W124 takakelkan kumityyny??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

W124 takakelkan kumityyny??

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tulipahan hankittua 200D -85 ja hämmästys oli suunnaton kun renkaitten vaihdossa huomasin takapään pusla/nivel/tukivarsihässäkän. Mersuja kun ei ole ennen ollut.

Ensimmäisenä silmiin osui reilun sentin välys. Kyselisin nyt teiltä arvoisat asiantuntijat haittaako mitään vai jatkanko raakaa ajoa.

Sitten sepostus missä välys sitten voisi olla. Varaosasivuilta löysin tällaisen nimen kuin takakelkan kumityyny, paljon mahdollista että olisi juuri se ja etummainen niistä.

Tällä palstalla oli kertoiltu vaihto-ohjeita:
(Apurungon ja korin väliset puslat
on prässätty apurungossa oleviin lähes sylinterinmuotoisiin
pesiin ja ainakin etummaiset ovat erittäin
tiukassa. W201:ssa ovat etummaiset puslat hydrauliset ?
ja takimmaiset jäykemmät kokokumiset.)

Ymmärtääkseni kyseessä on juuri tämä etummainen pusla. Onko edes sama asia takakelkan kumityynyn kanssa?

Välystä siis noin sentti, kiiltävää metalli näkyy, joten systeemi liikkuu ja raapii metallin kirkkaaksi.

No jokatapauksessa itse kysymykset
- mitä vaihto maksaa ja mistä löydän Espoossa edullisen korjaajan?
- antaako olla vain kaikessa rauhassa eikä tee mitään?
- perä kolahtelee aikalailla, johtuukohan juuri tästä vai onko muutakin mätää?

Kiitokset vastauksista
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12790
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 takakelkan kumityyny??

Viesti Kirjoittaja epk »

vexi kirjoitti:Tulipahan hankittua 200D -85 ja hämmästys oli suunnaton kun renkaitten vaihdossa huomasin takapään pusla/nivel/tukivarsihässäkän. Mersuja kun ei ole ennen ollut.

Ensimmäisenä silmiin osui reilun sentin välys. Kyselisin nyt teiltä arvoisat asiantuntijat haittaako mitään vai jatkanko raakaa ajoa.

Sitten sepostus missä välys sitten voisi olla. Varaosasivuilta löysin tällaisen nimen kuin takakelkan kumityyny, paljon mahdollista että olisi juuri se ja etummainen niistä.

Tällä palstalla oli kertoiltu vaihto-ohjeita:
(Apurungon ja korin väliset puslat
on prässätty apurungossa oleviin lähes sylinterinmuotoisiin
pesiin ja ainakin etummaiset ovat erittäin
tiukassa. W201:ssa ovat etummaiset puslat hydrauliset ?
ja takimmaiset jäykemmät kokokumiset.)

Ymmärtääkseni kyseessä on juuri tämä etummainen pusla. Onko edes sama asia takakelkan kumityynyn kanssa?

Välystä siis noin sentti, kiiltävää metalli näkyy, joten systeemi liikkuu ja raapii metallin kirkkaaksi.

No jokatapauksessa itse kysymykset
- mitä vaihto maksaa ja mistä löydän Espoossa edullisen korjaajan?
- antaako olla vain kaikessa rauhassa eikä tee mitään?
- perä kolahtelee aikalailla, johtuukohan juuri tästä vai onko muutakin mätää?

Kiitokset vastauksista
siinähän kuuluu olla välystä, joten ei syytä huoleen. takakelkan tyynyt eivät ole hydraulisia.

perän kolahtelu johtuu useimmiten juuri loppuun kuluneista puslista ja niistä tukitangoista.

eteen ja taakse KAIKKI uudet puslat ja tangot maksaa ~450€.

tottakai niitä voi erikseen vaihdella, jos eivät ole kaikki vaihtokunnossa.

omaan auton vaihdoin kaikki ne. :

