Millainen W124 korin mersu on talvikäytössä? Emäntä ei haluaisi mersua sen takavetoisuuden takia ja kieltämättä itselläkin (haukkukaa vaan akaksi,hametta en pue. ) tulee välistä mieleen esim. loimaan onnettomuus jossa omega karkasi kuljettajan hanskoista iikävin seurauksin.
Eli onko se vakaa? Luistaako ilman yritystä? Rauhoittuuko esim 30kg hiekkasäkillä ja muuta vastaavaa tietoa!
w124 on yllättävän hyvä talvella etenemään, paljon huonompiakin takavetoja on ajettu. Säkkiä ei ole persuksiin tarvinnut koskaan laittaa.
Mielestäni sillä Loimaan (nuoren ja kokemattoman kuskin) loskakolarilla ei juurikaan yhteyttä aiheeseen. Huono keli on huono keli, vetipä auto mistä päästä tahansa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
On niillä takavedoilla ajettu silloinkin jo talvia kun useimpia foorumilaisia (mukaanlukien allekirjoittanut) ei edes oltu tehty tähän maailmaan ja silloinkin pärjäsivät, vaikka joka paikaan ei niitä auroja piisannutkaan, renkaat oli mitä oli ja tien suolaus oli jotakin aivan ihmeellistä.
Suurin syy jos takavedolla ei pärjää on ratin ja penkin välissä. Ei se mihkään "lähde" ja hyppää ojanpenkalle tai metsään, kyllä se sinne ajetaan. Loimaalla oli renkaiden kunnossa, ajokokemuksessa ja tilannenopeudessa vikaa, ei keli aiheuta onnettomuuksia....
Äkkiseltään näistä "jokamiehen Mersuista" suosittelen lämpimimmin W124:sta talviautoksi. Tasapainoinen käytös ja lämmin kabiini. Isäukko on käyttänyt 40 kg jyväsäkkiä sedanin perässä, mutta lähinnä (manuaalin) liikkeellelähtöjä varten. Maantieajossa ei ole mitään ongelmia. Tietysti jos on ikänsä väärästä päästä vetävillä ajanut, kannattaa ensimmäinen talvi takavetoisella ottaa hieman rauhallisemmin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Itse ainakin olen kokenut yllättävimmät ja vaarallisimmat tilanteet (ml. sivuluisut) etuvetoisen ratissa. Takavetoinen ilman lukkoperää on todella hyvä auto talvikeleillä, varsinkin huonoilla renkailla. Huomaapahan heti kun on lipoista eikä vasta siinä vaiheessa kun on jo liian myöhäistä. Oppii ennakoivan, varovaisen ajotavan ja auton käyttäytymisen. Sivuluisuja on mukavampi harjoitella neljästäkympistä sadanneljänkympin sijaan. Liikaa luotetaan nykyään luistonestoihin, ABS:ään ja uusiin renkaisiin. Ensimmäiset lyö nastat alle jo ekojen yöpakkasten jälkeen syys/lokakuun vaihteessa. Ajo jatkuu kuin kesäkeleillä, tappituntuma, samat nopeudet ja sitten ensimmäisillä tosiliukkailla taas ihmetellään ku peltiä rytisee ja porukkaa kuolee ku kärpäsiä. Ohhoijaa.
PM kirjoitti:Itse ainakin olen kokenut yllättävimmät ja vaarallisimmat tilanteet (ml. sivuluisut) etuvetoisen ratissa.
Komppaan. Omastakin mielestä takavetoinen on loogisempi ajettava liukkaalla. Jos takapää on lähdössä liikkeelle, tulee jotenkin automaattisesti kevennettyä kaasujalkaa. Etuvetoisessa jos menee moisen liikun tekemään, niin se on menoa. Pari kertaa on tullut yllätys etuvetoisella moisesta tilanteesta. Puskemaan en ole niitäkään normaaliliikenteessä (maantiellä) saanut vaan aina on ensin perää tarjonnut. En vissiin osaa ajaa.
Itellä ollut 3 talvee w124 ja olen ollut kyl tykännyt ajella talvella ei mitään moittimista.Paljon kai vaikuttaa millaisilla renkailla ajelee, ite en ole käyttänyt mitään hiekkasäkkiä peräluukus ja hyvin on mennyt (koputtaa puuta) .Pitää tietysti aina kattoo minne meinaa ajella, kun ei nää maastureita ole
Oikein liukkaalla kelillä huomaa myös jos auton alustassa on väljää.Sanoisin että
W124 josta taka-akseliston puslat ja edestä alapallot ovatten tohjona,on taatusti huono auto jäisille teille,siihen vielä huonot renkaat ni avot;ei huonompaa autoa ole.MUTTA,jos em. kohdat on kunnossa on sama auto todella rauhallinen lähtemään sivuluisuun.Eka talvi meni painiessa ja pohtiessa että ei tämä nyt näin huono voi olla ajaa mutta täältähän niitä vinkkejä löytyi!
