Jäähdytysnesteiden vaihto 190E
Jäähdytysnesteiden vaihto 190E
Aikomuksenani on vaihtaa jäähdytysnesteet. Onko helppo homma ja pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon (kuten ilmaus??). Voiko amatööri saada tuhoa aikaan?
Eipä siinä mitään kovin ihmeellistä ole. Uuden jäähdytysnesteen täytön jälkeen voit antaa käydä hetken aikaa korkki auki. Joskus näkee toisten puristelevan letkuja jne mutta itse en ainakaan kertaakaan ole ilmaa saanut järjestelmään söhlittyä
.
Huomaa, että moottori ei välttämättä tyhjene jäähdytysnesteestä täysin pelkästään jäähdyttimen alaosassa sijaitsevan tyhjennyspropun aukaisulla.
Yleensä n. 2/5 vanhasta nesteestä saattaa jäädä sisään.
M102-moottorissa on erityinen tyhjennystulppa, jos haluat kaiken veden ulos.
Tulppa sijaitsee lohkossa hieman pakosarjan alapuolella, ja voi olla melko tiukasti kiinni.
Toimiva seos olisi sitten 55% vettä ja 45% jäähdytinnestettä,
se takaa yleensä jäätymissuojan n. -30 celsiukseen asti.

Huomaa, että moottori ei välttämättä tyhjene jäähdytysnesteestä täysin pelkästään jäähdyttimen alaosassa sijaitsevan tyhjennyspropun aukaisulla.
Yleensä n. 2/5 vanhasta nesteestä saattaa jäädä sisään.
M102-moottorissa on erityinen tyhjennystulppa, jos haluat kaiken veden ulos.
Tulppa sijaitsee lohkossa hieman pakosarjan alapuolella, ja voi olla melko tiukasti kiinni.
Toimiva seos olisi sitten 55% vettä ja 45% jäähdytinnestettä,
se takaa yleensä jäätymissuojan n. -30 celsiukseen asti.
Öh, entäs sitten kun mercedes parka joutuu asustelemaan seudulla jossa on talviaikaan parhaimmillaan -40-50°C ? Lohkolämmitintä tietty aina käytetään kun voi. Mutta keskellä yötä ei viitsi käydä käyttämässä aina lämpimäksi jos ei ole sähköä tarjolla.... Tällainen ei tietysti tule vastaan kuin ehkä kerran pari talvessa, joten webastoa/eberiä tms ei kannata hankkia kun muuten auto on lämpimässä tallissa tai pihalla roikassa 99.99% tapauksista.raul kirjoitti: Toimiva seos olisi sitten 55% vettä ja 45% jäähdytinnestettä,
se takaa yleensä jäätymissuojan n. -30 celsiukseen asti.
Onko vesiosuuden pienentämisestä jotain haittoja ja paljonko pitää pistää että kestää nuo -40/-50°C lukemat?
Mitä enemmän vettä, sitä paremmin neste kuljettaa/johtaa lämpöä. Paras kylmänkestävyys on 70/30 nesteellä, yllättäen raaka tavara vetää hyhmään, öö olikohan se jotakuinkin -17 asteessa. Optimaalinen ympärivuoden suhde lienee 50/50. 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]