Kuinka vesipumppu irroitetaan?
Kuinka vesipumppu irroitetaan?
Siinäpä se kysymys olikin.
Auto on W124 -89 300E.
Onko kiinnitysruuveja 4? (uusi pumppu kaupasta vasta huomenna)
Vasemman yläkulman 6 mm 6-koloruuvin olen saanut irti, samoin oikean alakulman 13 mm kuusiokannan.
Oikea yläkulma kinkkinen (ruuvi sentään näkyvillä) ja missä ihmeessä on vasemman alakulman ruuvi?
Pitääkö kiristinasetelma ja ohjaustehostimen pumppu irroittaa ensin?
Ei keksi millään, kuinka saadaan irti, ei sitten millään.
Auto on W124 -89 300E.
Onko kiinnitysruuveja 4? (uusi pumppu kaupasta vasta huomenna)
Vasemman yläkulman 6 mm 6-koloruuvin olen saanut irti, samoin oikean alakulman 13 mm kuusiokannan.
Oikea yläkulma kinkkinen (ruuvi sentään näkyvillä) ja missä ihmeessä on vasemman alakulman ruuvi?
Pitääkö kiristinasetelma ja ohjaustehostimen pumppu irroittaa ensin?
Ei keksi millään, kuinka saadaan irti, ei sitten millään.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
- Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö
Voi olla ettei tästä oo apua, kun mulla on vaan 230E. Lieneekö miten erilainen kone?
Kun tästä vaihdettiin vesipumppu, niin laturin kiinnike piti irrottaa ja vääntää pois tieltä.
Mutta muuten siinä ei ollut mitään ihmeellistä: vedet astiaan, flekti suojamuovineen irti, moniurahihna irti, laturin kiinnike irti ja sivuun, vesiletkut irti, anturi irti, pumppu irti ja uusi tilalle, piti varoa ettei tiiviste mene ruttuun... muistaakseni
Kun tästä vaihdettiin vesipumppu, niin laturin kiinnike piti irrottaa ja vääntää pois tieltä.
Mutta muuten siinä ei ollut mitään ihmeellistä: vedet astiaan, flekti suojamuovineen irti, moniurahihna irti, laturin kiinnike irti ja sivuun, vesiletkut irti, anturi irti, pumppu irti ja uusi tilalle, piti varoa ettei tiiviste mene ruttuun... muistaakseni

W124 230E -91
Re: Kuinka vesipumppu irroitetaan?
Pitää irroittaa pumppu ja kiristin.spede10 kirjoitti:Siinäpä se kysymys olikin.
Auto on W124 -89 300E.
Onko kiinnitysruuveja 4? (uusi pumppu kaupasta vasta huomenna)
Vasemman yläkulman 6 mm 6-koloruuvin olen saanut irti, samoin oikean alakulman 13 mm kuusiokannan.
Oikea yläkulma kinkkinen (ruuvi sentään näkyvillä) ja missä ihmeessä on vasemman alakulman ruuvi?
Pitääkö kiristinasetelma ja ohjaustehostimen pumppu irroittaa ensin?
Ei keksi millään, kuinka saadaan irti, ei sitten millään.
Otin omasta syylarinkin pois, helpottaa kummasti hommaa kun saa lisää tilaa.
Ja on aikalailla erilainen kuin neloskoneessa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Re: Kuinka vesipumppu irroitetaan?
Kiitos, tuota epäilinkin (ja pelkäsinJani kirjoitti:Pitää irroittaa pumppu ja kiristin.spede10 kirjoitti:Siinäpä se kysymys olikin.
Auto on W124 -89 300E.
Onko kiinnitysruuveja 4? (uusi pumppu kaupasta vasta huomenna)
Vasemman yläkulman 6 mm 6-koloruuvin olen saanut irti, samoin oikean alakulman 13 mm kuusiokannan.
Oikea yläkulma kinkkinen (ruuvi sentään näkyvillä) ja missä ihmeessä on vasemman alakulman ruuvi?
Pitääkö kiristinasetelma ja ohjaustehostimen pumppu irroittaa ensin?
Ei keksi millään, kuinka saadaan irti, ei sitten millään.
Otin omasta syylarinkin pois, helpottaa kummasti hommaa kun saa lisää tilaa.
Ja on aikalailla erilainen kuin neloskoneessa.

-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Sitä tarkoitetaan, ja ei siitä tarvi muuta kuin kiinnityspultit aukaista, ja kääntaa sitä sivuun.spede10 kirjoitti:Juu, tuo ohje minulla oli, mutta en luottanut siihen...![]()
Tarkalleen ottaen, kerrotaanko siinä tandem vai tandern -pumpusta? Ja tarkoitetaanko sillä juuri ohj.teh.pumppua?
Sitten mahtuu irroittelemaan kiristinsysteemit ja pumpun ruuvin.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Kiitti taas hyvistä ohjeista.Jani kirjoitti:Sitä tarkoitetaan, ja ei siitä tarvi muuta kuin kiinnityspultit aukaista, ja kääntaa sitä sivuun.spede10 kirjoitti:Juu, tuo ohje minulla oli, mutta en luottanut siihen...![]()
Tarkalleen ottaen, kerrotaanko siinä tandem vai tandern -pumpusta? Ja tarkoitetaanko sillä juuri ohj.teh.pumppua?
Sitten mahtuu irroittelemaan kiristinsysteemit ja pumpun ruuvin.
Nyt taidan mennä köllöttelemään ja aamulla käydä hirvijahdissa.
Sen jälkeen sitten vanha pumppu pois


-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Re: Kuinka vesipumppu irroitetaan?
Ei kai se voi olla pentssinikoneessakaan kovin vaikeeta,kolmen litran tiiselissä jäähytin irti(2min.oikeella kädellä,vasemmassa rööki,nesteen valumisessa menee enempi aikaa,kun irrottamisessa).spede10 kirjoitti:Kiitos, tuota epäilinkin (ja pelkäsinJani kirjoitti:Pitää irroittaa pumppu ja kiristin.spede10 kirjoitti:Siinäpä se kysymys olikin.
Auto on W124 -89 300E.
Onko kiinnitysruuveja 4? (uusi pumppu kaupasta vasta huomenna)
Vasemman yläkulman 6 mm 6-koloruuvin olen saanut irti, samoin oikean alakulman 13 mm kuusiokannan.
Oikea yläkulma kinkkinen (ruuvi sentään näkyvillä) ja missä ihmeessä on vasemman alakulman ruuvi?
Pitääkö kiristinasetelma ja ohjaustehostimen pumppu irroittaa ensin?
Ei keksi millään, kuinka saadaan irti, ei sitten millään.
Otin omasta syylarinkin pois, helpottaa kummasti hommaa kun saa lisää tilaa.
Ja on aikalailla erilainen kuin neloskoneessa.)
Sen jälkeen on tilaa irrotella hihnaa ja pumppua.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Perskutarallaa, kun pumpun kiinnitysruuvien edessä on rompetta heinähäkillinen.
Jäähdytin ei ole edessä. Pumppu on koneen sivulla ja mielestäni kylläkin kiristinsynsteemi ja tehostin on kammettava sivuun ensin.
No, illalla ollaan viisaampia.
Jäähdytin ei ole edessä. Pumppu on koneen sivulla ja mielestäni kylläkin kiristinsynsteemi ja tehostin on kammettava sivuun ensin.
No, illalla ollaan viisaampia.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Doh, diin! Nyt ollaan siinä tilanteessa, että ohjaustehostimen+kiristinasetelman pukki on irti ja enää viskon siivapyörä irti. Sen jälkeen kiristimestä lähtevä tukirauta irti siivan takaa ja pääsee irottamaan pumpun loput kiinnitysruuvit.
Uusi pumppu on pöydällä, 130 € Lahdessa (Motonet 99 €).
Uusi pumppu on pöydällä, 130 € Lahdessa (Motonet 99 €).
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Viskon irroitus
Tuli vielä mieleen, että joissakin tapauksissa tarvii alavesiletku ja lämppäriltä tuleva metalliputki vaihtaa uudemman malliseen.
Ainakin tuossa -88:ssa joutui...
Vesipumpun lähtö on erilainen, ja originaali vesiletku ottaa ot-pumpun hihnapyörään kiinni
Tuli vielä mieleen, että joissakin tapauksissa tarvii alavesiletku ja lämppäriltä tuleva metalliputki vaihtaa uudemman malliseen.
Ainakin tuossa -88:ssa joutui...
Vesipumpun lähtö on erilainen, ja originaali vesiletku ottaa ot-pumpun hihnapyörään kiinni

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
OK, aamulla katsotaan, sopivatko letkut uuteen.
Vanha on nyt irti. Olipahan siinä jonkin verran aivoduuniakin, ennen kuin hoksasi kaikki kiemurat.
Sain tuon viskon irti ennen ohjetta, kiitos kuitenkin.
Puoli tuntia kun pähkäilin ja kurkin joka rakoon, niin keksin tuon saman, mikä ohjeessa on. Sorkin 3 mm kuusiokoloavaimen sinne siivan sisäpuolelle reikään ja jalan koloon ja kyllähän se päätyruuvi avautui.
Vanha on nyt irti. Olipahan siinä jonkin verran aivoduuniakin, ennen kuin hoksasi kaikki kiemurat.
Sain tuon viskon irti ennen ohjetta, kiitos kuitenkin.
Puoli tuntia kun pähkäilin ja kurkin joka rakoon, niin keksin tuon saman, mikä ohjeessa on. Sorkin 3 mm kuusiokoloavaimen sinne siivan sisäpuolelle reikään ja jalan koloon ja kyllähän se päätyruuvi avautui.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Tehty, mikä tehty ja hyvä(?) tuli.
Ei siinä loppujen lopuksi kauhia homma ollutkaan, tuossa pumpun vaihdossa.
Jos joku tekee sen ensimmäistä kertaa, niin tässäpä pikaohje (kutospensakoneelle):
Jäähdytin pois, muista suojata vaihteistoöljyn putkiyhteet (jos automaattiloota).
Seuraavaksi ropelli+visko+siivapyörä pois. Lähtee helposti, kun lukitsee sieltä siivan takapuolelta yo. ohjeen ohjeen mukaan.
Sitten ohjeustehostimen pumpun+hihnankiristimen jalka irti, huom. keskellä oleva kuusiokoloruuvi. Jalka käännetään sivuun, ei tarvitse irrottaa hilavitkuttimia siitä.
Sitten vain pumpun kimppuun. Pitäisi irrota jo melkoisen kivuttomasti, kun kiinnitysruuvit ovat näkösällä.
Uutta pumppua soviteltaessa kannattaa lukita blokin kylkeen tuleva O-rengas vaikka tiivistesilikonilla kiinni, muuten saattaa pudota pois.
Huom! Hyvä kuusiokoloavainsarja (esim. Bahco) on kova sana. Sellainen, jossa toisessa päässä on pallopää. Ihan must!
Täts it!
Ei siinä loppujen lopuksi kauhia homma ollutkaan, tuossa pumpun vaihdossa.
Jos joku tekee sen ensimmäistä kertaa, niin tässäpä pikaohje (kutospensakoneelle):
Jäähdytin pois, muista suojata vaihteistoöljyn putkiyhteet (jos automaattiloota).
Seuraavaksi ropelli+visko+siivapyörä pois. Lähtee helposti, kun lukitsee sieltä siivan takapuolelta yo. ohjeen ohjeen mukaan.
Sitten ohjeustehostimen pumpun+hihnankiristimen jalka irti, huom. keskellä oleva kuusiokoloruuvi. Jalka käännetään sivuun, ei tarvitse irrottaa hilavitkuttimia siitä.
Sitten vain pumpun kimppuun. Pitäisi irrota jo melkoisen kivuttomasti, kun kiinnitysruuvit ovat näkösällä.
Uutta pumppua soviteltaessa kannattaa lukita blokin kylkeen tuleva O-rengas vaikka tiivistesilikonilla kiinni, muuten saattaa pudota pois.
Huom! Hyvä kuusiokoloavainsarja (esim. Bahco) on kova sana. Sellainen, jossa toisessa päässä on pallopää. Ihan must!
Täts it!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Pitäisi itellä tehdä sama homma mutta autona on W201 ja koneena 250D eli löytyiskö yhtä pätevää ohjetta kyseiselle koneelle? Siis tollasta step-by-step ohjetta.
Ja mikäli on homman tehneitä, mikä siinä on vaikein / työläin homma? Mikä voi teettää harmaita hiuksia, niin osaisi etukäteen varautua? Selviääkö esim viskon irroituksesta ilman kummempia erikoistyökaluja?
Kiitos jo etukäteen!
Ja mikäli on homman tehneitä, mikä siinä on vaikein / työläin homma? Mikä voi teettää harmaita hiuksia, niin osaisi etukäteen varautua? Selviääkö esim viskon irroituksesta ilman kummempia erikoistyökaluja?
Kiitos jo etukäteen!
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Re:
spede10 kirjoitti:Tehty, mikä tehty ja hyvä(?) tuli.
Ei siinä loppujen lopuksi kauhia homma ollutkaan, tuossa pumpun vaihdossa.
Jos joku tekee sen ensimmäistä kertaa, niin tässäpä pikaohje (kutospensakoneelle):
Jäähdytin pois, muista suojata vaihteistoöljyn putkiyhteet (jos automaattiloota).
Seuraavaksi ropelli+visko+siivapyörä pois. Lähtee helposti, kun lukitsee sieltä siivan takapuolelta yo. ohjeen ohjeen mukaan.
Sitten ohjeustehostimen pumpun+hihnankiristimen jalka irti, huom. keskellä oleva kuusiokoloruuvi. Jalka käännetään sivuun, ei tarvitse irrottaa hilavitkuttimia siitä.
Sitten vain pumpun kimppuun. Pitäisi irrota jo melkoisen kivuttomasti, kun kiinnitysruuvit ovat näkösällä.
Uutta pumppua soviteltaessa kannattaa lukita blokin kylkeen tuleva O-rengas vaikka tiivistesilikonilla kiinni, muuten saattaa pudota pois.
Huom! Hyvä kuusiokoloavainsarja (esim. Bahco) on kova sana. Sellainen, jossa toisessa päässä on pallopää. Ihan must!
Täts it!
Voi kun oliskin taas näin yksinkertaista. Pääsin tuohon ohjaustehostimen pumpun jalan irroitukseen asti ok.. mutta millä se irtoaa?. Otin takaa kaksi pulttia ja keskeltä kuusiokolopultin irti, sekä edestä tukiraudan joka menee pumpulle sekä kiristimen vaimentimen koneen päästä mutta kiinni istuu kuin tatti. Itsellä ilmastoinnin kompura noitten alla vielä, olikos tuossa ohjeessa? Samoin pumpun ylempi taaimmainen mutteri ahtaassa kolossa imusarjan alla, minkä avaimen tuonne saa. On mese pumpun paikkaan pistänyt...perrrrrrr Niin w126 300 se vm.1986 oli auto
Olisko toimivaa linkkiä mistä sais räjäytyskuvan noista..helpottais jo paljon