.
Re: Valojen heijastin pinnat...
Minuakin kiinnostaa sama asia.KentZu kirjoitti:Pysyyköhän tuo kromimaali lämpötilan vaihtelusta huolimatta???
Etenkin muovipintojen suhteen.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Itse en ole ihan noin radikaaleihin kunnostamistoimenpiteisiin ryhtynyt. Valojen heijastimiin oli kuitenkin kertynyt mustaa pölyä, mutta vielä ei ollut syöpymiä. Mietin millä niitä putsaisin ja päädyin Neo-amisept -desinfiointiaineeseen ja pumpuliin, kun ei väkevämpääkään tai patempaa ollut sillä kertaa saatavilla. Neo-amisept on jotain 70% 2-propanolia?
Testasin ensin vähän heijastimen reunaan. Ei irrottanut pintaa, mutta jätti aavistuksen himmeän kalvon pintaan. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että valon hävikki on pienempi "aavistuksen himmeällä" kuin mustassa pölyssä olevalla pinnalla. En tiedä paraniko valoteho, mutta se hyvä puoli tässä remontissa oli, että ei ainakaan huonontunutkaan!
Eikä ollut kallista.
Jos ruostetta löytyy, niin kauppaa ostamaan uudet! Minulla ainakaan ei usko riitä mihinkään maali- tai teippivirityksiin, ei niillä varmaan tiehen suuntautuvan valon määrä ainakaan lisäänny.
Uudet maksa hirveitä ja "ruopuneisiin" heijastimiin verrattuna uusilla jopa näkee jotain. Kokemusta on. Vuonna 1995 w115 sai uudet heijastimet ja valojen lasit (nyt siis oli heijastinten väliputsaus, laseja olen pessyt tässä välilläkin) ja ero vanhoihin oli kyllä ihan käsittämätön. 
Testasin ensin vähän heijastimen reunaan. Ei irrottanut pintaa, mutta jätti aavistuksen himmeän kalvon pintaan. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että valon hävikki on pienempi "aavistuksen himmeällä" kuin mustassa pölyssä olevalla pinnalla. En tiedä paraniko valoteho, mutta se hyvä puoli tässä remontissa oli, että ei ainakaan huonontunutkaan!

Jos ruostetta löytyy, niin kauppaa ostamaan uudet! Minulla ainakaan ei usko riitä mihinkään maali- tai teippivirityksiin, ei niillä varmaan tiehen suuntautuvan valon määrä ainakaan lisäänny.


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
En suosittele sitä kromimaalia mihinkään mikä on ulkoilman kanssa kosketuksisa. Maalattu yhden auton kromilista ja Amazoniin entisöitiin yksi maskimerkki. Kyllä sitä kiiltoa hetken aikaa kesti...kunnes pinta alkoi haalistua ja muuttua paremminkin mataksi.
Tuskin yhtään paremmin toimii lämmön alla...
Tuskin yhtään paremmin toimii lämmön alla...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
lisää
Hopeoidut pinnat ei kestä yleensä mitään liuotinta, korkeintaan varovaista
vesi/ saippua liuosta.
Ajovaloihin suosittelen kyllä uusia heijastimia, kun turvallisuudesta on
kysymys. Jos budjetti on tarkalla, niin purkuosanakin voisi löytyä parempia.
Erilaiset maalit ei yleensä heijasta, tai kestä kovin hyvin.
Sen sijaan kun lyhtyjä huoltaa, niin kannattaa vaihtaa uudet lasien tiivisteet.
Näin saadaan lyhtyä suojattua kosteutta ja pölyä vastaan.
vesi/ saippua liuosta.
Ajovaloihin suosittelen kyllä uusia heijastimia, kun turvallisuudesta on
kysymys. Jos budjetti on tarkalla, niin purkuosanakin voisi löytyä parempia.
Erilaiset maalit ei yleensä heijasta, tai kestä kovin hyvin.
Sen sijaan kun lyhtyjä huoltaa, niin kannattaa vaihtaa uudet lasien tiivisteet.
Näin saadaan lyhtyä suojattua kosteutta ja pölyä vastaan.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Totta! Varsinkin w114/115:ssa tiiviste näyttelee pääosaa heijastinpintojen kestävyydessä, koska koko lamppusysteemi pitää aina irrottaa kokonaan polttimoakin vaihtaessa (ei siis vaihdu konehuoneen puolelta, niin kuin uudemmissa, jos joku ei tätä tiedäHenry V. kirjoitti:Sen sijaan kun lyhtyjä huoltaa, niin kannattaa vaihtaa uudet lasien tiivisteet. Näin saadaan lyhtyä suojattua kosteutta ja pölyä vastaan.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
lisää
Joo - kerran kun kaveri irroitti kromikehyksen, niin lasi putosi maahan.
Kaikki kiinnitys väkäset oli katkenneet aikaisempien omistajien toimesta.

Kaikki kiinnitys väkäset oli katkenneet aikaisempien omistajien toimesta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Oli varmaan aika tiivis... "Omia" lamppuja on pitänyt vähän lisätilkitä tuulilasin (ei kovetu koskaan kokonaan) tiivistemassalla, mutta kiinnikkeet on kunnossa.Henry V. kirjoitti:Joo - kerran kun kaveri irroitti kromikehyksen, niin lasi putosi maahan.![]()
Kaikki kiinnitys väkäset oli katkenneet aikaisempien omistajien toimesta.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: lisää
Oliko se TM:n jutussa, jossa mainittiin että noiden heijastinpintojen hopeointi on paksuudeltaan muutamia ångströmejä. Tämä on siis yksikkö, joka on muistaakseni millin sadas- ellei peräti tuhannesosa.Henry V. kirjoitti:Hopeoidut pinnat ei kestä yleensä mitään liuotinta, korkeintaan varovaista
vesi/ saippua liuosta.
Ajovaloihin suosittelen kyllä uusia heijastimia, kun turvallisuudesta on
kysymys. Jos budjetti on tarkalla, niin purkuosanakin voisi löytyä parempia.
Erilaiset maalit ei yleensä heijasta, tai kestä kovin hyvin.
Sen sijaan kun lyhtyjä huoltaa, niin kannattaa vaihtaa uudet lasien tiivisteet.
Näin saadaan lyhtyä suojattua kosteutta ja pölyä vastaan.
Yhtä kaikki, kyseessä on niin ohut kerros että ei kannata juuri hankailla.
Mitenkäs muuten tuon W123:n "pyöreävaloinen" malli. Onko yhdessä taustassa kiinni kaksi pyöreää umpiota vai onko lasi sellainen, että se antaa vaikutelman pyöreistä umpioista?
Leikittelen vaan ajatuksella, että kun kerran vakiokokoisia umpioita saa esim. Hellalta uutena, voisiko nuo pyöreälamppuisen valot parantaa hakemalla kaupasta normaalit "seittemäntuumaset" tms.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kokeilin tuota kromimaalia umpion heijastimeen, (W124) tulos oli järkyttävä.Petri M. kirjoitti:En suosittele sitä kromimaalia mihinkään mikä on ulkoilman kanssa kosketuksisa. Maalattu yhden auton kromilista ja Amazoniin entisöitiin yksi maskimerkki. Kyllä sitä kiiltoa hetken aikaa kesti...kunnes pinta alkoi haalistua ja muuttua paremminkin mataksi.
Tuskin yhtään paremmin toimii lämmön alla...
Tuli kromipinta , myöhemmin kun laitoin heijastimen paikalleen, eipä tullut valokuviota. Aukaisin taas umpion , nosieltä löytyi mattapintainen heijastin.

Kromimaalin kanssa kauppaan ja rahat pois (vannehopeekin on parempi).
Ostin uuden heijastimen (hella) , maksoi 15€

Eli on ihan tyhjää säästöä , ruveta maalailemaan heijastimia

Joku kauppasi tässä taanoin foorumilla umpion heijastimia (hella W124).
täytyypä tarkistaa

Olen joskus putsannut noita pintoja lämpimällä fairivedellä, ei oo pinnote kulunut , mutta on lika irronnut.

Viimeksi muokannut tupis, Pe 10.10.2003 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: lisää
Siellä on kaksi pyöreää heijastinta ja niitähän saa kaupasta. Pitääkin laittaa omat valot työn alle jossain vaiheessa.Aku P kirjoitti: Mitenkäs muuten tuon W123:n "pyöreävaloinen" malli. Onko yhdessä taustassa kiinni kaksi pyöreää umpiota vai onko lasi sellainen, että se antaa vaikutelman pyöreistä umpioista?
Leikittelen vaan ajatuksella, että kun kerran vakiokokoisia umpioita saa esim. Hellalta uutena, voisiko nuo pyöreälamppuisen valot parantaa hakemalla kaupasta normaalit "seittemäntuumaset" tms.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
maali saattaa savuta..
Niin, oonpa joskus johonkin lisäpitkään kokeillut spreijata uutta heijastinpintaa kromimaalilla. Savunapa ne maalit sieltä lähti.. hyvä ettei syttynyt palamaan koko lamppu! Ei ollut kuumakestoa se maali.. 

ex-300D 1979
Re: lisää
Muistaakseni Pystärissä on siinä lokasuojassa olevassa valon kotelossa johdon läpivienti, josta lika ja kosteus voi kulkeutua myös lamppuun. Kannattaa tarkistaa kunto.saul kirjoitti:Totta! Varsinkin w114/115:ssa tiiviste näyttelee pääosaa heijastinpintojen kestävyydessä, koska koko lamppusysteemi pitää aina irrottaa kokonaan polttimoakin vaihtaessa (ei siis vaihdu konehuoneen puolelta, niin kuin uudemmissa, jos joku ei tätä tiedäHenry V. kirjoitti:Sen sijaan kun lyhtyjä huoltaa, niin kannattaa vaihtaa uudet lasien tiivisteet. Näin saadaan lyhtyä suojattua kosteutta ja pölyä vastaan.).
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Re: lisää
AriK123 kirjoitti:
Siellä on kaksi pyöreää heijastinta ja niitähän saa kaupasta. Pitääkin laittaa omat valot työn alle jossain vaiheessa.
Ennen kuin riennät innoissasi kauppaan ostamaan uusia heijastimia, niin täytyy selvittää ovatko valot Hellan vai Boschin tekosia. Lasissa olevaa merkintää ei kannata uskoa, Esim. Hellan lamppuun käy Boschin lasi ja päinvastoin. Myöskin alipainesäädöllä ja ilman sitä olevissa lyhdyissä on erilaiset heijastimet.
Niissä heijastimissa voi olla vielä tarra paikoillaan, josta näkyy valmistaja.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Re: lisää
Joo, nämä pitää huomioida. Olen purkanut umpiot pari kertaa ja samalla on tullut tutkittua niiden sisältö. Taitaa olla sieltä halvimmasta päästä nuo Hellat ilman alipainesäätöjä.jarski kirjoitti:AriK123 kirjoitti:
Siellä on kaksi pyöreää heijastinta ja niitähän saa kaupasta. Pitääkin laittaa omat valot työn alle jossain vaiheessa.
Ennen kuin riennät innoissasi kauppaan ostamaan uusia heijastimia, niin täytyy selvittää ovatko valot Hellan vai Boschin tekosia. Lasissa olevaa merkintää ei kannata uskoa, Esim. Hellan lamppuun käy Boschin lasi ja päinvastoin. Myöskin alipainesäädöllä ja ilman sitä olevissa lyhdyissä on erilaiset heijastimet.
Niissä heijastimissa voi olla vielä tarra paikoillaan, josta näkyy valmistaja.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
www.motonet.fiTomJoad83 kirjoitti:Tuota nuin, täällä olis myös yks tuollane w114 ilman kunnollisia heijastinpintoj, jotenka jos nuita ihan uusia saa niin mistä..?
*avuton*
HEIJASTIN MERCEDES W115/114 MALLI 68--76
W114/115 68--76 H4-ajovalo v/o. . . . . . . . . . . . . . . 48-5051 49.00 ???
W114/115 68--76 H3-sumuvalo v/o. . . . . . . . . . . . . . 48-5545 29.50 ???
Hella ja Bosch-heijastimet sovitettavissa keskenään!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Motonetin umpiot saattaa sitten olla mate-in-taiwan, kuten allekirjoittanut sai muinoin tuta. On ne hienot ja kirkkaat ja sopi puukottamalla paikalleenkin.
Sitte innoissaan kokoilemaan miltä näyttää pimeellä... voi
ja
että voi olla valokuvio kuin joulukuusessa... siis ihan mitä sattuu. Kaukovaloilla näki jotenkuten, mutta lähivalot oli lähinnä naurettavat. En tiedä millä konstilla oli se Exx-merkintä hankittu, mutta ei kyllä ollut kuunaan missään täkäläisessä testissä käyneet... saddam!
Jossain lounais-Suomessa on firma, joka käsittelee vanhat heijastimet jokseenkin uuden veroisiksi, eikä ole edes kallista. Kaivan linkin kunhan ehdin...
Sitte innoissaan kokoilemaan miltä näyttää pimeellä... voi



Jossain lounais-Suomessa on firma, joka käsittelee vanhat heijastimet jokseenkin uuden veroisiksi, eikä ole edes kallista. Kaivan linkin kunhan ehdin...
Tämmönen on se virma:
-------------------8<-----------------------
Paikkoja on kaksikin:
SUOMEN METALLOINTI OY AB,
LAIROLANTIE 6,
24910 HALIKKO AS
http://www.salonseutu.fi/palvelut/yrity ... /2627.html
ja
SUOMEN METALLOINTI OY
Sepporaitti 12
21130 POIKKO (RYMÄTTYLÄ)
puh. 02 2523110
Koko ketju: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=264
------>8-------------------------------------------
Kokemuksia löytyy tuolta audiklupin topicista ja saappiclubin foorumilta samaten.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... =pinnoitus
Tässä linkissä vielä tuoreemmat yhteystiedot:
http://www.inoa.fi/hakemisto/Kumi+ja+mu ... lointi+Oy/
-------------------8<-----------------------
Paikkoja on kaksikin:
SUOMEN METALLOINTI OY AB,
LAIROLANTIE 6,
24910 HALIKKO AS
http://www.salonseutu.fi/palvelut/yrity ... /2627.html
ja
SUOMEN METALLOINTI OY
Sepporaitti 12
21130 POIKKO (RYMÄTTYLÄ)
puh. 02 2523110
Koko ketju: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=264
------>8-------------------------------------------
Kokemuksia löytyy tuolta audiklupin topicista ja saappiclubin foorumilta samaten.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... =pinnoitus
Tässä linkissä vielä tuoreemmat yhteystiedot:
http://www.inoa.fi/hakemisto/Kumi+ja+mu ... lointi+Oy/