Nastakumit
- Pikku Mersu
- Mersumies
Nastakumit
Näytti aamulla mittari -2 ja tuli mieleen että pitäs talvirenkaat uusia. Oisko suosituksia merkin suhteen? Kitkoja tuohon katiskaan ei kuulemma kannata asentaa, vai? Jostain luin ettei Aakkosessa kitkat toimi?
Edellisellä autolla ajelin kitkoilla ja tosi hyvin nokiat toimi siinä.
Ajelen pääasiassa motaria.....
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
En kyllä ihan vähällä usko ettei kitkat kävis autoon kun autoon.
Jos ajelet enimmäkseen motarilla niin en minä ainakaan telaketjuja alle laittais.
Kitkana Nokian Q:t on varmaan hyvät, mutta paljon oon varsinkin matalasarjalaisena kehuja kuullut Misukan Maxi-icesta.
Nastakumista itse oon vimosen päälle Hakkis miehiä. Kun nuo 2:t on loppu niin 4:t tulee alle.
Jos ajelet enimmäkseen motarilla niin en minä ainakaan telaketjuja alle laittais.

Nastakumista itse oon vimosen päälle Hakkis miehiä. Kun nuo 2:t on loppu niin 4:t tulee alle.

Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
Joo, mulla on nyt alla Michelin Maxi Icet 205/55 6:set, kuivallakin ihan hyvin pitävät, eivätkä ole kitkoiksi kauhean löysät. Muutaman kaveri on useamman vuodan ajellut samoilla renkailla ja samalla koolla eikä ole kuulunut kuin kehuja.10tumppi kirjoitti:En kyllä ihan vähällä usko ettei kitkat kävis autoon kun autoon.
Jos ajelet enimmäkseen motarilla niin en minä ainakaan telaketjuja alle laittais.Kitkana Nokian Q:t on varmaan hyvät, mutta paljon oon varsinkin matalasarjalaisena kehuja kuullut Misukan Maxi-icesta.
![]()
Nokia Q:t ovat muuten hyvät mutta tosi letkut kuivalla.
Viimeksi muokannut Mauri H., To 16.10.2003 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pikku Mersu
- Mersumies
Voisko olla tuuliherkkyys syynä siihen että nasta olis parempi? Täytyy tutkailla.
Viime talven ajelin nrw 205/60-16 (eri auto) renkailla ja ei ollut minkään laisia ongelmia kelistä riippumatta.
Mielummin sitä hiljaisella renkaalla ajelisi.
Lisää kommentteja peliin
Viime talven ajelin nrw 205/60-16 (eri auto) renkailla ja ei ollut minkään laisia ongelmia kelistä riippumatta.
Mielummin sitä hiljaisella renkaalla ajelisi.
Lisää kommentteja peliin

Re: Nastakumit
Kaverilla oli A-Mersussa kitkat, muistaakseni Hakkapeliitta Q:t. Ei kuulemma ollut pahaa sanottavaa, toimivat luistoneston ja esp:n kanssa loistavasti.Pikku Mersu kirjoitti:Näytti aamulla mittari -2 ja tuli mieleen että pitäs talvirenkaat uusia. Oisko suosituksia merkin suhteen? Kitkoja tuohon katiskaan ei kuulemma kannata asentaa, vai? Jostain luin ettei Aakkosessa kitkat toimi?
230 C 1978
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viesti:
Hakkapeliitta 4:set voitti uusimmat TM:n ja Tuulilasin talvirengastestit.
Tein aikaisemmista talvirenkaistani Hakkapeliitta 1:sistä "kesärenkaat". Ne riittää kesärenkaina minun laatuvaatimuksiin, joihin kuuluu myös pidon löytyminen sellaisissa tilanteissa kuin mutaisella maaperällä ja erilaisissa rannoissa, joista voi voi veneen laittaa veteen.
Ajatuksena, että vimpan päälle olevat talvirenkaat on tärkeämmät kuin vimpan päälle olevat kesärenkaat.
Tein aikaisemmista talvirenkaistani Hakkapeliitta 1:sistä "kesärenkaat". Ne riittää kesärenkaina minun laatuvaatimuksiin, joihin kuuluu myös pidon löytyminen sellaisissa tilanteissa kuin mutaisella maaperällä ja erilaisissa rannoissa, joista voi voi veneen laittaa veteen.
Ajatuksena, että vimpan päälle olevat talvirenkaat on tärkeämmät kuin vimpan päälle olevat kesärenkaat.
Kyllä kai kitkat toimii autossa kuin autossa jos kitkat ehdottomasti hakkapeliitta Q!Pikku Mersu kirjoitti:Näytti aamulla mittari -2 ja tuli mieleen että pitäs talvirenkaat uusia. Oisko suosituksia merkin suhteen? Kitkoja tuohon katiskaan ei kuulemma kannata asentaa, vai? Jostain luin ettei Aakkosessa kitkat toimi?
Jos taas nastat niin hakkapeliitta 2 tai 4, tai good-year ultragrip 500!!
kuulin tutultani joka tekee työkseen renkaita nokialla että
bridgestonen uusi noranza on aivan sama rengas rungoltaan ja pintakumiltaan kuin hakkapeliitta 2 eli siinä vähän valinnanvaraa kumeista!!
Hauska juttu muuten, TL:n testissä Hakkis 2 ja 4 käressä, Norantsa viimenenraaseri kirjoitti:Kyllä kai kitkat toimii autossa kuin autossa jos kitkat ehdottomasti hakkapeliitta Q!Pikku Mersu kirjoitti:Näytti aamulla mittari -2 ja tuli mieleen että pitäs talvirenkaat uusia. Oisko suosituksia merkin suhteen? Kitkoja tuohon katiskaan ei kuulemma kannata asentaa, vai? Jostain luin ettei Aakkosessa kitkat toimi?
Jos taas nastat niin hakkapeliitta 2 tai 4, tai good-year ultragrip 500!!
kuulin tutultani joka tekee työkseen renkaita nokialla että
bridgestonen uusi noranza on aivan sama rengas rungoltaan ja pintakumiltaan kuin hakkapeliitta 2 eli siinä vähän valinnanvaraa kumeista!!

