Kuinka vesipumppu irroitetaan?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Kuinka vesipumppu irroitetaan?

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Siinäpä se kysymys olikin.
Auto on W124 -89 300E.

Onko kiinnitysruuveja 4? (uusi pumppu kaupasta vasta huomenna)
Vasemman yläkulman 6 mm 6-koloruuvin olen saanut irti, samoin oikean alakulman 13 mm kuusiokannan.
Oikea yläkulma kinkkinen (ruuvi sentään näkyvillä) ja missä ihmeessä on vasemman alakulman ruuvi?
Pitääkö kiristinasetelma ja ohjaustehostimen pumppu irroittaa ensin?

Ei keksi millään, kuinka saadaan irti, ei sitten millään.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kukaan vaihtanut pumppua?
Haulla löytyy aiheesta juttua, mutta eipä ole apua.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Voi olla ettei tästä oo apua, kun mulla on vaan 230E. Lieneekö miten erilainen kone?
Kun tästä vaihdettiin vesipumppu, niin laturin kiinnike piti irrottaa ja vääntää pois tieltä.
Mutta muuten siinä ei ollut mitään ihmeellistä: vedet astiaan, flekti suojamuovineen irti, moniurahihna irti, laturin kiinnike irti ja sivuun, vesiletkut irti, anturi irti, pumppu irti ja uusi tilalle, piti varoa ettei tiiviste mene ruttuun... muistaakseni :shock:
W124 230E -91
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Kuinka vesipumppu irroitetaan?

Viesti Kirjoittaja Jani »

spede10 kirjoitti:Siinäpä se kysymys olikin.
Auto on W124 -89 300E.

Onko kiinnitysruuveja 4? (uusi pumppu kaupasta vasta huomenna)
Vasemman yläkulman 6 mm 6-koloruuvin olen saanut irti, samoin oikean alakulman 13 mm kuusiokannan.
Oikea yläkulma kinkkinen (ruuvi sentään näkyvillä) ja missä ihmeessä on vasemman alakulman ruuvi?
Pitääkö kiristinasetelma ja ohjaustehostimen pumppu irroittaa ensin?

Ei keksi millään, kuinka saadaan irti, ei sitten millään.
Pitää irroittaa pumppu ja kiristin.
Otin omasta syylarinkin pois, helpottaa kummasti hommaa kun saa lisää tilaa.
Ja on aikalailla erilainen kuin neloskoneessa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tossa omassa myllyssä laturi on toisella puolella. Kiristinrullan säätö ja ohjaustehostimen pumppu ovat huolestuttavan lähellä...
Alfamer ei tunne kuutoskoneen ohjetta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Kuinka vesipumppu irroitetaan?

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jani kirjoitti:
spede10 kirjoitti:Siinäpä se kysymys olikin.
Auto on W124 -89 300E.

Onko kiinnitysruuveja 4? (uusi pumppu kaupasta vasta huomenna)
Vasemman yläkulman 6 mm 6-koloruuvin olen saanut irti, samoin oikean alakulman 13 mm kuusiokannan.
Oikea yläkulma kinkkinen (ruuvi sentään näkyvillä) ja missä ihmeessä on vasemman alakulman ruuvi?
Pitääkö kiristinasetelma ja ohjaustehostimen pumppu irroittaa ensin?

Ei keksi millään, kuinka saadaan irti, ei sitten millään.
Pitää irroittaa pumppu ja kiristin.
Otin omasta syylarinkin pois, helpottaa kummasti hommaa kun saa lisää tilaa.
Ja on aikalailla erilainen kuin neloskoneessa.
Kiitos, tuota epäilinkin (ja pelkäsin :cry: )
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tässä taas tämä "virallinen" ohje. :)
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Juu, tuo ohje minulla oli, mutta en luottanut siihen... :oops:

Tarkalleen ottaen, kerrotaanko siinä tandem vai tandern -pumpusta? Ja tarkoitetaanko sillä juuri ohj.teh.pumppua?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

spede10 kirjoitti:Juu, tuo ohje minulla oli, mutta en luottanut siihen... :oops:

Tarkalleen ottaen, kerrotaanko siinä tandem vai tandern -pumpusta? Ja tarkoitetaanko sillä juuri ohj.teh.pumppua?
Sitä tarkoitetaan, ja ei siitä tarvi muuta kuin kiinnityspultit aukaista, ja kääntaa sitä sivuun.
Sitten mahtuu irroittelemaan kiristinsysteemit ja pumpun ruuvin.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jani kirjoitti:
spede10 kirjoitti:Juu, tuo ohje minulla oli, mutta en luottanut siihen... :oops:

Tarkalleen ottaen, kerrotaanko siinä tandem vai tandern -pumpusta? Ja tarkoitetaanko sillä juuri ohj.teh.pumppua?
Sitä tarkoitetaan, ja ei siitä tarvi muuta kuin kiinnityspultit aukaista, ja kääntaa sitä sivuun.
Sitten mahtuu irroittelemaan kiristinsysteemit ja pumpun ruuvin.
Kiitti taas hyvistä ohjeista.
Nyt taidan mennä köllöttelemään ja aamulla käydä hirvijahdissa.
Sen jälkeen sitten vanha pumppu pois :shock: ja uusi tilalle, suit´ sait! :wink:
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: Kuinka vesipumppu irroitetaan?

Viesti Kirjoittaja kilander »

spede10 kirjoitti:
Jani kirjoitti:
spede10 kirjoitti:Siinäpä se kysymys olikin.
Auto on W124 -89 300E.

Onko kiinnitysruuveja 4? (uusi pumppu kaupasta vasta huomenna)
Vasemman yläkulman 6 mm 6-koloruuvin olen saanut irti, samoin oikean alakulman 13 mm kuusiokannan.
Oikea yläkulma kinkkinen (ruuvi sentään näkyvillä) ja missä ihmeessä on vasemman alakulman ruuvi?
Pitääkö kiristinasetelma ja ohjaustehostimen pumppu irroittaa ensin?

Ei keksi millään, kuinka saadaan irti, ei sitten millään.
Pitää irroittaa pumppu ja kiristin.
Otin omasta syylarinkin pois, helpottaa kummasti hommaa kun saa lisää tilaa.
Ja on aikalailla erilainen kuin neloskoneessa.
Kiitos, tuota epäilinkin (ja pelkäsin :cry: )
Ei kai se voi olla pentssinikoneessakaan kovin vaikeeta,kolmen litran tiiselissä jäähytin irti(2min.oikeella kädellä,vasemmassa rööki,nesteen valumisessa menee enempi aikaa,kun irrottamisessa).
Sen jälkeen on tilaa irrotella hihnaa ja pumppua.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Perskutarallaa, kun pumpun kiinnitysruuvien edessä on rompetta heinähäkillinen.
Jäähdytin ei ole edessä. Pumppu on koneen sivulla ja mielestäni kylläkin kiristinsynsteemi ja tehostin on kammettava sivuun ensin.
No, illalla ollaan viisaampia.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Doh, diin! Nyt ollaan siinä tilanteessa, että ohjaustehostimen+kiristinasetelman pukki on irti ja enää viskon siivapyörä irti. Sen jälkeen kiristimestä lähtevä tukirauta irti siivan takaa ja pääsee irottamaan pumpun loput kiinnitysruuvit.
Uusi pumppu on pöydällä, 130 € Lahdessa (Motonet 99 €).
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Viskon irroitus

Tuli vielä mieleen, että joissakin tapauksissa tarvii alavesiletku ja lämppäriltä tuleva metalliputki vaihtaa uudemman malliseen.
Ainakin tuossa -88:ssa joutui...
Vesipumpun lähtö on erilainen, ja originaali vesiletku ottaa ot-pumpun hihnapyörään kiinni :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

OK, aamulla katsotaan, sopivatko letkut uuteen.

Vanha on nyt irti. Olipahan siinä jonkin verran aivoduuniakin, ennen kuin hoksasi kaikki kiemurat.

Sain tuon viskon irti ennen ohjetta, kiitos kuitenkin.
Puoli tuntia kun pähkäilin ja kurkin joka rakoon, niin keksin tuon saman, mikä ohjeessa on. Sorkin 3 mm kuusiokoloavaimen sinne siivan sisäpuolelle reikään ja jalan koloon ja kyllähän se päätyruuvi avautui.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tehty, mikä tehty ja hyvä(?) tuli.

Ei siinä loppujen lopuksi kauhia homma ollutkaan, tuossa pumpun vaihdossa.
Jos joku tekee sen ensimmäistä kertaa, niin tässäpä pikaohje (kutospensakoneelle):
Jäähdytin pois, muista suojata vaihteistoöljyn putkiyhteet (jos automaattiloota).
Seuraavaksi ropelli+visko+siivapyörä pois. Lähtee helposti, kun lukitsee sieltä siivan takapuolelta yo. ohjeen ohjeen mukaan.
Sitten ohjeustehostimen pumpun+hihnankiristimen jalka irti, huom. keskellä oleva kuusiokoloruuvi. Jalka käännetään sivuun, ei tarvitse irrottaa hilavitkuttimia siitä.
Sitten vain pumpun kimppuun. Pitäisi irrota jo melkoisen kivuttomasti, kun kiinnitysruuvit ovat näkösällä.
Uutta pumppua soviteltaessa kannattaa lukita blokin kylkeen tuleva O-rengas vaikka tiivistesilikonilla kiinni, muuten saattaa pudota pois.

Huom! Hyvä kuusiokoloavainsarja (esim. Bahco) on kova sana. Sellainen, jossa toisessa päässä on pallopää. Ihan must!

Täts it!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Pitäisi itellä tehdä sama homma mutta autona on W201 ja koneena 250D eli löytyiskö yhtä pätevää ohjetta kyseiselle koneelle? Siis tollasta step-by-step ohjetta.

Ja mikäli on homman tehneitä, mikä siinä on vaikein / työläin homma? Mikä voi teettää harmaita hiuksia, niin osaisi etukäteen varautua? Selviääkö esim viskon irroituksesta ilman kummempia erikoistyökaluja?

Kiitos jo etukäteen!
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
mj1378
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: To 26.01.2006 06:39
Paikkakunta: rauma / panelia

Viesti Kirjoittaja mj1378 »

viskon irroitus taitaa olla se työläin.. tai sopivan työkalun löytäminen..
ite tei 5.5 mm kuusiokolon avaimesta hieman pyöreän ja typistetyn mallin..
sitten se löytäminen kohdalleen.. mutta siellä se lukkitamiseen tarvittava reikä on..
112cdi vito........

kaikkeen sitä tartteeki koskea..
Pluto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 06.05.2005 00:42

Re:

Viesti Kirjoittaja Pluto »

spede10 kirjoitti:Tehty, mikä tehty ja hyvä(?) tuli.

Ei siinä loppujen lopuksi kauhia homma ollutkaan, tuossa pumpun vaihdossa.
Jos joku tekee sen ensimmäistä kertaa, niin tässäpä pikaohje (kutospensakoneelle):
Jäähdytin pois, muista suojata vaihteistoöljyn putkiyhteet (jos automaattiloota).
Seuraavaksi ropelli+visko+siivapyörä pois. Lähtee helposti, kun lukitsee sieltä siivan takapuolelta yo. ohjeen ohjeen mukaan.
Sitten ohjeustehostimen pumpun+hihnankiristimen jalka irti, huom. keskellä oleva kuusiokoloruuvi. Jalka käännetään sivuun, ei tarvitse irrottaa hilavitkuttimia siitä.
Sitten vain pumpun kimppuun. Pitäisi irrota jo melkoisen kivuttomasti, kun kiinnitysruuvit ovat näkösällä.
Uutta pumppua soviteltaessa kannattaa lukita blokin kylkeen tuleva O-rengas vaikka tiivistesilikonilla kiinni, muuten saattaa pudota pois.

Huom! Hyvä kuusiokoloavainsarja (esim. Bahco) on kova sana. Sellainen, jossa toisessa päässä on pallopää. Ihan must!

Täts it!


Voi kun oliskin taas näin yksinkertaista. Pääsin tuohon ohjaustehostimen pumpun jalan irroitukseen asti ok.. mutta millä se irtoaa?. Otin takaa kaksi pulttia ja keskeltä kuusiokolopultin irti, sekä edestä tukiraudan joka menee pumpulle sekä kiristimen vaimentimen koneen päästä mutta kiinni istuu kuin tatti. Itsellä ilmastoinnin kompura noitten alla vielä, olikos tuossa ohjeessa? Samoin pumpun ylempi taaimmainen mutteri ahtaassa kolossa imusarjan alla, minkä avaimen tuonne saa. On mese pumpun paikkaan pistänyt...perrrrrrr Niin w126 300 se vm.1986 oli auto

Olisko toimivaa linkkiä mistä sais räjäytyskuvan noista..helpottais jo paljon
Vastaa Viestiin