Viton valojenvalvonta yksikkö kateissa
Viton valojenvalvonta yksikkö kateissa
Moi,
Huomasin että viton (-01) valojenvalvonta (siis se vikavalo mittarissa) ei puhu eikä pukahda vaikka ois koko keula pimeenä, käynnistyksessä se kyllä palaa eli polttimo on ehjä, mutta muuten ei sano mitään.
Kysymys kuuluukin että mikä niistä kaikista lootista ko vekotin mahtaa olla tai missäpäin sijaita?
Edellisellä omistajalla on ollut pakonomainen tarve poistaa turhiksi kokemiaan ominaisuuksia käytöstä, myös vetokoukku näyttää itse asennetulta, mutta jos homman saa pikkuvaivalla/rahalla pelittämään niin korjaan..
Kiitos vinkeistä,
ppp
Huomasin että viton (-01) valojenvalvonta (siis se vikavalo mittarissa) ei puhu eikä pukahda vaikka ois koko keula pimeenä, käynnistyksessä se kyllä palaa eli polttimo on ehjä, mutta muuten ei sano mitään.
Kysymys kuuluukin että mikä niistä kaikista lootista ko vekotin mahtaa olla tai missäpäin sijaita?
Edellisellä omistajalla on ollut pakonomainen tarve poistaa turhiksi kokemiaan ominaisuuksia käytöstä, myös vetokoukku näyttää itse asennetulta, mutta jos homman saa pikkuvaivalla/rahalla pelittämään niin korjaan..
Kiitos vinkeistä,
ppp
Noniin, kyllä se 'palaneen valon varoitusvalo' on, siis valo ja käsikirjan pyhä lupaus löytyy, mutta tuon toiminnallisuuden takaava höyrykone on vielä kateissa.
Käsikirja lupaa että moottorin käydessä jos Jokin ulkopuolisista lampuista on palanut, merkkivalo syttyy.
Edestä irrotin yksitellen kaikki lamppujen johdot eikä mitään reagointia, takaata kiskaisin toisen valoyksikön kokonaan kuuseen eikä mitään reagointia..
Jos joku tietää missä systeemin aivot sijaitsee niin kertokee ihmeessä, olen sen toistakymmentä mustaa mystistä laatikkoa eri puolilta autoa löytänyt muttakun missään ei lue selkokielellä että mitä virkaa kukin loota toimittaa.
Käsikirja lupaa että moottorin käydessä jos Jokin ulkopuolisista lampuista on palanut, merkkivalo syttyy.
Edestä irrotin yksitellen kaikki lamppujen johdot eikä mitään reagointia, takaata kiskaisin toisen valoyksikön kokonaan kuuseen eikä mitään reagointia..
Jos joku tietää missä systeemin aivot sijaitsee niin kertokee ihmeessä, olen sen toistakymmentä mustaa mystistä laatikkoa eri puolilta autoa löytänyt muttakun missään ei lue selkokielellä että mitä virkaa kukin loota toimittaa.
Buchelin oppassa ei sähkökaaviossa ole valojenvalvontayksikköä toistaiseksi tullut havaittua... täytyypä ehtoolla tutkia taas hieroklyyhvejä hieman tarkemmin. Varoitusvalo löytyy mittaristosta, mutta sen toiminnasta ei ole tietoa myöskään mulla.
Valvontayksikköhän on tavattoman yksinkertainen värkki, joten se voi olla "piilotettuna" vaikka tavallisen näköisen kytkentäreleen kuoriin...
Valvontayksikköhän on tavattoman yksinkertainen värkki, joten se voi olla "piilotettuna" vaikka tavallisen näköisen kytkentäreleen kuoriin...
Kuten myös valojen valvonta on ja toimii jopa ärsyttävän tehokkaasti. Ihan hyödyllinen vehjes se oikeastaan on, muutaman kerran on tullut haettua palanutta polttimoa kissojen ja koirien kanssa...ja kun on saanut 'korjattua' polttimon, niin kahdenkilometrin ajon jälkeen vika uusiutuu. (Hapettuneita polttimonkantoja riittää)
Minullakin tuo V-malli kuten S@m:lla
Minullakin tuo V-malli kuten S@m:lla
Mulla vitossa samanlaista vikaa noissa sumareissa. Sillä erotuksella, että mulla toimii välillä ja välillä ei.kalev kirjoitti:Missäköhän ne mun sumarit piileskelee? Kytkimen tarkastin ja tuntusis olevan kunnossa, sulake myös ok. Takasumari toimii.
Mutta kokeiles näin. Katkaisijasta etusumarit päälle ja vedä pikku hiljaa valoviiksestä pitkien vilautuksen suuntaan. Eli itseen päin

