarja numero on tuosta tiedossa. Pitää alkaa etsiä sitä. Ja tämä tieto on peräisin siitä, että kävin katsomassa yhdellä korjaamolla sitä multiplexeriä.
Harmilorin kysymys on oikein hyvä. Autoni on sitä vuosimallia, että siinä ei ole ODB- tä. Sellasta siis mihin se scantool kävisi. Tämä Star on siis WIS:n mukana tuleva testaus ohjelmisto, millä voi testata kaikki sähköisetjärjestelmät, mitkä on liitetty sähköisen valvonnan piiriin. Tällä ohjelmistolla voi myös muuttaa ohjelmien parametrejä.
WIS puolestaan tulee sanoista Werkstad Information system.
Ja ei tässä koko hommassa muutenkaan mitään järkeä ole laittaa tuollaisia summia tuohon kiinni.. Mutta onko tässä elämässä muutenkaan mitään järkee??
Mä oon vaan päättänyt hommata tuon ja myös aion pysyä päätöksessäni.
ÖÖ.. jostain luin (=netistä, jenkki sivuilta), että olivat saaneet Nolandin toimimaan mersussa. Mutta se ei ole "se oikea"
Oikea on Actian D3. Tarkempikin sarja numero on tuosta tiedossa. Pitää alkaa etsiä sitä. Ja tämä tieto on peräisin siitä, että kävin katsomassa yhdellä korjaamolla sitä multiplexeriä.
Harmilorin kysymys on oikein hyvä. Autoni on sitä vuosimallia, että siinä ei ole ODB- tä. Sellasta siis mihin se scantool kävisi. Tämä Star on siis WIS:n mukana tuleva testaus ohjelmisto, millä voi testata kaikki sähköisetjärjestelmät, mitkä on liitetty sähköisen valvonnan piiriin. Tällä ohjelmistolla voi myös muuttaa ohjelmien parametrejä.
WIS puolestaan tulee sanoista Werkstad Information system.
Ja ei tässä koko hommassa muutenkaan mitään järkeä ole laittaa tuollaisia summia tuohon kiinni.. Mutta onko tässä elämässä muutenkaan mitään järkee??
Mä oon vaan päättänyt hommata tuon ja myös aion pysyä päätöksessäni.
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Ja tämä toimii volkkareissa ja muissa VAG-sukuisissa, softana VAG-COM.Jani Anttila kirjoitti:http://personal.inet.fi/urheilu/sukka/OBD-II/
OT: -73 kuplasta olen löytänyt testipistokkeen.. semmonen moninapainen mötikkä tulipellissä, johon tuli johdot startilta, laturilta, jakajalta ym. kaikista konehuoneen vehkeistä.
Nyt lopetat piruilundealer kirjoitti:Mielenkiintoista seurata täältä miten erikoinen johto siihen vanhempaan Mersun 38-napaiseen pistokkeeseen pitääkään tehdä - yhdestä navastahan siitä sitten mitataan.![]()
![]()

Missäs muuten oli sen 38 pinnisen nastajärjestys ?
Etsin äsken itsekin sitä nastajärjestystä täältä, vaan en löytänyt.
Mikä boxi pitäisi avata, miksi kuvata, miksi niitä pitäisi tehdä ?
Multiplexer ? Ei mersu tarvitse multiplexeriä.
Boschin testerin liitäntäjohto 38 - napaiseen on yksittäinen 15 cm pitkä johdonpätkä.
en minä piruile, minä oikeasti ihmettelen - vaikken minä näistä teidän testereistä mitään ymmärrä
Mikä boxi pitäisi avata, miksi kuvata, miksi niitä pitäisi tehdä ?

Multiplexer ? Ei mersu tarvitse multiplexeriä.

Boschin testerin liitäntäjohto 38 - napaiseen on yksittäinen 15 cm pitkä johdonpätkä.

en minä piruile, minä oikeasti ihmettelen - vaikken minä näistä teidän testereistä mitään ymmärrä

wiimax.fi
Sen piuhan saa kätevästi, kun meet pyörimään terävän näköisenä vehon pikahuoltoon..... 

S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
No tuota, Veholta voi ostaa sen 250 euron hintaisen "boxin" siihen 38-napaiseen pistokkeeseen.
Veholta se meillekin korjaamolle on ostettu.
Minkäkölainen se on ?
Nyrkinkokoinen möykky, joka vaan "suurentaa" se pistokkeen.
Kun laitat tuon "boxin" siihen auton "töpseliin" kiinni, sinulla on edessäsi juurikin sama 38-napainen pistoke, samat napojen numerot, mutta isompikokoisena > helpompi kytkeä se yksittäinen piuha.
Veholta se meillekin korjaamolle on ostettu.
Minkäkölainen se on ?
Nyrkinkokoinen möykky, joka vaan "suurentaa" se pistokkeen.
Kun laitat tuon "boxin" siihen auton "töpseliin" kiinni, sinulla on edessäsi juurikin sama 38-napainen pistoke, samat napojen numerot, mutta isompikokoisena > helpompi kytkeä se yksittäinen piuha.

No niin kiitos nyt aukesi jo vähän hitaammallekkin. Tieto lisää tuskaa mutta tässä tapauksessa tietämättömyys
Todennäköisesti lopputulos on varsin yksinkertainen kunhan sen tietää. Netti on ainakin pullollaan tietoa kun vain löytäis sen oikean.
Ainakin 96-2000 vuosien välillä Mersu käytti ISO 9141 protokollan mukaista väylää, mutta en päässyt ainakaan kotoa katsomaan mitä tuo määrittää. Täytyy varmaan käyttää halpaa työaikaa huomenna ja käydä kurkkaamassa mitä tuo ISO kertoo. Tuskin siinä on pinnijärjestystä määritelty
mutta jotain hauskaa voi löytyä.
Löytyykö Junnu siitä sun autosta tunnistelätkää: Vehicle emission control information. Se voisi kertoa jotain minkä avulla ettiä jotain

Ainakin 96-2000 vuosien välillä Mersu käytti ISO 9141 protokollan mukaista väylää, mutta en päässyt ainakaan kotoa katsomaan mitä tuo määrittää. Täytyy varmaan käyttää halpaa työaikaa huomenna ja käydä kurkkaamassa mitä tuo ISO kertoo. Tuskin siinä on pinnijärjestystä määritelty

Löytyykö Junnu siitä sun autosta tunnistelätkää: Vehicle emission control information. Se voisi kertoa jotain minkä avulla ettiä jotain

Multiplexeri "tai mikä nyt onkaan" ohjaa testeriä lukemaan tiettyä tietoa tietystä pinnistä eli puhutaan "tulvahausta" tai "kokonaishausta".
Tietyt testerit eivät osaa "tulvahakua" ainakaan vanhemmasta 38-napaisella liittimellä olevasta mersusta. Silloin signaalijohtoa pitää vaihtaa pinnistä toiseen. Esim. omassa -97 väyrysessä moottorinohjaus löytyy pinnistä 4, ABS/ESP pinnistä 6, jne. Tässä esimerkkinä pinnijärjestys 500SL:stä.
http://pages.prodigy.net/jforgione/38pindiag.jpg
http://pages.prodigy.net/jforgione/X11_connector.jpg
Tietyt testerit eivät osaa "tulvahakua" ainakaan vanhemmasta 38-napaisella liittimellä olevasta mersusta. Silloin signaalijohtoa pitää vaihtaa pinnistä toiseen. Esim. omassa -97 väyrysessä moottorinohjaus löytyy pinnistä 4, ABS/ESP pinnistä 6, jne. Tässä esimerkkinä pinnijärjestys 500SL:stä.
http://pages.prodigy.net/jforgione/38pindiag.jpg
http://pages.prodigy.net/jforgione/X11_connector.jpg
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Kyllä se star vaan vaatii sen multiplexerin.
Sitten on olemassa näitä "yleismallin testereitä", jotak ei sitä vaadi. Mutta, onnistuuko näillä "yleismallin testereillä" tehdä mitään muuta, kun lukea vikamuistia ja tyhjentää se. Lähinnä tarkoitan nyt parametrityksiä ja muuta vastaavaa.
Ja mitä tulee tähän "yleismallin testerin" hankintaan, niin kalliimmaksi se tulisi (vaikkei tuosta multiplexerin hinnasta ole kuin aavistus)
Asiat kyllä alkaa olla aika selvät mulle. Tänään selvisi melko paljon. Lyhyesti: tarvii enää keksiä mistä löytää tuo em. ACTIA D3. Tasan tarkkaan tiedän mistä niitä on ostettavissa. Hinta vaan on niillä (oletettavasti) aika kova. Olen myös ottanut selville, että sitä multiplexeriä on kopiotu. Siis jotkut kiinalaiset, tai muut tekee sitä halvemmalla. Niitä nyt jäljitän.
Jos ei tule tulosta siinä (ja vaikka tulisikin) niin laitan tiedustelun tuosta Actiasta.
Johdot ei sinänsä enää ole itsessään ongelma. Niitä näköjään löytyy...
Ja testerin ostaminen veholta voi olla aika kyseenalaista kahestakin syystä: Ekanakin veho vaan vuokraa niitä laitteita, Staria siis. Ja sellasille, jotka on niiden hyväksymiä korjaamoita.
Ja toisekseen: Pelkkä raskaan kaluston lisenssi (sis. sprinter ja vito) maksaa niinkun tuolla edellä mainitsin jotain 8-9k€. Oletettavasti henkilöauto lisenssi maksaa aika paljon kanssa.
Näistä yllä mainituista syistä en ole edes veholta kysynytkään. Enkä muuten aio kysyäkkään.
Tuosta multiplexeristä oon valmis maksamaan jonkun verran, puhutaan siis muutamasta satasesta. Huomenna selviää niiden / korvaavien laitteiden hinta suomessa, ja onko niitä ylipäänsä saatavilla. Lisäksi aion ottaa yhteyttää saksaan ja kysyä niiltä tuota. Vois kysyä viellä hong kongista noita kopio laitteita. Saa nähdä.
Joka tapauksessa se on jo selvä asia, että hankin tuon. Sillä edellytyksellä tosin, ettei se maksa maltaita.
