Koitin etsiä tietoa 124:n takatukivarren sisemmän helan (ei narinanivel, vaan toinen pää) vaihdosta. Narinanivelestä kyllä löytyy jopa vaihevaiheeltaohjeita.
Ilmeisesti tuo toisen pään loppuminen on sen verran harvinaisempaa, ettei kysymyksiä ole juuri esitetty...
Tiileriii... oisko vinkkii?
PS. Ei ole omasta mersusta mennyt, vaan yhden puolet kilometreistä sivuluisussa ajavan kaverin biilistä
Tulipa vielä mieleeni, jotta omaa pirsiin pitäisi vaihtaa takakelkan etummaiset kumit. Olen tempun vuosi sitten tehnyt edelliseen autooni, mutta eihän siitä enää yksityiskohtia muista
Näin joskus hyvän ohjeen aiheesta, mutta taas on hakusanat hukassa... Jos joku ystävällinen sielu muistaa ohjetopicin, niin sen saapi linkata tännekin... Tai saa sen kirjoittaakin.
Vaihdoin tässä joku aika sitten takatukivarren sisemmän nivelen, koska luulin siinä olevan väljää. Tuo nivel on aika simppeli ulommaiseen verrattuna, pelkkää kumia teräsholkkien välissä. Eipä tuossa muuta erikoista ole kuin että helvetin lujassa se oli. Viisainta irrottaa heti aluksi koko tukivarsi. Jouduin muistaakseni hajottamaan nivelen ja puristamaan sen sisäosan pois. Sitten ulkokooli sahalla halki ja pois.
Meikäläinen just vaihto takakelkan etummaisen kumityynyn, ei siinä mitään erikoista ollu pultti pois, takimmasta kelkan puslaa löysyttää, joku sopiva kanki kelkan ja rungon väliin niin sen puslan saa pois. Se voi olla juuttunu siinne
elikkä meisselillä kampee sen ulos sieltä, ja käyttää samalla hallitunkkia apuna,
pistämällä sopivan hylsyn mikä menee kelkankupin sisään puslaa vasten.
Jos takatukivarren sisempiä niveliä aikoo vaihtaa, niin ehdottomasti koko tukivarsi pois. Vanhat saa pois edellä mainituin keinoin, mutta uusien asentamiseen kunnon prässi on kova sana.
Rruuvipenkkiä on turha alkaa rikkomaan, ei onnistu. Puslien ulkokähä on sen verran ohut että menee varmasti kasaan. prässätessäkin saa olla tarkkana, että painin holkki on täsmalleen oikean kokoinen. puslan pään saa helposti kasaan, kokoemusta löytyy... siitäkin
Tuli ahkeroitua viikonloppuna ja vaihdettua nuo takakelkan kumityynyt. Vasemman puoleista avatessani sain päälleni n. desin vettä. Oli öljy vaihtunut veteen... Ei ihme, että vähän kolahteli kuopissa.
Haastavin osuus vaihtohommassa oli uusien kumien paikalleen laitto. Loppujen lopuksi puristin kumit monttuihinsa siten, että laiton korin ja kumin väliin pari lattarautaa ja nostin tunkilla kelkkaa koria vasten. Kun tarpeeksi antoi aikaa, niin kumit painuivat poteroihinsa (ehdin asennella apukaukovalot siinä odotellessa ).