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=


myös haulla lyötyy lisää :wink:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12790
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

niin ja onnea "uudelle" autolle :wink:
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Käyppäs näyttämässä sitä Meseäsi Espoon Niittykummun Nesteen korjaamon pojille, ne on erikoistuneet mm Mersuihin
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Heitänpä tähän. Vaihdoin uuden takakelkan etummaisen puslan ja nyt kun lähtee liikkeelle/jarruttaa, niin kuuluu vaimea kolahdus. Ilmeisesti laitoin paketissa olevan "prikan" väärin päin, mutta jos sen olisi laittanut toisinpäin, niin olisi jäänyt tosi iso rako. Kysymys kuuluukin, että miten se pultti pitää kiristää. Onko sen pultin tarkoitus jotenkin kiristää tota kumia? Koittakaahan joku ymmärtää kysymys :)
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Se ison rikan pitääkin olla kuperapuoli ylöspäin eli noin puolen sentin
rako pitää jäädä. Ja pultti vedetään kiinni asti. Sulla on se vissiin
nyt päin persettä tai ainakiin väärinpäin.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Päin persettähän se oli. Eli väärinpäin ja siitä johtui lievähkö kolahdus. Tarkoittaako se sitä, että jos se prikka on kiinni takakelkassa, niin silloin on tyyny finaalissa?
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Joo mahollisesti finaalissa on jos auto on tasasella alustalla
ja rako on ummessa. Jos auto on mäessä kässäri päällä niin
sillonhan se voi olla ummessa vaikka olis ehjä. Myoskin jos
helan keskiholkki on silminnähtävän paljon epäkeskeisesti apurungon
reikään nähden ( alapuolelta katottuna ) varsinkin auton pituussuunnassa
niin on syytä olettaa että hela on elämänsä ehtoopuolella.
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Mikähän on kun vaihdoin taka-apurungon etupuslat niin ne ei uppoa täysin pohjaan kummaltakaan puolelta, jää sentin verran ylös. Olen tunkilla koittanut, sekä kiristyspultilla vetää. Uppoaisikohan tuo kun lähtisi ajelemaan vain.
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Ei uppoa itsestään. Omassa autossa sama ongelma. Noin viikon = 500km ajellut eikä liikkunut sisään yhtään. Pajalle kait se on vietävä? Auto w210 mutta eiköhän se kumi ole suhtkoht samanlainen.
-Mercedes-Benz s211
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ne puslat uppoaa kuppeihinsa kun asennusvaiheessa kastelee ne Fairylla (voiteluöljyä ei pidä käyttä pehmentää ja turvottaa kumit piloille),
silloin autonpaino painaa ne paikoillensa. Niin ja ne kupit pitää puhdistaa entisten tyynyjen jäämistä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Silikonirasva ei turvota eikä ruostuta. Tuupitavaraa vain reilusti eikä mitään ovitiivistedödöä. Kulmapörrään Roloc-rastatakku ja sillä pesä putsiks ennen asenteluja.
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja iso E »

muistasin kuulleen et toiset on tehnyt sen jäykäks laittaneet kummia sinne väliin esim. kuralätkö kumia. siihen prikan ja akselin väliin.

mitäs mieltä asiantuntijat on ?
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Laitoin kupin ja puslan fairyllä märäksi
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Ne leimalla pomppautti noista, päästääköhän ne läpi jos ne ei aivan pohjassa ole? Yks vaihtoehto olisi pillillä laittaa puslankuppi punaiseksi niin aikansa lämmettyään pusla kyllä sinne uppoaisi ja siellä olisi. Auto pitäisi vaan kiireesti saada ajoon ja vieraille en vie autoja korjauksiin.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

älä vaan pistä lämpöseks :shock: sen puslan rungon ulkopuolella on kumia ja se kun sulaa niin väljäks meni, jos se akseli on kiinni niin pudota ne pultit irti ja purista sen puslan reunoilta esim vingalla, ja sitä fairya kandee ruittia sinne, ei tee pahaa
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Mikä on vinga?
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

vinka, siis puristin, esim puusepän vinka ja ei niitä pultteja oo pakko irrottaa jos se VINKA eli puristin vaan mahtuu sinne puslan reunoille
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Olen isolla vetovasaralla paukutellut ja kangella vääntänyt, ei se ihan pikku puristimella mene. No hoidan asian kuntoon jollain konstilla.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

jos oot vetovasaralla vetänyt siitä puslan reiästä niin kaikki voima hukkuu siihen kumiin eikä se reunalla ulompana oleva puslan runko liiku mihinkään, pistin just omaan taka-akseliin uudet etu- ja takapuslat ja jos niitä vaan puristi siitä keskeltä niin irti jäi, mut kun vähän koppas sinne kehälle niin heti uppos
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Vastaa Viestiin