W124 Ajo-ominaisuudet?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

W124 Ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Terve kaikille.

Olen ostamassa W124 korista mersua, joka olisi ensimmäinen mersuni, ja on ruvennut mietityttämään tuollaisen mersun ajo-ominaisuudet.

Itselläni on ajotapa aika urheilullinen kaikki edelliset autot ovat olleet japanilaisia joista on saatu kaikista ihan hyviä 'vetovehkeitä'

Mersussa on mietityttänyt eturenkaiden kääntyvyys ja se miten ne taittuu 'alle' kun renkaat käännetään ääriasentoon,miten camper tuossa sitten muuttuu yms, miten tuo sitten toimii radalla ajettaessa ja esimerkiksi drifting käytössä, en tiedä onko tällä foorumilla ihmisiä jotka pitävät sladittelusta, noh nyt on ainakin yksi, minä :wink:

Bilstein/H&R tuntuis olevan aika perusjuttu mersujen alustan päivittämisessä, kuinka hyvin nuo sitten toimivat kun vauhtia on +80km/h ja asfaltilla tarvisi mennä sivuluisussa?

Käsittääksini W124sessa on jousi ja iskari erikseen etu ja takapäässä..

Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä miten olette alustaanne päivittäneet ja lopputuloksista.

Millä ET luvulla 9" levee takavanne sopii joustamaan kaaren sisään? onko mahdollisuuksia ET15 mahtuisi? Kuinka leveän takavanteen yleensäkin tuonne saa mahtumaan ilman isompia peltitöitä?
Viimeksi muokannut Sami T, Su 16.10.2005 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

käväseppäs joskus kattoon äffäcuppia ku rekolan jere käskee cossua... aika makeeta luisua menee 8)
power is nothing without control...
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

peteracing kirjoitti:käväseppäs joskus kattoon äffäcuppia ku rekolan jere käskee cossua... aika makeeta luisua menee 8)
Se taitaa olla semmonen 190, aika erilainen kuin tollainen isompi w124:nen?

Taitaa vähän kaikki 'ryhmäläiset' mennä luisussa, ainakin hiekalla...
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Niissä on aika pitkälle samanlaiset alustarakenteet, siis 190 (W201) ja W124. W124:ssä on hyvä painojakauma ja sladit helposti hallittavia kun akseliväli on pitkä ja etupyörissä kääntövaraa riittää...
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

hyvä niillä o luistattaa....paitsi ett pitää oottaa lunta ton dieselin kans :wink:
cossu menee kyll kelillä ku kelillä...
tosiaan samanlaisia nuo 201:set ja 124:set...vähän pitempi ja leveempi vaa tuo jälkimmäinen. pelimies ei tommosta pyöräytä jos vaa tie riittää :D
power is nothing without control...
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Kuinka nopea tai hidas ohjaus näissä autoissa on vakiona? Eli kuinka monta kierrosta laidasta laitaan.

Onkohan näihin saatavilla mitään nopeita ohjauksia?
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

hyvin sillä vakiona kerkee...ja cossuissa vähä nopeempi jos o hitaat ranteet
power is nothing without control...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Sportline-varustelluissa on nopeampi ohjaus, vaikka vakiokin toimii sladeissa ihan hyvin. On tunnokas ja tarkka.

124:nen on aika nasta ajettava luisussa, kontrolli pysyy hyvin ja liikkeet on rauhallisia ja johdonmukaisia. Pitkääkin luisua voi vedättää kaasulla, jos voimaa riittää, talvella sitten voi dieselilläkin jos lapsettaa :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

m4rcuz kirjoitti:Niissä on aika pitkälle samanlaiset alustarakenteet, siis 190 (W201) ja W124. W124:ssä on hyvä painojakauma ja sladit helposti hallittavia kun akseliväli on pitkä ja etupyörissä kääntövaraa riittää...
Jep. Urheiluautoksi älköön kukaan silti W124:aa luulko; ei noilla mitoilla ja painoilla. Olkoon miten sportline tai madallettu, mutta perusluonne on silti "ison auton". Räppäämiseen on 813414 sopivampaakin laitetta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Urheiluautoksi sitä ei olekaan tehty, mutta siitä saa kuitenkin nopean, sillä perusratkaisu kestää aika painavan ja tehokkaan koneen keulalle painojakauman menemättä ihan kuralle. Alustan ratkaisutkaan eivät ole hullumpia nopeaan ajoon (paitsi että jarrut kovin alamittaiset ainakin tossa 280E:ssä) .. :)
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1062
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

9" vanne takana,et30,rengas 245/40-17,joutu pokkaamaan kaaripellit sisään.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Mauri H. kirjoitti:Sportline-varustelluissa on nopeampi ohjaus, vaikka vakiokin toimii sladeissa ihan hyvin. On tunnokas ja tarkka.
Mitä tässä ite oon noihin ohjauksiin tottunut niin ei yli kolmea kierrosta oikeen saa olla laidasta laitaan, muuten rupeaa tuleen oikeesti kiire eikä ajaminen enään ole sellainen nautinto vaan se on vaan hervotonta ratin pyörittelyä.
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

riippuu paljo renkaat kääntyy.... eikä niitä muutenkaan tarvi tapista tappiin pyörittää jos o vauhtia. tietty jos ei uskalla antaa mennä... :wink:
power is nothing without control...
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

peteracing kirjoitti:riippuu paljo renkaat kääntyy.... eikä niitä muutenkaan tarvi tapista tappiin pyörittää jos o vauhtia. tietty jos ei uskalla antaa mennä... :wink:
Jos driftata meinaat, alastaro/ahvenisto vaikkapa niin kyllä sitä tarvii melkeen tapista tappiin kuules pyöritellä, mun mielestä..

Jotain tälläistä toimintaa siis
http://217.112.244.100/wcoastdesign/vid ... 7_2005.mpg

n 150mb

http://koti.mbnet.fi/silvia/videos/x-tr ... _pieni.wmv

n 35mb

Viimekesän X-treme Drift Challenge 2:sesta..
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

No jo tokkiinsa kun en tiennyt moista touhua oikeasti edes harrastettavan. Hyvät hyssykät kun olen vieläkin shokissa :shock: . Kyllä varmaan kannattaa pysyä japseissa ja ooppeleissa jos tuollaisesta menosta tykkää :twisted:

Tai sitten kokonaan uudestaan tilanteen ajattelemalla päätyisin suosittelemaan farkkumersua. On ainakin talvella rauhallisemman oloinen kuin sedani. Puhumattakaan pikkumersusta.

Eiköhän 320 farkku 124 keppivaihteisena olisi aika valmis paketti. Ja videonpätkää sitten tänne näytille.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

celkku kirjoitti:
peteracing kirjoitti:riippuu paljo renkaat kääntyy.... eikä niitä muutenkaan tarvi tapista tappiin pyörittää jos o vauhtia. tietty jos ei uskalla antaa mennä... :wink:
Jos driftata meinaat, alastaro/ahvenisto vaikkapa niin kyllä sitä tarvii melkeen tapista tappiin kuules pyöritellä, mun mielestä..
Mielestäni ei, tai sitten en vaan tajuu.
Riittäähän se vähempikin pyöritys, kun pyörät kuitenkin kääntyy vähintään sen minkä muissa saman akselivälin autoilla. Usein näkee mersuja pyöriteltävän aivan liian isoilla käännöksillä, eli pyörät heiluu tapista tappiin holtittomasti, sitten ne valittaa kun ei ole keskialueella tuntoa :lol: my ass...
Kapeilla renkailla taas, niinkun tuolla usein sattuneista syistä näkee käytettävän, tuntuu että eturenkaat myös taittuvat enemmän käännettäessä aivan tappiin, joka ei taas ole tuossa touhussa ihan kaikista mukavinta. Siitä vaan camberia säätämään :lol:
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Milläs koneella varustetun mersun oot hommaamassa driftaukseen? 400, 500 vai peräti superin? :shock:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

celkku kirjoitti:
peteracing kirjoitti:riippuu paljo renkaat kääntyy.... eikä niitä muutenkaan tarvi tapista tappiin pyörittää jos o vauhtia. tietty jos ei uskalla antaa mennä... :wink:
Jos driftata meinaat, alastaro/ahvenisto vaikkapa niin kyllä sitä tarvii melkeen tapista tappiin kuules pyöritellä, mun mielestä..

rauno aaltonen (arvostettu ajo opettaja niin siviili kuin rallipuolelle) sanoi aikoinaan että aina kun joutuu irrottamaan kädet ratista esim. vasta ohjauksessa on tehty ajovirhe. eli yksi ote ratista riittää..autoahan ohjataan kaasulla ja jarrulla...tietty joutuu paiskoon jos ei oo voimaa ja ottaan vauhtia pois ylimääräsillä liikkeillä... aika mielenkiintosta hommaa. ois kiva kokeilla
power is nothing without control...
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

celkku kirjoitti:
peteracing kirjoitti:riippuu paljo renkaat kääntyy.... eikä niitä muutenkaan tarvi tapista tappiin pyörittää jos o vauhtia. tietty jos ei uskalla antaa mennä... :wink:
Jos driftata meinaat, alastaro/ahvenisto vaikkapa niin kyllä sitä tarvii melkeen tapista tappiin kuules pyöritellä, mun mielestä..

rauno aaltonen (arvostettu ajo opettaja niin siviili kuin rallipuolelle) sanoi aikoinaan että aina kun joutuu irrottamaan kädet ratista esim. vasta ohjauksessa on tehty ajovirhe. eli yksi ote ratista riittää..autoahan ohjataan kaasulla ja jarrulla...tietty joutuu paiskoon jos ei oo voimaa ja ottaan vauhtia pois ylimääräsillä liikkeillä... aika mielenkiintosta hommaa. ois kiva kokeilla
Rauno Aaltonen on varmasti ihan oikeassa.
siviilipuolella yksi ote ratista riittää, näin voi olla rallissakin, koska sivuluisuun rallissa ei tosiaan pyritä, kello ei tykkää sivuluisusta. Sladittelu ja driftaaminen on sitten erikseen.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

jarkki kirjoitti:Milläs koneella varustetun mersun oot hommaamassa driftaukseen? 400, 500 vai peräti superin? :shock:
Eipä tuo hirveitä tehoja vaadi. Hyvän alustan, lukkoperän ja w124 kopassa riittää varmasti sellainen 400hv, tärkeetä olis kaasuun vastaavuus.
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

mutta eikö kunnon powersladi oo näyttävämpi ku tommonen puijaaminen?? vai miten tossa kilpaillaan ja arvostellaan suoritus?...vai kilpaillaanko siinä??
power is nothing without control...
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

peteracing kirjoitti:mutta eikö kunnon powersladi oo näyttävämpi ku tommonen puijaaminen?? vai miten tossa kilpaillaan ja arvostellaan suoritus?...vai kilpaillaanko siinä??
Powersladissa ei tarvi muutakuin että pannussa on jylliä, siinä poistutaan mutkasta sladissa, powersladit ei oikeestaan vaadi kuskilta mitään.

Driftaamisessa olis että ideana jo mutkaan mennessä että vehkeet on linkussa.

Kyllähän tuossa lajissa kilpaillaan, erittäin paljonkin. Arvostelu kriteereitä en aivan varmaksi voi sanoa mutta niitä on ainakin sladien pituus, näyttävyys, savun määrä ym tekninen suorittaminen.

Hyvä harrastus :wink: jos sladittamisesta tykkää.
Kannattaa mennä jonkun driftaajan kyytiin, se on loppupeleissä hieman erilaista kuin mitä ulkoapäin katseleminen antaa ymmärtää.

Ite oon pienestä pitäen tykännyt mennä kaikilla vehkeillä sladissa, talvella pulkalla, sitte polkupyörällä, moottoripyörällä, peltoautoilla ja sitten jossain vaiheessa ihan tieliikenne autoilla kun ikää rupes tarpeeksi olemaan.

Kuka tykkää mistäkin, toinen äidistä ja toinen tyttärestä...

Jos ajosuoritukses 'menee yleisöön' niin hyvin oot vetäny
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Tuohon C124:seen bilsteinin sprint patruuna on sama kuin 201 koriseen, moottorista riippumatta, miten tämä voi olla mahdollista?

Kovasti tuota on kehuttu mutta rupeaa kyllä epäilyttään, akselimassa on aivan erilaisia kuintenkin 201 bensakoneisessa kuin 124 300d:ssä.

Kalliiks menee jos tarvii öhlingsit tai wp:t sinne tehdä..

Periaatteenahan se menee niin että jousella määrätään korkeus ja iskunvaimentimella jäykkyys..

Näyttää muuten tuo C124:sen takakallistuksen vakaajan vaihto aika mielenkiintoiselta hommalta, mites ootte vaihdellu vakaajaa?

Onkohan tähän yleensäkkään tarjolla jossain suoraan jäykempiä vakaajia eteen ja taakse, vai tarviiko nuo teettää esim vallilan takomolla?
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

celkku kirjoitti:Onkohan tähän yleensäkkään tarjolla jossain suoraan jäykempiä vakaajia eteen ja taakse, vai tarviiko nuo teettää esim vallilan takomolla?
Ainakin sportlinessa on 2-3mm paksummat vakaajat.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

celkku kirjoitti:Eipä tuo hirveitä tehoja vaadi. Hyvän alustan, lukkoperän ja w124 kopassa riittää varmasti sellainen 400hv, tärkeetä olis kaasuun vastaavuus.
Nii mutta siis mistä koneesta tuo 400hp revitään?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jarkki kirjoitti:
celkku kirjoitti:Eipä tuo hirveitä tehoja vaadi. Hyvän alustan, lukkoperän ja w124 kopassa riittää varmasti sellainen 400hv, tärkeetä olis kaasuun vastaavuus.
Nii mutta siis mistä koneesta tuo 400hp revitään?
Eihän sellaisia kukaan revi. Talvella driftaa hiukan heikommallakin.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

celkku kirjoitti:Periaatteenahan se menee niin että jousella määrätään korkeus ja iskunvaimentimella jäykkyys..
Ne ei se ihan niin mee. Omassa tenavassa oli H&R:n jouset, ja oli kuin mikroautoa ajaisi, ihan pienen pientä levottomuutta keulassa oli havaittavissa reilussa mutka-ajossa ja katsastuksessa tuomio iskareista oli: erinomainen.

Sitten illalla konttorilta pallonivelen vaihtoon ja havaittiin että etuiskareissa ei ole käytännössä paineita ollenkaan, eli auto kulkee vaan vahvan jousen varassa. Ei olisi heti uskonut, arvelin vaan että on liian pitkät iskarit, mutta ehjät kun auto oli todella jämäkkä.

Mersun jousitusgeometria on ilmeisesti sellainen että se etusormen paksuinen jousi kantaa tosi hyvin, ja iskari vaan imee heilahdukset. Itsekin ihmettelin tuota sprinttien samanlaisuutta (vissiin nelosissa on eri, ja viitosissa ja kuutosissa eri), ja kuitenkin päätin ne 1800 kg farkkuun laittaa uusien Bilstein Heavy Dutyjen tilalle eteen, enkä katunut. Vaikka irrallaan koitettaessa sprintit oli löysemmät, ajossa ei enää olleet.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:katsastuksessa tuomio iskareista oli: erinomainen.
Sitten illalla konttorilta pallonivelen vaihtoon ja havaittiin että etuiskareissa ei ole käytännössä paineita ollenkaan.
Ei noita katsastuksen iskaritestejä kannata muutenkaan sillä silmällä katsoa, että niistä jotain kuvaa kunnosta saisi. Näytti ne meikäläisenkin 190:lle ihan hyvät luvut ja auto kumminkin käytännössä oli ihan helkutin veulo.

Kallistuksenvakaajista muuten: nelivedossakin on järeämpi etuvakaaja -- ei vaan taida ihan heitämällä sopia 2-vetoisen kiinnikkeisiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Pääkäyttäjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 09.02.2005 10:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pääkäyttäjä »

"Periaatteenahan se menee niin että jousella määrätään korkeus ja iskunvaimentimella jäykkyys.. "

Juu, korkeus säädetään jousella mutta kyllä se jousi määrää myös jäykkyyttä, iskunvaimennin vain määrää liikkeen nopeuden. Äkkiseltään tuntuu samalta asialta, mutta silti se on silti hieman eri asia.

Vaimentimella pyrittänee sallimaan nopea liike (pyörän jousto) mutta rajoittamaan hidasta liikettä (korin keinahtelu) (näin joku Asiasta Jotain Tietävä(tm) ainakin sitä selitti jossain). Tavoitteenahan on pitää jokainen rengas maata vasten.

Driftingissä tosin näyttää tavoitteena kyllä olevan mahdollisimman huono pito... :D Drifting-alustassa ilmeisesti kannattaa taakse laittaa enempi jäykempää kuin eteen.
Pääkäyttäjä
230 TE -90
ex-300 TD -87
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

nytten alustana on bilsteinin sprintit ja h&r jouset, mun mielestä aivan kamala.

vanhat iskarit oli jotkut sahcit, vaihdoin bilsteinit tilalle, mitä siitä seurasi?

ainoa asia mitä ite huomaan on että kädet tuli paskaiseks, alusta on edelleen aivan kamala lulla... ja nyt siis ajellaa talven liukkailla, kuinka kamala se on sitten kesällä?
Vastaa Viestiin