W124 talvella?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pakarinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 05.04.2005 14:27
Paikkakunta: JNS

W124 talvella?

Viesti Kirjoittaja Pakarinen »

Millainen W124 korin mersu on talvikäytössä? Emäntä ei haluaisi mersua sen takavetoisuuden takia ja kieltämättä itselläkin (haukkukaa vaan akaksi,hametta en pue. :) ) tulee välistä mieleen esim. loimaan onnettomuus jossa omega karkasi kuljettajan hanskoista iikävin seurauksin.
Eli onko se vakaa? Luistaako ilman yritystä? Rauhoittuuko esim 30kg hiekkasäkillä ja muuta vastaavaa tietoa!
speed kills, drive slow -get a honda :twisted:
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

w124 on yllättävän hyvä talvella etenemään, paljon huonompiakin takavetoja on ajettu. Säkkiä ei ole persuksiin tarvinnut koskaan laittaa.
Mielestäni sillä Loimaan (nuoren ja kokemattoman kuskin) loskakolarilla ei juurikaan yhteyttä aiheeseen. Huono keli on huono keli, vetipä auto mistä päästä tahansa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

On niillä takavedoilla ajettu silloinkin jo talvia kun useimpia foorumilaisia (mukaanlukien allekirjoittanut) ei edes oltu tehty tähän maailmaan ja silloinkin pärjäsivät, vaikka joka paikaan ei niitä auroja piisannutkaan, renkaat oli mitä oli ja tien suolaus oli :shock: jotakin aivan ihmeellistä.

Suurin syy jos takavedolla ei pärjää on ratin ja penkin välissä. Ei se mihkään "lähde" ja hyppää ojanpenkalle tai metsään, kyllä se sinne ajetaan. Loimaalla oli renkaiden kunnossa, ajokokemuksessa ja tilannenopeudessa vikaa, ei keli aiheuta onnettomuuksia....
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Äkkiseltään näistä "jokamiehen Mersuista" suosittelen lämpimimmin W124:sta talviautoksi. Tasapainoinen käytös ja lämmin kabiini. Isäukko on käyttänyt 40 kg jyväsäkkiä sedanin perässä, mutta lähinnä (manuaalin) liikkeellelähtöjä varten. Maantieajossa ei ole mitään ongelmia. Tietysti jos on ikänsä väärästä päästä vetävillä ajanut, kannattaa ensimmäinen talvi takavetoisella ottaa hieman rauhallisemmin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Itse ainakin olen kokenut yllättävimmät ja vaarallisimmat tilanteet (ml. sivuluisut) etuvetoisen ratissa. Takavetoinen ilman lukkoperää on todella hyvä auto talvikeleillä, varsinkin huonoilla renkailla. Huomaapahan heti kun on lipoista eikä vasta siinä vaiheessa kun on jo liian myöhäistä. Oppii ennakoivan, varovaisen ajotavan ja auton käyttäytymisen. Sivuluisuja on mukavampi harjoitella neljästäkympistä sadanneljänkympin sijaan. Liikaa luotetaan nykyään luistonestoihin, ABS:ään ja uusiin renkaisiin. Ensimmäiset lyö nastat alle jo ekojen yöpakkasten jälkeen syys/lokakuun vaihteessa. Ajo jatkuu kuin kesäkeleillä, tappituntuma, samat nopeudet ja sitten ensimmäisillä tosiliukkailla taas ihmetellään ku peltiä rytisee ja porukkaa kuolee ku kärpäsiä. Ohhoijaa. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Puutarhajyrsimet vetää edestä autot takaa :wink:
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

PM kirjoitti:Itse ainakin olen kokenut yllättävimmät ja vaarallisimmat tilanteet (ml. sivuluisut) etuvetoisen ratissa.
Komppaan. Omastakin mielestä takavetoinen on loogisempi ajettava liukkaalla. Jos takapää on lähdössä liikkeelle, tulee jotenkin automaattisesti kevennettyä kaasujalkaa. Etuvetoisessa jos menee moisen liikun tekemään, niin se on menoa. Pari kertaa on tullut yllätys etuvetoisella moisesta tilanteesta. :D Puskemaan en ole niitäkään normaaliliikenteessä (maantiellä) saanut vaan aina on ensin perää tarjonnut. :? En vissiin osaa ajaa. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Itellä ollut 3 talvee w124 ja olen ollut kyl tykännyt ajella talvella ei mitään moittimista.Paljon kai vaikuttaa millaisilla renkailla ajelee, ite en ole käyttänyt mitään hiekkasäkkiä peräluukus ja hyvin on mennyt (koputtaa puuta) .Pitää tietysti aina kattoo minne meinaa ajella, kun ei nää maastureita ole :roll:
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Oikein liukkaalla kelillä huomaa myös jos auton alustassa on väljää.Sanoisin että
W124 josta taka-akseliston puslat ja edestä alapallot ovatten tohjona,on taatusti huono auto jäisille teille,siihen vielä huonot renkaat ni avot;ei huonompaa autoa ole.MUTTA,jos em. kohdat on kunnossa on sama auto todella rauhallinen lähtemään sivuluisuun.Eka talvi meni painiessa ja pohtiessa että ei tämä nyt näin huono voi olla ajaa mutta täältähän niitä vinkkejä löytyi!
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

4matic miehen tiellä pitää :D
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Lisäys:

Madalluksen jälkeen C124 muuttui todella kiikkeräksi peliksi, vaikka alla on uutukaiset nastarenkaat ja puslat, kulmat yms. kunnossa. Ihanku perä olisi kuulalaakereitten päälle, sutii polanteisella tiellä vielä 120:ssä ilman kickdownia. 126:sen ratissa sen sijaan ei ole vielä kertaakaan tullut tunnetta että lähtee käsistä hetkenä minä hyvänsä, pitkä akseliväli ja vanha hyväksihavaittu alustageometria tekee tehtävänsä. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilander kirjoitti:4matic miehen tiellä pitää :D
8) 8)

Tosin jos sillä ei yhtään ole järkeä mukana, niin metsään mennään sitten sitäkin komeammin.

