124 Aurauskulmat
124 Aurauskulmat
Tuossa katselin säätöarvokirjaa ja ihmettelin miksi kirjassa laitetaan takapyörille isompi auraus kuin etupyörille. Eikös loogisempaa olisi laittaa niihin haritusta, kuten etuvetoisessakin laitetaan vetävälle akselille? Asiantuntijan näkökulmaa kaipaillaan..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
Takana pitää olla aurausta vetipä vehje mistä nurkasta vain.
Muistaakseni uusissa etuvedoissa esim. vectra c takana aurausta parikin milliä. Samoin volvoissa. Laguna kakkosessa liki 4mm
Tällä haetaan takapäähän sivupitoa, jota lisää myös reilu roll-camber samoin roll-aurausta on yleensä lujasti.
Kulmat vaan on syytä olla kohillaan muuten varsinkin näissä uudemmissa katoaa renkaista pykälät joutuin..
Muistaakseni uusissa etuvedoissa esim. vectra c takana aurausta parikin milliä. Samoin volvoissa. Laguna kakkosessa liki 4mm
Tällä haetaan takapäähän sivupitoa, jota lisää myös reilu roll-camber samoin roll-aurausta on yleensä lujasti.
Kulmat vaan on syytä olla kohillaan muuten varsinkin näissä uudemmissa katoaa renkaista pykälät joutuin..
Re: 124 Aurauskulmat
Saa kokeilla. Renkaista häviää kylläkin sisäpinnat. Pitää myös muistaa camper ja caster kulmat.miksei kirjoitti:Tuossa katselin säätöarvokirjaa ja ihmettelin miksi kirjassa laitetaan takapyörille isompi auraus kuin etupyörille. Eikös loogisempaa olisi laittaa niihin haritusta, kuten etuvetoisessakin laitetaan vetävälle akselille? Asiantuntijan näkökulmaa kaipaillaan..
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Re: 124 Aurauskulmat
hankala tehdä itse (nyrkkipajalla) caster kulma ei syö rengasta eikä ole niin tarkka takana,mihin se sattuu osumaan........(kääntyvät pyörät erikseen)soininen kirjoitti:Saa kokeilla. Renkaista häviää kylläkin sisäpinnat. Pitää myös muistaa camper ja caster kulmat.miksei kirjoitti:Tuossa katselin säätöarvokirjaa ja ihmettelin miksi kirjassa laitetaan takapyörille isompi auraus kuin etupyörille. Eikös loogisempaa olisi laittaa niihin haritusta, kuten etuvetoisessakin laitetaan vetävälle akselille? Asiantuntijan näkökulmaa kaipaillaan..
loppu peleissä nelipyörä suuntaus auttaa sekä ajettavuuteen et renkaiden kulumiseen.....
säädettävillä (camber) tangoil saat renkaan sisä reunat pysymään kuosissa.....
www.thaiklupi.fi
aurauksesta
ja säädöistä: käytin W202 Ruskeasannan TB:llä (2x) ja on levoton ajettava!! Mittailin tossa pihalla vatupassilla renkaiitten "pystyasentoa" ja kuskin puoleiset n.2-3cm yläpuoli sisään päin!!?? Toisen puolen renkaat suorassa!!?? Kuuluuko olla näin!!??
Mulla oli oikealta takajousi poikki ja käytettiin ensin katsastuksessajunkkri kirjoitti:ei pitäis olla kun on juuri katsastettu ja raidetangonpään vaihdon vuoksi 4-suuntaus tehty ja kait se Ruskiksen ammattimies toisella kerralla ainakin katsoi noi paikat!???Vieläkö 3kerran pitäis käydä vaiko jo Veholle!??
siellä ei havaittu jousen poikki olemista,vaihdettiin vasta katsastuksen jälkeen
jouset uusiin kerralla siis molemmat takaa,niin kuulemma kannatta tehdä.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
mistäs näitä camber tankoja sais W124:seen ja paljonko maksaa??? rupiaa oleen takapäässä sisäreunat sileet ja ulkopuolet melke uudet vielä
4-pyörä suuntais pitäis kanssa tehdä kyllä ja kaikki muukin
halukkaita säätäjiä tampereen suunnalla ja vähän kauemmaskin ajan
4-pyörä suuntais pitäis kanssa tehdä kyllä ja kaikki muukin
halukkaita säätäjiä tampereen suunnalla ja vähän kauemmaskin ajan
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Mersun tarkoista arvoista/mitoista en tiedä kun harvemmin tuli muuta tehtäväksi kuin etupään säätöjä. Säädöt menee hieman käytön ja ajotavan mukaan. Onko autossa 'alustasarja'? Jos ajat talla pohjassa mutkat niin sitten camberiä varsinkin takapyöriin. Syö sisäpinnat mutta 'it's only money'. Etupäässä hieman aurausta ja ripaus camberiä ja casteria niin menee nätisti kaikissa olosuhteissa. Normaaliajossa normaalikorkeuksinen jos auto on niin kannattaa uskoa tehtaan arvoihin .
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
paljon on puhuttu täälläkin aurauksesta, mutta ei ole laitettu mittoja, paljonko sitä pitää olla milleissä edessä ja takana
mittasin aurauksen omasta 124 tänään, kun ajattelin että nyt on riittävästi kilometrejä ajettuna tukivarsien vaihdon jälkeen, eli n. 700 km...
edessä oli aurausta 3 mm (säädetty pihalla silmämääräisesti, kun raidetangon vaihtamisen jälkeen auto oli ajokelvoton, kun aurausta oli sentti kaupalla...) takana aurausta oli myös n. 3 mm yhteensä, eli 1.5 mm/puoli ja akselilinja ihan suora koriin nähden, vaikka säätäminen tehty myös silmämääräisesti ja tuurilla akselistoa kasatessa
jostain luin, että takana pitäis olla enemmän aurausta, kuin edessä, että olis hyvä ja vakaa ajettava myös liukkaalla, ei tuo paha ole nytkään, mutta aivan peilijäällä ajettaessa pitää hieman "ajaa"
huomenna ajattelin laittaa sellaiset säädöt, että edessä on vain 1.5 mm aurausta (nyt siis 3 mm) ja taakse 6 mm yhteensä, niin eiköhän se siitä asetu hyväksi, kun hetken ajaa (jossain neuvottiin laittamaan taakse enemmän, mitä ohjearvot on, kun se sitten "asettuu" ajan kanssa...)
edit: nyt jo tulin katuma päälle, kun hetken mietin takaa saa olla tuo 3 mm kokonais aurausta, kun siellä kerran on ne kulmat muuten kohdallaan koriin nähden, saa pian olla viikon säätämässä, kun siellä hieman "säätää", että pääsee edes samaan tilanteeseen, kuin nyt on...
edestä laitan aurauksen siihen 1 mm ja sitten kokeillaan paripäivää, millainen tuli ennen raidetangon vaihtoa tuo oli parempi ajaa ja silloin luultavasti edessä oli auraus aika lähellä nollaa... tosin silloin en päässyt testaamaan sikaliukkaalla ja kovaan sivutuuleen (puuskittaista, yli 15 m/sek) ajamista
mittasin aurauksen omasta 124 tänään, kun ajattelin että nyt on riittävästi kilometrejä ajettuna tukivarsien vaihdon jälkeen, eli n. 700 km...
edessä oli aurausta 3 mm (säädetty pihalla silmämääräisesti, kun raidetangon vaihtamisen jälkeen auto oli ajokelvoton, kun aurausta oli sentti kaupalla...) takana aurausta oli myös n. 3 mm yhteensä, eli 1.5 mm/puoli ja akselilinja ihan suora koriin nähden, vaikka säätäminen tehty myös silmämääräisesti ja tuurilla akselistoa kasatessa
jostain luin, että takana pitäis olla enemmän aurausta, kuin edessä, että olis hyvä ja vakaa ajettava myös liukkaalla, ei tuo paha ole nytkään, mutta aivan peilijäällä ajettaessa pitää hieman "ajaa"
huomenna ajattelin laittaa sellaiset säädöt, että edessä on vain 1.5 mm aurausta (nyt siis 3 mm) ja taakse 6 mm yhteensä, niin eiköhän se siitä asetu hyväksi, kun hetken ajaa (jossain neuvottiin laittamaan taakse enemmän, mitä ohjearvot on, kun se sitten "asettuu" ajan kanssa...)
edit: nyt jo tulin katuma päälle, kun hetken mietin takaa saa olla tuo 3 mm kokonais aurausta, kun siellä kerran on ne kulmat muuten kohdallaan koriin nähden, saa pian olla viikon säätämässä, kun siellä hieman "säätää", että pääsee edes samaan tilanteeseen, kuin nyt on...
edestä laitan aurauksen siihen 1 mm ja sitten kokeillaan paripäivää, millainen tuli ennen raidetangon vaihtoa tuo oli parempi ajaa ja silloin luultavasti edessä oli auraus aika lähellä nollaa... tosin silloin en päässyt testaamaan sikaliukkaalla ja kovaan sivutuuleen (puuskittaista, yli 15 m/sek) ajamista
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Toivottavasti olen väärässä mutta veikkaukseni on että huonompaan suuntaan menee varsinkin liukkaalla Laita ihmeessä kommentit kun olet säätäny et miten kävi.napa kirjoitti:paljon on puhuttu täälläkin aurauksesta, mutta ei ole laitettu mittoja, paljonko sitä pitää olla milleissä edessä ja takana
mittasin aurauksen omasta 124 tänään, kun ajattelin että nyt on riittävästi kilometrejä ajettuna tukivarsien vaihdon jälkeen, eli n. 700 km...
edessä oli aurausta 3 mm (säädetty pihalla silmämääräisesti, kun raidetangon vaihtamisen jälkeen auto oli ajokelvoton, kun aurausta oli sentti kaupalla...) takana aurausta oli myös n. 3 mm yhteensä, eli 1.5 mm/puoli ja akselilinja ihan suora koriin nähden, vaikka säätäminen tehty myös silmämääräisesti ja tuurilla akselistoa kasatessa
jostain luin, että takana pitäis olla enemmän aurausta, kuin edessä, että olis hyvä ja vakaa ajettava myös liukkaalla, ei tuo paha ole nytkään, mutta aivan peilijäällä ajettaessa pitää hieman "ajaa"
huomenna ajattelin laittaa sellaiset säädöt, että edessä on vain 1.5 mm aurausta (nyt siis 3 mm) ja taakse 6 mm yhteensä, niin eiköhän se siitä asetu hyväksi, kun hetken ajaa (jossain neuvottiin laittamaan taakse enemmän, mitä ohjearvot on, kun se sitten "asettuu" ajan kanssa...)
edit: nyt jo tulin katuma päälle, kun hetken mietin takaa saa olla tuo 3 mm kokonais aurausta, kun siellä kerran on ne kulmat muuten kohdallaan koriin nähden, saa pian olla viikon säätämässä, kun siellä hieman "säätää", että pääsee edes samaan tilanteeseen, kuin nyt on...
edestä laitan aurauksen siihen 1 mm ja sitten kokeillaan paripäivää, millainen tuli ennen raidetangon vaihtoa tuo oli parempi ajaa ja silloin luultavasti edessä oli auraus aika lähellä nollaa... tosin silloin en päässyt testaamaan sikaliukkaalla ja kovaan sivutuuleen (puuskittaista, yli 15 m/sek) ajamista
etupään aurauksesta tuo luikertelu nyt täytyy johtua, koska ennen raidetangon vaihtoa se ei tehnyt tuota ja takapäätä ei ole säädelty...Jari Ke kirjoitti:
Toivottavasti olen väärässä mutta veikkaukseni on että huonompaan suuntaan menee varsinkin liukkaalla Laita ihmeessä kommentit kun olet säätäny et miten kävi.
miten niin, huonompaan suuntaan menee, jos etupyörien aurausta pienentää sitä on nyt siellä edessä 3 mm ja ei ole tullut vielä sellaista säätöohjetta vastaan, jossa neuvotaan niin paljoa eteen laittamaan, tuossa 0 mm - 1.6 mm paikkeilla ne on pyörineet etupään osalta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Etupää varmaan menee parempaan suuntaan mutta jos ymmärsin oikein että lisäät taakse niin että tulis 3mm/ puoli eli 6mm yhteensä niin sitä tuli mieleen et miten mahtaa käydä. Tietty kesäautoon voi olla hyväkin säätöarvo.napa kirjoitti:etupään aurauksesta tuo luikertelu nyt täytyy johtua, koska ennen raidetangon vaihtoa se ei tehnyt tuota ja takapäätä ei ole säädelty...Jari Ke kirjoitti:
Toivottavasti olen väärässä mutta veikkaukseni on että huonompaan suuntaan menee varsinkin liukkaalla Laita ihmeessä kommentit kun olet säätäny et miten kävi.
miten niin, huonompaan suuntaan menee, jos etupyörien aurausta pienentää sitä on nyt siellä edessä 3 mm ja ei ole tullut vielä sellaista säätöohjetta vastaan, jossa neuvotaan niin paljoa eteen laittamaan, tuossa 0 mm - 1.6 mm paikkeilla ne on pyörineet etupään osalta...
Tottahan se on että näihin vaikuttaa niin moni seikka ettei nuitten millien perusteella välttämättä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdä.
