W201 etujarrulevyjen vaihto ongelmia..
W201 etujarrulevyjen vaihto ongelmia..
Lähteekös nuo levyt muuta kun ulosvetäjällä vetää rasvakupin päältä kunhan on sen ruuvin irroittanut vai täytyykö koko napa purkaa jotenki?
Nimim. korjausopas jäi Tampereelle..
Nimim. korjausopas jäi Tampereelle..
Viimeksi muokannut Mikkoj, To 13.10.2005 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Re: W201 etujarrulevyjen vaihto..
Ainakin omasta levy lähti, kun irrotti jarrusatulan ja sen jälkeen levyn ruuvin. Ei tarvinnut ulosvetäjää. Jos meinaa olla jumissa, kolistele levyä sopivalla säätövasaralla. Eikös noissa 201:ssä ole samanlaiset jarrut.Mikkoj kirjoitti:Lähteekös nuo levyt muuta kun ulosvetäjällä vetää rasvakupin päältä kunhan on sen ruuvin irroittanut vai täytyykö koko napa purkaa jotenki?
t.
Risto
E500 – 211.070
Ne sokat on siinä lähinnä estämässä levyn muljuamista, kun renkaan pultit on irrotettu. Ne ei paljoa pidättele.Mikkoj kirjoitti:Onhan se sitten niillä jollain jousisokilla kiinni mutta kai ne lähtee siinä sit samalla kun ulosvetäjällä vetää.
Elä sitten litistä niitä kuppeja sillä ulosvetäjällä.Mikkoj kirjoitti:Lähteekös nuo levyt muuta kun ulosvetäjällä vetää rasvakupin päältä

t.
Risto
E500 – 211.070
jos kerran satulan olet irroittanut ja takapuolelta vasaralla napottelet ja samalla pyörität napaa niin pitäisi irrota ja jos pitää kaikeata huolimatta vetää ulosvetäjällä niin kuppi meisselillä irti ja sitä rataa....mut pitäisi se vasaralla irrota tai jo on ruostunut lujasti kiinni....
Itse tein ja säästin
Mutteri on irti, siis se pieni kuusiokolomutteri jolla jarrulevy on kiinni. Sit siinä on niitä putkisokkia kaks kappaletta jotka on vielä paikollaan. Ei tunnu mikään auttavan.. Ei tosin oo kosanderia jolla vois kunnon lämpöshokin antaa mutta mitäs laakeri siitä tykkäis?
Satula on tietty irti ja naputeltu on kovasti tuloksetta. Liekö nuo sitten on alkuperäiset levyt!?! kohta 400 tkm taulussa.. Kuinka lujaan siitä keskitapista tohtiin sitten ulosvetäjällä ottaa voimaa kun se vaan vetää laakerin sitte jumiin.. Mietin että oisko niillä korjaamolla joku systeemi millä otetaan vastaan niihin kierteisiin.. Vois odottaa aamuun ja konsultoida dealeria tai aki P tä..
Satula on tietty irti ja naputeltu on kovasti tuloksetta. Liekö nuo sitten on alkuperäiset levyt!?! kohta 400 tkm taulussa.. Kuinka lujaan siitä keskitapista tohtiin sitten ulosvetäjällä ottaa voimaa kun se vaan vetää laakerin sitte jumiin.. Mietin että oisko niillä korjaamolla joku systeemi millä otetaan vastaan niihin kierteisiin.. Vois odottaa aamuun ja konsultoida dealeria tai aki P tä..
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Biltemasta saa semmoisen näppärän pikkukosanderin, johon sopii retkikeittimen kaasuputelit. Toimii yllättävänkin hyvin ja on helppo napata mukaan auton alle.Mikkoj kirjoitti:Ei tosin oo kosanderia jolla vois kunnon lämpöshokin antaa mutta mitäs laakeri siitä tykkäis?
Ei se lämpö kovin nopeasti ehdi laakeriin leviämään ja nyt pitäisi siis lämmittää sitä ulompaa osaa (eli levyä) ja jäähdyttää sisempää (jossa on laakeri) niin se lämpölaajeneminen auttaa irtoamista. Mikäli nyt osaan kuvitella oikei tuon takatuupparin rakenteen. Ruiskutat sen vielä kertaalleen täyteen irroitusöljyä ja odotat aamuun niin lähtee irti.
Tuommoseen hommaan kun ryhtyy niin voisi ruiskia öljyä pari päivää ennen valmiiksi, ajella muutamat kunnon jarrutukset motarilla niin saa levyt lämpimäksi ja sitten äkkiä irti...arvailen.
Siis pitääks sieltä rasvakupin altakin irroittaa se "mutteri" Eikö sen pitäs lähteä siitä ihan irti aukaisematta rasvakuppia? Kellään korjausopasta, mitä se sanoo tuosta vaihdosta? Siis kun vertaan uuteen niin ei kai se mitenkään siinä sen kummemmin pitäs ola kiinni kuin tuolla yhdellä kuusiokoloruuvilla. Vai pitääks se koko napahässäkkä laakereineen irroittaa?tommy1 kirjoitti:pitäs kyllä lähteä suunnilleen käsin irti,kun löysää sen kuusioruuvin ja sit kiertää sen keskimutterin irti missä kuusiomutteri on. älä vaan ees mieti mitään kosaneita.
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Ei pitäisi irroittaa mitään keskimuttereita.Mikkoj kirjoitti:Siis pitääks sieltä rasvakupin altakin irroittaa se "mutteri" Eikö sen pitäs lähteä siitä ihan irti aukaisematta rasvakuppia?
http://mb.braingears.com/201_DISK1/PDF/10009.pdf
Tuossa on hyvä kuva etuakselin levyistä. [15:s sivu]. Mikäli tuota oikein tulkitsen niin aivan kuten kaikissa muissakin autoissa, ruuvi 8 irti ja levy lähtee vetämällä ulos kun jarrusatula on ensin purettu...ja kyllä ne joskus vähän tiukassa ovat olleet, nuo levyt.
Se laakeri kestää jonkin verran lämpöä ja kun jarrulevymötikän koittaa lämmittää niin pikkutohottimella tai kuumailmapuhaltimella sitä tuskin saa edes 100 asteiseksi. Ajon jäljiltä levyt ovat välillä todella kuumat, siten että ne jopa sinistyvät kuin on käyty motarilla pelleilemässä, ainakin minulla.
Ensin voi lyödä levyyn mahdollisimman lähelle laakeria, siis "ulkoapäin" koputella, ja melko reilusti.
Sillä hakkaamisella levy alkaa vähän liikkua,tai ainakin irtoaa ruosteesta, sitten hakkaat levyä ulospäin eli lyöt takapuolelle.
Lujassa saattaa olla, mutta ilman ulosvetäjää on aina lähtenyt.
Voimaa lyönteihin ja isohko vasara, en minä ainakaan ole onnistunut mitään rikkomaan hakatessani levyä irti.
Sillä hakkaamisella levy alkaa vähän liikkua,tai ainakin irtoaa ruosteesta, sitten hakkaat levyä ulospäin eli lyöt takapuolelle.
Lujassa saattaa olla, mutta ilman ulosvetäjää on aina lähtenyt.
Voimaa lyönteihin ja isohko vasara, en minä ainakaan ole onnistunut mitään rikkomaan hakatessani levyä irti.
wiimax.fi
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Oli itselläni kerran myös niin tiukassa että meinasi usko loppua kesken. Hakattiin sitä moskalla puolituntia ilman tuloksia. Sitten otettiin ravakuppi pois ja pistettiin ulosvetäjä paikoilleen. Kiristettiin niin paljon kuin uskallettiin ja sen jälkeen moskalla kovia iskuja joka puolelle levyä (ulkopuolelle). Kyllä se vartin jälkeen paukahti irti kun uskallettiin vaan lisätä jännitystä ulosvetäjällä.
Niin ja missään nimessä ei kannata sitä keskimutteria avata. Sen jos avaa niin tulee napa laakereineen syliin...
Niin ja missään nimessä ei kannata sitä keskimutteria avata. Sen jos avaa niin tulee napa laakereineen syliin...
Noniin lähtihän ne irti. Dealerin konsti oli kyllä paras. Eli suoraan ulkoapäin kunnon lyöntejä laakeripesän ympärille niin rupes irtoamaan, sitten pyöritellen ja naputellen irtos.
Yritin sitä toista ensin sillä ulosvetäjällä samalla naputellen niin kappas vaan, levy-osa irtos mutta se sisäkehä jäi sitkeesti paikolleen..
Kiitos vinkeistä!
Yritin sitä toista ensin sillä ulosvetäjällä samalla naputellen niin kappas vaan, levy-osa irtos mutta se sisäkehä jäi sitkeesti paikolleen..