Onhan tuo takaveto - W124 kyllä sekin varsin rauhallinen laitos talvella, pitkä ja sopivan raskas, myös liikkeiltään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja skibe »

kilander kirjoitti:4matic miehen tiellä pitää :D
ÄÄÄääää.... Määki haluun :cry:

Joo onhan toi takaveto paljo parempi talvella... ainaki omasta mielestä.

En mä etuvetoisella osaa ajaa nii hyvi talvella ku takavetoisella.

Ja se onnettomuus oli sen jätkän syytä ku ei osannu ajaa, liian suuri tilanne nopeus eli tarkottaen sen piti saada näyttää kavereille et näin sitä mennään ja sit oho.
X204 220CDI
ex.
S204 200CDI A
S203 200CDI A
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18112
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yksittäisiä vakavia onnettomuuksia on sattunut ja sattuu etu- taka- ja nelivetoisilla autoilla, niistä ei kannata yrittää vetää mitään johtopäätöksiä.

MB W124 on kokonaisuutena hyvä talviauto vaikka onkin takavetoinen, ajo-ominaisuudet ovat yllätyksettömät.
Omasta kokemuksestani sanoisin, että luistot alkavat varsin rauhallisesti silloin kun luistoon joudutaan.

Lukkoperä on varsin tarpeellinen varuste, ilman sitä liukkaasta risteyksestä liikkeellelähteminen on yhtä tuskaa verrattuna etuvetoisiin autoihin.
wiimax.fi
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Yhdyn täysin edellä vastanneiden kommentteihin. W124 on hyvä ajaa talvella, kulkee vakaasti ja yllätyksettömästi. Itsekin puolitoistavuotta takaperin kyselin täällä W124:n talviominaisuuksista. Nyt kun tuollaisella on tullut yksi talvi ajettua, niin en voi muuta kuin suositella. Moottoritieajo sohjoisine polanteineen hieman jännitti aluksi, mutta vakaasti mersu kulki sellaisessakin kelissä. Ehkäpä jopa paremmin mitä monet etuvetoiset. Helposti tulee ajettua vähän liian lujaa keliin nähden. :oops: Liikkeellelähdöissäkään ei ollut mitään valittamista vaikka peräkontti on valtaosan ajasta täysin tyhjä, johtunee varmaan ASD:stä. Minulla ei ole valitettavasti kokemusta mersusta talvella ilman ASD:tä :roll: , mutta ainakin ASD:n kanssa sai olla ihan huoletta vaikka oli kuinka kaljamakelit. Jos asia ei vielä tullut selväksi, niin suosittelen lämpimästi, mieluiten ASD:n kanssa mutta kaippa ilmankin pärjää :wink:
1991 420 SE
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

itellä oli 124 200D manuaalilla, ja nyt on 124 300D automaatilla. Voin sanoa että 200 oli hyvä talvella, mutta tää nykyinen on vielä parempi !! (lisääntynyt paino+tomaatti teki ihmeitä sanoisin...)
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Muutama talvee tullu ajeltuu 124:lla ja hyvä on ollu! ja kuten joku sanoki nii lähtee todella hillitysti perä luiruamaan ainaki jos varusteina on mieto kone, asd (ei kyl välttämätön) ja manuaali. joten vaikka ei olis kokemusta takavedoista niin varmasti pysyy lapasessa tollanen mutta esim. 300E automaatilla on vähän haastavampi mutta hyvin silläkin tiellä pysyy kun hetken totuttelee ja painaa kaasua maltillisesti.. Ja nämä pätee siis meihin "ei niin Kankkusiin" :P Emäntä tosin tuppaa tuolla kakkosnelkulla kerran-pari talves jäämään pohjasta kiinni penkkaan kun lainailee mutta sekin laitettakoon tuon matalan alustan piikkiin kun itse ajelee vakioalustaisella fjoordilla :wink:
On se kyl kumma kun toi takatuuppari on mustakin paljo turvallisemman olonen talvella kun etuveto vaikka kaikki aina sanoo että etuveto on paljo turvallisempi talvella.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Loistava ajettava!

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Samaa mieltä kuin muut eli rauhallinen ja yllätyksetön ajettava talvella
luiston huomaa ajoissa. ASD ei itselläni ole tarpeen, en ole jäänyt
pulaan kertaakaan. Vaikka parkkipaikkani on jyrkän mäen alla johon ei
voi ottaa vauhtia olenkaan varmaan uudet nastarenkaat kera auto
maatin tekevät lähdöstä pehmeän jolloin pidon menetys on epätoden
nököisempää kuin manuaalilla.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Meisselimies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 18.04.2005 12:22
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Meisselimies »

Onko se ASD sama kuin ASR?
Avatar
Jii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 07.04.2003 14:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jii »

hyvin pysyy 124 tiellä !
tosin toi 300CE + kitkarenkaat on kyllä sellainen yhdistelmä,että liukkailla on syytä olla hyvin kevyt kaasujalka :lol:
Jii
S205 / C220D Bluetec

ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Meisselimies kirjoitti:Onko se ASD sama kuin ASR?
ASD on tasauspyörästön lukko (ei täysin estä sutimista) ja ASR vetoluistonesto (käyttää jarruja ja hillitsee myös moottoria).

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin