eli laitan kaikki mittarivalot ja katkaisijoiden valot ledeiksi.
Sähköoppia pitäisi vähän saada
miten niitä ledejä nyt kytkettiin monta saman johdon päähän (12v) ?
----------------- 12v johto --
------------------maa johto-
näitten kahden johdon väliin pitäisi saada joku noin 3-5 lediä, miten kytketään, riittääkö yksi vastus ( ~500-600 omh) , monelle ledille? entä kestääkö auton oma säätöpotikka enää näin monta lediä? (yhteensä joku 10-20 lediä, kuitenkin niin että muutamassa yhden "johdon" päässä olisi enemmän kuin yksi led?
Viimeksi muokannut epk, Ti 02.12.2003 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastuksen arvo riippuu ledien virta-arvoista. Auton oma potikka kestää heittämällä ledien kuorman, sillä ledit vievät murto-osan polttimoiden viemästä virrasta. Se on sitten eri juttu riittääkö potikan vastusarvo laittamillesi ledeille.
Jos laitat ledejä sarjaan useamman, pitää sarjassa olla myös sen kokoinen vastus, että ledien läpi ei mene liikaa virtaa. Yleensä virtaa saa mennä noin 20-30mA. Laskemalla saa vastus arvon tai sitten mittaa sen. Kuitenkin pitäisi tietää ledin arvot. Jännitteenä käytetään tietysti suurinta latausjännitettä.
Pepekyy kirjoitti:Vastuksen arvo riippuu ledien virta-arvoista. Auton oma potikka kestää heittämällä ledien kuorman, sillä ledit vievät murto-osan polttimoiden viemästä virrasta. Se on sitten eri juttu riittääkö potikan vastusarvo laittamillesi ledeille.
Jos laitat ledejä sarjaan useamman, pitää sarjassa olla myös sen kokoinen vastus, että ledien läpi ei mene liikaa virtaa. Yleensä virtaa saa mennä noin 20-30mA. Laskemalla saa vastus arvon tai sitten mittaa sen. Kuitenkin pitäisi tietää ledin arvot. Jännitteenä käytetään tietysti suurinta latausjännitettä.
ööö, nyt menee jo mun sähkötiedon ylitse nää jutut
mites sen voi mitata?
ledit on 5mm sinisiä, 250 kandelaa.... mitäs muuta arvoja tarvitsee?
Jos joku insinörtti osaisi tosiaankin selittää suomeksi nämä jutut, niin se olis liian hyvä homma!
Yleensä vastaus näitä kysellessä on, että ohmin laki, ampeerit ja näin ja näin ja sitten vain lasket, että kuinka suuri esivastus pitää laittaa. Eihän tuosta rajallisemmalla laskenta- ja ymmärryskapasiteetilla varustettu mitään tajua!
Ei varmaan ole niin monimutkainen asia, etteikö selviäsi ihan omatoimisestikin pienellä "kirjallisuuskatsauksella" alan opuksiin, mutta laiska on laiska (jää odottamaan valmiita laskuoppeja ja nyrkkisääntöjä).
Kumipyöräinen käyttömaataistelutähtilaiva: Vario 816D 2010
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition, LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
saul kirjoitti:Jos joku insinörtti osaisi tosiaankin selittää suomeksi nämä jutut, niin se olis liian hyvä homma!
Yleensä vastaus näitä kysellessä on, että ohmin laki, ampeerit ja näin ja näin ja sitten vain lasket, että kuinka suuri esivastus pitää laittaa. Eihän tuosta rajallisemmalla laskenta- ja ymmärryskapasiteetilla varustettu mitään tajua!
Ei varmaan ole niin monimutkainen asia, etteikö selviäsi ihan omatoimisestikin pienellä "kirjallisuuskatsauksella" alan opuksiin, mutta laiska on laiska (jää odottamaan valmiita laskuoppeja ja nyrkkisääntöjä).
naulan kantaan, mutta kun se on niin suuri kynnys lähteä kirjasta niitä tähän hätään etsimään pitäis illalla laittaa mittarivalot kuntoon
noi säätimet tuossa epk:n marsussa on niin nätit että. mitenhän sais w201sen ne lämpöpuhaltimet kirkkaiksi niin vois jotain värejä säädellä niihin/ledeillä tai jollain, mut ku niissä on ne punaiset asteikot siinä niin tulee varmaan kohtuu friikin värinen siitä...onko ne tarralla niinku on w124 vai onko ne maalattu?
tovayryn kirjoitti:noi säätimet tuossa epk:n marsussa on niin nätit että. mitenhän sais w201sen ne lämpöpuhaltimet kirkkaiksi niin vois jotain värejä säädellä niihin/ledeillä tai jollain, mut ku niissä on ne punaiset asteikot siinä niin tulee varmaan kohtuu friikin värinen siitä...onko ne tarralla niinku on w124 vai onko ne maalattu?
tovayryn kirjoitti:noi säätimet tuossa epk:n marsussa on niin nätit että. mitenhän sais w201sen ne lämpöpuhaltimet kirkkaiksi niin vois jotain värejä säädellä niihin/ledeillä tai jollain, mut ku niissä on ne punaiset asteikot siinä niin tulee varmaan kohtuu friikin värinen siitä...onko ne tarralla niinku on w124 vai onko ne maalattu?
tarkennatko vähän, meni ohi
Niin sitä mää meinaan ku w201sessähän on ne lämmön säätimet erilaiset ku tuossa w124, ja tuossa on ne että puhaltaako kylmää vai kuumaa niin tarralla siinä kiekon päällä niin onko ne w201sessä kans maalattu vai onko se muovi punaista/sinistä jonka läpi se valo tulee...jos ne olis maalattu/teipattu tuossa kans niin kikkailis kirkkaaksi ja panis jotku reteet valot sinne