Kiitos vinkeistä!
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Onkos 201:ssä samanlainen kuin 124:ssä, eli se levy on sellainen "puoli"jäähdytetty, eli sisäkehässä on sellaisia 1,5 cm reikiä? Liekö tarkoitettu laakereiden jäähdyttämiseksi. Itse jarrulevy ei niillä kyllä jäähdy varmaan yhtään.. Eli pettikö näiden reikien kohdalta, vaiko mistä?XUX63 kirjoitti:No huhMikkoj kirjoitti:Yritin sitä toista ensin sillä ulosvetäjällä samalla naputellen niin kappas vaan, levy-osa irtos mutta se sisäkehä jäi sitkeesti paikolleen..Oliskohan tuossa voinut kohta jo sattuakin jotain
Aika haperoa on tavara ollut
Millä muuten ehkäistä tuota jumiin ruostumista? Itselläkin takaa vajaa vuosi sitten käytettiin irti, kun vaihdettiin laakeri + käsijarruvehkeet ja nyt pari viikkoa sitten vaihdoin levyt, niin sai taas hakata kuin vierasta sikaa, ennenkuin napsahti irti. Auttaisko siellä kuparitahna tms. vai aiheuttaako vain ongelmia esim. levyjen suoruuden kanssa

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
No, ainakin 201 024:ssä on tuommoiset reijät jäähdyttämättömässä levyssä. Ei oo irroitus vastustellut eessä eikä takana, käsin ottamalla ilman hakkaamista on lähtenyt.veppe kirjoitti:Onkos 201:ssä samanlainen kuin 124:ssä, eli se levy on sellainen "puoli"jäähdytetty, eli sisäkehässä on sellaisia 1,5 cm reikiä? Liekö tarkoitettu laakereiden jäähdyttämiseksi. Itse jarrulevy ei niillä kyllä jäähdy varmaan yhtään..
Hirvitti kerran katsoa takalaakerin vaihdossa kun hakattiin taka-akselin päähän tyylillä voima korvaa työkalut.... Paikathan siinä hajoaa tuollalailla. Itse taidan vaihtaa toisen puolen laakerin nyt kun asiaa muistelen ja taitaa taas takaa kuulua pientä laakerin ääntä, vai oisko mennyt perä pilalle (rattaat tai laakerit) kun hakkasivat isolla lekalla silloin.... ?
Niin, kai ne pikkuisen jäähdyttää niitä levyjä ne reijät, mutta ei varmaan kovin paljoa.
Kuparitahnan lisäksi on toki muitakin kiinnijuuttumisen estoaineita jotka kestää kuumuuttakin. Mutta eikös nämä ole tarkoitettu ihan kuiviltaan asennettaviksi levyt ja pyöränpultit?