Madalluksen jälkeen C124 muuttui todella kiikkeräksi peliksi, vaikka alla on uutukaiset nastarenkaat ja puslat, kulmat yms. kunnossa. Ihanku perä olisi kuulalaakereitten päälle, sutii polanteisella tiellä vielä 120:ssä ilman kickdownia. 126:sen ratissa sen sijaan ei ole vielä kertaakaan tullut tunnetta että lähtee käsistä hetkenä minä hyvänsä, pitkä akseliväli ja vanha hyväksihavaittu alustageometria tekee tehtävänsä.
Joo onhan toi takaveto paljo parempi talvella... ainaki omasta mielestä.
En mä etuvetoisella osaa ajaa nii hyvi talvella ku takavetoisella.
Ja se onnettomuus oli sen jätkän syytä ku ei osannu ajaa, liian suuri tilanne nopeus eli tarkottaen sen piti saada näyttää kavereille et näin sitä mennään ja sit oho.
X204 220CDI
ex.
S204 200CDI A
S203 200CDI A
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Yksittäisiä vakavia onnettomuuksia on sattunut ja sattuu etu- taka- ja nelivetoisilla autoilla, niistä ei kannata yrittää vetää mitään johtopäätöksiä.
MB W124 on kokonaisuutena hyvä talviauto vaikka onkin takavetoinen, ajo-ominaisuudet ovat yllätyksettömät.
Omasta kokemuksestani sanoisin, että luistot alkavat varsin rauhallisesti silloin kun luistoon joudutaan.
Lukkoperä on varsin tarpeellinen varuste, ilman sitä liukkaasta risteyksestä liikkeellelähteminen on yhtä tuskaa verrattuna etuvetoisiin autoihin.
Yhdyn täysin edellä vastanneiden kommentteihin. W124 on hyvä ajaa talvella, kulkee vakaasti ja yllätyksettömästi. Itsekin puolitoistavuotta takaperin kyselin täällä W124:n talviominaisuuksista. Nyt kun tuollaisella on tullut yksi talvi ajettua, niin en voi muuta kuin suositella. Moottoritieajo sohjoisine polanteineen hieman jännitti aluksi, mutta vakaasti mersu kulki sellaisessakin kelissä. Ehkäpä jopa paremmin mitä monet etuvetoiset. Helposti tulee ajettua vähän liian lujaa keliin nähden. Liikkeellelähdöissäkään ei ollut mitään valittamista vaikka peräkontti on valtaosan ajasta täysin tyhjä, johtunee varmaan ASD:stä. Minulla ei ole valitettavasti kokemusta mersusta talvella ilman ASD:tä , mutta ainakin ASD:n kanssa sai olla ihan huoletta vaikka oli kuinka kaljamakelit. Jos asia ei vielä tullut selväksi, niin suosittelen lämpimästi, mieluiten ASD:n kanssa mutta kaippa ilmankin pärjää
itellä oli 124 200D manuaalilla, ja nyt on 124 300D automaatilla. Voin sanoa että 200 oli hyvä talvella, mutta tää nykyinen on vielä parempi !! (lisääntynyt paino+tomaatti teki ihmeitä sanoisin...)
Muutama talvee tullu ajeltuu 124:lla ja hyvä on ollu! ja kuten joku sanoki nii lähtee todella hillitysti perä luiruamaan ainaki jos varusteina on mieto kone, asd (ei kyl välttämätön) ja manuaali. joten vaikka ei olis kokemusta takavedoista niin varmasti pysyy lapasessa tollanen mutta esim. 300E automaatilla on vähän haastavampi mutta hyvin silläkin tiellä pysyy kun hetken totuttelee ja painaa kaasua maltillisesti.. Ja nämä pätee siis meihin "ei niin Kankkusiin" Emäntä tosin tuppaa tuolla kakkosnelkulla kerran-pari talves jäämään pohjasta kiinni penkkaan kun lainailee mutta sekin laitettakoon tuon matalan alustan piikkiin kun itse ajelee vakioalustaisella fjoordilla
On se kyl kumma kun toi takatuuppari on mustakin paljo turvallisemman olonen talvella kun etuveto vaikka kaikki aina sanoo että etuveto on paljo turvallisempi talvella.
Samaa mieltä kuin muut eli rauhallinen ja yllätyksetön ajettava talvella
luiston huomaa ajoissa. ASD ei itselläni ole tarpeen, en ole jäänyt
pulaan kertaakaan. Vaikka parkkipaikkani on jyrkän mäen alla johon ei
voi ottaa vauhtia olenkaan varmaan uudet nastarenkaat kera auto
maatin tekevät lähdöstä pehmeän jolloin pidon menetys on epätoden
nököisempää kuin manuaalilla.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa