Mikähän on hehkutulppien kiristysmomentti
Auto on vuosimallia -94.
Palstalla on ollut runsaasti keskustelua hehkutulppien vaihdosta, mutta kiritysmomentista ei ole mainintaa. Oikea kiristysmomentti taannee onnistuneen työn. Ja irrotusvaiheessa uskaltaa vääntää ainakin kiristysmomentilla hehkutulpan katkeamatta. Tosin tuskinpa sillä vielä irtoaa.
En sanoisi että kiristysmomentti takaa tässä tapauksessa onnistuneen työn.
Yleensä hehkut laitetaan kiinni "käsin" , eli näppituntumalla kiinni asti.
Myöskin sen takia että kierteisiin jää karstaa /nokea/likaa (niin kuin huomaat auki ottaessa) ja momentilla kiristäessä hehku voi jäädä liian löysälle.
Hehkutulpat lähti irti ilman tuskaa. Yllätyin, sillä peloteltua kiinnijuuttumista ei ollut tapahtunut, vaikka yksi hehku on ollut vainaa jo pari kuukautta. Palanut hehku ei erottunut päällepäin kunnossa olevista.
Yhdessä hehkussa kartion kohdalta hiukan vuotoa.
Ovatko nämä hehkut jotenkin erilaisia esim. vanhempiin verrattuna ja jumiutuminen vähäisempää? Mahdollinen juuttuminen voi johtua liian "löysästä" asennuksesta, jolloin kartion tiivistyspinta vuotaa ja noki tunkeuu koko hehkun varren pituudelle.
En laittanut vielä uusia, sillä varaosaliikeestä ostamani hehkut ovat erilaisia.
Havaitsin, että momenttiavaimen käyttö hehkun asennuksessa on teoriaa ainakin kotitarveavaimella. Halpa momenttiavain ei mahdu ahtaaseen väliin muuten kuin purkamalla lisää osia pois edestä ( nyt poistettu imuletku, imusarja ja löysytetty hehkujen virtajohtojen suojakoteloita) . Ehkä jokin nivelvarsi viritys tai erikoisvalmisteinen peini momenttiavain mahdollistaisi homman.
Täytyy kiristää näppituntumalla.