Kun kokeilee niin sit tietää varmuudella. Oletko harkinnu säätää ensin toisen pään ja käydä kokeilemassa ja sitten vasta toinen jonka jälkeen uusi kokeilu?
takapään päätinkin jättää tuolle 3 mm auraukselle jo yöllä, kuten tuolla ylempänä kirjoitin.. ja pelkästään etupään aurausta vain muutetaan ja sitten kokeillaan...
jäiköhän sulta tuo mun viestin loppuosa lukematta ->"nyt jo tulin katuma päälle, kun hetken mietin, takaa saa olla tuo 3 mm kokonais aurausta, kun siellä kerran on ne kulmat muuten kohdallaan koriin nähden, saa pian olla viikon säätämässä, kun siellä hieman "säätää", että pääsee edes samaan tilanteeseen, kuin nyt on...
edestä laitan aurauksen siihen 1 mm ja sitten kokeillaan paripäivää, millainen tuli... ennen raidetangon vaihtoa tuo oli parempi ajaa ja silloin luultavasti edessä oli auraus aika lähellä nollaa... tosin silloin en päässyt testaamaan sikaliukkaalla ja kovaan sivutuuleen (puuskittaista, yli 15 m/sek) ajamista"
jäiköhän sulta tuo mun viestin loppuosa lukematta ->"nyt jo tulin katuma päälle, kun hetken mietin, takaa saa olla tuo 3 mm kokonais aurausta, kun siellä kerran on ne kulmat muuten kohdallaan koriin nähden, saa pian olla viikon säätämässä, kun siellä hieman "säätää", että pääsee edes samaan tilanteeseen, kuin nyt on...
edestä laitan aurauksen siihen 1 mm ja sitten kokeillaan paripäivää, millainen tuli... ennen raidetangon vaihtoa tuo oli parempi ajaa ja silloin luultavasti edessä oli auraus aika lähellä nollaa... tosin silloin en päässyt testaamaan sikaliukkaalla ja kovaan sivutuuleen (puuskittaista, yli 15 m/sek) ajamista"
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Varmaankin jäi Nuilla säädöillä tullenee hyvä talvi sekä kesäkelille.napa kirjoitti:takapään päätinkin jättää tuolle 3 mm auraukselle jo yöllä, kuten tuolla ylempänä kirjoitin.. ja pelkästään etupään aurausta vain muutetaan ja sitten kokeillaan...
jäiköhän sulta tuo mun viestin loppuosa lukematta ->"nyt jo tulin katuma päälle, kun hetken mietin, takaa saa olla tuo 3 mm kokonais aurausta, kun siellä kerran on ne kulmat muuten kohdallaan koriin nähden, saa pian olla viikon säätämässä, kun siellä hieman "säätää", että pääsee edes samaan tilanteeseen, kuin nyt on...
edestä laitan aurauksen siihen 1 mm ja sitten kokeillaan paripäivää, millainen tuli... ennen raidetangon vaihtoa tuo oli parempi ajaa ja silloin luultavasti edessä oli auraus aika lähellä nollaa... tosin silloin en päässyt testaamaan sikaliukkaalla ja kovaan sivutuuleen (puuskittaista, yli 15 m/sek) ajamista"
Mittasin syksyllä kotopuolessa Sportlinen säädöt lankusta ja näytti niin että takana hankkarinpuolella on 1.2mm ja kuskinpuolella 1.25. Edessä pikkasen vajaa 1.5mm/puoli. En jaksanu alkaa kuskinpuolen taka-aurauskulmaa säätelemään mihinkään. Ero on niin pieni ja kulkee tiellä ihan ok.
nyt on edessä 1 mm aurausta ja takana se 3 mm ja nyt se on taas yhtä hyvä ajaa, kuin ennen tuota raidetangon vaihtamista eli puuttuu se pieni vaeltelu liukkaalla, kuivalla tuo meni aikaisemminkin ihan hyvin, mutta liukkaan "haistoi" turhan hyvin...
tietää nyt ainakin suositella tuota 1 mm eteen ja 3 mm taakse, jos joku kysyy
tietää nyt ainakin suositella tuota 1 mm eteen ja 3 mm taakse, jos joku kysyy
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- masterrontti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 136
- Liittynyt: La 04.07.2009 13:53
- Paikkakunta: Tampere
Re:
felmit kirjoitti:eiköhän pyörän kulmat vaihtele http://www.w124performance.com/service/ ... 0-0001.pdf
tuossa listassa kun on monta eri vaihtoehtoa niin mikähän mahtaa olla oikea kyseiseen autoon ?, w124 300D -93, 603.912
Re: 124 Aurauskulmat
etsit vasemmasta reunasta ensin korimallin 124.130 tai mikä sitten onkin?
tämä löytyy 124.13 riviltä
tämä löytyy 124.13 riviltä
autodidakti