Hyvää huomenta, päivää, iltaa ja yötä tähtikeulakolleegat.
Mikähän lie syynä, kun mittarin neula näyttää 110 ja yli lukemia ni alkaa tärinä, jonka parhaiten ratissa tuntee mutta myös koko auto hieman tärisee. Tärinä on hyvin nopeatempoista. 3 eri rengassatsia on ollut paikoillaan, kaikki vanteet suoria ja renkaat tasapainossa. Nyt alla on uudet Nokian kitkat ja vanteet ok ja tasapaino ok, silti tärisee. Ohjaus ei puolla suuntaan taikka toiseen. Ohjausiskari vaihdettu juuri. Raidetangot vaihdettu, alapallonivelet uudet, rengaspaineet ok. raidetankohomman jälkeen ei ole renkaiden suuntausta tehty, mutta eiks jonkinlaista tärinää pitäs havaita muillakin nopeuksilla jos kulmat olis päin persettä? Tärinän määrä/laatu ei muutu mitenkään vaikka löysää kaasun tai kiihdyttää....
Niin, mitä tekisitte? Pyörien suuntaukseen suorilta, vai.....?
ja autohan on w124 300td
Tärinää ratissa/autossa 110-> kmh
onko sulla nosturia tai monttua? tarkastele kardaania ja sen kumilimppuja, voi olla kardaani jotenkin epätasapainossa, onko joka kerta ollu erivanteet? vanteen sisäpintaan helposti kerääntyy kaikkee paskaa, joka aiheuttaa tärinää. ei kylläkään todennäkösesti johdu siitä, jos sulla on ollu monet eri vanteet.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Mulla oli kans tärinä ongelmaa omassa, hävis kun laitto vanteisiin soviterenkaat
Tärinä alko kans jostai noista lukemista
Kannattanee tarkistaa että kaikissa vanteissa on soviterenkaat paikoillaan

Tärinä alko kans jostai noista lukemista
Kannattanee tarkistaa että kaikissa vanteissa on soviterenkaat paikoillaan
S212 220cdi
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Jarrulevyt kantsii kanssa tarkastaa. Voivat olla jäähdytysrivoista umpiruosteessa / likaisia ja aiheuttaa tärinää.
Mulla on paukahtanut Sierrasta kerran etujarrulevy halki jarrutuksessa. Jarrut katosi noin 100km/h vauhdissa äkkijarrutuksessa - oli hengen lähtö lähellä. Väistöliikkeen ja pienen nelipyöräluistelun (takaiskarit täysin loppu) jälkeen tehty vauriotarkastus osoitti että etujarrulevyn ulompi kehä roikkui akselin päällä irrallaan. Jarrut katosi koska jarrumäntä pullahti vapaasti pari senttiä tyhjän päälle. Jarrut olivat ravistaneet jo pitkään (auto ei ollut oma vaan lainassa).
Uskomatonta kyllä jarrulevyt olivat ainut paikka mitä autosta joutui uusimaan. Naarmuakaan ei tullut - paitsi hermoihin.
Mulla on paukahtanut Sierrasta kerran etujarrulevy halki jarrutuksessa. Jarrut katosi noin 100km/h vauhdissa äkkijarrutuksessa - oli hengen lähtö lähellä. Väistöliikkeen ja pienen nelipyöräluistelun (takaiskarit täysin loppu) jälkeen tehty vauriotarkastus osoitti että etujarrulevyn ulompi kehä roikkui akselin päällä irrallaan. Jarrut katosi koska jarrumäntä pullahti vapaasti pari senttiä tyhjän päälle. Jarrut olivat ravistaneet jo pitkään (auto ei ollut oma vaan lainassa).
Uskomatonta kyllä jarrulevyt olivat ainut paikka mitä autosta joutui uusimaan. Naarmuakaan ei tullut - paitsi hermoihin.
Rengastasapainoitus saattaa olla vaikeakin juttu
.
Yleensä rengaskauppias osaa vain sen tavanomaisimman keinon tasapainoitukseen.
Mutta on olemassa ainakin kolme tapaa;
- tavanomainen etupuolelta keskiöstä tasapainoituskoneen kartiolla.
- takaapäin (ah - mikä ihana tapa
) kartiolla
- kiinnityspulttireijistä
Alumiinivanteet saattavat olla mitä tahansa edellämainituista tasapainoitustekniikaltaan.
Peruslähtökohdat ovat:
* vanne suora, puhdas
* kunnolinen rengas ( ei pattinental)
MB:n ns. AL replica-vanteet kuuluvat kohtaan "takaapäin".
Kaveri tekee työkseen em. hommia ja korjasi omat tärinäongelmani takaapäin tasapainotuksella. Joku "toinen rengasfirma" oli ollut osaavinaan tasapainotuksen !.
Soviterenkaiden tarve kannattaa myös tarkistaa. Oikea rengasliike tietää.
Itse tarkistaisin ensimmäiseksi tämän jos on aluvanteet.
Peltivanteet yleensä osaa jokainen rengasliike kerrasta kohdalleen, eivät vaadi "erikoisosaamista".

Yleensä rengaskauppias osaa vain sen tavanomaisimman keinon tasapainoitukseen.
Mutta on olemassa ainakin kolme tapaa;
- tavanomainen etupuolelta keskiöstä tasapainoituskoneen kartiolla.
- takaapäin (ah - mikä ihana tapa

- kiinnityspulttireijistä
Alumiinivanteet saattavat olla mitä tahansa edellämainituista tasapainoitustekniikaltaan.
Peruslähtökohdat ovat:
* vanne suora, puhdas
* kunnolinen rengas ( ei pattinental)
MB:n ns. AL replica-vanteet kuuluvat kohtaan "takaapäin".
Kaveri tekee työkseen em. hommia ja korjasi omat tärinäongelmani takaapäin tasapainotuksella. Joku "toinen rengasfirma" oli ollut osaavinaan tasapainotuksen !.
Soviterenkaiden tarve kannattaa myös tarkistaa. Oikea rengasliike tietää.
Itse tarkistaisin ensimmäiseksi tämän jos on aluvanteet.
Peltivanteet yleensä osaa jokainen rengasliike kerrasta kohdalleen, eivät vaadi "erikoisosaamista".
... kaikkee se saksalainen keksii ....
jeh, kiitokset tähänastisista....
Lisättäköön vielä, että 3 eri vannesettiä on alla ollut, jokaisella sama ilmiö. Näistä kolmesta setistä kaksi on ollut toisessa kakkosnelkku farkussa alla ilman tärinöitä, joten vanne- tai rengassyistä tuo tärinä tosiaan tuskin johtuu.
Pitänee tsekata tuo jarrulevyhomma..... harmi ettei oo nosturia/monttua että pääsis tuonne alle kunnolla timmeltään...
Ei näistä ota selvää....
Lisättäköön vielä, että 3 eri vannesettiä on alla ollut, jokaisella sama ilmiö. Näistä kolmesta setistä kaksi on ollut toisessa kakkosnelkku farkussa alla ilman tärinöitä, joten vanne- tai rengassyistä tuo tärinä tosiaan tuskin johtuu.
Pitänee tsekata tuo jarrulevyhomma..... harmi ettei oo nosturia/monttua että pääsis tuonne alle kunnolla timmeltään...
Ei näistä ota selvää....

Mulla oli joskus toi ongelma vuosia sitten johtu lasittuneista jarrulevyistä, kannattais tarkistaa. Ei oikein tunnu rengashommalta kun kerran on vaihdeltu useempikin sarja.
jomi
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen