Tärinää ratissa/autossa 110-> kmh

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
knato
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 19.01.2005 09:57

Tärinää ratissa/autossa 110-> kmh

Viesti Kirjoittaja knato »

Hyvää huomenta, päivää, iltaa ja yötä tähtikeulakolleegat.

Mikähän lie syynä, kun mittarin neula näyttää 110 ja yli lukemia ni alkaa tärinä, jonka parhaiten ratissa tuntee mutta myös koko auto hieman tärisee. Tärinä on hyvin nopeatempoista. 3 eri rengassatsia on ollut paikoillaan, kaikki vanteet suoria ja renkaat tasapainossa. Nyt alla on uudet Nokian kitkat ja vanteet ok ja tasapaino ok, silti tärisee. Ohjaus ei puolla suuntaan taikka toiseen. Ohjausiskari vaihdettu juuri. Raidetangot vaihdettu, alapallonivelet uudet, rengaspaineet ok. raidetankohomman jälkeen ei ole renkaiden suuntausta tehty, mutta eiks jonkinlaista tärinää pitäs havaita muillakin nopeuksilla jos kulmat olis päin persettä? Tärinän määrä/laatu ei muutu mitenkään vaikka löysää kaasun tai kiihdyttää....

Niin, mitä tekisitte? Pyörien suuntaukseen suorilta, vai.....?

ja autohan on w124 300td
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onko sulla nosturia tai monttua? tarkastele kardaania ja sen kumilimppuja, voi olla kardaani jotenkin epätasapainossa, onko joka kerta ollu erivanteet? vanteen sisäpintaan helposti kerääntyy kaikkee paskaa, joka aiheuttaa tärinää. ei kylläkään todennäkösesti johdu siitä, jos sulla on ollu monet eri vanteet.
W201 250DT 20V
w201 190E
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Mulla oli kans tärinä ongelmaa omassa, hävis kun laitto vanteisiin soviterenkaat :oops:
Tärinä alko kans jostai noista lukemista

Kannattanee tarkistaa että kaikissa vanteissa on soviterenkaat paikoillaan
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Jarrulevyt kantsii kanssa tarkastaa. Voivat olla jäähdytysrivoista umpiruosteessa / likaisia ja aiheuttaa tärinää.

Mulla on paukahtanut Sierrasta kerran etujarrulevy halki jarrutuksessa. Jarrut katosi noin 100km/h vauhdissa äkkijarrutuksessa - oli hengen lähtö lähellä. Väistöliikkeen ja pienen nelipyöräluistelun (takaiskarit täysin loppu) jälkeen tehty vauriotarkastus osoitti että etujarrulevyn ulompi kehä roikkui akselin päällä irrallaan. Jarrut katosi koska jarrumäntä pullahti vapaasti pari senttiä tyhjän päälle. Jarrut olivat ravistaneet jo pitkään (auto ei ollut oma vaan lainassa).

Uskomatonta kyllä jarrulevyt olivat ainut paikka mitä autosta joutui uusimaan. Naarmuakaan ei tullut - paitsi hermoihin.
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Rengastasapainoitus saattaa olla vaikeakin juttu :wink: .
Yleensä rengaskauppias osaa vain sen tavanomaisimman keinon tasapainoitukseen.
Mutta on olemassa ainakin kolme tapaa;
- tavanomainen etupuolelta keskiöstä tasapainoituskoneen kartiolla.
- takaapäin (ah - mikä ihana tapa :lol:) kartiolla
- kiinnityspulttireijistä
Alumiinivanteet saattavat olla mitä tahansa edellämainituista tasapainoitustekniikaltaan.

Peruslähtökohdat ovat:
* vanne suora, puhdas
* kunnolinen rengas ( ei pattinental)

MB:n ns. AL replica-vanteet kuuluvat kohtaan "takaapäin".
Kaveri tekee työkseen em. hommia ja korjasi omat tärinäongelmani takaapäin tasapainotuksella. Joku "toinen rengasfirma" oli ollut osaavinaan tasapainotuksen !.
Soviterenkaiden tarve kannattaa myös tarkistaa. Oikea rengasliike tietää.

Itse tarkistaisin ensimmäiseksi tämän jos on aluvanteet.
Peltivanteet yleensä osaa jokainen rengasliike kerrasta kohdalleen, eivät vaadi "erikoisosaamista".
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Avatar
knato
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 19.01.2005 09:57

Viesti Kirjoittaja knato »

jeh, kiitokset tähänastisista....

Lisättäköön vielä, että 3 eri vannesettiä on alla ollut, jokaisella sama ilmiö. Näistä kolmesta setistä kaksi on ollut toisessa kakkosnelkku farkussa alla ilman tärinöitä, joten vanne- tai rengassyistä tuo tärinä tosiaan tuskin johtuu.

Pitänee tsekata tuo jarrulevyhomma..... harmi ettei oo nosturia/monttua että pääsis tuonne alle kunnolla timmeltään...

Ei näistä ota selvää....:)
jomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Pe 02.09.2005 21:42
Paikkakunta: Pärnu, EST

Viesti Kirjoittaja jomi »

Mulla oli joskus toi ongelma vuosia sitten johtu lasittuneista jarrulevyistä, kannattais tarkistaa. Ei oikein tunnu rengashommalta kun kerran on vaihdeltu useempikin sarja.
jomi
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen
Vastaa Viestiin