Kirjottelen lisää kun tiiän asiasta enempi.
Mutta tällaista tällä kertaa.
Laitetaan viellä loppuun kuva juuri siitä oikeanlaisesta boxista. http://www.ime-actia.de/images/partd.GIF
Juuri tollanen se on. Hypistelin sitä tänään käsissäni. Mulla on sen kaikki tiedot ylhäällä, joiden perusteella mä etsin sitä.
Sitten on olemassa näitä "yleismallin testereitä", jotak ei sitä vaadi. Mutta, onnistuuko näillä "yleismallin testereillä" tehdä mitään muuta, kun lukea vikamuistia ja tyhjentää se. Lähinnä tarkoitan nyt parametrityksiä ja muuta vastaavaa.
Ja mitä tulee tähän "yleismallin testerin" hankintaan, niin kalliimmaksi se tulisi (vaikkei tuosta multiplexerin hinnasta ole kuin aavistus)
Asiat kyllä alkaa olla aika selvät mulle. Tänään selvisi melko paljon. Lyhyesti: tarvii enää keksiä mistä löytää tuo em. ACTIA D3. Tasan tarkkaan tiedän mistä niitä on ostettavissa. Hinta vaan on niillä (oletettavasti) aika kova. Olen myös ottanut selville, että sitä multiplexeriä on kopiotu. Siis jotkut kiinalaiset, tai muut tekee sitä halvemmalla. Niitä nyt jäljitän.
Jos ei tule tulosta siinä (ja vaikka tulisikin) niin laitan tiedustelun tuosta Actiasta.
Johdot ei sinänsä enää ole itsessään ongelma. Niitä näköjään löytyy...
Ja testerin ostaminen veholta voi olla aika kyseenalaista kahestakin syystä: Ekanakin veho vaan vuokraa niitä laitteita, Staria siis. Ja sellasille, jotka on niiden hyväksymiä korjaamoita.
Ja toisekseen: Pelkkä raskaan kaluston lisenssi (sis. sprinter ja vito) maksaa niinkun tuolla edellä mainitsin jotain 8-9k€. Oletettavasti henkilöauto lisenssi maksaa aika paljon kanssa.
Näistä yllä mainituista syistä en ole edes veholta kysynytkään. Enkä muuten aio kysyäkkään.
Tuosta multiplexeristä oon valmis maksamaan jonkun verran, puhutaan siis muutamasta satasesta. Huomenna selviää niiden / korvaavien laitteiden hinta suomessa, ja onko niitä ylipäänsä saatavilla. Lisäksi aion ottaa yhteyttää saksaan ja kysyä niiltä tuota. Vois kysyä viellä hong kongista noita kopio laitteita. Saa nähdä.
Joka tapauksessa se on jo selvä asia, että hankin tuon. Sillä edellytyksellä tosin, ettei se maksa maltaita.
Kirjottelen lisää kun tiiän asiasta enempi.
Mutta tällaista tällä kertaa.
Laitetaan viellä loppuun kuva juuri siitä oikeanlaisesta boxista. http://www.ime-actia.de/images/partd.GIF
Juuri tollanen se on. Hypistelin sitä tänään käsissäni. Mulla on sen kaikki tiedot ylhäällä, joiden perusteella mä etsin sitä.
Tässähän käy niin että tuo starin hinta ei kohta enään niin hirvitäkkään kun ajatukseen tottuu. Jakkahan lakkaan köyhtymästä niin ei sitä koskaan tiedä. Vielä kun keksisi sille käyttöä
. Pitää varmaan hommata sitten joku projektipirssi. Eli ei se pelkkä manuska ja testeri, mutta kaikki se muu. Läppäri ja auto ....
Odotan mielenkiinnolla mitä kaikkea Junnu saa tosta hommasta irti.