Näin kirjoitteli Puntti
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
Huomattu juttu. Samaa "vikaa" on myös E-sarjalaisissa mainitun mallisilla renkailla. ESP on Mersuissa ilmeisesti säädetty niin herkäksi, että tuollaiset huomattavan pehmeää seosta olevat renkaat saavat ohjausyksikön luulemaan, että takapyörät luistavat, josta seurauksena Tempomatin pois kytkeytyminen.puikkis kirjoitti:Kitka hakkapeliitta Q ei sovi 200 cdi c-koppaan. Vakionopeuden säädin huomaa liian suuren pyörimiseron etu ja taka renkaiden välillä.
Tuossa omassa Vitossa on nyt alla Bridgestonen Blizzakit kokoa 195/70R15C. Tempomat kyllä pysyy päällä, mutta loivaakin loivemmassa moottoritien rampissa kiihdyttäessä ASR "tökkii" selvästi, luulee kai renkaiden luistavan. Etujarrupalat ovat taksikäytössä taatusti kulutustavaraa muutenkin, eikä tuon ASR:n herkkätoimisuus takuulla ainakaan paranna asiaa.
Varmaankin jotkut "Autobahn -mallin kitkat" kovemmalla seoksella toimisivat sekä henkilö- että muissa Mersuissa paremmin, mutta silloin joutuisi tinkimään pidosta todellisella talvikelillä mielestäni liikaa. Kevättalvella ajelin pari viikkoa 203-mallisella 200 CDI:llä, jossa oli alla nopean ajon kitkarenkaat, tyyppimerkintä muistaakseni Nokian WR. Noilla kesärengasta muistuttavilla kumeilla ei ollut mitään ongelmaa tuon Tempomatin kanssa, ja ajettavuus oli kuivallakin asfaltilla erinomainen. Jäällä ja lumella pito oli "oikeisiin kitkarenkaisiin" verrattuna mitä oli.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
- Pikku Mersu
- Mersumies
Voisko tuo ASR olla syy siihen että ei kitkat oikein sopisi? Nyt olen kallistumassa nastoihin...
Olipa aamulla paljon ihmisiä kesäkumeilla liikenteessä(ja minä huonoilla hakkapeliitoilla
)
Olipa aamulla paljon ihmisiä kesäkumeilla liikenteessä(ja minä huonoilla hakkapeliitoilla

Ei vaan itsellä ollu 124 alla nokian4 ja on ollu tosi hyvät ja hiljaset,eikä kauheesti kulukaan joten lienee pitkäikäset.
Kesäkumina oli nokia nrhi ja ei kolmatta kesää enää pääse,joten aikas pehmosia

aina vaan fixataan :) 230te -86
-01 203 ja ESP yhtä herkkä kuin teinijannuHuomattu juttu. Samaa "vikaa" on myös E-sarjalaisissa mainitun mallisilla renkailla. ESP on Mersuissa ilmeisesti säädetty niin herkäksi, että tuollaiset huomattavan pehmeää seosta olevat renkaat saavat ohjausyksikön luulemaan, että takapyörät luistavat, josta seurauksena Tempomatin pois kytkeytyminen.

Alla on 205/55-16 Nokian RSi:t, sopivat pitonsa puolesta tähän 270Tcdi:hin mielestäni todella hyvin, aikaisempi kokemukseni oli samoista rinkuloista rellussa jonka perusteella nyt mebeenkin ostin (tiedän; etuveto fransmanni <==> takaveto MB eivät ole verrattavissa mutta jostainhan se ne verrokit on löydettävä