Oulun seudulla näitä ohjelmistopäivityksiä tekee mm. Digituning Kempeleessä.
Pari viikkoa sitten soittelin ko firmaan ja tiedustelin millaista softaa olisi saatavilla.
Softaa vitoon saa 180 hp:hen asti. Se tärkeä vääntöpuoli jäi minulle vielä hämäräksi mutta mitään valmista softaa ei ole vaan paikanpäällä voi tilata sellaisen kun haluaa. Sovittiin hinta ja että soittelisin paria päivää aikaisemmin ennen kuin tulisin paikalle jotta he voisivat varmistaa softan saatavuuden. Sitä kun ei värkätä paikanpäällä vaan se tulee jostain Saksasta.
No tänään sitten yhdentoista aikaan sain päähäni että olisi se oikea päivä joten soittelin digituningille että kävisikö kahden päivän varotusajan sijaan kaksi tuntia.

He sanoivat ottavansa selvää ja soittavansa hetken kuluttua. Vartin päästä soitettiin että kyllä se käy, ei kun paikalle. Pienet ajo-ohjeet, vähän kartan penkomista ja liikenteeseen. Onnistuin löytämään paikalle ja alettiin tuumasta toimeen. He eivät olleet aikaisemmin tehneet Vitoa joten OBD2 portti oli kotvan hukassa, mutta löytyi viimein "käsijarru"-polkimen vierestä kannen alta.
Läppäri kiinni pistokkeeseen virrat päälle autoon ja lukemaan vanhaa dataa talteen. Tässä kohden tuli ongelmia kun minun Vitoni johtosarja ei ollutkaan "täydellinen" vaan ohjelmaa ei saanutkaan boksista luettua. Boksista saatiin kuitenkin ulos softaversio, harttis versio ja jotain muuta tunnistedataa. Tässä kohden asentajat (puhun nyt tekijöistä asentajina koska en viitsi mainita nimiä) olivat yhteydessä pääkallopaikalle josta selvitettiin voidaanko kyseisillä tiedoilla löytää alkuperäinen softa. Sanottakoon että saman automallin, saman moottorimallin samoissa bokseissa on eri softa, Se on siis lähes autokohtainen. Minun tapauksessani kun softaa ei saanut luetua OBD2 portin kautta olisi viimeisenä keinona ollut avata boksi ja lukea suoraan piirikortilta tieto. Sekin olisi tietenkin onnistunut, mutta luonnollisesti se olisi ottanut enemmän aikaa.
No vahvistus siitä että softa saadaan kyseisillä tiedoilla tuli ja sitten jäätiin odottamaan. Voima oli matkalla kuten he asian ilmaisivat

Softaa ootellessa oli hyvää aikaa rupatella asentajien kanssa ja paljastu että olinkin jonkin sortin automaattilaatikko asiantuntijan kanssa tekemisissä. Oli kuulemma laittanu ja vahvistanut useampia ei sähkö laatikoita. Ja vielä MB:hen. Liekkö olet tällä foorumilla lukijana

Pari tuntia kun kaikkineen oli mennyt tuli softa viimein ja sen asentaminen onnistui sen OBD2 portin kautta. Siinä poltossa ei mennyt kuin puoli miinuuttia ja koeajolle. Kylmällä koneella en uskaltanut polkea joten tyydyin toteamaan että kone toimi. Maksusitoumukset tehtyäni lähdin pienellä jännityksellä kokeilemaan kotimatkaa.
Vaikutuksia:
Kone ottaa herkästi kierroksia ja kiihtyvyydessä tuntuu perstuntumalla selkeä parannus. Aikoja en vielä ole ehtinyt mittaileen, mutta viisari nousee ku teinipojalla bordellissa joten sanoisko että on menty keski-iästä nuoruuteen.
Pikkaisen sellainen tunne on että tiheästä perästä johtuen kiihytys on yhtä vaihtamista johon hukkuu paras etenemishalu. Jos laatikko käyttäisi vääntöjä paremmin hyväkseen saisi kiihtyvyyttä vielä paremmaksi. Kumia saa kyllä nyt vingutettua

Kannattiko:
Monta vanhaa mummoa joutuu lystistä maksamaan, mutta se maksaako sen ottamalla mallin Vito 115 vai Vito 111 Chipattuna? Tähän en uskalla vastata ennen ensimmäisiä satoja tuhansia kilometrejä kestotestiä. Itse tekisin saman valinnan uudestaan minkä nyt olen tehnyt. Säästössä on silti vielä mallien välistä erorahaa pitkälti toista tonnia. Digituningin palvelua uskallan suositella. Pojat hoiti homman rennosti ja vaikka aikaa menikin niin ei tullu aika pitkäksi juttuja kunnellessa

.