Odotan mielenkiinnolla mitä kaikkea Junnu saa tosta hommasta irti.
No niih.. Aikaa taas on kulunut, ja paljoo ei ole uutta tapahtunut. Mutta silti, kirjotetaan juttua lisää. Jotain voi vaikka paremman tekemisen puutteessa kiinnostaa tämä.
Multiplexer on siis se mistä kiikasta (asia jonka oon moneen kertaan todennut). Se on siis Actian tekemä jne..
Lähetin mailia suoraan valmistajalle. Harmi, kun poistin se mailin... ei vvoi kopioida sitä tähän. Lyhyesti ne tuumi, että:
"terveppä terve!
Valmistamme noita multiplexereitä ja D3 on juuri se minkä tarvitset.
Olemme ainoa valmistaja. Ja toimitamme ainoastaan Daimler-Chrysler co:lle niitä. Eli valitettavasti et saa sitä mistään muualta kun mersun viralliselta myyjältä
Terveisin: Mikael joku..."
Ebay:lla ja vaikka missä aikani surffailtuani olin jo luopua toivosta. Eli unohdan koko jutun. Koko Idea oli tyhmä jne... (vaikka mielessä pyöri juttu, jonka näin netissä niistä kopio multiplexereistä)
Tai siis idea oli hyvä, mutta sitä ei vaan voi toteuttaa.
Mutta muutenkin, tänään oli tylsä päivä. Surffailin paljon netissä jne. Jotenkin se on pakko saada aika kulumaan. Minnes satuinkaan..?
Tuolla aiemmin uumoilin, että veli-venäläinen voisi auttaa. ..
Saa nähdä auttaako. Osuin näille sivuille :
http://www.autoequipment.ru/eq/starrus_en.html
Ja mailia on lähetetty niille. Saa nähdä vastaavatko. Ja kirjottelen täällä mitä vastasivat sitten.. jos ja kun saan niiltä mailia..
Ja huom: Aikasemmin lähetin linkin siihen Actian multiplexeriin. Ja nyt tuo. Ovatko saman näköisiä... Oletan myös että hintakaan ei ole sama..
Ja lopuksi totean että outo minä. Viikko sitten esitin täällä kysymyksen ja nyt vastailen omaan kysymykseeni.
Multiplexer on siis se mistä kiikasta (asia jonka oon moneen kertaan todennut). Se on siis Actian tekemä jne..
Lähetin mailia suoraan valmistajalle. Harmi, kun poistin se mailin... ei vvoi kopioida sitä tähän. Lyhyesti ne tuumi, että:
"terveppä terve!
Valmistamme noita multiplexereitä ja D3 on juuri se minkä tarvitset.
Olemme ainoa valmistaja. Ja toimitamme ainoastaan Daimler-Chrysler co:lle niitä. Eli valitettavasti et saa sitä mistään muualta kun mersun viralliselta myyjältä
Terveisin: Mikael joku..."
Ebay:lla ja vaikka missä aikani surffailtuani olin jo luopua toivosta. Eli unohdan koko jutun. Koko Idea oli tyhmä jne... (vaikka mielessä pyöri juttu, jonka näin netissä niistä kopio multiplexereistä)
Tai siis idea oli hyvä, mutta sitä ei vaan voi toteuttaa.
Mutta muutenkin, tänään oli tylsä päivä. Surffailin paljon netissä jne. Jotenkin se on pakko saada aika kulumaan. Minnes satuinkaan..?
Tuolla aiemmin uumoilin, että veli-venäläinen voisi auttaa. ..
Saa nähdä auttaako. Osuin näille sivuille :
http://www.autoequipment.ru/eq/starrus_en.html
Ja mailia on lähetetty niille. Saa nähdä vastaavatko. Ja kirjottelen täällä mitä vastasivat sitten.. jos ja kun saan niiltä mailia..
Ja huom: Aikasemmin lähetin linkin siihen Actian multiplexeriin. Ja nyt tuo. Ovatko saman näköisiä... Oletan myös että hintakaan ei ole sama..
Ja lopuksi totean että outo minä. Viikko sitten esitin täällä kysymyksen ja nyt vastailen omaan kysymykseeni.
mutta ei taida tuokaan olla mitä tarvitaan <arvailee> kun näyttäisi, jotta boxiin voi kytkeä auton kolmella tavalla: 4 napanen, 16 napanen eli ODBII standardi ja vanhempi 38 napanen.
Noinkohan voisi päätellä, että se kytkee sieltä 38 napasesta vain sen yhden yksinkertaisen väylän eculle. No tietysti se riittää ja sitä kautta vikakoodit saa luettua ja nollattua,mutta se ole sama kuin täydellinen multipekseri/star/wis yhdistelmä...ja jos se on tuo yksinkertainen sydeemi niin se tavallinen odbii viritys ajaa saman asian.
No toivotaan että igor vastaa.
Noinkohan voisi päätellä, että se kytkee sieltä 38 napasesta vain sen yhden yksinkertaisen väylän eculle. No tietysti se riittää ja sitä kautta vikakoodit saa luettua ja nollattua,mutta se ole sama kuin täydellinen multipekseri/star/wis yhdistelmä...ja jos se on tuo yksinkertainen sydeemi niin se tavallinen odbii viritys ajaa saman asian.
No toivotaan että igor vastaa.