jossain vaiheessa sumarit herää henkiin. Näin siis itsellä.
Taitaa olla valoviiksessä väljää
Eikös sumarit oo pitkien kanssa samassa ?
Typot pois
Mun sumarit lähtee automaattisesti pois päältä siksi aikaa kun panee pitkät päälle, sielä on tätä kaikkea varten varmaan useampikin rele? viude kun jossain olis kuva niistä kaikista releistä ja releen näkösistä lootista mitä penkin ja ratin alla löytyy.
pitänee viikonloppuna kiskoa penkki irti että pääsee kunnolla leikkimään niillä leegoilla ja jos se A16 lootakin löytyis
Löysin parikin mustaan muovipussiin menevää johtonippua, sielä on varmaan jotain oikein erityisen kiinnostavaa piilossa? ainakin toisesta pussista on 'sinetti' (nippuside) rikki että joskus se on tarvinnut repiä auki..
pitänee viikonloppuna kiskoa penkki irti että pääsee kunnolla leikkimään niillä leegoilla ja jos se A16 lootakin löytyis

Löysin parikin mustaan muovipussiin menevää johtonippua, sielä on varmaan jotain oikein erityisen kiinnostavaa piilossa? ainakin toisesta pussista on 'sinetti' (nippuside) rikki että joskus se on tarvinnut repiä auki..
Nyt kun luin tuon S@Min jutun niin välähti mieleen että niinhän se oli minullakin sumareitten kanssa. Aluksi sumarit alko oireileen niin että saatto mennä päälle ja pois esim. vilkkua päälle laittaessa. Myöhemmin ne lakkasi toimimasta kokonaan. Sumarit toimi kun työnti viikseä päikseen ohjauspylvästä kohden ja vastaavasti jos vähän veti viiksestä ulospäin niin sumarit sammu. Mutta tosiaan jotain väljää viiksessä oli.
Ei siis kannata vetää viikseen... eikun vetää viiksestä.
.
Ei siis kannata vetää viikseen... eikun vetää viiksestä.
.
Pusseja ei kannata aukasta, siellä on käytännössä kaikki ne liitokset, jotka jotenkin liittyvät moottorin sähköistämiseen ja anturointiin. Ei sillä että sieltä mitään hajoaa, niitä saa aivan rauhassa venytellä ja paukutella, ei ne rikki mene. Minulla on molemmat pussit siellä kuljettajan penkin edessä lattialla...siis ne sähkösuojauspussit, omat pussit heiluu siinä penkin etureunaa vastenS@M kirjoitti:juu, siis kyllähän mullakin ne sumarit sammuu, kun laittaa pitkät päälle.
Mutta mulla syttyy sumarit tietyssä kohtaa, kun vähän vetää sitä valoviikseä itseensä päin.
Noissa muovisäkeissä on yleensä pelkkiä johtojen liitoksia, mutta voihan vika niissäkin olla.

On muuten uskomattoman vaikea sulloa niitä takaisin pusseihin, sen verta sekaisin on ne minun piuhat tällä erää.
Taitaa olla jotakin vakavasti vialla kun mun sumarit toimii kuin unelma. Olikos se nyt se H4/lähivalo, jolla se sumari on toteutettu. H1 (vai H3 en muista) teki sen lähivalon.
Kyllä sulla on ihan aito V-klassen, on niitä V-klasseniksi naamioituneita Vitojakin olemassa mutta se on eri juttu. Varusteita saattaa olla pikkasen eritavalla tuossa veessä.S@M kirjoitti:Kai maar se v-keulakin on vito![]()
Luulen kyllä, että mikäli sellainen merkkivalo siellä palaa niin kyllä sille on ohjainlaitekin olemassa. Se on vain sen verta ärsyttävää se palaminen, että taitaa monesta olla otettu se pois käytöstä, jotenkin (softalla ?)
Tuosta V-sarjan ja viton eroista... kyllä mukavuus elektroniikan ja monen muunkin eroavaisuuden tähden kannattaisi puhua niistä "eri" automalleina. Tarkoitan nyt siis tehtaan tekemää v sarjaa, en tuning-vitoja. Aika monta vitoa olen nähnyt enkä kyllä ole niissä valonvalvontaa nähnyt, en ainakaan meilläpäin, se on sitten eri juttu jos joku automyyjä on ottanut tavaksi tilata autot ko laitteella, mutta ei sitäkään ole meillä edes asiakkaan halunneet.
Mutta jos jollain on sellaisen laitteen kanssa ongelmia, niin ensin ohjekirja käteen ja tarkastamaan kaikki wattimäärät joka polttimosta, jos on 5w kirjan mukaan niin jo 4w polttimo sytyttää vikavalon, samoin monesti valojen tehoero paljastaa hapettuneet liitokset.
Mutta jos jollain on sellaisen laitteen kanssa ongelmia, niin ensin ohjekirja käteen ja tarkastamaan kaikki wattimäärät joka polttimosta, jos on 5w kirjan mukaan niin jo 4w polttimo sytyttää vikavalon, samoin monesti valojen tehoero paljastaa hapettuneet liitokset.
juuh ja hinnan, varsinkin jos siitä on maksanut henkilöautoveronkorjaamo kirjoitti:Tuosta V-sarjan ja viton eroista... kyllä mukavuus elektroniikan ja monen muunkin eroavaisuuden tähden kannattaisi puhua niistä "eri" automalleina.

Minkäslainen Vitoissa on sähkölasin ohjain jos semmoinen varuste on, onko kellään ?
Mulla on ihan rehti täysin klasseton V-ITO, jossa siis tuo valovalvonta ei vielä tänäpäivänäkään toimi (vastapainona niille joilla se toimii liiankin hyvin).
Olen koko päivän viettänyt auton 'alla' ja löytänyt/korjannut kymmenen muuta pikkuvikaa mutta sitä maagista lootaa en ole vielä onnistunut löytämään.
ppp
Olen koko päivän viettänyt auton 'alla' ja löytänyt/korjannut kymmenen muuta pikkuvikaa mutta sitä maagista lootaa en ole vielä onnistunut löytämään.
ppp
No niin viesti meni perille, ja voisihan sitä keskittyä vähän aiheeseenkin välillä
.
Tässä on kytkentäkaavio, valovalvontaa siis suorittaa tosiaankin tuo A16 (alareunassa merkattuna) yhdessä keskusyksikön A12 kanssa.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt tuo A12 on tuo boxi tuossa mittariston takana, joten siihen on helppo päästä käsiksi. Lisäksi tuossa näkyy musta boxi ja miltei löisin vetoa, että se on tämä kateissa oleva A16.

Tuntuu tuo buchel olevan täynnä virheitä, monessa kuvassa on mainittu R16 sijaitsevan mittariston lähistöllä, se kuitenkin tarkoittanee A16 kuten tuolla yhdessä kuvassa on. Erittäin sekava kirja ja kytkentäkaaviot kaiken kaikkiaan.

Tässä on kytkentäkaavio, valovalvontaa siis suorittaa tosiaankin tuo A16 (alareunassa merkattuna) yhdessä keskusyksikön A12 kanssa.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt tuo A12 on tuo boxi tuossa mittariston takana, joten siihen on helppo päästä käsiksi. Lisäksi tuossa näkyy musta boxi ja miltei löisin vetoa, että se on tämä kateissa oleva A16.

