W124 260E:n käyntiongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
cooling
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 18.10.2005 23:25
Paikkakunta: Tammela

W124 260E:n käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja cooling »

Ihmettelin tuossa, kun vuoden -89 260E on alkanut käyttäytyä kummallisesti: kylmällä koneella lähes kaikki (paitsi toisinaan käynnistyminen) toimii hyvin, mutta lämpömittarin noustua n. 50 asteeseen alkavat tehot hävitä ja ajo muuttuu nykiväksi. Käynnistyminenkin on tuskaista. Virranjakaja, sytytysjohdot ja tulpat on vaihdettu, samoin polttoaineen suodatin, eikä kone vaikuta mitenkään erityisen väljältäkään. Onko kellään kokemuksia vastaavanlaisista murheista?
Viimeksi muokannut cooling, Ke 19.10.2005 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

jep

Viesti Kirjoittaja -O- »

Kokemusta on, muttei ratkaisua, ainakaan vielä. Sytytysboksiin ( kuskinpuolen lokasuojassa) kohdistuu pieni epäilys, liekö maadoitus kunnossa ?
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
cooling
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 18.10.2005 23:25
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja cooling »

Aivan totta, täytynee tuokin tarkistaa. Toisaalta ihmetyttää, että käynti alkaa takkuilla niin tarkasti tietyssä käyntilämpötilassa ja polttoaineen kulutuskin on aika massiivista - alle 11 litran /100 km ei tahdo päästä millään. Jatketaan tutkimuksia...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jos vaan on kat-malli, niin lambda-anturi saa täältä äänen. En sitä tsekattujen osien listassa nähnyt. Lambda-säätöhän astuu kehiin juuri tuossa ~50 asteen korvilla, ja jos sieltä tulee väärää tietoa ECU:lle niin käynti alkaa heitellä.
Jos itse anturi on ehjä, voidaan ihmetellessä tutkia, onko esim. pakosarjassa / -putkessa ennen anturia vuotoja, jolloin liiallinen hapen määrä voisi sekoittaa anturointitulosta. (Olipa hieno uussana tämä viimeinen. :shock: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
cooling
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 18.10.2005 23:25
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja cooling »

Ei siinä kattia oo, mutta antureita tietysti monenlaisia. Tosin niistäkin on tärkeimmät tsekattu.
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

jep

Viesti Kirjoittaja -O- »

Itellä alkaa myös noi samaiset vaivat lämmön nousujen myötä, lambdakin on vaihdettu ja samoin lämpöanturit kaikki kannesta. Ei iloa näistä.

Tulipa mieleen myös, että missähän lienee ne loput anturit, eli varmaankin kierrosnopeutta ym. se mittaa jostain, onko wissiä kellään ?
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Nyt perustavanlaatuinen kysymys: Kauanko ke-jetin kylmäkäynnistyssuuttimen tulee olla todellakin auki??

-K-jetronic on mulle tutumpi,kun aikoinaan Golfin muutin GTI-koneiseksi. Siinä on lämpö/aikakytkin sarjassa kylmäkäynnistyssuuttimen kanssa.
Toiminta on tällainen: ylävesiputkessa oleva lämpö/aikakykin antaa kylmäkäynnistyssuuttimelle Jännitettä vain n. 10 sek. maksimissaan, muistaakseni. Jos vesi on lämmintä, tulee lämpötunnistus peliin ja bensaa ei mene ollenkaan. Lisäksi kaikki nämä toiminnot tapahtuivat vain starttauksen yhteydessä. Ei siis käynnin aikana enää lisärikastusta. Nämä teoriat luin boschin kirjasta. Lisärikastusta ei ruiskulla varustettu auto opuksen mukaan tarvi koska imusarjaan ei pisaroidu polttoainetta. Suuttimet siis niin lähellä sylintereitä. Lisäkierroksia antaa kylmänä lisäilmaluisti, joka toimii bi-metallijousella. Vielä näiden lisäksi lohkon kyljessä on ohjauspaineen säädin joka toimii määräjakajan liikkeitä vaimentavan bensan paineen ohjaajana. Sekin toimii lohkon lämpöä hyväksikäyttäen. Teoria on vähän unohtunut, en muista rauhoitettiinko liikettä kylmänä vai oliko se päinvastoin.

-Jos ke-jetti ei sodi moottorioppeja vastaan ei siinäkään saisi ruiskutusta mielestäni käynnissä ollessa tapahtua.

VASTATKAA NYT! Kyllä kansan pitäisi tietää.. :lol:
Viimeksi muokannut romu, To 20.10.2005 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Joidenkin tietojen mukaan tuo suutin on toiminnassa vain starttauksen aikana, max 8sek :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Testaapa toisella puolalla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin