HEHKUVALOSTA -98 CDI

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

HEHKUVALOSTA -98 CDI

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Helvetto! hehkuvalo jää taas palamaan kun käynnistää! talvella teki jonkinaikaa saman, mut sitten korjaantui itsekseen, käynnistyy hyvin.

Kokemusta moisesta?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18027
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tulppa rikki.
wiimax.fi
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

kuten yllä jo todettu, kallistun itsekkin sanomaan että hehku(ja) sieltä on sökönä.
C 202 250TDT Elegance
-Diesel inside-
Avatar
maxy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 28.11.2004 20:35
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maxy »

Teki mulla samaa kun oli yksi hehku pimeenä, se on sen merkki! Ei se kesällä niin haittaa, mutta talvella voi olla ongelmaksi!

T: Maxy
koivari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: La 29.01.2005 10:20
Paikkakunta: kajaani

hehku rikki

Viesti Kirjoittaja koivari »

Hehku rikki olettaisin. Kannattaa laittaa muutama tippa jarrunestettä hehkun juureen paria päivää ennen kun irroittaa lähtee paremmin ja ei mene kierteet.
Parempi vaihtaa pian, että ei kerkiä karstottua.
w211 200cdi vm.03
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Emmä löytäny palanutta hehkua.. Mä vastusmittarilla katoin johto irti, ja kaikki läpi, kyllä viisari meni jokaisen kohdalla pohjaan... ja tämä ny tekee ihan kummallisia, äsken kun laitoin virran päälle, niin hehkutusvalo ei sammunu ollenkaan, vaikka ois kokopäivän oottanu! sitten tauko ja uusi yritys nyt normaali hehkutus, paitsi että valo jää taas käynnissä joksikin aikaa palamaan, niinkuin ennenkin.
Avatar
Make K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 09.11.2003 00:14
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Make K »

Tere.
Tarkista samalla kun niitä itse hehkuja rasseilet niiden "syöttö johdot" / pistokkeet.
Itsellä -96 väykystä oli katkennut sieltä liittimestä se metalliholkki. Tällähetkellä holkin sijaa ajaa jatko abiko.

Vähän asiaa liipaten, saakohan noita pistokkeita (siis sitä muovista osaa sekä holkkia) jostain ostettua, vai oletteko pajoittaneet itse siihen jonkun sortin liittimen.

Make
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

PERRRRjantai!!!!

Äsken kun löin ton sprintterin tulille, niin ei mitään, käväisin pihalla, niin mitä ihmettä, hehkuvalo palaa?? Eikös se pala jos jokin hehkuista on rikki yms?

No sammutin vekottimen, ja uudestaan käymään, hehkuvalo ei pala ollenkaa, sitten ku "jälkihehku" loppu, kuului naksahdus siis, ja sitte alko hehkuvalo palamaan... PRjantai... :evil: :evil:

No, toivottavasti tolla uskaltaa ajaa, mun käsittääkseni uskaltaa, meinaan tässä ollaan justiinsa lähdössä kouvolassa käymään...

EDIT:
Perhana, valo oli sammunu viestin kirjottamisen jälkeen...

Sitte kun tuossa ajeltiin, niin se aina käynnistämisen jälkeen palaa vähän aikaa, mutta sitten sammuu, ilmeisesti palaa jälkihehkutuksen ajan? Hehkutettaessa ei pala ollenkaan, ainakaan vähän lämpimällä koneella...

Hehkujako tässä pitäis sitte alkaa ettimään ja mittailemaan? :shock:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
JariS
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 05.05.2005 12:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja JariS »

Joo hehku rikki.Vaihdoin omaan meseen C220cdi 98 viikolla hehkun. Valo paloi samalla tavalla.Kannattaa ottaa kaikki hehkut irti ja tarkastaa akun kanssa tai akku laturilla että varmasti hehkuu. Varo hehkut on 11.5V sen verran vaan tarjoot sähköö että alkaa pää punottaa. Vastus mittari ei näytä kaikissa vika tapauksissa oikein. Sitten vähän kuparitahnaa kierteisiin ,että lähtee jatkossakin irti. Veholla hehku n.30 ekee.Et sillee
seppo1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 27.12.2004 19:48
Paikkakunta: Pertteli

hehku

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

JariS kirjoitti:Joo hehku rikki.Vaihdoin omaan meseen C220cdi 98 viikolla hehkun. Valo paloi samalla tavalla.Kannattaa ottaa kaikki hehkut irti ja tarkastaa akun kanssa tai akku laturilla että varmasti hehkuu. Varo hehkut on 11.5V sen verran vaan tarjoot sähköö että alkaa pää punottaa. Vastus mittari ei näytä kaikissa vika tapauksissa oikein. Sitten vähän kuparitahnaa kierteisiin ,että lähtee jatkossakin irti. Veholla hehku n.30 ekee.Et sillee
kannattaa kyl mitata vastusmittarilla eikä lämmittää millään laturilla.myös hehkureleissä on ollut aika paljon vikoja[sisältä sulanut hehkulle menevä jatkos]
mersu1
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

No täytyypä sitte mittarilla kurkistella kun vaan ei näpit jäätyis tuolla "melkein" siperiassa... Tuntuuhan se kylmältä näin alkutalvesta tuo 6 asteenkin pakkanen :lol:

Joo, enpä oo ikinä ihmeellisimmin Diiselmoottorin hehkuihin kajonnu, mutta nytte sitte täytyy vissii kajota 8)

Jos huomenna jaksais :P

Katotaa mitä mittari näyttää, jos kaikki vaikuttaa ehjältä, niin sittehän se vika VOIS olla releessä, tosin kyl mä luulisin et vois olla hehku... Hyvähän noi joskus ois kaikki uusia, että jos se on sitte tänätalvena eessä, onhan tol kohta jo 73,5tkm ajettukkin, et eiks se oo kohta paaliin valmis :lol: (meijän autoille harvoin noin paljon tulee kilsoja kahdeksassa-yhdeksässä vuodessa... Ollu sprintteri extra kovassa ajossa 8) )

Se relevika onkin sitten varmaan keljumpi, jotenkin musta tuntuu niin...

Mahtaako noita hehkuja saada vaikkapa KL:stä halvemmalla, ainakin tähän asti vehon käynnit on ollu niin turkasen kalliita, varsinkin silloin alkuvuosina kun ei löytyny noin pitkiä pyyhkijän sulkija mistään, niin makso noi sulat tohon veholla hunajaa timantteja itämaan kultaa... :shock:

Edit:
Joo, KL:stä hehku 12 erkkimerkkiä.. 302 on koodi ja alkaen 2/89-... Voiskin tässä katella, koskas näitä tuttuja liikkuu siellä KL:ssä päin, jossei ite viitti tuolta tilata... :roll:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Kanntaako noiden hehkujen kuntoa vallan kauheasti arpoa. Ainakin motonetissa hehkut maksoivat sellaisen 13-14€/kpl. (Bosh) Joskus ne joutuu kumminkin uusimaan.
Aino ongelma on vaihtamisen riemu :cry: Ainakin 290-koneessa joutuu imusarjan iroittamaan vaihdon ajaksi. Samalla kannataa harkita imusarjan puhdistusta egr moskasta.

Iso pojat ovat sanoneet että auto kyllä saattaa käynnistyä vaikka parilla toimintakuntoisella hehkulla... Kone vaan karstaantuu ja suuttimet pikeentyy helposti, kun konetta runnotaan käyntiin hehkuttamatta kunnolla.

Hehkujen irroittaminen on vähän arkaa puuhaa, niinkuin jo on mainittu. Vaihtamiseen tarvitaan pitkä hylsy. Hekuissa on aika kapea ja matalalla oleva "mutteri-osa". Hylsyn tarvitsee ulottua aivan pohjaan muuten "mutteri" saattaa korkata. . Varmistukseksi voi smirklata hylsysyn päästä pois sen pienen ohjausviisteen.
W210 290TD T
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

minä olen ruukannut mittailla nuo hehkut suoraan siitä releen töpselistä. Sillon tulee varmistettua johdot ja liittimet ja hehku. Navat on numeroitu kätevästi 123456, jotka vastaa sylinterin numeroa.
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

VOI HELV.....

Ei muuten vehje taida hehkuttaa ollenkaan, kun tuossa eilen yöllä sitä tulille lyötiin, niin sai vähän sahata että hörähti... PRKL! :evil:

Rele rikki? :(
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Dodii kirjoitti:VOI HELV.....

Ei muuten vehje taida hehkuttaa ollenkaan, kun tuossa eilen yöllä sitä tulille lyötiin, niin sai vähän sahata että hörähti... PRKL! :evil:

Rele rikki? :(
Veikkaisin kuiteski, että pari hehkua pimeenä.
Valoki toimii sillon miten sattuu.
Eivät pahan hintasia tarvikeliikkeessä esim berun hehkut ok.
Yhellä Nissanin hehkun hinnalla saa mersuu melkeen koko satsin.
Ja kannattaa vaihtaa koko satsi kerralla niin kestävät.
Korjaamolla oli muistaakseni puolen tunnin homma, 220d:ssä ainakin
viimenen niin ahtaassa paikassa, että oli jääny edellisellä korjaamollaki vaihtamatta :?
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

No, täytynee kattoa mitä tolle jaksaa ja viittii tehdä, kun ei viittis pajotettavaksi kaa viiä :evil:

Edit (18:12):
EI OO TODELLISTA!!!

Nyt sitte pakoputkikin on taas kerran tipahtamaisillaan... On se kumma kun ei noi KL:n loppupätkät pysy millään kiinni, vaan ne valuu aina taaksepäin. Äsken kun tuossa kaupassa käytiin, alko pitää ihmeellistä ääntä, niin pakoputki on kääntyny + valunu niin paljo, että otti taka-akseliin kiinni...

Pitää nyt sitä mennä ensimmäisenä korjaamaan, taidan vetää sen läpipultilla kiinni tälläkertaa :evil: (vois tulla kivat vihellysäänet? :) )

Sitte vois mennä kaverin fiestan jarruja korjaamaan...

Kohtahan tässä kannattaa perustaa jo autokorjaamo hittohemmetti :x

EDIT2 (19:00)
EI Perkale, kyllä nää eurooppalaiset paskakasat pitäis paalata, 80 luvun japsit kunniaan, voi per....!!!! :evil:

Putken sain kiinni taasen ja kohdalleen, saas nähä taas kauanko kestää, en viitsiny sentää läpipultilla sitä pistää, ei oikein inspiroinu toi auton alla makaaminen kun sontaa tuli silmiin ja suojalaseja ei tietenkään mistää löytyny. Ajattelin siinä samalla sitten käsijarrua kiristää, ni eikös se prkl käsijarrun mötikkä siellä alhaalla sitten liiku oikein mitenkään, vasaraa sisältä parin säätöyrityksen jälkeen, kun ei tuntunu kiristyvän... No vasaraa vähän että se menis "kauemmas" siitä käsijarrusta, ja kokeilemaan, niin eipä oo paljoa editystä ainakaan tiukkuuden kanssa tapahtunut... Ruostettakin mokomassa möykyssä oli....

Kyl nää eurooppalaiset pitää niin ihmeellisen "hienoja" olla.. PRKL!!! :evil: :evil:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

No, nyt on taas rauhoituttu, ja voidaan paneutua näihin hirviöihin uudestaan :lol:

Avasin tuossa konepellin, ja koitin niitä hehkuja kurkkia. Sanottakoon nyt sitten sen verran, että en ole ennen hehkua sen koommin nähnyt... Vastahan tässä ollaan melkein synnytty :lol:
Jos oikein ymmärsin, ja mitä täältä forumilta luin, niin hehkut olis siis om601:ssä imusarjan alla, ymmärsinkö oikein? Ne on ne hemmetin pienet "pultinpää", joissa on vissiinkin yksi johto päässä tjsp? :shock:
Kaiken kukkuraksi ne osoittaa vielä moottorin takapäähän, jotta avaaminen olisi vaikeampaa. Vai liekö helpompaa? Räikkä voisi ehkä kääntyä ja mahtua tuossa asennossa paremmin...

Lähtee tuo merssuu oikee kivasti kyllä liekan päästä käymään, mutta ei niinkuin ennen, ja hehkuvalokin syttyy tosiaan vasta hetken päästä käynnistyksestä... Sen verran hakua käyttäneenä, kuitenkin vehje siis hehkuttaa, vaikka ei valo palakkaan? Ilmeisesti käyntiin lähteminen olisi melkoisen huonoa ilman minkäänlaista hehkutusta?

Sitten, missäs mahtaa Sprintterin hehkurele sijaita? Ettei tarvi koko autoa ympäri kääntää, niinkuin joskus vielä polkupyöräikäisenä, kun oli lähteny oikean etuvalon heijastin alapäästään irti, tuli pureutta puoli keulaa, ennenkuin uskalsin ne metalliklipsit siitä lasista aukaista, ja painaa heijastimen palloihinsa paikalleen. Kaveri meni jo kauhuissaan meille sisälle sanomaan että nyt se hajottaa koko auton, mutta eipä porukat ollu muksiskaan, luottivat minuun ja osaamiseeni 8) :lol: :lol:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Mä oon näin aktiivinen!! nimittäin tänään jo .. vaihdoin kolmosen palaneen hehkun, oli nimitäin OIKOSULUSSA, niin ettäkun virtaa siihen lykkäs niin jo kipunoi!! säätärä, no siten mittasin johdot, kuten arvata saattaa, kolmosen piuhaan ei tullut kuin voltin verran virtaa !! myöskin releen navoista mitattuna sama juttu, eli RELE entinen!! Tuo hehkun irroitus oli kyllä kesy homma, parinpäivän liotus ruost.irrottajalla, ja hieman moottoria käytinavuks lämpöä kuumailmapistoolilla tulppaa kohti ja 1/4" vääntimellä helposti auki. ... sattaais olla hyvä vaihtaa kaikki hehkut, empä taida kun myyntiin tulee auto,tarpeettomana.
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Whii!!!

Launtaina saatii hehkut vaihdettua! 8)

Eli, onnistuu se OM601:n hehkujen vaihto ilman imusarjankin irroitusta... :P Ekat 2 hehkua vielä saa aika helposti vaihdettua, kolmosessa tarvii jo vähä kikkailla, ja vaikka näyttää, et nelosen jälkee siellä on "tyhjää" tilaa, niin tööt, eipäs vaan olekkaa, täytyy lenkillä käännellä mokoma vika tulppa sieltä... :shock:

No, sitte jälkeenpäin alettii purkamaan vielä puhallinta siitä että sais ton 2 asennon toimimaan... Ku se toimii vähän aikaa, mutta heti kun se vastus lämpenee, niin alkaa puhaltaa täysillä... :? Huomattiin sitten sekin, että tuossahan on raitisilmasuodatin... :shock: Kiva kun ei oo ohjekirjassa eikä missään mitään sanottu siitä, niin se on siellä nyt reilu 9 vuotta ollu, oli ja ON sen näkönenkin... :( Eli sellaista pitäis mennä ostamaan tässä... :x

Edit: Niin, kun tuossa sprintterissä se puhaltimen vastus on sellanen keraaminen möntti vaan, niin se pitäisi ilmeisesti vaihtaa uuteen että alkais toimimaan? :roll: Se lämpösulake siitä on jo kerran vaihdettu...
[/edit]

Helpottaa huomattavasti kun sen puhaltimen kotelon (jossa se raitisilmasuodatin on, keskellä autoa), joka on imusarjan päällä, ottaa pois, niin saa pirusti lisää tilaa hehkujen vaihtoon, näin jälkikäteen vaan sekin huomattiin... :lol:

Pari kolme tuntia siinä meni, mutta kaikki lähti nätisti irti, ja oli sellaset aavistuksen nokiset, varmaan sellaset kuin pitääkin olla, eli ei mikään ollu jumissa eikä enemmän karstoittuneet kuin muut, eli kaikki toimi osittain ilmeisesti... (no, kahdessa oli siis 14 ja 39 ohmia, ja kahdessa 0,3, eli ne kaks toimi rankasti vajaateholla...) Mutta hyvä näin, mukavaa taas käynnistellä... 8)

Iso kiitos Mari's Coffeen pitäjille tallin lainasta ja avusta! 8)
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Vastaa Viestiin