Tuntuu tuo buchel olevan täynnä virheitä, monessa kuvassa on mainittu R16 sijaitsevan mittariston lähistöllä, se kuitenkin tarkoittanee A16 kuten tuolla yhdessä kuvassa on. Erittäin sekava kirja ja kytkentäkaaviot kaiken kaikkiaan.
A16? A12? hmm
No kävin vielä kerran koluamassa sen kuskin jalkotilan läpi, mittariston takana on yks musta loota (irrallaan killuu kummallisesti, lienee ollut jo tehtaalta/varusteasentamosta kun eio edes ruuvin tekemiä kulumia) - joka on merkinnöistä päätellen keskuslukon radioon liittyvä jutska, CTU2003R768, alempana on DEFA -hälärin seksusyksikkö..
Kuskin jalkatilassa-mittaristossa en bongannut muita lootia paitsi rattipalkissa sulakkeiden alla on kaksi pientä vihreetä releen näköstä joita ei päässyt tarkastelemaan tarkemmin ilman että irrottaa sen muovin ratin alta - enskertaan
Kuskin penkin alla on eberin keskusyksikkö(jälleen irrallaan, kukahan veholla säästää firman ruuveja) ja SG601.645 keltainen loota, liittynee penkinlämmittimeen jotenkin - sitten tietty sata releen näköstä vihreetä-metallista-ruskeeta lootaa
pelkääjän jalkotilassa on keskuslukon aivot, automaattilootan aivot ja sitten vielä joku josta ei kerrota liikaa;
A6111537679
CONTROL UNIT
EUR 1,134.46
The part is available.
Hinnasta päätellen tuo ei kuitenkaan ole se etsimäni loota, tai jos on niin saa sitten olla vikavalo pimeenä niinpaljon kuin lystää
Eli noita 'releen-näkösiä' enno pidellyt, mutta ei niistä mikään näytä semmoselta että niihin menis tarpeeksi montaa johtoa... myöskään yhtään liitintä ilman boksia en löytänyt varalta että koko boxi olis lempattu jokeen.
konepellin alla on vielä pimennossa oleva musta loota pesurin säiliön takana, ja mahdolliset vielä löytymättömäksi jääneet lootat tietenkin missä tahansa..
No siinä nyt lähinnä väliaikatietoja, jos joku tietää millä loitsulla saa noissa A12 ja A16 laatikoissa vilkkumaan vaikka sinisen ledin, löytymisen helpottamiseksi niin kertokaa ihmeessä
No kävin vielä kerran koluamassa sen kuskin jalkotilan läpi, mittariston takana on yks musta loota (irrallaan killuu kummallisesti, lienee ollut jo tehtaalta/varusteasentamosta kun eio edes ruuvin tekemiä kulumia) - joka on merkinnöistä päätellen keskuslukon radioon liittyvä jutska, CTU2003R768, alempana on DEFA -hälärin seksusyksikkö..
Kuskin jalkatilassa-mittaristossa en bongannut muita lootia paitsi rattipalkissa sulakkeiden alla on kaksi pientä vihreetä releen näköstä joita ei päässyt tarkastelemaan tarkemmin ilman että irrottaa sen muovin ratin alta - enskertaan
Kuskin penkin alla on eberin keskusyksikkö(jälleen irrallaan, kukahan veholla säästää firman ruuveja) ja SG601.645 keltainen loota, liittynee penkinlämmittimeen jotenkin - sitten tietty sata releen näköstä vihreetä-metallista-ruskeeta lootaa
pelkääjän jalkotilassa on keskuslukon aivot, automaattilootan aivot ja sitten vielä joku josta ei kerrota liikaa;
A6111537679
CONTROL UNIT
EUR 1,134.46
The part is available.
Hinnasta päätellen tuo ei kuitenkaan ole se etsimäni loota, tai jos on niin saa sitten olla vikavalo pimeenä niinpaljon kuin lystää

Eli noita 'releen-näkösiä' enno pidellyt, mutta ei niistä mikään näytä semmoselta että niihin menis tarpeeksi montaa johtoa... myöskään yhtään liitintä ilman boksia en löytänyt varalta että koko boxi olis lempattu jokeen.
konepellin alla on vielä pimennossa oleva musta loota pesurin säiliön takana, ja mahdolliset vielä löytymättömäksi jääneet lootat tietenkin missä tahansa..
No siinä nyt lähinnä väliaikatietoja, jos joku tietää millä loitsulla saa noissa A12 ja A16 laatikoissa vilkkumaan vaikka sinisen ledin, löytymisen helpottamiseksi niin kertokaa ihmeessä

No, tähän ikiwanhaan juttuun jatkoa (koska asia on vieläkin auki).
Tässä välillä ei ole oikeaa yksikköä löytynyt, sensijaan huomasin että 'valojenvalvonta', siis se piipitys kun auto on sammuksissa, valot päällä ja avaa oven, ei toimikkaan aina..
Lienee jokin kosketushäiriö koska toimii/eitoimi niin satunnaisesti.
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen hommasin nyt sitten oman uuden WISsin kun kaikilla isoilla pojilla sellainen kuulemma täytyy olla, senkin mukaan lootan pitäisi selvästikkin sijaita sielä mittariston takana vaan eipä sijaitse.
Johdonpätkääkään ei löydy todisteeksi että sellainen joskus olisi ollut..
Kummallistahan se olisi että merkkivalo on vaikka tekniikkaa taustalle ei olisikaan? Onhan mittaristossa ilmajousienkin merkkivalo mutta se ei pala turhaan (tai, enpä tiedä, koska polttimo puuttuu kokonaan, pitäisikin ehkä testata).
No, ainakin auton sähköjärjestelmä on tullut tutummaksi ja muutaman 'mystisen mustan laatikon' olen jo päätynyt avaamaankin tutkimusmielessä..
Pitää jatkaa tutkailua ja vinkkejä vastaanotetaan edelleen.
Tässä välillä ei ole oikeaa yksikköä löytynyt, sensijaan huomasin että 'valojenvalvonta', siis se piipitys kun auto on sammuksissa, valot päällä ja avaa oven, ei toimikkaan aina..
Lienee jokin kosketushäiriö koska toimii/eitoimi niin satunnaisesti.
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen hommasin nyt sitten oman uuden WISsin kun kaikilla isoilla pojilla sellainen kuulemma täytyy olla, senkin mukaan lootan pitäisi selvästikkin sijaita sielä mittariston takana vaan eipä sijaitse.
Johdonpätkääkään ei löydy todisteeksi että sellainen joskus olisi ollut..
Kummallistahan se olisi että merkkivalo on vaikka tekniikkaa taustalle ei olisikaan? Onhan mittaristossa ilmajousienkin merkkivalo mutta se ei pala turhaan (tai, enpä tiedä, koska polttimo puuttuu kokonaan, pitäisikin ehkä testata).
No, ainakin auton sähköjärjestelmä on tullut tutummaksi ja muutaman 'mystisen mustan laatikon' olen jo päätynyt avaamaankin tutkimusmielessä..
Pitää jatkaa tutkailua ja vinkkejä vastaanotetaan edelleen.

Omituinen piipittäjä iski kun olin asentamassa lisävaloja; piippasi aina kun oli ovi auki, ihan sama oliko valot päällä tahi ei... korjaantui itsestään niin en viittiny tutkia enempää...
Eiköhän se niin ole että "perus-vitossa" ei ole sitä valvontayksikköä, vaan V:ssä ja ilmeisesti combi-L:ssä... tilaamallahan on tietysti saanuyt mitä vaan.
Eiköhän se niin ole että "perus-vitossa" ei ole sitä valvontayksikköä, vaan V:ssä ja ilmeisesti combi-L:ssä... tilaamallahan on tietysti saanuyt mitä vaan.